Gå til innhold

Hjemmeværende husmødre, hvordan gjør dere det med økonomien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 12.52):

Hvordan har dere som er 100 % husmødre av egen fri vilje tenkt å klare dere i alderdommen?

Jeg regner med at dere ikke legger til side flere tusen kr./mnd til pensjonssparing? Hva skjer ved et evt samlivsbrudd?

Anonymkode: 06fff...429

Husmor av fri vilje her. Legger ikke av penger til pensjonssparing, men har et par millioner stående hos Statens pensjonskasse (fra da jeg jobbet). Ellers kommer det en ganske grei arv etterhvert, sannsynligvis når jeg er i 60-årene.

Ved et evnt. samlivsbrudd har jeg rett på 50% av boet. Sitter i en nedbetalt enebolig hvor jeg står som eier av halve boligen, samt at mannen har noen millioner i akskjefond. Hadde klart meg lenge og vel på skilsmisdeoppgjøret, for å si det sånn. Og så kunne jeg levd lenge og vel på arven. 

Ellers kunne jeg jo bare benyttet meg av utdannelsen min og jobbet, er ikke verre enn det😊

Anonymkode: 80b41...ab8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 17.48):

Du drømmer om å måtte tigge mannen din om penger hvis du vil kjøpe deg noe? Deg om det…

Anonymkode: 0c0b7...994

Ikke meg du siterer, men hvem snakker om å tigge? 

Hos oss så er det slik: Mannen min tjener 3 mill i året. Vi setter over til felles buffer sparing, og felles pensjonssparing. I tillegg har vi like mye i lommepenger hver mnd på hvert vårt kort. Resten av pengene står på felleskontoen som vi begge har kort til og bruker på felles ting. Huset er felles eie, bilene er felles eie, hytta er felles eie og alle andre møbler og ting er felles eie. 

Mannen min eide alt tidligere, men jeg krevde at hvis jeg skulle være hjemme å ta vare på hus og barn så skulle han gi halvparten til meg, da jeg ikke har noen interesse av å gå så i kvinnefella at jeg står igjen med null hvis det blir brudd. 

Så da vi giftet oss så ble dette ordnet. Det er mange år siden nå og jeg har blitt ufør med årene. Så skulle det bli skilsmisse nå så vil jeg kunne kjøpe en stor nyoppusset leilighet et fint sted i Oslo, eie en koselig sjarmerende hytte, eie en relativt ny bil, ha nok møbler, penger i banken og jeg vil være gjeldsfri. Mannen vil jo ha mye høyere inntekt enn meg, men med uføresatsen min pluss forsikring og pensjonssparing så skal jeg klare meg mer enn godt nok jeg også. 

Jeg har utdannelse, men møtte Mannen min ung og fikk barn tidlig, så jeg har aldri jobbet én dag i hele mitt liv. Og jeg virkelig elsker friheten av å gjøre hva jeg vil, når jeg vil.

Anonymkode: c7bed...c9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss så er det slik: Mannen min tjener 3 mill i året. Vi setter over til felles buffer sparing, og felles pensjonssparing. I tillegg har vi like mye i lommepenger hver mnd på hvert vårt kort. Resten av pengene står på felleskontoen som vi begge har kort til og bruker på felles ting. Huset er felles eie, bilene er felles eie, hytta er felles eie og alle andre møbler og ting er felles eie. 

Mannen min eide alt tidligere, men jeg krevde at hvis jeg skulle være hjemme å ta vare på hus og barn så skulle han gi halvparten til meg, da jeg ikke har noen interesse av å gå så i kvinnefella at jeg står igjen med null hvis det blir brudd. 

Så da vi giftet oss så ble dette ordnet. Det er mange år siden nå og jeg har blitt ufør med årene. Så skulle det bli skilsmisse nå så vil jeg kunne kjøpe en stor nyoppusset leilighet et fint sted i Oslo, eie en koselig sjarmerende hytte, eie en relativt ny bil, ha nok møbler, penger i banken og jeg vil være gjeldsfri. Mannen vil jo ha mye høyere inntekt enn meg, men med uføresatsen min pluss forsikring og pensjonssparing så skal jeg klare meg mer enn godt nok jeg også. 

Jeg har utdannelse, men møtte Mannen min ung og fikk barn tidlig, så jeg har aldri jobbet én dag i hele mitt liv. Og jeg virkelig elsker friheten av å gjøre hva jeg vil, når jeg vil.

Jeg tror de fleste av oss hjemmeværende har sørget for en økonomisk likestilt hverdag, og ulike former for sikring ved eventuelt brudd. Jeg har bl.a en større eierandel av boligen, og vil faktisk sitte igjen med mer verdier enn ham om vi skulle gå fra hverandre.
Vi er ikke i 1970 lengre der man automatisk gikk i kvinnefella, for så pass langt har vi kommet. Noen ser likevel ut til å slite med tanken på at det faktisk finnes hjemmeværende kvinner som har det godt med det valget, og ikke trenger deres «velmenende» råd. Det er en grunn til at jeg aldri kommer til å gå tilbake i jobb så lenge vi kan leve slik vi gjør nå😊 Bruke 8-10 timer av døgnet på jobb, leve som en slave for samfunnet og svette av tidsklemma….nei takk. Investerer heller tid og energi i familie, hjem og min egen velvære.

Anonymkode: 9c918...1bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er ikke hjemmeværende husmor, du er ufør og har uføretrygd. 

Anonymkode: a7188...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og du vet ikke hva du går glipp av når du ikke har jobbet en dag i hele ditt liv. Å være uføretrygdet er ikke akkurat frihet….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du vet ikke hva du går glipp av når du ikke har jobbet en dag i hele ditt liv. Å være uføretrygdet er ikke akkurat frihet….

Da kan jeg fortelle at hun går ikke glipp av en dritt. Arbeidsgivet er ikke himmelen for alle serru, for noen passer det ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 73f22...60c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemmeværende-hets. Den nye trenden på KG 🥴

Anonymkode: 85d24...b00

Det overrasker ikke, det er det samme hver gang noen nevner at de er hjemmeværende. Da ropes det om at de ikke vet sitt eget beste, de aner ingenting om pensjon og de er et offer som kues av mannen. Mener de med fordommer.  De mener at " slike" kvinner er dumme.  Det er så forutsigbart hva KG-folk mener.

Sannheten er at det er et gjennomtenkt valg, ikke noe man hopper spontant ut i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 14.45):

Tror nok de fleste "hjemmeværende husmødre" får inntekter fra nav. 

Anonymkode: cb164...032

Og noen ganger tenker jeg at alle mødre burde ha store inntekter fra nav for å gidde å få barn og bli lønnstapere etterpå

Anonymkode: 17b66...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det overrasker ikke, det er det samme hver gang noen nevner at de er hjemmeværende. Da ropes det om at de ikke vet sitt eget beste, de aner ingenting om pensjon og de er et offer som kues av mannen. Mener de med fordommer.  De mener at " slike" kvinner er dumme.  Det er så forutsigbart hva KG-folk mener.

Sannheten er at det er et gjennomtenkt valg, ikke noe man hopper spontant ut i. 

Det er jo den norske hjernevaskingen

Anonymkode: 17b66...def

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så mange misunnelige kvinnfolk her. Dere hadde gitt en arm for å kunne leve livet som dere selv vil og la mannen stå for inntekt istede for å slite dere ut i jobb, please sjefer og kunder, pasienter osv, se barna deres 2 timer om dagen, klage på det tredje skiftet og tidsklemme ++ Dere må jobbe og slite til dere er 70 så får dere håpe å ikke dø før den pensjonen dere er så himla opptatt av kommer på konto. Jeg tror ikke damene som velger å være hjemmeværende og leve i nuet trenger råd fra dere. De er sikkert intelligente nok til å ha sikret seg økonomisk og praktisk. Hvem er den dumme her 🤔🤔jeg bare spør

Anonymkode: b6cff...1af

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff så mange misunnelige kvinnfolk her. Dere hadde gitt en arm for å kunne leve livet som dere selv vil og la mannen stå for inntekt istede for å slite dere ut i jobb, please sjefer og kunder, pasienter osv, se barna deres 2 timer om dagen, klage på det tredje skiftet og tidsklemme ++ Dere må jobbe og slite til dere er 70 så får dere håpe å ikke dø før den pensjonen dere er så himla opptatt av kommer på konto. Jeg tror ikke damene som velger å være hjemmeværende og leve i nuet trenger råd fra dere. De er sikkert intelligente nok til å ha sikret seg økonomisk og praktisk. Hvem er den dumme her 🤔🤔jeg bare spør

Du hadde hatt et bedre poeng hvis ikke de fleste som kaller seg hjemmeværende husmødre ikke faktisk gikk på NAV. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du hadde hatt et bedre poeng hvis ikke de fleste som kaller seg hjemmeværende husmødre ikke faktisk gikk på NAV. 

Det er for meg ukjent. Har du statistikk eller annet kilde for den påstanden?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm, jeg elsker jobben min jeg da 🤷‍♀️ Gleder meg til mandager. Har så fine kolleger, liker å lære nye ting og utvikle meg, osv. 

Det går også fint an å sikre seg økonomisk, men det er vanskeligere å komme ut i arbeidslivet igjen dersom man har vært mange år utenfor. Jeg synes kvinner (og menn) skal gjøre akkurat som de vil med livene sine, det er veldig fint at man kan ta slike valg i dag. Men man kan komme uheldig ut av å velge dette, og man må tenke gjennom hva som skjer ved for eksempel skilsmisse. 

Anonymkode: c18e8...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for meg ukjent. Har du statistikk eller annet kilde for den påstanden?

Les oppover i tråden. Mange eksempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da kan jeg fortelle at hun går ikke glipp av en dritt. Arbeidsgivet er ikke himmelen for alle serru, for noen passer det ikke i det hele tatt. 

Bare å omskolere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hm, jeg elsker jobben min jeg da 🤷‍♀️ Gleder meg til mandager. Har så fine kolleger, liker å lære nye ting og utvikle meg, osv. 

Det går også fint an å sikre seg økonomisk, men det er vanskeligere å komme ut i arbeidslivet igjen dersom man har vært mange år utenfor. Jeg synes kvinner (og menn) skal gjøre akkurat som de vil med livene sine, det er veldig fint at man kan ta slike valg i dag. Men man kan komme uheldig ut av å velge dette, og man må tenke gjennom hva som skjer ved for eksempel skilsmisse. 

Det kommer ikke fra hjertet når man skriver at du " syns man skal gjøre som de vil i livene sine" , når du i setningen etterpå kommer med en " men" . Da klarer du ikke å stå for det uten å rakke ned da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Les oppover i tråden. Mange eksempler. 

haha, man lager da ikke statistikk av Norges hjemmeværende kvinner ved å lese noen innlegg på KG! Så dumt ..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

haha, man lager da ikke statistikk av Norges hjemmeværende kvinner ved å lese noen innlegg på KG! Så dumt ..

Jeg laget da ikke statistikk. Jeg refererte til tråden. Det var tydelig. Uansett er det ikke mulig å føre statistikk på hvor mange uføretrygdede kaller seg for hjemmeværende husmødre 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er kanskje ikke du i den gruppen jeg skisserer. Hvis du ikke spyr ut negativitet over de som har valgt annerledes enn deg gjelder ikke det deg. Du er fornøyd med å jobbe, andre med å være hjemmeværende. Det gjelder å respektere at andre velger de de synes er best for en selv uten å spy ut edder og galle hvis noen velger annet enn en selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...