Gå til innhold

Naive foreldre utsetter barna sine for overgrep og utpressing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Jeg har sagt det hele tiden. Folk er altfor naive i dag. Det er kanskje ikke jeg som er så hysterisk likevel, som velger å ha alt om meg privat. Har ikke et eneste bilde av meg selv på SoMe, og man finner nesten ingen informasjon når man søker på mitt navn på Google 🤪

Jeg synes også folk bør være forsiktige med å legge ut bursdagshilsninger i avisen (digitalt). Har også sett unge foreldre som legger ut bilder av sine barn på vsco i bare bleie eller badeklær. De er lagt ut for flere år siden, men er ikke fjernet. Så er jo bare å søke på navnene det gjelder, så dukker de opp på Google.

Anonymkode: 24e07...838

Men hva når lokalavisen her i byen for noen år siden publiserte et bilde på forsiden av avisen med bilde av blant annet min datter og andre på rideleir som badet i innsjøen ? Barna badet ikke med hesten da,men kun sammen med de andre barna i badetøy.

Avisen kunne helt sikkert funnet et annet bilde de kunne brukt i den reportasjen fra rideleiren.

Anonymkode: 163e7...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn i barnehager er heller ikke trygge for digital overvåking i sårbare situasjoner, snarere tvert imot.

Når man leser en artikkel som dette, kan man bare forestille seg hvilken skade noen som tiltrekkes av barn kan gjøre hvis vedkommende jobber i en barnehage, eller om en mobil full av slike bilder og videoer kommer på avveie.

Hvor er det blitt av barnets rett til privatliv; ville voksne akseptert at arbeidsgiveren på en arbeidsplass fulgte etter på do for å ta bilder som kan havne hvor som helst?

Har bilder av barn på usikra tele­foner:– Redd bilder og info havner i feil hender

Mobilbruken i barnehager kan sette både barnas sikkerhet og personvern i fare, frykter ansatte.

https://www.nrk.no/stor-oslo/barnehager-lagrer-bilder-av-barn-pa-privattelefoner-_-frykter-for-personvernet-1.17158050

Sitat

Hver uke blir det lagret og delt store mengder informasjon og bilder av barna.

Men vet foresatte at mye av dette ender opp på privattelefonen til de ansatte?

– Vi er enige om at dette ikke er bra, men at det er sånn situasjonen er i dag, forteller Simen Peikli.

Hvorfor reagerer man ikke på den omfattende krenkelsen av barns privatliv, og setter foten ned?

Anonymkode: b0594...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Igjen, hvorfor skal en tilfeldig pedofil ta jobben med å bruke akkurat det bildet av en fremmed baby? AI lager perfekte ansikter i tusenvis av variasjoner uten at de trenger å hente et babybilde på nettet. Det som er litt naivt er å tro vi kan stoppe dette.  Skal vi forby bilder av barn i alt? Reklame? Skal alt være hodeløse barn? Jeg er helt for at vi bør tenke oss om, spesielt etter barna begynner på skole, men jeg nekter å bli helt hysterisk og se monster rundt hvert hjørne.

Anonymkode: 77572...3f0

Det er ikke snakk om å bli hysterisk, men om å erkjenne at samfunnet og oppfattelsen av virkeligheten er en annen enn den var for 20-30-40 år siden; den gangen var det ingen som kunne forestille seg at det å illustrerte en "Nå kommer sommeren"-reportasje med et bilde av en strand med barn uten klær, kunne være et overgrep.

Idag er situasjonen helt annen; skjermen er blitt en del av folks liv enten man liker det eller ei, og særlig barn og unge har vanskelig for å se forskjellen på den virtuelle og den fysiske virkeligheten; et nakenbilde på avveie får store psykiske konsekvenser, og kan brukes både til utpressing og mobbing.

Dette er noe man må anerkjenne; når man først har gjort skjermen til en del av barns hverdag og foreldre kjøper en iPhone til barn som ikke klarer å forstå alle mulighetene for misbruk av mobilen, må man også forholde seg til konsekvensene av digitaliseringen.

For å vise deg hvor alvorlig dette er, kan man ta en hypotetisk situasjon. En overgriper får tak i et uskyldig bilde av et lite barn vedkommende kjenner identiteten til, og bruker AI til å gjøre dette til et nakenbilde. Så sender vedkommende en melding til barnet, som er blitt kanskje 9-12 år, forteller at han har funnet dette bildet, og spør barnet om det er greit at man deler det videre. Hvordan tror du barnet vil reagere?

Deretter begynner utpressingen og krav med "men hvis du gjør som jeg sier".

Slik kan et helt uskyldig, tilfeldig bilde ende fatalt.

Anonymkode: b0594...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...