AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:24 #21 Del Skrevet onsdag kl 10:24 Hun får avslag. Anonymkode: f89d6...bb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:27 #22 Del Skrevet onsdag kl 10:27 Men er ikke eksen din, som far til deres barn, interessert i at barna har et greit sted å bo med nødvendige møbler når de er hos deg? Har han like lav inntekt ssom deg eller kan møblene skjevdeles litt slik at det blir lettere for deg økonomisk. Har du tatt med barnebidrag i regnestykket? Har han høyere inntekt må han betale bidrag selv om dere har 50/50 omsorg. Det bør du søke om hvis økonomien er så tøff. Anonymkode: aca04...48d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet onsdag kl 11:32 #23 Del Skrevet onsdag kl 11:32 Du har ikke "krav på" å få en bestemt sum til kjøp av møbler. Sosialstønad er i mye større grad en behovsprøvd ytelse som vurderes i hvert enkelt tilfelle enn det de statlige ytelsene er. Derav de store forskjellene rundt omkring i kommunene. Særlig forskjell er det på stønad som er utenom boutgifter og livsopphold, slik som stønad til kjøp av møbler. Dersom du søker om sosialstønad til kjøp av møbler må du dokumentere inntekt og formue. I praksis siste skatteoppgjør. Mulig du blir bedt om kontoutskrifter, også. Du vil også bli bedt om å si noe om hva du kan ta med ut av ekteskapet/samboerforholdet. Det forventes jo at voksne folk som går fra hverandre deler. Vær konkret på hva du trenger. Søk om de konkrete møblene/hvitevarene/ annet som du trenger. Ikke søk om "hjelp til møbler", det er for lite konkret. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:32 #24 Del Skrevet onsdag kl 11:32 mommyaka skrev (1 time siden): Men har dere noe i huset du kan ta med deg? Jeg vet jo ikke hvor stort hus og mange møbler dere hadde. Men eks hat dere en gjeste seng du kan ta med deg? Har dere eks mange sofaer ..slik at du kan ta med deg en? Ekstra bord el? Nei, bor i en liten leilighet på 50 kvm. Har ingenting «ekstra». Det aller meste er sponset av hans familie, så jeg vil nok ikke få med meg så mye. Kanskje en kommode, et nattbord, et par stoler, et salongbord og noen småting. Ts Anonymkode: cb507...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:34 #25 Del Skrevet onsdag kl 11:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er ikke eksen din, som far til deres barn, interessert i at barna har et greit sted å bo med nødvendige møbler når de er hos deg? Har han like lav inntekt ssom deg eller kan møblene skjevdeles litt slik at det blir lettere for deg økonomisk. Har du tatt med barnebidrag i regnestykket? Har han høyere inntekt må han betale bidrag selv om dere har 50/50 omsorg. Det bør du søke om hvis økonomien er så tøff. Anonymkode: aca04...48d Han tjener noe mer enn meg, men ikke mye. En grunn til at foreldrene hans har hjulpet med så mye. Ts Anonymkode: cb507...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:38 #26 Del Skrevet onsdag kl 11:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor så nedlatende og aggressiv? «Ikke kom her å tro du har krav på noe…» 🙄 Jeg har økonomi så jeg klarer meg i løpet av en mnd. Med minstesats ufør, har jeg ikke ekstra til overs å bruke på møbler. Selvsagt kan jeg kjøpe brukt, men det koster også penger. Jeg forventer ikke å kjøpe det dyreste og beste, som det virker som flere av dere antyder her. Ts Anonymkode: cb507...209 Sånn til neste gang, lurt å ta med det uthevede i en trådstart. Anonymkode: 0b036...a27 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:40 #27 Del Skrevet onsdag kl 11:40 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her er det mye feilinformasjon, man kan nemlig søke nav om etableringspenger. Men det skal mye til for å få det godkjent. Du kan søke om etableringststønad/etableringspenger, men jeg tviler på at du vil få det da du har økonomi så du klarer deg. Da jeg var under 18 år levde jeg på penger/stønad fra barnevernet og bodde i egen hybel ordet av dem, da jeg ikke kunne bo hjemme. Den var møblert. Men så ble jeg 18 år og skulle flytte. Da søkte jeg om etableringspenger fra nav og fikk noen få tusen til å kjøpe møbler (brukt) for. Jeg vet også om noen som går på sosialstønad som har fått etableringspenger ved feks brudd eller om de har vært i en situasjon hvor de har måtte flytte fra møblert til umøblert bolig. Men man skal ha ganske lav inntekt for å få det og stå på relativt bar bakke. Du skriver at du har inntekt så du klarer deg og at noen av møblene eier dere 50% hver. Da vil jeg tro det skal holde å kunne supplere med møbler fra Finn som gies vekk eller selges billig og at du skal klare dette på egen økonomi. Og så kan du jo spare opp penger og etterhvert bytte ut om du ønsker det. Lykke til! Anonymkode: 05b95...05c kan du linke til noe som viser at TS kan søke om dette? Sitat Hva er etableringsstøtte? Etableringsstøtte er tilskudd til nyetablerte foretak, som er registrert for mindre enn 2 år siden. Etableringsstøtte gis til bedrifter som har ambisjoner om å skape arbeidsplasser. Søker må ha en oversiktlig og god plan på hva som skal gjøres for å bli etablert i markedet. Anonymkode: 436a1...a5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet onsdag kl 12:02 #28 Del Skrevet onsdag kl 12:02 Økonomisk sosialhjelp - nav.no Hjelp til å kjøpe møbler/hvitevarer/inventar kommer inn under "andre utgifter". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:10 #29 Del Skrevet onsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har økonomi så jeg klarer meg i løpet av en mnd. Med minstesats ufør, har jeg ikke ekstra til overs å bruke på møbler. Ts Anonymkode: cb507...209 Nedbetaling via butikken eller kredittkort som alle andre bruker når de plutselig må ha møbler eller hvitevarer de ikke hadde budsjettert med. Anonymkode: ccabb...837 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:36 #30 Del Skrevet onsdag kl 16:36 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nedbetaling via butikken eller kredittkort som alle andre bruker når de plutselig må ha møbler eller hvitevarer de ikke hadde budsjettert med. Anonymkode: ccabb...837 Så å ta på seg gjeld, altså? Høres lurt ut. Forskjell på å faktisk ha det trangt økonomisk, og å ikke ha råd til noe bare fordi man «ikke hadde tatt det med i budsjettet.» Ts Anonymkode: cb507...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:37 #31 Del Skrevet onsdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånn til neste gang, lurt å ta med det uthevede i en trådstart. Anonymkode: 0b036...a27 Første avsnitt du har uthevet, er jeg enig i. Trodde jeg hadde fått det med i HI. Det siste du uthever trodde jeg sa seg selv? Ts Anonymkode: cb507...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:43 #32 Del Skrevet onsdag kl 16:43 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Samlivsbrudd med et barn. Mye av møblene våre har foreldrene hans sponset, resten har vi betalt 50/50. Ser for meg at han blir sittende igjen med det meste. Har økonomi så jeg klarer meg, men har ikke råd til mye ekstra, som møbler og diverse. Noen som vet om jeg vil ha krav på noe støtte fra nav? Anonymkode: cb507...209 Krav på? NAV er et sted der økonomi er det som gjør om man kan få økonomisk støtte fra velferdssamfunnets pengekasse. Når du har betalt 50/50 på diverse ting, så må du først og fremst rette kravet til den du har delt ulltepper og postkasse med. Det du eventuelt kan få fra NAV er en liten sum til å kjøpe brukt, ellers må du gå på gisbort på Finn. Men du skal ha lite penger inn i måneden for å få hjelp med møbler fra NAV. Anonymkode: 243d0...ba4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet onsdag kl 16:48 #33 Del Skrevet onsdag kl 16:48 Ei venninne av meg møblerte leilighet med to soverom for under 10.000 kroner da det ble samlivsbrudd. Dette inkluderte sofa, stuebord, spisestue, skjenk, alt av tallerkener, glass, kopper, to dobbeltsenger etc etc. Hun fikk tak i det meste gratis på Finn eller Facebookgrupper. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:58 #34 Del Skrevet onsdag kl 16:58 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så å ta på seg gjeld, altså? Høres lurt ut. Forskjell på å faktisk ha det trangt økonomisk, og å ikke ha råd til noe bare fordi man «ikke hadde tatt det med i budsjettet.» Ts Anonymkode: cb507...209 Så du mener at NAV skal betale for deg, istedenfor å ta opp litt gjeld som de aller fleste andre gjør når man skal til stor innkjøp av ja feks møbler? Anonymkode: 2d3b5...3c8 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #35 Del Skrevet onsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så å ta på seg gjeld, altså? Høres lurt ut. Ts Anonymkode: cb507...209 Har du alltid tatt imot stønader og aldri betalt for noe selv? Anonymkode: ccabb...837 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:07 #36 Del Skrevet onsdag kl 17:07 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Haha, nei. De hjelper ikke med noenting de. Flyktninger som kommer med ingenting, får penger til møbler da. Men det er du jo ikke. Du får ta opp lån som alle oss andre. Jeg er fattig alenemor på uføretrygd, og har aldri fått noen som helst hjelp fra nav til noenting. Måtte starte helt på ny fra scratch med møbler og kjøkkenutstyr tre ganger i livet pga diverse årsaker. Null hjelp. Du får starte med billigste fra jysk og IKEA og bygge deg oppover. Tar tid, selvfølgelig, til meg tok det fem år å komme dit at jeg hadde nesten alt jeg hadde fra før, men sånn er livet. Anonymkode: 39c50...9eb Nav/flyktningtjenesten hjelper flyktninger med møbler, men det er ikke sånn at de får penger til å gå og kjøpe seg nytt. I min kommune er det eneste de får nytt senger, hvis det ikke kan overtas en pent brukt seng fra flyktning som har flyttet ut av kommunal bolig - da får de bare ny overmadrass. Ansatte hos flyktningtjenesten saumfarer faktisk finn.no og kjøper rimelig eller får pent brukte møbler som fordeles ut til nye flyktninger som skal bosettes. Disse møblene følger så boligen, og ikke personen når denne flytter ut, og overtas så av neste nye flyktning/familie som trenger offentlig hjelp til husvære den første tiden i Norge. Tenker du at det er bedre måter å gjøre det på? Bare overlate til flyktningene en umøblert leilighet, så får de vente med å møblere til de har lært språket og fått seg en jobb? Høres jo trivelig ut. Når Norge har påtatt seg å ta imot flyktninger, så må de sørge for å utstyre dem med et minimum av det de trenger i hverdagen, altså. Jeg har også stått på bar bakke, og måtte etablere meg med møbler og utstyr jeg fikk av familie eller andre som skulle kvitte seg med noe, eller jeg kjøpte grisebillig eller fikk gratis fra finn.no. Jeg er ikke bitter på flyktninger av den grunn. Å sette svake grupper opp mot hverandre er skikkelig ufint. Anonymkode: 93702...fbb 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:11 #37 Del Skrevet onsdag kl 17:11 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor så nedlatende og aggressiv? «Ikke kom her å tro du har krav på noe…» 🙄 Jeg har økonomi så jeg klarer meg i løpet av en mnd. Med minstesats ufør, har jeg ikke ekstra til overs å bruke på møbler. Selvsagt kan jeg kjøpe brukt, men det koster også penger. Jeg forventer ikke å kjøpe det dyreste og beste, som det virker som flere av dere antyder her. Ts Anonymkode: cb507...209 Men på Finn er det mye som gis bort som er helt fine ting 😊 Anonymkode: aa774...f92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:14 #38 Del Skrevet onsdag kl 17:14 TS, i min kommune har frivilligsentralen et lager med pent brukte møbler, hvitevarer, kjøkkenutstyr osv, som deles ut til folk som er i en etableringssituasjon de ikke greier å håndtere økonomisk. Du kan jo undersøke om det finnes noe sånt der du bor? Anonymkode: 93702...fbb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:14 #39 Del Skrevet onsdag kl 17:14 Om du har krav på noe fra fellesskapet, kommer an på økonomien din. I detalj. Dermed kan ingen her svare på det ut fra opplysningene du har kommet med. Om du ikke bor svært usentralt, er det ofte mulig å møblere et hjem tilnærmet gratis ved en kombinasjon av Finn, bruktbutikk og loppis. Det blir selvsagt ikke det peneste inventaret. Anonymkode: 863ea...b6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:37 #40 Del Skrevet onsdag kl 17:37 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor så nedlatende og aggressiv? «Ikke kom her å tro du har krav på noe…» 🙄 Jeg har økonomi så jeg klarer meg i løpet av en mnd. Med minstesats ufør, har jeg ikke ekstra til overs å bruke på møbler. Selvsagt kan jeg kjøpe brukt, men det koster også penger. Jeg forventer ikke å kjøpe det dyreste og beste, som det virker som flere av dere antyder her. Ts Anonymkode: cb507...209 Har du Ung Ufør? Anonymkode: 05e41...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå