Pysa Skrevet torsdag kl 12:30 #21 Del Skrevet torsdag kl 12:30 (endret) Et tips kan være å få henne engasjert i matlaging, og da sunnere mat (uten kalorifokus). Hun bør lære å lage smoothies, fruktsalat, sunne ostesmørbrød, kanskje prøve nye, spennende frukter og grønnsaker, og så må hun jo ha tilgang på dette. Det høres ut som et uheldig spisemønster, og jeg som snart er 50 kommer ikke ut av dette, men jeg velger (stort sett) de sunnere variantene. Har for eksempel skjønt at yt vaniljeyogurt med en ts kakaopulver tar sjokoladesuget, og er betraktelig bedre enn 200 g melkesjokolade. Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var 8, og kommer nok til å dø med det (som er bedre enn å dø av det). Jeg sier ikke at det ikke er en vei ut for datteren din, men uansett bør hun jo lære å lage digg mat som er sunn. Endret torsdag kl 12:32 av Pysa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet torsdag kl 12:36 #22 Del Skrevet torsdag kl 12:36 Og: en annen ting er jo at dette er ganske normalt i den alderen. De er ikke små lenger, de har penger og ferdes mer alene, da blir det gjerne mer godteri og junk. Det bedrer seg for de fleste etter hvert. Så ta det på alvor, men ikke lag en gigasak ut av det, om du skjønner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrispiP0et Skrevet torsdag kl 22:19 #23 Del Skrevet torsdag kl 22:19 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette bør du absolutt ikke gjøre. Jeg ser ikke på dette som følelsesstyrt smugspising. Hun spiser søtt fordi hun har lyst på det, men må gjøre det i skjul fordi du har satt det på «nei-mat»-listen. Ut i fra hva du skriver, høres hun derimot ut som en som endelig har fått mulighet til å kjøpe seg godis og søte ting for egne penger. Og selvsagt gjør hun det da. Jeg tenker at det som er viktig her er å snakke med henne, og ikke forby søtt, men si at hun gjerne kan kjøpe seg det - men at hun må vente til etter mat med å spise det. Og om hun ikke klarer å dy seg, så kan hun heller ikke råde over pengene sine selv. Da kan dere jo handle inn ting sammen, som hun kan få tilgang på etter middag f.eks. Strikte regler og neimat er bare uheldig. (vet man ikke skal skrive under med profesjonstittel, men har jobbet med ungdommer med spiseforstyrrelser i mange år). Anonymkode: d67b5...d76 Signerer dette! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:24 #24 Del Skrevet torsdag kl 22:24 Men hvem gir henne penger til handlingen? Kutt pengestrømmen. Lag sunn god mat hjemme uten for mye oppstyr. Og for all del ikke bruk det elendige rådet over her om kaloriapp osv. Anonymkode: ad58b...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:17 #25 Del Skrevet i går, 00:17 AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 20.28): Be henne laste ned en mat app og finne kalorifattig alternativer. Anonymkode: 3033c...bc1 Nei bare nei! Jentungen viser allerede steke tendenser til å bruke mat for å kontrollere følelser og da sier det seg selv at dette rådet her er helt i bakvendtland. Anonymkode: 9aa85...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:18 #26 Del Skrevet i går, 00:18 AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 21.46): Det var kanskje å ta litt på vei. Jeg forsøker å forhindre at hun kommer dit. Perioder med symptomer, om det er angst, bekymring, spising - betyr ikke at man har en lidelse. Tenåringer spiser mye, hormoner for craving etter sukker. Selv får jeg jo det rundt mensen også. Men at det er på tide å være obs er jeg enig i. Selvsagt er det følelsesregulering og vi jobber med å få gjort det på andre måter. Tilbud om å prate med noen har hun også. Hun prater godt med meg og far og det er ingen konflikter i bildet. Men jeg syntes det er vanskelig å angripe hvor sterkt man skal gå inn, man skal ikke skape skam og skyld og jobbe med følelser. Men setter man grenser for spisingen, der man kan? Eller jobber man bare med følelsen bak? Anonymkode: 6f632...eda Jeg synes det er skremmende hvor mye du bagatelliserer dette,og hun trenger noen å prate med som ikke er mammaen eller pappaen sin. Anonymkode: 9aa85...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:20 #27 Del Skrevet i går, 00:20 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hun har jo alt problemer med å regulere seg. Må ha mindre tilgang på penger. Anonymkode: 3033c...bc1 Om du tror det vil løse problemet forstår du veldig lite om konseptet døyve følelser med mat. Anonymkode: 9aa85...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå