AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:23 #41 Del Skrevet onsdag kl 13:23 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er helt typisk for utkantsteder i Norge med positiv befolkningsvekst. Ingen bygger fordi det ikke lønner seg, og når det ikke er nok passende hus/leiligheter til salgs så vil alle leie. Anonymkode: f7017...6ae Ja dette er i en bygd. Og grunnet oppstart av flere private foretak er det flere som flytter hit for jobb. Anonymkode: 3b9d2...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:27 #42 Del Skrevet onsdag kl 13:27 Hvis du leier ut en bolig, så må du vel betale skatt på det leiebeløpet du får inn? Ikke hvis det er i ditt eget hus og under en viss del av huset, men hvis det er en egen boligenhet. Anonymkode: 5d8ab...ba6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:30 #43 Del Skrevet onsdag kl 13:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du leier ut en bolig, så må du vel betale skatt på det leiebeløpet du får inn? Ikke hvis det er i ditt eget hus og under en viss del av huset, men hvis det er en egen boligenhet. Anonymkode: 5d8ab...ba6 Du kunne jo lest HI i det minste. Anonymkode: f7017...6ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:03 #44 Del Skrevet onsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sette "pengene" i fond? De fleste låner til bolig og boliger som stiger i pris hjelper. Har du ikke 2 mill i cash kan du ikke sette "pengene" i fond. Anonymkode: 6e2fa...83d Hvis du kan betale mer ned på lånet enn leieinntektene så betyr det at du har et overskudd som alternativt kan settes i fond. Hvis du øker belåningen på primærbolig for å kjøpe sekundærbolig så kan du bruke de samme pengene til å kjøpe fond. Hvis du allerede har max belåning så er jeg med på at sekundærbolig kan brukes som sikkerhet for lån, mens fond normalt ikke kan det. Anonymkode: 48176...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:20 #45 Del Skrevet onsdag kl 14:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt typisk for utkantsteder i Norge med positiv befolkningsvekst. Ingen bygger fordi det ikke lønner seg, og når det ikke er nok passende hus/leiligheter til salgs så vil alle leie. Anonymkode: f7017...6ae Så veldig høy etterspørsel på leiemarkedet er det jo tydeligvis ikke, siden leieprisen er 6000/mnd? Hvis etterspørselen etter bolig er økende burde dette reflekteres i høyere boligpriser og leiepriser. Anonymkode: 18c74...227 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:43 #46 Del Skrevet onsdag kl 14:43 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så veldig høy etterspørsel på leiemarkedet er det jo tydeligvis ikke, siden leieprisen er 6000/mnd? Hvis etterspørselen etter bolig er økende burde dette reflekteres i høyere boligpriser og leiepriser. Anonymkode: 18c74...227 Jeg vil kalle en dobling av prisene de siste ti årene som en ganske kraftig økning😅 Anonymkode: f7017...6ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:44 #47 Del Skrevet onsdag kl 14:44 Selvsagt lønner ikke utleie seg i et korttidsperspektiv. Leieprisene her til lands er latterlige lave sammenlignet med hva det koster å eie og drifte eiendom. Det som likevel har gjort utleie lønnsomt er boligprisveksten. Vi leier ut sokkelen vår, så vi betaler ikke skatt engang, og likevel- deler vi utgiftene på huset på antall kvadratmeter koster utleiedelen vår oss mer enn vi får inn. For vår del lønner det seg da arealet vi leier ut uansett hadde stått tomt noen år frem til barna er større og vi trenger mer plass. Vi hadde ikke kjøpt med utleiedel kun for investeringens del, de pengene hadde nok gjort mer nytte for seg i aksjer/fond. Anonymkode: 7bb25...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:04 #48 Del Skrevet onsdag kl 16:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så veldig høy etterspørsel på leiemarkedet er det jo tydeligvis ikke, siden leieprisen er 6000/mnd? Hvis etterspørselen etter bolig er økende burde dette reflekteres i høyere boligpriser og leiepriser. Anonymkode: 18c74...227 Det er små leiligheter, men jeg tenker man kan øke leien til 8.000 kanskje til og med mer. De leies ut billig fordi de som eier er noe eldre og jeg tror ikke de har økt husleien på mange år. Anonymkode: 3b9d2...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:58 #49 Del Skrevet onsdag kl 16:58 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke mitt inntrykk. Faktisk er 10 av 12 boliger her jeg bor kjøpt kun for å drive utleie suste året. Jeg vet jeg vil kunne betale ned lånet på 10 år istedenfor 30. Så etter 10 år vil jeg jo ha gode inntekter. Anonymkode: 3b9d2...327 Når du spør her inne selv om du har inntrykk av at dette er annerledes enn det vi her prøver å informere deg om, hvorfor spør du da? Du får sette i gang og prøve da. Så får du se hvordan det går. Men husk på at sekundærbolig skattelegges, for det har du ikke tatt inn i regnestykket ditt, sammen med andre forhold. Anonymkode: c1368...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:13 #50 Del Skrevet onsdag kl 17:13 Det er ikke bare fryd og gammen å leie ut en bolig, det er også et moment man må ta i betraktning. Ved bytte av leietakere er det ikke uvanlig at det blir en måned eller to uten inntekt. Bankene bruker 10mnd i året når de vurderer inntekt. Man kan oppleve at leietaker ikke betaler av ulike årsaker og man kan oppleve konflikter. Slitasjen på bolig er høyere ved utleie og vedlikeholdskostnader blir ofte høyere enn man tror. Dokumentavgift er en kostnad det tar en stund å dekke inn. Administrasjon med reklame, visning, lage avtale, depositum, det blir noen timers arbeid. Usikkerhet på prisstigning (alle steder utafor de største byene). Når renta har vært så høy som nå er det mange andre investeringer som har gitt tryggere og bedre avkastning på kapitalen. Anonymkode: cc405...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:18 #51 Del Skrevet onsdag kl 18:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vil kalle en dobling av prisene de siste ti årene som en ganske kraftig økning😅 Anonymkode: f7017...6ae Alt er relativt. En kraftig økning ja, men fortsatt et svært lavt nivå som reflekterer lav etterspørsel. Anonymkode: 18c74...227 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:26 #52 Del Skrevet onsdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når du spør her inne selv om du har inntrykk av at dette er annerledes enn det vi her prøver å informere deg om, hvorfor spør du da? Du får sette i gang og prøve da. Så får du se hvordan det går. Men husk på at sekundærbolig skattelegges, for det har du ikke tatt inn i regnestykket ditt, sammen med andre forhold. Anonymkode: c1368...7f3 Jeg må kunne forklare hvordan markedet her jeg bor er, uten at det skal føre til at jeg ikke får spørre. Synes du ikke? Jeg har smatt med både skatt og uforutsette utgifter i regnestykket om du ser etter. Anonymkode: 3b9d2...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:47 #53 Del Skrevet onsdag kl 21:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alt er relativt. En kraftig økning ja, men fortsatt et svært lavt nivå som reflekterer lav etterspørsel. Anonymkode: 18c74...227 Og lite når man sammenligner med fond i samme periode. Særlig når man tar inn faktorer som kostnader til oppussing. Hvis huset er nyoppusset, tipper jeg det er brukt mer penger på oppussingen enn verdiøkningen har vært på i kroner. Anonymkode: 8faaa...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet onsdag kl 22:32 #54 Del Skrevet onsdag kl 22:32 Alt blir mer sentralisert. Flere vil bo i de store byene. Så hvis du skal tjene på utleie, så er det viktig å eie en bolig med potensiell prisstigning der folk vil bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå