Gå til innhold

Jeg tror ikke hudpleie har så mye for seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, koffein. Langt flere som drikker det daglig enn alkohol. Koffein er vanndrivende.

Anonymkode: 2f05d...923

Kjenner ei som drikker mange kaffer om dagen, gjort i mange år, hun har ikke en eneste rynke.

Anonymkode: 97f8e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg bruker av hudpleie er hudkrem med solfaktor. Har fin hud, lite rynker tross at jeg er 50 år og MYE ute i fjell, skog og mark hele sommerhalvåret. Kviser kun en gang i skuddåret.

De derre greiene dere kliner på huden gjør ikke en ting forskjellig, det er 90% genetikk.

Anonymkode: 9adfd...972

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det eneste jeg bruker av hudpleie er hudkrem med solfaktor. Har fin hud, lite rynker tross at jeg er 50 år og MYE ute i fjell, skog og mark hele sommerhalvåret. Kviser kun en gang i skuddåret.

De derre greiene dere kliner på huden gjør ikke en ting forskjellig, det er 90% genetikk.

Når du ikke bruker hudpleie, har du jo heller ikke sett forskjellen det kan gjøre?

For min del - De gjør porene mindre, gir jevnere hudtone, fjerner pigmentflekker, og gir fin glød. 

For 20 år siden brukte jeg andre produkter. Da holdt det kvisene borte, og jeg slapp fet t-sone. 

Anonymkode: 693cf...7ce

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker å si at jeg tror det ikke har noe for seg, men sannheten er at jeg er litt for lat og uinteressert til å faktisk vite det. Jeg har for lengst gitt opp å prøve å følge med den karusellen det er å forstå hva alt sammen er. Syrer og serum, og ingredienser som må fraktes med enhjørninger fra Gobiørkenens midte. Jeg vet da pokker hva det er alt sammen, og hva det skal hjelpe mot. 

Det eneste jeg vet er at jeg har en billig krem uten parfyme, husker sjelden hvilket merke det er for jeg kjøper bare der og da når jeg kommer på at jeg trenger en ny. Og så bruker jeg solkrem med høy faktor. Det er det hele. Jeg er i 40-årene og får ofte høre at jeg ser litt yngre ut, så det funker tydeligvis for meg.

Anonymkode: b8f08...2fd

Jeg er helt enig med deg i at det er en karusell - eller en jungel 😊Samtidig er det nettopp kunnskap som skal til for å styre riktig i kaoset, og for å skjønne at man ikke trenger disse enhjørningingrediensene eller å bruke tusenvis av kroner på ymse hudpleieprodukter for å få resultater. Man kommer veldig langt med å holde seg til de virkestoffene som er vitenskapelig dokumentert, og inkludere disse i en enkel rutine ut fra hudtype og problemområde.

Om man har normal, problemfri hud som det høres ut som om du har, så er man svært heldig, og skal selvsagt ikke klusse med det. Fukt og solbeskyttelse (og en mild rens for å fjerne solkrem) er gjerne nok. Men så er det ikke alle som er velsignet med en problemfri hud, da. Om man f.eks. har fet hud med tendenser til urenheter, så er dette genetisk betinget og vil ikke "gå over av seg selv" om man ikke foretar seg noe. Da trenger naturen litt hjelp til å regulere talgproduksjonen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tapet av musklatur som gjør at man ser eldre ut. Hele ansiktet siger nedover.Når man får "nedovermunn",så hjelper det ikke å smøre med krem. Da må man inn kirurgisk. 

Anonymkode: d99e5...d08

Det er helt riktig, men man kan fortsatt bedre hudkvaliteten med riktige produkter, eller snarere virkestoffer. En velpleid hud som er tilstrekkelig fuktet, vil alltid se litt bedre ut.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enda godt vi har deg her for å informere oss, drit i forskningsbaserte resultater liksom.

Anonymkode: 9a0b5...71d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder menn og kvinner så synes jeg menn nesten alltid ser yngre ut enn kvinner på samme alder. Stort sett alle kvinner sminker jo seg, farger håret og napper bryn. Uten disse grepene er vi både fargeløse og mindre attraktive enn menn. Finnes selvsagt unntak.
Synes påstanden om at menn eldres som vin og kvinner eldres som melk stemmer ganske godt.

Anonymkode: 27192...814

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn har en annen hudtype. Faren min på 75 har gått i fjellet i alle år nesten uten solkrem (til nød faktor 6 sånn dann og vann) og har knapt rynker og ingen pigmentflekker. Følgelig fnyser han av at jeg smører meg med faktor 30 flere ganger for dagen.

Per nå ser det ut som at jeg kommer til å få like mye rynker som moren min. Jeg har prøvd noen typer retinol, men får så mye kviser at det ikke er verdt det. Det får holde med solkrem og en dr greve-krem for fuktighet, for meg. 

Kjenner bare en som røyker, og hun har mye finere hud som meg. Selv om man statistisk sett har bedre sjanser for å holde huden fin hvis man ligger unna røyk, så føles det urettferdig at jeg som gjør alt "riktig", drikker vann, er avholds, spiser grønt, stresser lite, sover godt osv,  ser minst 5 år eldre ut enn jeg er. 

Genetikken får man ikke gjort så mye med. Det eneste jeg kan gjøre, er å legge på meg noen kilo. Var rundere i fjeset når jeg veide 5-6 kg mer. Men trives med den vekta jeg har nå. 

Anonymkode: 9326f...34e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke hudpleieprodukter for inntil 3 år siden, mente som ts.
 Jeg hadde ikke pen hud, null glød, så ut som jeg mer eller mindre var grå. Hadde hyppig kviseutbrudd, nupper og hudormer. 
Jeg var da 37 år, så prøvde jeg koreansk hudpleie, har ikke hatt en kvise siden og huden min er myk, mindre rynker og det er litt glød i den. Jeg har før og etter bilder forskjellen er rimelig stor. 
Jeg må bruke det hele tiden, huden min går fort tilbake til slik den var. Merker det om jeg har vært syk og ikke orket, men jeg får nå en god velvære følelse. Bruker kun maskara og litt rouge. 
Jeg har ingen rynker, min søster har mye. Dette går på sola da jeg aldri har solt meg. Gått med hatt/caps for skygge i ansiktet.

Anonymkode: 659a4...d48

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

90% av rynker kommer fra solen. 

Anonymkode: dffa2...913

For de som er heldige og har gener som gir minimalt med rynker, så får de uansett veldig lite rynker. Anekdotisk selvfølgelig, men jeg ser det godt på farssiden i min familie. Spesielt faren min, men ser det også på brødrene hans, og min farfar. Alle de har vært ute mye, arbeid på gård, i båt på sjøen og turer i fjellet i påskesola, og ingen av de har brukt noe særlig med solkrem. De blir solbrent, og det er jo ikke særlig sunt, men rynkete er de ikke. 

Og hvis noen lurer, jeg har vært nok sammen med de til at jeg vet holdningen deres til solkrem ja :)

Anonymkode: 9326f...34e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt noe i ansiktet og blir stadig vekk tatt for å være ti år yngre..

Anonymkode: 10113...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo også genetikk at du er så heldig at du klarer deg med solbeskyttelse, ikke sant? Hva tenker du at vi som er mindre heldige, skal gjøre? Vi er flere, deriblant meg selv, som har opplevd stor forbedring av huden ved å "kline greier på huden". Poenget er at man må vite eksakt hvilke greier man skal kline på huden for å bedre et spesifikt hudproblem, og der hjelper heldigvis vitenskapen oss. Det er fullt mulig å redusere og i noen tilfeller faktisk fjerne uønskede pigmenteringer, sorte prikker, kviser, rødhet, sensitivitet, tørrhet/flassing, overproduksjon av talg, grov og ru hud osv. 

Jeg har vært i begge ytterkantene av skalaen, for å si det sånn. I mange år brukte jeg en tilfeldig fuktighetskrem, renset ikke alltid bort sminke før jeg la meg og brukte bare solkrem om sommeren når det var sol eller hvis jeg var i syden. Huden min var ikke så aller verst, men jeg var fet/blank i t-sonen der jeg også hadde store porer og tidvis sorte prikker. Jeg begynte etterhvert å få ujevn hudtone og pigmenteringer, og huden i panna begynte å bli grov og ru. Så jeg forsøkte en skrubbekrem. Det hjalp der og da, men det jeg ikke visste, var at den irriterte og tørket ut huden min, som responderte med å produsere mer talg. 

Mot slutten av 30-årene hadde jeg fått på plass en mer systematisert rutine der jeg renset, fuktet, brukte en skånsom peeling innimellom og ble flinkere med solkrem. Huden ble ganske mye bedre, men jeg hadde fortsastt fet t-sone, tilbakevendende sorte prikker og pigmenteringen. Så, i begynnelsen av 40-årene begynte jeg for alvor å sette meg inn i hudpleie, og det var av alle ting lanseringen av The Ordinary som gjorde at jeg ble skikkelig interessert. Jeg innførte retinol, C-vitamin og syreeksfoliering, og solkrem med høy solfaktor hver dag. Huden min ble kjempefin på relativt kort tid - t-sonen ble betraktelig mindre fet/blank, de sorte prikkene forsvant og porene ble betraktelig mindre synlige. Huden i panna ble glatt og myk og pigmenteringene bleknet uke for uke. Jeg endte selvsagt opp med å overbehandle huden min, og brukte flere måneder på å reparere hudbarrieren. Det var en dyrkjøpt lærepenge, huden min er fortsatt mer sensitiv enn hva den var, og jeg tåler ikke lenger C-vitamin. Men jeg vet hva som funker og ikke funker for min hud.

Jeg er 54 år og ser ikke nødvendigvis yngre ut enn jeg er, og det er heller ikke noe mål. Samtidig er jeg såpass forfengelig at jeg ønsker å se så bra ut som mulig for alderen 😊 Jeg har mimikkrynker (smilerynker, en gjenstridig sinnarynke mellom øyebrynene, begynner  å få "marionettelinjer" og litt slapp hud på halsen) men jeg er veldig fornøyd med huden min ellers, den ser frisk og sunn ut, har lite rynker, jevn hudtone og glød :) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 1.06):

Ganske enig med deg. Men solen er mye verre enn røyken tro meg! Jeg er 43 og har røykt masse . Sammenlignet med en annen dame på min alder som aldri har røykt men tatt masse solarium så har hun 100 ganger mer rynker enn meg. Jeg har babyhud uten rynker . Det som er viktig er en en ansikt skrubb en gang i uken eller hver annen uke. Og fuktighetskrem . Samme hvilken. Så lenge den gir fukt. Kaffe har antioksidanter så det er bra for huden faktisk . Men å drikke mye vann, passe på vitaminer, fuktighetskrem  og holde seg unna solen (ikke bli solbrent ) Det hjelper og det er jeg ett bevis på😆

Anonymkode: 3d723...f4a

Du har nok gode gener hvis du er over 40 år og har røykt masse (gjennom mange år?) uten at det har satt sine spor i huden. 

Anonymkode: d5c2c...cb1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du ikke bruker hudpleie, har du jo heller ikke sett forskjellen det kan gjøre?

For min del - De gjør porene mindre, gir jevnere hudtone, fjerner pigmentflekker, og gir fin glød. 

For 20 år siden brukte jeg andre produkter. Da holdt det kvisene borte, og jeg slapp fet t-sone. 

Anonymkode: 693cf...7ce

Da kan du jo snu det på hodet; bruker du produkter hele tiden, vet du jo ikke hvordan du ville sett ut uten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan du jo snu det på hodet; bruker du produkter hele tiden, vet du jo ikke hvordan du ville sett ut uten.

Jeg vet jo hvordan huden min så ut før jeg begynte å ta hudpleie på alvor.

Anonymkode: 9a0b5...71d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange betaler i dyre dommer for kollagen-pulver, men det er ennå ikke påvist at dette hjelper for noe som helst. Skjønnhetsindustrien er genial, den håver inn milliarder på produkter som ikke har dokumentert effekt. Den selger luftslott til desperate mennesker som så gjerne vil tro at det de kjøper hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnhetsindustrien ler i hvert fall hele veien til banken av å mate kvinner om hva de "må" smøre ansiktet med for å se "unge" og "freshe" ut, og føle seg "vel". 

Anonymkode: 454d3...1fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange betaler i dyre dommer for kollagen-pulver, men det er ennå ikke påvist at dette hjelper for noe som helst. Skjønnhetsindustrien er genial, den håver inn milliarder på produkter som ikke har dokumentert effekt. Den selger luftslott til desperate mennesker som så gjerne vil tro at det de kjøper hjelper.

Det er faktisk gjennomført noen randomiserte, dobbeltblinde, placebokontrollerte studier som viser at inntak av lavmolekylvektige kollagenpeptider kan bidra til å øke hudens evne til å holde på fukt, så det blir spennende å se hva mer forskning på dette kommer fram til :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forresten litt nysgjerrig på hvorfor dere som ikke tror på eller ikke er interessert i hudpleie, roter dere inn på et hudpleieforum? Det er jo ikke slik at vi som liker å ha en hudpleierutine, kommer til å endre oppfatning på grunnlag av hva andre tror? 

Endret av Roci
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (3 minutter siden):

Jeg blir forresten litt nysgjerrig på hvorfor dere som ikke tror på eller ikke er interessert i hudpleie, roter dere inn på et hudpleieforum? Det er jo ikke slik at vi som liker å ha en hudpleierutine, kommer til å endre oppfatning på grunnlag av hva andre tror? 

Jeg blander meg inn i tråder om anbefalinger av produkter osv, fordi der ville mine innlegg vært off-topic. Men dette er jo en tråd om de som er skeptisk til hudpleie, og da er mine meninger også relevant her.

Anonymkode: 454d3...1fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ingenting med huden utenom vann og 1 fuktighetskrem. Brukt mye Vossabia sine produkter. Får høre jeg ser yngre ut enn mine snart 50 år.

Anonymkode: 2d2cc...fbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...