Gå til innhold

Anbefaling mht kalorier når man slanker seg med lavt stoffskifte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært syltynn helt frem til jeg utviklet lavt stoffskifte etter min andre graviditet. Siden den gang har jeg slitt med vekta, særlig fordi medisineringen er vanskelig, og verdiene er fortsatt dårlige.

Jeg har prøvd både lavkarbo, lavkalori, trening og flere ting, men vekta rekker seg ikke. Googlet "vektnedgang stoffskifte" og fant denne artikkelen: https://iform.nu/sunn-mat/kostholdsrad/stoffskifte-kosthold

Fikk sjokk av å lese at man må ligge på 1200-1500 kcal per dag. JEG klarer ikke å leve på 1200 kcal i lengden (been there, done that), da blir jeg slapp og orker verken å være fysisk aktiv eller jobbe. I tillegg står det at vektnedgangen går fire ganger saktere enn hos normale mennesker, altså går man ned 250 gram i uka ved å spise 1200 kcal per dag. Er det virkelig sant? At jeg må leve i et konstant sultehelvete og bruke flere år på å gå ned de 10 kiloene jeg vil ta av?

Anonymkode: ed2b6...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må leve på 1400 kcal/dag i vedlikehold for ikke å gå opp i vekt etter kraftig vektnedgang… og jeg har ikke påvist stoffskifteproblemer en gang. Når jeg gikk ned 20 kg på 4 måneder lå jeg på ca 1000. Sliter også med konsentrasjon og svimmelhet, men er endelig slank igjen..,

K42

Anonymkode: fb94d...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en sykdom, som enda ert dårlig regulert burde du ta kontakt med profesjonelle i forhold til en matplan og ikke sluke en klikk-artikkel av en forfatter uten henvisning til fagpersonell. . Det er fullstendig mulig å spise mye mat med lite kalorier, men du burde søke hjelp til å få en plan som fungerer for deg så den blir rett balansert. Når kroppen kan å fettforbrenne og du spiser nok av de tingene den faktisk trenger for optimal funksjon, så blir du heller ikke sulten og slapp av å ikke spise den mengden mat du trenger for å også vedlikeholde overvekten.

Anonymkode: 86e16...70f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du kaller det et sulthelvete. Dersom du er nøye og setter sammen kostholdet riktig så trenger det ikke være noe sult. Jeg lever på 1300 kalorier daglig og trener flere dager i uken. Sørger for å få i meg minst 300 gram frukt og minst 400 gram grønnsaker hver dag. Spiser proteinrikt. 

Anonymkode: 5cda5...dd9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Når du har en sykdom, som enda ert dårlig regulert burde du ta kontakt med profesjonelle i forhold til en matplan og ikke sluke en klikk-artikkel av en forfatter uten henvisning til fagpersonell. . Det er fullstendig mulig å spise mye mat med lite kalorier, men du burde søke hjelp til å få en plan som fungerer for deg så den blir rett balansert. Når kroppen kan å fettforbrenne og du spiser nok av de tingene den faktisk trenger for optimal funksjon, så blir du heller ikke sulten og slapp av å ikke spise den mengden mat du trenger for å også vedlikeholde overvekten.

Men du vet jo selv at norske leger suger på stoffskiftesykdommer. Det er en lavstatussykdom som ingen gidder å sette seg inn i. Jeg har bodd flere forskjellige steder den tiden jeg har hatt sykdommen, og har vært hos flere leger, som kom med ymse amatøraktige råd om det ene og det andre. Dette gjelder også de to endokrinologene jeg har vært hos. 

Når du snakker om fettforbrenning i kroppen, så mener du sikkert lavkarbo. Dette kostholdet funker ikke for min kropp. Jeg spiser veldig moderat med karbohydrater, men klarer ikke så ekstremt som denne dietten livet ut. Kroppen reagerer kraftig, og jeg fungerer ikke i lang tid. 

1200 kcal er veldig lite, med mindre man spiser masse grønnsaker og veldig lite av alt det andre. Jeg får vondt i magen av for mye grønnsaker, fiser med vond lukt dagen lang og blir oppblåst. Så jeg må sette sammen et kosthold som ikke gjør vondt - og da må det inneholde både kjøtt, fisk, kylling, melkeprodukter osv. Da kommer kaloriene med en gang. 

Jeg har forsøkt å lage en kostholdsplan for dagen med 1200 kcal, og ser at det ikke er bærekraftig i lengden. I tillegg er kokte grønnsaker kjedelig og har vond smak, så å leve på det hele livet vil senke livskvaliteten betraktelig. Sånn som i dag, så spiser jeg veldig balansert med minimalt med sukker, veldig lite brød og pasta, noe ris, fete sauser, kjøtt, fisk, kylling, sjømat, frukt og grønnsaker. Noe syrnede melkeprodukter. Hvis jeg skal kutte ned til vond mat som gir jeg smerter i kroppen, så tror jeg at jeg vil foretrekke å forbli overvektig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Synd at du kaller det et sulthelvete. Dersom du er nøye og setter sammen kostholdet riktig så trenger det ikke være noe sult. Jeg lever på 1300 kalorier daglig og trener flere dager i uken. Sørger for å få i meg minst 300 gram frukt og minst 400 gram grønnsaker hver dag. Spiser proteinrikt. 

Anonymkode: 5cda5...dd9

Det er ikke noe synd, det er en realitet jeg har opplevd. Friske kvinner trenger mellom 1600 og 2400 kcal per dag, avhengig av blant annet høyde, vekt og så videre. Jeg er 173 cm, så ganske høy, og har en bred ramme. Selvfølgelig blir 1200 kcal per dag (halvparten av max normalinntak for friske kvinner) altfor lite, og gir sult. Når jeg ligger så lavt, har jeg ikke krefter til å trene. Jeg blir slapp, uvel, får tankekjør mht. mat (nei, ikke sukkercravings, men vanlig mat som ost, gulrøtter, kjøtt osv) og mister konsentrasjonen. I tillegg skrur kroppen ned aktivitetsnivå, slik at forbrenningen går enda mer ned. Så det er en ond sirkel.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har BMI på 26-27, så ingen krise helsemessig. Men ønsker selvfølgelig å ligge innenfor normalvekt og få ned midjemålet.

Fjernet sitering av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk sjokk av å lese at man må ligge på 1200-1500 kcal per dag. JEG klarer ikke å leve på 1200 kcal i lengden (been there, done that), da blir jeg slapp og orker verken å være fysisk aktiv eller jobbe. I tillegg står det at vektnedgangen går fire ganger saktere enn hos normale mennesker, altså går man ned 250 gram i uka ved å spise 1200 kcal per dag. Er det virkelig sant? At jeg må leve i et konstant sultehelvete og bruke flere år på å gå ned de 10 kiloene jeg vil ta av?

Nei, det er ikke sant.

Spis ren mat, dropp alt av sukker, kunstig søtning, korn, ultra prosessert mat, brus/alkohol/juice, redusert sterkt på meieriprodukter. Spis grønnsaker, bær, egg, kjøtt og fisk. Tren så svetten siler ca 3 ganger per uke.

I følge endokrinologen min utgjør forskjellen i forbrenning ca 2-3 kilo i vektforskjell med samme kosthold og aktivitet, dessverre er de 2-3 kiloene ofte rundt magen. Grunnen til at mange går opp mer enn 2-3 kilo med lavt stoffskifte er lavere energi som betyr lavere aktivitetsnivå, kombinert med ubevisst trøstespising.

Jeg har lavt stoffskifte, har vaskebrettmage og en slank og definert. Spiser definitivt mer enn 1200 kcal per dag, men gode rene matvarer, og trener. Bevegelse er alltid fint, men bevegelse er ikke trening, pulsen må opp og man må bli skikkelig svett. 

Anonymkode: 3eb50...d5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg blir slapp, uvel, får tankekjør mht. mat (nei, ikke sukkercravings, men vanlig mat som ost, gulrøtter, kjøtt osv)

Men hvor mye tror du egentlig at du legger på deg om du gir etter for gulrot-cravingsen? Ost er noe helt annet, der må du begrense sterkt om du vil ned i vekt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor mye tror du egentlig at du legger på deg om du gir etter for gulrot-cravingsen? Ost er noe helt annet, der må du begrense sterkt om du vil ned i vekt.

Så løsningen er å spise nesten utelukkende rå og kokte grønnsaker. Da tror jeg at jeg sier meg heller fornøyd med en BMI på rundt 26, gitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke sant.

Spis ren mat, dropp alt av sukker, kunstig søtning, korn, ultra prosessert mat, brus/alkohol/juice, redusert sterkt på meieriprodukter. Spis grønnsaker, bær, egg, kjøtt og fisk. Tren så svetten siler ca 3 ganger per uke.

I følge endokrinologen min utgjør forskjellen i forbrenning ca 2-3 kilo i vektforskjell med samme kosthold og aktivitet, dessverre er de 2-3 kiloene ofte rundt magen. Grunnen til at mange går opp mer enn 2-3 kilo med lavt stoffskifte er lavere energi som betyr lavere aktivitetsnivå, kombinert med ubevisst trøstespising.

Jeg har lavt stoffskifte, har vaskebrettmage og en slank og definert. Spiser definitivt mer enn 1200 kcal per dag, men gode rene matvarer, og trener. Bevegelse er alltid fint, men bevegelse er ikke trening, pulsen må opp og man må bli skikkelig svett. 

Jeg får ikke til å trene i det hele tatt når jeg ligger så lavt. Kroppen blir slapp, og jeg blir sliten etter 10 minutter. Jeg trøstespiser heller ikke, og er flink til å logge kalorier. 

Du har sikkert GODT MEDISINERT lavt stoffskifte. Det har ikke jeg. Jeg har helt sinnssyke verdier som Levaxinen ikke klarer å ta, og kraftige symptomer som gjør at jeg allerede er slapp og energiløs. Skrur jeg ned på kaloriinntaket, blir jeg sengeliggende. I tillegg har jeg perimenopause og går på medisiner som holder på vekta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200-1500 er ikke så lite, hvis man spiser ordentlig mat så trenger man ikke hå rundt og føle at man sulter.

Anonymkode: 5a759...108

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med en profesjonell!!! Ikke belegg deg på en artikkel og kvinneguiden. Finn en ernæringsfysiolog som kan stoffskifte.

Anonymkode: 47825...8c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1200-1500 er ikke så lite, hvis man spiser ordentlig mat så trenger man ikke hå rundt og føle at man sulter.

Neida, men skal man resten av livet holde seg unna brus, godterier, alkohol?

Det å aldri kunne ta seg ett glass vin eller spise sjokolade, fordi det vipper hele greia... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, men skal man resten av livet holde seg unna brus, godterier, alkohol?

Det å aldri kunne ta seg ett glass vin eller spise sjokolade, fordi det vipper hele greia... 

Hvorfor så svart hvit tankegang? Selvsagt kan man unne seg det en gang i blant, det er totalsummen som teller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må snakke med en profesjonell!!! Ikke belegg deg på en artikkel og kvinneguiden. Finn en ernæringsfysiolog som kan stoffskifte.

Jeg har til nå ikke truffet en lege eller endokrinolog som gir vitenskapelige råd i stedet for å synes og "la oss prøve ditten og datten".

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er sultfølelsen ikke noe jeg VELGER. Jeg spiser også ordentlig mat, selv om jeg ikke går på keto-diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo medisineringen din som er problemet - når den ordner seg får du overskudd til skikkelig trening og vektnedgang.

Men kun Levaxin er tydeligvis ikke nok for deg - så du må finne deg en lege som kan stoffskifte, som kan gi deg andre medisiner i tillegg evt naturlig stoffskiftemedisiner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du vet jo selv at norske leger suger på stoffskiftesykdommer. Det er en lavstatussykdom som ingen gidder å sette seg inn i. Jeg har bodd flere forskjellige steder den tiden jeg har hatt sykdommen, og har vært hos flere leger, som kom med ymse amatøraktige råd om det ene og det andre. Dette gjelder også de to endokrinologene jeg har vært hos. 

Når du snakker om fettforbrenning i kroppen, så mener du sikkert lavkarbo. Dette kostholdet funker ikke for min kropp. Jeg spiser veldig moderat med karbohydrater, men klarer ikke så ekstremt som denne dietten livet ut. Kroppen reagerer kraftig, og jeg fungerer ikke i lang tid. 

1200 kcal er veldig lite, med mindre man spiser masse grønnsaker og veldig lite av alt det andre. Jeg får vondt i magen av for mye grønnsaker, fiser med vond lukt dagen lang og blir oppblåst. Så jeg må sette sammen et kosthold som ikke gjør vondt - og da må det inneholde både kjøtt, fisk, kylling, melkeprodukter osv. Da kommer kaloriene med en gang. 

Jeg har forsøkt å lage en kostholdsplan for dagen med 1200 kcal, og ser at det ikke er bærekraftig i lengden. I tillegg er kokte grønnsaker kjedelig og har vond smak, så å leve på det hele livet vil senke livskvaliteten betraktelig. Sånn som i dag, så spiser jeg veldig balansert med minimalt med sukker, veldig lite brød og pasta, noe ris, fete sauser, kjøtt, fisk, kylling, sjømat, frukt og grønnsaker. Noe syrnede melkeprodukter. Hvis jeg skal kutte ned til vond mat som gir jeg smerter i kroppen, så tror jeg at jeg vil foretrekke å forbli overvektig.

Jeg skrev profesjonelle i forhold til matplan som fungerer på en nåværende dårlig regulert tilstand, ikke lege for å få regulert bedre, antar jo de jobber med saken, selv om du mener de burde kunne mer magi. 

kan ikke se jeg nevnte noen dietter, men er ønsket å kutte mange kalorier så må noe bort, og det som er igjen må være verdifullt og balansert. Uansett om du spiser karbohydrat eller annet så vil kroppens energiregnskap være likt - når den er fri for glukose så må den nødvendigvis forbrenne noe annet for resten av energien den trenger. Men har du (satt på spissen) valgt å spise 1 ss majones framfor 150 gram reker, så vet du jo at du blir mer sulten og kroppen kommer til å tenke at den går inn i en sultperiode om du gjør det daglig, selv om kaloriene er de samme.  

Fettforbrenningen går hele tiden uansett hva du spiser. Men fett er kroppens livbøye, og er kosten såpass dårlig at den ikke vil bruke nødlageret mer enn nødvendig, så forbrenner den muskler du ikke trenger (bein og armer) også, for å spare bukfettet. 
Kroppen blir og god på det den trener på, så er du i en aktivitet som bruker fettforbrenning blir kroppen god på det. Altså høy sone 1til lav sone 2, både kardio og styrke.

Holder du nå en stabil vekt på det du nå spiser - så fungerer det jo utmerket. Da vet du jo og hva dagsbehovet ditt på nåværende aktivitet og vekt er.  Da er jo et absolutt bedre alternativ å øke aktiviteten såpass mye at det skaper underskuddet du trenger. (Men det kan du sikkert heller ikke fordi *putt inn passelig unnskyldning*). 1 time aktivitet om dagen i en belastning som er såpass at du øker puls og pust og får litt svette, utgjør fort 400 kalorier, hvilket gjør 1600 kalorier om dagen om til 1200.

Du kan jo og velge å tenke at siden du ikke skal mye ned, så er det og helt greit å bruke  tid på det når det gjør at du kan ha en livstil du liker. 

Denne enten eller tankegangen du har er veldig lite produktiv, så jobb med den. Du har de forutsetningene du har, og de begrensningene du velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på 1200 og 1500kcal daglig da. Legg deg på 1500 noen måneder og se om det gir effekt. Personlig er jeg 170cm og 40år, godt regulert stoffskifte, og jeg må også ligge på max 1500 daglig for å holde meg slank. Selv om jeg aldri har vært overvektig. Er jo kjedelig selvfølgelig, men man må bare planlegge godt. Personlig er det mye viktigere å være slank.

Anonymkode: 75585...015

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...