Gå til innhold

Svigerdatter med stort kontrollbehov

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du tror at det er greit eller gjennomførbart at barnet vil ende opp hos deg på lange ferier? Alt det du skrev over sier mye om deg som menneske. For all del, bare holde deg unna.

Anonymkode: 93f50...cfc

Tullete svar 

Anonymkode: a09de...b6e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De har fått klar beskjed, og det har blitt noe bedre. Jeg bare blir forundret over dagens besteforeldre generasjon. Mine foreldre var kjempe strenge med oss, vi fikk ikke mer enn 30 minutter med barne tv, ikke alltid det heller fordi det var noe de ville se på tv. Vi fikk aldri godis eller snacks før middag. Men alikevel skal de normalisere dette til barnebarna sine? 

Jeg hadde en fantastisk barndom hvor jeg fikk leve i en drømmeverden hos besteforeldrene mine de første 5 årene mine. Her gjorde vi masse hyggelige tineg, vi bakte, vi holdt på i hagen, vi var på sykkeltur, båttur, fisketur osv. vi skapte minner sammen, minner jeg i dag har stor glede av, selvom mine fantastiske besteforelde er døde. De sto meg så nært at jeg fortsatt synes det er vanskelig å gå på graven, 13 år etter min bestemor gikk bort og 23 år etter min bestefar gikk bort. De var alt for meg. 

Jeg hadde ønsket meg at mine foreldre ville skape minner med barnabarna sine på samme måte, og gjerne ha oss samlet med mine nieser og nevøer slik at barna også får en relasjon til hverandre.

I stedet føler jeg alt det handler om i dag er materialistiske: de skal kjøpe noe, barna må gå noe hele tiden. NEI! De må ikke det. Jeg har aldri nektet noen av besteforeldrene å ta med barna på gøye ting. Farfaren her er fantastisk med de. Tar de med på prosjekter i hagen, bilmekking, matlaging, fisking, jordbær plukking på sommeren. Og innimellom badeland. Og før jeg får kommentarer på at dette går når de bor nære, de bor på andre siden av landet. Men man må utnytte tiden man er sammen.

Barna trenger ikke få ting, bmi påspandert lekeland osv. lekeplassen står der, helt gratis. Ha med litt vann og frukt og de er fornøyde lenge. Men da må man som voksen gidde å ta de med ut. Vi har skogen rett ved oss, ta de med ut å brenne bål, griller pølser,toast osv. Dette er ting de husker, ikke all tiden de satt foran tv hos mormor og bessa liksom.

Anonymkode: c6051...eae

Ja gud forby at de blir tatt med på lekeland og i skogen , man skaper jo ikke minner med det 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

😂😂😂Det var plastlekene ja som gjorde at barna ble homo? Dette er er jo helt vilt å lese, blir oppriktig bekymret. 

Anonymkode: 34376...7e7

Ikke sant , blir så ufattelig dumt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne moren skal få det tøft fremover når hun antageligvis må slippe kontrollen mer og mer. Å ikke betro bestemor som er gjest i hennes eget hjem å lage frokost er ganske ekstremt. 
Jeg jobber i barnehage og innimellom har vi mødre som er ganske kontrollfreaker, alt vi gjør er feil; mat, klær, aktiviteter, solkrem, osv.. de andre foreldrene er fornøyde og har tillit til oss. Ofte får det konsekvenser for barna, og det er ikke positive. 

Anonymkode: 5c35a...896

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå siterte jeg en annen bruker som mente at da kunne far bare ta med barna alene på lenger ferie til de, uten mor. Derav svaret. Kanskje mor ikke føler hun kjenner svigerforeldrene godt nok. Jeg skjønner ikke egentlig hva som er så kontrollerende. Moren ønsker å ta de beste valgene for barnet sitt, da får farmor handle innenfor de rammene.

Ja for far har ikke noe han skulllr sagt , hadde klikket om min mann ikke lot meg dra alene med barnet bare fordi besteforeldre gjør ting annerledes 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja gud forby at de blir tatt med på lekeland og i skogen , man skaper jo ikke minner med det 

Nå skrev jeg da at det var deg som var ønskelig! Ikke skjerm og all slags dritt mat. Jeg hadde hoppet av glede om de ønsket å ta de med seg ut i skogen, men det skjer ikke. Alltid for kaldt, for mye vind osv. Barnebarna her vokser dessverre opp med besteforeldre som heller setter de foran skjerm og overøser de med all slags snacks og godis i stedet for skikkelig mat å lage gode minner sammen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja for far har ikke noe han skulllr sagt , hadde klikket om min mann ikke lot meg dra alene med barnet bare fordi besteforeldre gjør ting annerledes 

Nå har vi begrenset med ferie, og ferien vi har skal vi ha i lag. Mannen min har en uke mer enn meg, og denne bruker han hos sin familie, med barna. Hadde jeg ikke kunne stole på at de forholdt seg til våre felles regler, eller mannen min var en tøffelhelt hadde jeg aldri sendt de avgårde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Denne moren skal få det tøft fremover når hun antageligvis må slippe kontrollen mer og mer. Å ikke betro bestemor som er gjest i hennes eget hjem å lage frokost er ganske ekstremt. 
Jeg jobber i barnehage og innimellom har vi mødre som er ganske kontrollfreaker, alt vi gjør er feil; mat, klær, aktiviteter, solkrem, osv.. de andre foreldrene er fornøyde og har tillit til oss. Ofte får det konsekvenser for barna, og det er ikke positive. 

Det er en kjent sak at mange unge i dag er fulle av angst og nevroser. Er dessverre redd for at mange av dem overfører psykiske problemer til sine barn. Veldig glad for at mine voksne barn har sluppet unna slike diagnoser. Det må være vondt å nærmest gå rundt med tvangstanker om at absolutt alt må være perfekt, og å aldri kunne slippe taket litt. Ja til sunne, friske, trygge og aktive barn, nei til barn som vokser opp med at alt er farlig.

Anonymkode: 23ce5...04b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hennes kontrollbehov kommer sannsynligvis av at hun føler du ikke respekterer hennes grenser og meninger. Jeg har selv et litt anstrengt forhold til egne svigerforeldre etter at de sneik seg til å gi babyen dessert i barnedåpen, og jeg stoler ikke lengre helt på at de skjønner hva som er bra for barn. 

Det er slitsomt å ha besøk av familie, spesielt på overnatting. Det gjelder egne foreldre også, men spesielt svigerforeldre som ikke er gjengen man vokste opp med. Og man blir gjerne mer sur etterhvert som man blir mer sliten. Du har sikkert noen erfaringer fra egne svigerforeldre du kan se tilbake på med ikke bare udelt glede.

Hvorfor spør du ikke sønnen din om grunnen til at barnet ikke ble med på tur til dere? Jeg håper du var tydelig på at det hadde vært ekstra koselig om barnet ble med hver eneste gang du og din sønn snakket om at han skulle komme.

Du har fortsatt mye tid til å skape en god relasjon med barnet. Det er tiden som kommer framover som er viktig, de færreste husker den aller tidligste barndommen sin. Og etterhvert som barnet klarer mer og slutter med kamikaze-oppførsel kommer mor trolig til å slappe mer av.

Anonymkode: c4e07...98b

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå har vi begrenset med ferie, og ferien vi har skal vi ha i lag. Mannen min har en uke mer enn meg, og denne bruker han hos sin familie, med barna. Hadde jeg ikke kunne stole på at de forholdt seg til våre felles regler, eller mannen min var en tøffelhelt hadde jeg aldri sendt de avgårde. 

Så du skal bestemme og mannen har ingenting han skulle sagt? Sykt!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tipper hun har litt angst, ganske vanlig med småbarn, noen blir litt kontrollfreak en periode da. Da må ting passe i boksen, ellers er det mye tankekjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg som mor ville da ikke sendt barna med mannen på lang ferie om jeg ikke stolte på de som skulle være verter. 

Du bestemmer vel for søren ikke mer over barna deres enn mannen din gjør. 🤣

Anonymkode: 9308a...90c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? Hvorfor er ikke farmor glad for å slippe å rote rundt i barnets skap om morgenen? Og hvorfor kan hun ikke bare gi maten som ble laget? Klær blir alltid lagt frem her hjemme kvelden før. Gjør det til meg selv også. Det er praktisk.

Anonymkode: 93f50...cfc

Kan det ikke tenkes at en bestemor syns det er koselig å skulle finne frem klær til barnebarnet sitt? 
og ikke minst få laget fersk frokost.. 

Alt trenger ikke være så himla praktisk.. tipper bestemoren har tiden det tar å finne frem de klærne og smøre den maten.

Anonymkode: c685d...84d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS sa vel aldri hva frokosten var for noe? Kan ha vært kjøleskapsgrøt for alt vi vet 🤷‍♀️ 

Og kanskje mor vet at hvis de ikke legger fram klær kvelden før så blir det et evig styr? 

Hvor ble det av TS? 

Anonymkode: b737f...0c4

Gjest takinova
Skrevet

La henne styre alene og bruk tiden deres på dere selv heller. Evt på andre barnebarn om dere har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en kjent sak at mange unge i dag er fulle av angst og nevroser. Er dessverre redd for at mange av dem overfører psykiske problemer til sine barn. Veldig glad for at mine voksne barn har sluppet unna slike diagnoser. Det må være vondt å nærmest gå rundt med tvangstanker om at absolutt alt må være perfekt, og å aldri kunne slippe taket litt. Ja til sunne, friske, trygge og aktive barn, nei til barn som vokser opp med at alt er farlig.

Helt enig. 

Vi trenger mer robuste foreldre, da tror jeg vi får mer robuste barn og.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Svigerdatter må nesten regne med en reaksjon, om hun oppfører seg som om svigermor er fullstendig idiot. Eller mener du virkelig at man skal jatte med noen som behandler deg så stygt? Jeg er glad jeg ikke har sånne som svigerdatteren til TS i min familie. Vi stoler på hverandre, og oppfører oss heldigvis som normale, oppegående mennesker. 

Ut fra info i HI, så er det vel ingen tvil om hvem som med fordel kunne skjerpet seg litt. Svigerdatter oppfører seg stygt og nedlatende mot barnets besteforeldre. 

Øye for øye, tann for tann? Er det veien å gå for å skape gode relasjoner? 

Dette med å "regne med en reaksjon" leser jeg som offermentalitet. Om hun gjør sånn så kan jeg gjøre sånn tilbake og det er ikke min skyld, hun begynte. Grobunn for videre konflilter og eskalering, hvor alle blir tapere. Spesielt barna. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du skal bestemme og mannen har ingenting han skulle sagt? Sykt!

Vi bestemmer i lag ja. Hvorfor skal han ha ferien alene med barna? Like viktig at vi er sammen som familie. Når man har 5 uker ferie i året avtaler vi oss i mellom hva vi skal gjøre og hvor vi skal reise. Disse ukene er tid vi skal ha som familie. At han vil reise den siste uken til sin familie skal han få lov til. Men hadde jeg visst at min svigerfamilie ikke ønsket å følge reglene vi har satt sammen for voksne, hadde det ikke vært aktuelt. Vi har mer enn nok med å passe på kostholdet det andre settet besteforeldre ikke gidder å høre på. Det ligger mange viktige årsaker under til at vi er rigide på akkurat kosthold, noe jeg ikke kommer til å utbrodere på ett nett forum. Hver familie lager sine rutiner og setter hva som et viktig i forhold til kosthold blant annet, noen har også regler i forhold til leker. Det har ikke vi hatt, men jeg orker ikke være negativ når familie rundt meg har sine regler. 

Og jeg er ikke sammen med en tøffelhelt, så jeg kan heldigvis stole på at våre rutiner i forhold til legging og mat følges. Gjør de ikke det er det slutt. Da blir de hjemme med meg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bestemmer vel for søren ikke mer over barna deres enn mannen din gjør. 🤣

Anonymkode: 9308a...90c

Nå ligger det veldig mye bak hvorfor vi er så strenge på rutiner i dette huset, mye mer enn man skap utbrodere på ett forum. Min partner ønsker og gidder ikke ta seg fri fra jobb for å følge opp med diverse instanser, det er det jeg som gjør. Når jeg må bruke masse tid hver eneste uke på dette og jobbe intenst med dette daglig et det helt uaktuelt å ødelegge dette på en ukes ferie. Så jo, her tar jeg en større rolle i avgjørelsen. 

Det å svare slik til andre når du ikke vet bakgrunnen er for meg helt bak mål.

Hva hvis det gjaldt ett barn med diabetes 1, og besteforeldre ikke gadd å ta hensyn? Jaja det går sikkert fint tenker nok hønsegjengen på kg. NEI! Det gjør ikke det! De kan bli alvorlig syke! 

Tenk dere om før dere svarer andre på denne måten. Det ligger årsaker bak hvorfor hver familie gjør ting på sin måte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (På 12.2.2025 den 23.32):

Besteforeldre har en rettighet: Å kunne skjemme bort barnebarn. 
Besteforeldre har mer erfaring med barn enn nybakte foreldre i mange tilfeller, rart det der med erfaring. 
Fortell mammaen til barnet om egner erfaringer og få mammaen til å slappe av. 

Hvis du ikke har annet å skjemme bort med enn sukker, plast og skjerm, så er det ganske stusselig. 

Nå skriver jo forsåvidt TS at de også vil ta med ungen på lekeplass, og det er jo kjempeflott om ungen er trygg på det. Men poenget mitt er at det er en selv, nærvær og relasjonen de skal skjemme bort med. Lesing, leking, aktiviteter, masse udelt oppmerksomhet. Det er ikke pga trygg og lang erfaring at besteforeldre kjemper for å få gi skjerm og sukker.  

Anonymkode: a7df0...c22

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...