Gå til innhold

Dagtid eller turnus, hva er best for familielivet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trives veldig godt med min turnus og 2 barn på 2.5 år og 4. Jobber tidlig og sent + helg i 100% turnus. 

7-14.30 og 14-21.30. 13-21.30 innimellom.. jobber fre-søn en helg i mnd, da 10 timer. Det er vondt å være borte rød dager, men får igjen med mye fritid/egentid på formiddag eller om jeg bare vil ha en eller begge ungene hjemme. Jeg er i bhg rundt 15 etter tidligvakt. 

Leverer til 09 i bhg ved senvakt eller evt om jeg har fri og ikke har de hjemme ( da jeg legger inn timer til fysio/tannlege/øyelege/ osv.  Minste ungen har vært syk i 2 uker nå, men vi har " bare" brukt 2-3 sykebarn dager. Jeg er hjemme på dagtid, så bytter vi i 13.30 tiden. Jeg får gått på senvakt og faren mistet " bare 1-2 timer. Som han tar igjen etter leggetid. 

Jeg har en samboer med " fleksitid" og hjemmekontor muligheter. A menneske, så han drar ofte før 07 og jobber til 15. Henter i bhg til 15.30. ungene har aldri lengre dager enn 8-15.30. det er noen timer for mye for min del, men jeg har også de hjemme så fort jeg har mulighet med en fridag. Eneste unntaket er mandag etter jobbhelg, for da er jeg kaputt etter 27.5 timer på jobb. 

Vi trives godt med å ha det sånn og planleggingsdager fikses også på samme måte. Jeg har byttet til senvakt.

Vi fikk barn i mars før man fikk ordning som er nå ( med 80%)  Ved at jeg jobbet turnus, kunne jeg jobbe kveldene mine ( 2 dager pr uke) og jobbhelg frem til far tok over perm og bhg start i slutten av aug året etter. Da var ungen 1 år og 5 mnd. Jeg kommer aldri til å sende en akkurat 1 åring i bhg. MYE utvikling og mye mer klar fra 1 år til 1.5 år. Da var ungen selv " klar" og overgangen gikk veldig fint. 

Anonymkode: a7e54...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er overrasket over at dere med fleksitid svarer at dere heller velger turnus. Hva kan grunnen til der være tror dere? Jeg har alltid trodd at dagjobb med fleksitid er den ultimate jobben. 

Anonymkode: 9ad4f...0a5

Jeg kunne jo ikke gå hjem kl. 12 og vaske huset til helga selv om jeg hadde flexitid, tiden måtte jo tas fra noe sted. Og når arbeidstiden var 8-16 i utgangspunktet betydde jo det sene kvelder da, for å få "tak i" timer jeg kunne flekse med. Følte meg egentlig veldig låst i dagjobben selv om jeg hadde full fleks. Måtte jo jobbe til kl. 20 én dag om jeg skulle gå kl 12 neste dag, man kan jo ikke bare komme og gå som man vil :) Det var jo fint i form av at om vi hadde en treig morgen og jeg ikke kom på jobb før kl. 9 var det helt i orden, men det betydde jo også igjen at jeg måtte sitte til kl. 17.  

I turnus kan jeg levere i barnehagen kl. 9 på seinvakt- og fridager uten å måtte bekymre meg for å få minustimer. Det er også enklere å sjonglere/bytte vakter for å få fri på plandager, inneklemte dager osb. Legetimer, tannlege og helsestasjon kan legges til dager jeg har fri formiddagen. For ikke å snakke om at jeg får tatt meg av hele det "tredje skiftet" i fred og ro på dagtid. Vi slipper helt unna å ligge og vaske badet kl. 22 om kvelden, og vi slipper at hele helga går til klesvask og ukeshandling fordi jeg får fiksa det på dagtid. 

Disse mulighetene hadde jeg ikke i dagjobben min, selv om jeg hadde fleksitid.

Anonymkode: 2bb6b...573

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må få lagt til: jeg synes mannen min er mye tryggere i seg selv og i papparollen, og får familien fint til å gå rundt alene fordi han er vandt til å gjøre "alt" alene 1-2 ettermiddager i uka og noen helger. Det gjør jo noe med hans relasjon til ungene og. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er overrasket over at dere med fleksitid svarer at dere heller velger turnus. Hva kan grunnen til der være tror dere? Jeg har alltid trodd at dagjobb med fleksitid er den ultimate jobben. 

Det er fordi at noen andre stiller opp hjemme og passer barna deres når de er på jobb. Turnus i familiesammenheng er et egotripp, særlig om man har flere barn. Ikke så farlig når barna er i bhg, men når det smeller med fritidsaktiviteter og skole er det ego å overlate hele jobben til partneren. Man er borte kvelder, netter, helger og røde dager. Partner må avtale samkjøring, koordinere, planlegge, være på flere aktiviteter samtidig, gjøre lekser med flere barn, ordne og styre med alt. For partner får ikke bare fri de dagene turnusarbeideren er hjemme, da må man dele på arbeidet.

Hilsen den som måttet være hjemme med fleksjobb og 0 mulighet til å reise eller noe som helst pga jobben til samboer. Han jobber nå dagtid og er selvfølgelig mer sliten enn før siden han ikke bare kan slappe av alene hele tiden, og vi har blitt mye mer likestilt.

Anonymkode: d684c...7d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet to delt turnus med 12,5 timers vakter hver fjerde helg. Hatet det virkelig. Spesielt etter jeg fikk barn. De hadde ofte kortere dager og fri en dag i uka. Men familietiden med alle ble veldig lite. 

Jobber nå kun dag og en del fleksi. Elsker det. Nå går de på skolen. Aldri i verden om vi hadde kunne fulgt opp aktiviteter og alt som skal skje om jeg hadde vært borte på kvelder og helger. 

Anonymkode: f4682...280

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fleksitid betyr ikke at man kan komme og gå når man vil, og den tiden man flekser må tas igjen. Da kan man fort ende opp med å føle at man alltid er på jobb. Møter med andre er gjerne lagt til dagtid når man gjerne skulle ha vært med ungen til legen, vært på lysfrokost etc., og de møtene kan man ikke flytte på. Det er også resultatkrav knyttet til slike jobber, noe som betyr at man må være tilgjengelig også når det ikke passer med familielivet. Det er ikke mulig å legge fra seg jobben når man kommer hjem.

Anonymkode: 280e9...64c

Det kan det jo. Jeg bestemmer selv når jeg jobber. Veldig glad jeg ikke jobber turnus. Fri på dagtid en tilfeldig tirsdag gir meg ingenting og bare tanken på å gå glipp av julaften, 17. mai og andre helligdager med familien min er helt forferdelig. 

Anonymkode: ef050...755

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt begge og foretrekker helt klart dagtid (som jeg har nå)! Så kjedelig å ikke kunne se barna sine på kveld, helg og i helligdager ;/ 

Anonymkode: ef5a3...428

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster gikk fra skift-ordning i butikk (altså dag og kveld) til dagjobb med kjernetid og fleks og syntes overgangen var hard. Mye vanskeligere å få husholdningen til å gå rundt + mindre egentid.

Ser for meg at turnus er gull om man har unger som er «enkle» og hanskes med alene for den som er igjen hjemme på ettermiddag/kveld/helg. Fleksitid kunne jo i ugangspunktet betydd at man kunne jobbe «turnus» på eget initiativ, men dessverre innebærer en sånn jobb ofte kjernetid, møter, begrensning på hvor sent på kvelden man får jobbe samt begrensning på helgejobbing, så man blir jo ganske låst. Også må man jobbe seg opp avspasering til alt av planleggingsdager og dager hvor bhg er stengt, deriblant sommer-, jule- og påskestengt.

Jobber selv dagtid med fleks, men ser klart fordelen med turnusjobb.. 

Anonymkode: f6953...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange av dere som elsker turnus snakker om egentid. Lurer på hva partner tenker, som får null egentid uten at barna er hjemme, og som i tillegg må ta «hele skiftet» i helger. Jeg har en bror som har ei kone i turnus, og det er ikke tvil om at han drar et ekstra lass på hjemmebane pga dette. Nå skjønner jeg at folk må jobbe turnus for å få Norge til å gå rundt, men savner litt det perspektivet. 

Vi har to små under tre år, og har begge jobber med fleks. Jeg hadde HATET om mannen min jobbet turnus, det hadde vært ordentlig mye mer krevende for meg på kvelder og helger. Og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ta meg fri fra familien for å få egentid når han hadde vært hjemme fra jobb. Og tenk når ungene begynner på aktiviteter. Da må man jo drasse med seg minstemann hele tida, nå eldste i begynnelsen må følges over alt.

Anonymkode: 98bc8...530

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser mange av dere som elsker turnus snakker om egentid. Lurer på hva partner tenker, som får null egentid uten at barna er hjemme, og som i tillegg må ta «hele skiftet» i helger. Jeg har en bror som har ei kone i turnus, og det er ikke tvil om at han drar et ekstra lass på hjemmebane pga dette. Nå skjønner jeg at folk må jobbe turnus for å få Norge til å gå rundt, men savner litt det perspektivet. 

Vi har to små under tre år, og har begge jobber med fleks. Jeg hadde HATET om mannen min jobbet turnus, det hadde vært ordentlig mye mer krevende for meg på kvelder og helger. Og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ta meg fri fra familien for å få egentid når han hadde vært hjemme fra jobb. Og tenk når ungene begynner på aktiviteter. Da må man jo drasse med seg minstemann hele tida, nå eldste i begynnelsen må følges over alt.

Anonymkode: 98bc8...530

Partner får jo egentid når jeg er hjemme. Han kan gjøre hva han vil om ettermiddagene når jeg er hjemme, for da vil jo jeg være all tiden med ungene. Og jeg har jo også flere frihelger enn arbeidshelger, og på frihelger også er jo han ganske fri ;) Han har aldri klaget på manglende egentid, han trener/driver med hobbyer/er med kompiser når jeg er hjemme.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan det jo. Jeg bestemmer selv når jeg jobber. Veldig glad jeg ikke jobber turnus. Fri på dagtid en tilfeldig tirsdag gir meg ingenting og bare tanken på å gå glipp av julaften, 17. mai og andre helligdager med familien min er helt forferdelig. 

Fleksitid kan være så mangt. Jeg har for eksempel vært borte i at det er kjernetid fra 9-14, da skal alle være til stede. Da er det jo grenser for hvor «flex» det er, for å si det sånn. Nå har jeg en jobb som ikke er fleksitid engang, den er heller ikke «særlig uavhengig stilling», jeg fører bare ikke timer. Det er vel det verste av alt - får ikke mer lønn som særlig uavhengig stilling fører med seg, ingen fleksikonto så det blir vanskeligere å forsvare å ta hele dager fri, resultatansvar og oppgaver som aldri tar slutt. 🤣

Anonymkode: b0f3c...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Partner får jo egentid når jeg er hjemme. Han kan gjøre hva han vil om ettermiddagene når jeg er hjemme, for da vil jo jeg være all tiden med ungene. Og jeg har jo også flere frihelger enn arbeidshelger, og på frihelger også er jo han ganske fri ;) Han har aldri klaget på manglende egentid, han trener/driver med hobbyer/er med kompiser når jeg er hjemme.

Han får jo ikke det, da er jo barna også hjemme. Han får ikke huset for seg selv til å bare slappe av. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han får jo ikke det, da er jo barna også hjemme. Han får ikke huset for seg selv til å bare slappe av. 

Som den som har en partner som jobber turnus må jeg bare si meg helt enig i det. I tillegg er det jo etterslep av ting som må gjøres, som husarbeid. Så jeg ser ikke akkurat på de helgene og kveldene mannen min ikke jobber som «fri». Det er få muligheter til egentid da, gitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 7.44):

Jeg vil si dagjobb. Tok ny utdannelse for å slippe turnusjobb. Nå jobber jeg man-fredag 07.30 til 15.00. Fri alle helger og røddager. Angrer på jeg ikke gjorde det når barna var små. Har gått glipp av mye tid sammen med dem. Og nå er de i slutten av tenårene, så tid jeg aldri får tilbake. 

Anonymkode: 0b05c...75d

Helt enig! Akkurat sånn ble det for meg også. Skulle hatt dagtidsjobb fra barna var små. 

Anonymkode: a3e81...281

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet turnus da eldste gikk i barnehagen og byttet til dagjobb da andremann kom og angrer ikke. Mye bedre med dagtid nå som de går på skole. Jobber i tillegg skoleturnus, så har fri alle skoleferier.

Anonymkode: 55ecf...464

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den som har en partner som jobber turnus må jeg bare si meg helt enig i det. I tillegg er det jo etterslep av ting som må gjøres, som husarbeid. Så jeg ser ikke akkurat på de helgene og kveldene mannen min ikke jobber som «fri». Det er få muligheter til egentid da, gitt. 

Nei, men det hadde han jo heller ikke fått om jeg hadde en dagjobb 🤷🏽‍♀️det er da ikke min turnusjobb som frarøver han å være alene hjemme, det er det jo hans egne (selvvalgte) dagjobb som gjør. Og hos oss er det som sagt aldri etterslep på husarbeid fordi jeg fikser det på dagtid :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men det hadde han jo heller ikke fått om jeg hadde en dagjobb 🤷🏽‍♀️det er da ikke min turnusjobb som frarøver han å være alene hjemme, det er det jo hans egne (selvvalgte) dagjobb som gjør. Og hos oss er det som sagt aldri etterslep på husarbeid fordi jeg fikser det på dagtid :) 

Tja, i stedet for alenetid slik du får, får han masse tid der han er alene med barna og må gjøre både din og hans jobb. Er jo ikke selvvalgt det, det er ditt karrierevalg som har tvunget han til det…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja, i stedet for alenetid slik du får, får han masse tid der han er alene med barna og må gjøre både din og hans jobb. Er jo ikke selvvalgt det, det er ditt karrierevalg som har tvunget han til det…

Men samtidig gjør den med turnusjobb i mange tilfeller mye av husarbeid og organisering i heimen i sin «egentid». I et hjem hvor én i stor grad tar på seg det tredje skiftet, tenker jeg turnus for denne personen er lurt, da det er lettere å få unna ting alene enn med unger som krever. Men en bør jo så klart se på og diskutere balansen hver enkelt har i jobb/familie/hus/egentid.

Anonymkode: f6953...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 23.40):

Har jobbet turnus i alle år, men lengter etter en dagjobb. Samtidig er jeg redd for å bli låst til dagjobben uten mulighet for fleksitid. Hva er best?

Man får jo mer tid med barna om man har dag jobb. Så slepper man dårlig samvittighet for å være sosial med venner av og til for man er jo uansett mye hjemme på kveldene 

Anonymkode: eb396...7f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som jobber turnus er avhengig av en partner som jobber vanlig dagjobb for å få hverdagen til å gå opp. Det er positive og negative ting med begge typer arbeid. 

Men egentid og det å ha huset for seg selv er vel et gode forbeholdt turnusarbeiderne. 

Anonymkode: 45db1...dbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...