Gå til innhold

Sliter skikkelig med søvn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det føles som om jeg ikke sover i det hele tatt, men dupper nok litt av. 
Det er grusomt å ligge sånn og ikke få sove, har også mye smerter som forsterkes kraftig når jeg ikke får god søvn. 

Noen som har noen skikkelig gode søvntips? Selv om det føles som jeg har prøvd alt med døgnrytme, dagslys tidlig på dagen, lett kveldsmat +++

Anonymkode: f8aa7...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meditasjon og avspenning før innsovning?
Kutte koffein totalt (ikke kaffe, te, sjokolade).
Nok mosjon og bevegelse. Noen trenger mer enn de tror.
Ta en kontroll hos lege så du ikke har noen mangler av noe.

Anonymkode: 2d502...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Meditasjon og avspenning før innsovning?
Kutte koffein totalt (ikke kaffe, te, sjokolade).
Nok mosjon og bevegelse. Noen trenger mer enn de tror.
Ta en kontroll hos lege så du ikke har noen mangler av noe.

Har gjort alt dette pga annen sykdom får jeg ikke inn mer enn en liten gåtur. 
Kan fint tømme hodet for tanker men får likevel ikke sove, sikkert litt pga smerter som forsterkes enda mer av lite søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (2 minutter siden):

Melatonin. 

Det har jeg prøvd, virket ikke. Prøver å få 20-30 min dagslys tidlig på dagen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Soveskolen. 

Anonymkode: 7da24...1a7

Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (6 minutter siden):

Melatonin. 

Dette produktet er bare humbug. Helt seriøst. Har prøvd det og det virket ikke i det hele tatt. Ingenting. Jeg tok det og lå en hel natt uten et eneste minutts søvn, og sto opp neste morgen uten å ha sovet i det hele tatt. Neste natt på menatonin, sovnet jeg i grålysningen og sov en eneste time før jeg våknet igjen, og den timen sov jeg nok fordi utslitt fra natten før, ikke pga melatonin.

Jeg gikk tilbake til å bruke Truxal. Det blir man trøtt av og sovner av. Det får jeg på resept av legen fordi det IKKE er avhengighetsskapende. Har brukt det i årevis.

TS; spør legen din om å få resept på Truxal.  

Anonymkode: 92019...3c5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke vanlige søvnhygieniske tiltak eller Melatonin fungerer: Kjenner mange som tar Zonat eller Vallergan. Gjør det selv. Funker bra. Ikke avhengighetsskapende eller bivirkninger (for de fleste). Legen min sier det ikke er noe problem å ta det over lang tid.  

Anonymkode: 2365f...d52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette produktet er bare humbug. Helt seriøst. Har prøvd det og det virket ikke i det hele tatt. Ingenting. Jeg tok det og lå en hel natt uten et eneste minutts søvn, og sto opp neste morgen uten å ha sovet i det hele tatt. Neste natt på menatonin, sovnet jeg i grålysningen og sov en eneste time før jeg våknet igjen, og den timen sov jeg nok fordi utslitt fra natten før, ikke pga melatonin.

Jeg gikk tilbake til å bruke Truxal. Det blir man trøtt av og sovner av. Det får jeg på resept av legen fordi det IKKE er avhengighetsskapende. Har brukt det i årevis.

Men nå tipser jeg ut fra min erfaring da, og det er at melatonin fungerer for MEG :) også min samboer har hatt god effekt at melatonin, eneste han har merket er at han må legge bort telefonen straks han legger seg. om han bruker telefon i det tidsvinuduet hvor han egentlig sovner at melatonin, har den en helt annen effekt og heller holder han våken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gir den hangover? Hjelper den til å holde deg i søvn også? Sliter ofte med at når først får sove så våkner jeg etter 2-3 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (1 minutt siden):

Men nå tipser jeg ut fra min erfaring da, og det er at melatonin fungerer for MEG :) også min samboer har hatt god effekt at melatonin, eneste han har merket er at han må legge bort telefonen straks han legger seg. om han bruker telefon i det tidsvinuduet hvor han egentlig sovner at melatonin, har den en helt annen effekt og heller holder han våken. 

Det fungerer for noen, men leste et sted at dagslys tidlig på morgenen ute er bedre. 
Jeg har lagt bort mobil og skjerm en time før jeg legger meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har gjort alt dette pga annen sykdom får jeg ikke inn mer enn en liten gåtur. 
Kan fint tømme hodet for tanker men får likevel ikke sove, sikkert litt pga smerter som forsterkes enda mer av lite søvn. 

Hvis smertene er problemet må du kontakte lege og få nok smertelindring til å sove. Da hjelper det ikke med andre ting.
Da må sirkelen brytes med god nok smertelindring, hvis søvn hjelper på smertene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis smertene er problemet må du kontakte lege og få nok smertelindring til å sove. Da hjelper det ikke med andre ting.
Da må sirkelen brytes med god nok smertelindring, hvis søvn hjelper på smertene.

Er klar over det men problemet er avhengighet og at vanlige smertestillende ikke virker særlig godt. 
Vanligvis er smertene levelige, men når søvnen blir så dårlig blir de jo x 10. 

Og jeg har jo heller ikke energi til å være i aktivitet slik som er lurt med tanke på søvn når ikke får søvn. 

Men må nok ty til medisiner for dette er helt utholdelig går kraftig ut over psyken merker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-12 og magnesium. Og avspenningsteknikker/dyp pust øvelser flere ganger daglig for å roe ned nervesystem. Når du skal sove; telle rolig til 100 mens du puster dypt. Gjenta. 

Anonymkode: ad009...403

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

B-12 og magnesium. Og avspenningsteknikker/dyp pust øvelser flere ganger daglig for å roe ned nervesystem. Når du skal sove; telle rolig til 100 mens du puster dypt. Gjenta. 

Tar allerede tilskudd og meditasjon/pust/yoga nidra for avspenning. 

Litt rart at er så vanskelig å få sovemedisiner når det sikkert er mye farligere å gå sånn uten søvn i lengre perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gir den hangover? Hjelper den til å holde deg i søvn også? Sliter ofte med at når først får sove så våkner jeg etter 2-3 timer. 

Ingen bivirkning dagen etter i det hele tatt av Truxal. Men medisinen er kjent for å kunne gi munntørrhet, så man må passe på tannpussen ekstra nøye. Og som nevnt; ingen avhengighet.

Jeg sover godt på den, stort sett. Sover fra 6 til 7 timer, noen ganger 8 om jeg er heldig. Men jeg regner med at kortere nattesøvn er en naturlig følge av at jeg har passert 50.Man sover jo generelt ikke like lenge da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar allerede tilskudd og meditasjon/pust/yoga nidra for avspenning. 

Litt rart at er så vanskelig å få sovemedisiner når det sikkert er mye farligere å gå sånn uten søvn i lengre perioder. 

Har du sjekket nivåene dine i forhold til om tilskuddene du tar hjelper? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...