Gå til innhold

Er det vanlig at leger har ventetid på 1,5 måned for time?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fastlege som bestandig har ventetid på rundt 1,5 måned for time. Hva kan dette skyldes, mon tro? Opplever dere også at dere må vente i ukesvis for å få time hos fastlege? I tillegg må man sitte i telefonen i en halvtime for å bestille, da legen ikke har nettløsning.

Anonymkode: 2faa8...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min fastlege har sikkert 2000 på lista eller noe, ventetid på alt fra 1-2 mnd, men han har og hastetimer om en er dårlig eller har skumle symptomer, da kan jeg komme samme dag om jeg ringer tidlig, det er en trygghet 

Anonymkode: 52f9c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min fastlege har sikkert 2000 på lista eller noe, ventetid på alt fra 1-2 mnd, men han har og hastetimer om en er dårlig eller har skumle symptomer, da kan jeg komme samme dag om jeg ringer tidlig, det er en trygghet 

Anonymkode: 52f9c...fc3

Men hvorfor tar de så mange pasienter når de ikke har tid til dem? Behandlingen blir jo deretter ...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alltid lang ventetid, ukesvis. Men det er jo akuttimer hver dag hvis det skulle være noe akutt. 

Anonymkode: 688b1...09b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor tar de så mange pasienter når de ikke har tid til dem? Behandlingen blir jo deretter ...

Fordi de får penger pr pasient de har på lista. Jo flere pasienter, jo mer lønn. 

Anonymkode: 2fb23...cd5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har legen full liste? Eller kan det hende legen jobber andre steder også? Min fastlege er bare på legekontoret to dager en uke og tre dager neste uke, hun er sykehjemslege i tillegg.

Anonymkode: 4d462...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desverre.  Her kommer jeg ikke inn til fastlege en gang når jeg trenger akutt time, da kommer en til turnus kandidater.  Står på venteliste nytt sted. For har ikke på 2 år fått time hos han som er fastlegen. Og ikke følger han opp ting

Anonymkode: ecbdf...f92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alltid time i løpet av en uke eller to. 1-2 mnd er uakseptabelt. Da har de for mange på lista. Det burde vært satt krav til kapasitet og ventetid hos fastleger!

Anonymkode: 995e8...a4f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en fastlege som bestandig har ventetid på rundt 1,5 måned for time. Hva kan dette skyldes, mon tro? Opplever dere også at dere må vente i ukesvis for å få time hos fastlege? I tillegg må man sitte i telefonen i en halvtime for å bestille, da legen ikke har nettløsning.

Vanlig med 3-4 uker her om jeg bestiller hos timeboken på HelseNorge. Men de har akuttimer og andre timer som ikke ligger ute for booking. Da må man ringe inn for å få hurtigere time. Min fastlege har 1200 pasienter på lista si -så mange om beinet kan du si🙈

Anonymkode: 1483f...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så ille er det ikke her hos min fastlege. Det er et legekontor med 3-4 fastleger, og min har vel en ventetid på 2-3 uker når man bestiller time. Og det er mulig å velge timen selv i nettbestillingsløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er legen borte på kurs en uke, og jobber mindre enn fem dagers uke, og har mange pasienter på sin fastlegeliste, så blir det lang ventetid. 
Noen legekontor er gode på å fordele timer andre er helt elendige, slik du beskriver. Har opplevd begge ytterpunkter. 

Anonymkode: 70764...36a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har ofte hatt lang ventetid, men har det hastet ila 1-2 dager så har jeg ringt og fått time på dagen eller dagen etter, enten hos min lege/en annen lege på kontoret/turnuslege. Hvis jeg ringer når telefonen åpner så slipper jeg lang kø. Er det akutt så er det et annet nummer også.

Ellers pleier jeg å sende en melding om at jeg ønsker time, og hva det gjelder, så får jeg en time ut i fra hvor mye de anser at det haster. Har aldri måttet vente ukesvis på time, men så har jeg heller ikke behov for lege annet enn ved nyoppstått sykdom som kanskje må tas tak i asap.

Anonymkode: 700fa...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får som regel time neste dag, eller beskjed om at de ringer meg hvis de får en ledig time i løpet av dagen (bor rett ved siden av legekontoret og kan være der på under 5 minutter). Hvis det er noe som ikke haster, f.eks legeattest til fornyelse av lastebil-lappen, sier jeg f.eks at jeg har fri onsdag neste uke og får time da. 

Anonymkode: 1e0fd...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min fastlege er det som regel ca 3 ukers ventetid (sjekket nå på Helsenorge, og akkurat nå er det fire uker ca fordi legen tydeligvis skal være borte to ulike uker den nærmeste tiden (vinterferie pluss en til))

Det er ledige hastetimer i morgen som ligger ute der.

Legen min har rett over 1000 pasienter på sin liste og er på kontoret tre dager i uka.

Anonymkode: 2308e...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hos min fastlege er det som regel ca 3 ukers ventetid (sjekket nå på Helsenorge, og akkurat nå er det fire uker ca fordi legen tydeligvis skal være borte to ulike uker den nærmeste tiden (vinterferie pluss en til))

Det er ledige hastetimer i morgen som ligger ute der.

Legen min har rett over 1000 pasienter på sin liste og er på kontoret tre dager i uka.

Anonymkode: 2308e...6e9

Jeg har fått beskjed om å ikke forholde med til helsenorgetimeboken dersom jeg trenger time tidligere, men ikke har ett akutt behov. Ford der er timer raskere og alle timer ligger ikke på Helsenorge. Da skal jeg ringe.📞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har fått beskjed om å ikke forholde med til helsenorgetimeboken dersom jeg trenger time tidligere, men ikke har ett akutt behov. Ford der er timer raskere og alle timer ligger ikke på Helsenorge. Da skal jeg ringe.📞 

Sånn er mitt legekontor også. Jeg sender melding eller ringer, og da får jeg time tidligere enn det som står på helsenorge.

Kan ikke komme på et sånt behov, men noen trenger kanskje en time for å drøfte noe, men det må ikke skje med det første, og da gjør det kanskje ikke noe å vente 3-4 uker.

Anonymkode: 700fa...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får alltid time innen en uke. Bor i en av norges største byer. Sender bare en melding i appen eller ringer. Men har hørt om tilfeller ved samme legekontor som har fått beskjed om at de ikke får time før om 1 måned. Virker mer eller mindre ut som at de alltid finner en ledig time hos meg, uansett hvor fullt det er. Men jeg har hatt lege der siden 2017.

Skal sies at jeg generelt har fått god hjelp av helsevesenet hele livet, så jeg kjenner meg ikke igjen i all det negative som kommer frem.

Anonymkode: 58dfb...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fastlege forklarte meg  ds jeg spurte hvorfor det kunne tid å gå time, at på "mitt" legekontor legger de opp en "turnusplan" som varer 6 uker hvor alle pasienter, kurs, evnt fridager-alt de vet skal skje fremover plottes inn, og da får de oversikt over ledige timer. Derfor kan jeg vente opptil 6 uker på time. Trenger jeg akuttime ringer jeg samme dag og får en time(da kan dt være en annen lege), og trenger jeg time før 6 uker , men ikke akutt,  ringer jeg også og forklarer hvorfor,  og da har jeg alltid fått time innen 10 dager. Har vært  ved samme legesenter siden 2008

Anonymkode: 51599...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får som regel time innen 2 uker. Ser at det er flere ledige timer om rett over en uke. Ellers er det jo bare å følge med på onlinebookingen om det kommer noen avbestillinger hvis man behøver time raskt, men det ikke er "akutt" nok til hastetime. Fastlegen min har ca 1300 pasienter.

Anonymkode: 2bebd...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...