Gå til innhold

Innafor å drøye å stå opp til kl. 7 når 3 åring vil opp før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok høres ut som du har barn som kan holde på litt for seg selv, har ikke sjangs på en kopp kaffe i "fred og ro" eller jobbe litt på pc😅😅😅

Anonymkode: 74528...c0a

Men du foreslår jo at du kan sove/sløve videre, mens barnet ligger litt i sengen, eller gå og leke på lekerommet. 

Altså klarer ditt barn deg også litt alene? 

Anonymkode: 3c7ad...950

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er så ille med kl 6. Kommer jo an på når barnet legger seg da (og om det sover på dagen). Mange småunger legger seg jo kl 18-19 og da kan man jo ikke akkurat forvente at de står opp sent. Vet heller ikke om barnet ditt sover hele natten? Hvis barnet legger seg greit og sover gjennom, så kan du vel legge deg før og heller stå opp med det?

Anonymkode: 9ea36...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjorde dere da, jeg orker ikke å leke med 3 åringen i timesvis før vi går ut etc. Jeg er ikke tre år så har ikke den energien. Det er et evinnelig mas om å leke med og snakke med, konstant. 

Men sånn er det jo å ha små barn 

Anonymkode: ac243...ac0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsov med en morgenfrisk gutt. Ofte sti jeg opp, lagde frokost og kakao og vi slumret til barne-tv. Særlig in vinteren med vedfyring og tepper i sofaen husker jeg med glede selv om klokken var 06...

Andre morgener om sommeren, våknet jeg gjerne av en to-tre åring som sto og hamret på ytterdøren med noe hardt og ville ut og leke. 

Faren hans våknet aldri. Merkelig det der...

Anonymkode: 56c5d...067

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjorde dere da, jeg orker ikke å leke med 3 åringen i timesvis før vi går ut etc. Jeg er ikke tre år så har ikke den energien. Det er et evinnelig mas om å leke med og snakke med, konstant. 

Jeg har også hatt den typen barn, og min yngste på 3 år kan finne på alt mulig om hun er alene. Om hun hadde fått beskjed om å leke alene ville hun begynt å rope på oss, gråte eller gjøre ting hun ikke har love til (åpne vinduer, rive ned persienne, ta på sko og prøve å gå ut, rote på kjøkkenet osv...)

Vi pleier å stå opp med henne når hun vil opp, skjære opp litt frukt i en skål og ta frem tegnesaker og bøker. Da holder hun seg aktivisert en stund. Ellers setter vi oss gjerne i sofaen med dynene og ser noe barne-tv hun liker. Da får vi voksne som regel en liten dupp underveis eller tid til å nyte en kopp varm kaffe.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sett på noe på tv. Om soverommet er evt så du kan høre barnet da😊  først nå som barna er 6 og straks 9 år kan jeg ligge litt ekstra , men 6åringen vil gjerne ha meg opp likevel😅

Anonymkode: ac5cc...896

Nei. TV er absolutt ikke innafor - barnet kan heller bruke tiden på å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, vi har gjort det med alle våre siden de selv kunne leke litt og vi var i stand til å vite om de var sultne. Om et lite barn våkner veldig tidlig, er sulten og ikke får mat på en time så er det jo ikke innafor, men her har det ikke vært et problem siden mellom 10 mnd og 1,5 år.

Med mindre barna var sultne så hadde vi leker på soverommet og de underholdt seg selv en god stund før de ble lei. Fra var 2,5-3 års alder visste de at vi ikke kunne stå opp så tidlig som dem, snek seg ut i stua, lekte, tok mat (det meste vi har i kjøleskapet er helt fint for dem å ta hvis de vil), eldste matet yngre søsken. Nå liker de å ha litt stilletid for seg selv på morgenen der de sitter foran vindueet i stua (vindu over hele veggen) og koser seg med rollelek 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynner dere på jobb? Her drar mannen hjemmefra kl. 05.45. Jeg har vekkeklokka til kl. 06. Går på kjøkkenet og lager frokost og matpakker. Vekker barna kl 06.30 hvis de ikke kommer selv. Vi kler på oss og går ut senest 07.15.

Barnehagen åpner 06.45, SFO åpner kl. 07.00. Jeg skal være på jobb kl. 08, men trenger tid til å lever hvert barn to steder. Hadde aldri hatt tid til å ligge til kl. 07.

Heldigvis har vi alle blitt A-mennesker og våkner gjerne mellom kl. 05 og 06 slik at vi ikke stresser om morgenen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, norske foreldre som pakker barnet i seng kl 18/19 for å få egentid, og så setter seg på bakbeina og ligger som white trash i senga når ungen surprise surprise står opp kl 06 🙃

Ikke orkes de på kvelden, ikke orkes de på morgenen.

Trist opplegg 

Anonymkode: 9f241...418

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har en som straks blir 3 år, barnet våkner ofte rundt kl. 6, jeg synes det er for tidlig å stå opp og trenger å "hvile" litt i sengen før jeg spretter opp.

Er det innafor å si at det er for tidlig, at barnet kan ligge i sengen, eller gå å leke litt på lekerommet sitt rett over soverommet våres? Vi samsover.jeg holder meg våken, men ligger i sengen. 

Innafor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs- plutselig har 3 åringen lært seg å åpne utgangsdøra 😁

Anonymkode: f9856...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uff, norske foreldre som pakker barnet i seng kl 18/19 for å få egentid, og så setter seg på bakbeina og ligger som white trash i senga når ungen surprise surprise står opp kl 06 🙃

Ikke orkes de på kvelden, ikke orkes de på morgenen.

Trist opplegg 

Anonymkode: 9f241...418

Så sant. Klart små barn vil være sammen med foreldrene; det er jo foreldrene som småbarna lærer av. Og hvis de er i barnehagen om dagene så vil de jo ha kontakt med foreldrene når man faktisk er hjemme sammen 🩷

Anonymkode: f9856...d1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg står aldri opp før 0730-8 ish TIDLIGST. Uansett hvor tidlig barna ønsker å stå opp. Som regel lærer de seg til å legge seg ned igjen hvis du bare er konsekvent å sier det er natta (selv om det er morgen).

Alle mine tre har på denne måten lært seg å legge seg ned igjen for å sove lenger. Og de gangene det ikke går får de se på barnetv på mobilen/ tv på soverommet.

Anonymkode: 156d5...856

Sånn gjorde jeg også det og hos meg gikk det helt fint.

Anonymkode: e6a28...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at barna fint kan øves opp til å følge en døgnrytme som ikke gjør deg skadelidende.

Så er spørsmålet om 07.00 er realistisk. For min eldste ville 08.00 vært et realistisk mål, da hun uansett sov over lenge. Men for yngste som begynte å våkne 05, måtte jeg sette 06 som mål, og øke litt etter hvert. 

Anonymkode: 5346a...a5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus er det ikke «lov» å stå opp før 6:45. Alt før det regnes som natt enda. Orker ikke ilegge ungene uvanen å stå opp lenge før fuglene driter ☺️ 

Anonymkode: ae0a5...e8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg står aldri opp før 0730-8 ish TIDLIGST. Uansett hvor tidlig barna ønsker å stå opp. Som regel lærer de seg til å legge seg ned igjen hvis du bare er konsekvent å sier det er natta (selv om det er morgen).

Alle mine tre har på denne måten lært seg å legge seg ned igjen for å sove lenger. Og de gangene det ikke går får de se på barnetv på mobilen/ tv på soverommet.

Anonymkode: 156d5...856

Hvis du har sluppet unna med den fremgangsmåten, er du velsignet med medgjørlige barn med ro i kroppen. Å si at det er natta noen ganger, men la dem se på TV andre ganger, er vel ikke egentlig å være konsekvent. 

Vi kunne ikke ta en lettvint løsning en eneste gang, uten å ha kamp om at denne løsningen var den nye normalen de neste mange ukene. TV på morgenen i går ville betydd at barnet våknet enda tidligere for å se på TV i dag. 

Jeg tok «det fortsatt natt klokka 2- kampen» og siden «det er fortsatt natt klokka 3.30»-kampen, ved å sitte foran døra på rommet til barnet mens barnet raste fordi det ville inn til lekene sine på stua. En oppfordring om å legge seg ned falt for døve ører, men han sluknet til slutt, før det var samme prosedyre neste natt de neste ukene.

Det er å være konsekvent. Ikke «du kan se TV nå, men skal sove i morgen». 

Mange som får noe til med barna sine, tror det er utelukkende deres egen fortjeneste. Da får man slike råd om at «det er bare være konsekvent» fra foreldre som ikke selv er konsekvente. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en som straks blir 3 år, barnet våkner ofte rundt kl. 6, jeg synes det er for tidlig å stå opp og trenger å "hvile" litt i sengen før jeg spretter opp.

Er det innafor å si at det er for tidlig, at barnet kan ligge i sengen, eller gå å leke litt på lekerommet sitt rett over soverommet våres? Vi samsover.jeg holder meg våken, men ligger i sengen. 

Hvorfor i alle dager skal ikke det være innafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her i hus er det ikke «lov» å stå opp før 6:45. Alt før det regnes som natt enda. Orker ikke ilegge ungene uvanen å stå opp lenge før fuglene driter ☺️ 

Anonymkode: ae0a5...e8b

Barn har en indre klokke. Det handler ikke om vane/uvane.

Vår 2-åring våknet klokken 04:30 i to måneder. Var ingenting annet å gjøre enn å stå opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (1 time siden):

Hvis du har sluppet unna med den fremgangsmåten, er du velsignet med medgjørlige barn med ro i kroppen. Å si at det er natta noen ganger, men la dem se på TV andre ganger, er vel ikke egentlig å være konsekvent. 

Vi kunne ikke ta en lettvint løsning en eneste gang, uten å ha kamp om at denne løsningen var den nye normalen de neste mange ukene. TV på morgenen i går ville betydd at barnet våknet enda tidligere for å se på TV i dag. 

Jeg tok «det fortsatt natt klokka 2- kampen» og siden «det er fortsatt natt klokka 3.30»-kampen, ved å sitte foran døra på rommet til barnet mens barnet raste fordi det ville inn til lekene sine på stua. En oppfordring om å legge seg ned falt for døve ører, men han sluknet til slutt, før det var samme prosedyre neste natt de neste ukene.

Det er å være konsekvent. Ikke «du kan se TV nå, men skal sove i morgen». 

Mange som får noe til med barna sine, tror det er utelukkende deres egen fortjeneste. Da får man slike råd om at «det er bare være konsekvent» fra foreldre som ikke selv er konsekvente. 

Så spot on! 

Anonymkode: fe2ac...977

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å legge seg tidligere. Har aldri brukt skjerm som barnevakt på min morgenfugl som er alenebarn, en sjelden gang lydbok der begge ligger å lytter. De gangene morgen var kl 05 så leste man bok og var ute før kl 08 for å leke/sove lur i helg. Ukedag er det bare å stå opp om man ikke får de til å ligge oppi senga. Så kan man jo ta rolig lek hvor man er med i leken i fra sofaen om man er fryktelig trøtt.  6 åringen min som ho har blitt i dag står ikke opp alene den dag i dag heller, og helt greit å få den tiden med barnet ettersom de små er i "institusjon" det meste av dagen fra de er ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...