Gå til innhold

Skatt av telefon via jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått telefon av jobben, men ikke abonnement, det betaler jeg selv. Skatter dog 366kr i måneden av telefonen. 
Spurte arbeidsgiver som mente at dette var riktig, men finner ingenting om dette på Skatteetaten sine sider. Noen som vet om dette stemmer? 

Anonymkode: 9b497...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått telefon av jobben, men ikke abonnement, det betaler jeg selv. Skatter dog 366kr i måneden av telefonen. 
Spurte arbeidsgiver som mente at dette var riktig, men finner ingenting om dette på Skatteetaten sine sider. Noen som vet om dette stemmer? 

Du skatter av 366,- pr mnd. Du skatter ikke 366,- pr mnd.

Det blir lagt på fiktive 366,- på lønn hver måned, som du blir trukket skatt av. Normalt sett vil det si at du blir trukket rundt 100,- i skatt pr måned.

Anonymkode: 9b5dd...738

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring skattetaten og hør. Jeg har likt trekk når telefonen har abonnement. En skatter jo ikke hvis en legger telefon igjen på jobb. 

Anonymkode: 8306c...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler 4 392 Nok i ektra inntekt for gratis telefon og selv om du betaler abonnement er beløpet det samme.

Jeg har gratis telefon + abonnement og internett dekket for samme beløp i skattbar inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (29 minutter siden):

Du betaler 4 392 Nok i ektra inntekt for gratis telefon og selv om du betaler abonnement er beløpet det samme.

Jeg har gratis telefon + abonnement og internett dekket for samme beløp i skattbar inntekt.

Nei, betaler ikke, skatter av! Det er en vesentlig forskjell, tross alt.

Se til lønnsslippen :) Fjorårets siste slipp viser at jeg har "fått" 4392,-, en post som heter "Elektronisk kommunikasjon". Det blir som om jeg får det i lønn, og skatter av det på samme måte som jeg skatter av annen inntekt.

Anonymkode: c8544...e52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, betaler ikke, skatter av! Det er en vesentlig forskjell, tross alt.

Se til lønnsslippen :) Fjorårets siste slipp viser at jeg har "fått" 4392,-, en post som heter "Elektronisk kommunikasjon". Det blir som om jeg får det i lønn, og skatter av det på samme måte som jeg skatter av annen inntekt.

"i ekstra inntekt" må du lese før du poster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NakenPanda skrev (Akkurat nå):

"i ekstra inntekt" må du lese før du poster

Jeg leste, og står likevel ved mitt innlegg. Man betaler ikke i ekstra inntekt - det er en setning som i grunn ikke er så logisk. Inntekt er noe man får, betale er noe man gir, så det blir i grunn bare forvirrende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste, og står likevel ved mitt innlegg. Man betaler ikke i ekstra inntekt - det er en setning som i grunn ikke er så logisk. Inntekt er noe man får, betale er noe man gir, så det blir i grunn bare forvirrende.

Du er bare rar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/utstyr-betalt-av-arbeidsgiver/skatt-pa-telefon/

Sitat

Skatt på telefon og bredbånd betalt av arbeidsgiver

Dekker arbeidsgiveren din utgifter til telefon og bredbånd du bruker utenom arbeidstid, må du betale skatt.

Det er arbeidsgiveren din som rapporterer inn din skattemessige fordel, så du må sjekke at opplysningene i skattemeldingen din stemmer. Dersom opplysningene ikke stemmer, må du ta kontakt med arbeidsgiveren din.

Du skattlegges for inntil 4 392 kroner selv om verdien av det arbeidsgiveren din dekker er høyere. Det betyr ikke noe om arbeidsgiver dekker én eller flere tjenester (telefon, bredbånd, etc). 

Sitat

Om du derimot legger telefonen igjen på arbeidsstedet hver dag beregnes det ikke en skattepliktig fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager for at jeg ordla meg feil, gikk litt fort. 

Alt det jeg ser på om dette går på abonnement og internett, ikke selve telefonen. Lurer derfor på om noen kan henvise til et sted hvor det står? 
Det nærmeste jeg kommer er at det er arbeidsgiver som eier telefonen, akkurat som PCen. Skatter dog ikke for goden med PCen, selv om jeg kun tar med jobb pc på hytta feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker du telefonen i jobbsammenheng, men må betale abonnementet selv?

Det hadde ikke jeg godtatt.

Anonymkode: ff06f...c37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei

skattleggingen av telefon/bredbånd er knyttet til 366kr pr. måned (skattbar fordel), men jeg er sikker på at det kun gjennomføres når arbeidsgiver betaler telefonabonnement eller bredbåndsabonnement. Det at du har en telefon i arbeid, er likestilt som et arbeidsverktøy; når arbeidsgiver ikke betaler abonnement. 

vh lønningssjef 

Anonymkode: ffafb...d80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei

skattleggingen av telefon/bredbånd er knyttet til 366kr pr. måned (skattbar fordel), men jeg er sikker på at det kun gjennomføres når arbeidsgiver betaler telefonabonnement eller bredbåndsabonnement. Det at du har en telefon i arbeid, er likestilt som et arbeidsverktøy; når arbeidsgiver ikke betaler abonnement. 

vh lønningssjef 

Anonymkode: ffafb...d80

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bruker du telefonen i jobbsammenheng, men må betale abonnementet selv?

Det hadde ikke jeg godtatt.

Anonymkode: ff06f...c37

Jeg må ha et annet abonnement pga dekning hjemme. Jobben ønsker å ha alle abonnementene via en leverandør som ikke passer med dekningen hjemme. Så jeg har sagt nei til abonnement da de syns mitt var for dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må ha et annet abonnement pga dekning hjemme. Jobben ønsker å ha alle abonnementene via en leverandør som ikke passer med dekningen hjemme. Så jeg har sagt nei til abonnement da de syns mitt var for dyrt. 

Du er sikker på du ikke får utbetalt kr 366 pr måned da som du må skatte av? Det får jeg i min jobb da jeg dekker abonnement. Hadde jobben dekket abonnement hadde de kun innberettet kr 366 til beskatning. 
Opplevde også at tidligere arbeidsgiver trodde de betalte meg 366, men brukte feil lønnsart så i realiteten skattet jeg på 366. Endte med å få utbetalt x antall måneder da jeg oppdaget feilen.

Her ville jeg sjekket opp, beløpet skal dekke abonnement til tlf og/eller bredbånd. Så her må du kreve utbetaling når dine kollegaer får dekket abonnement (og i realiteten muligens mer enn 366 pr måned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står ingenting på lønnsslippene om at jeg for utbetalt 366kr, kun selvangivelsen hvor det er synlig. 

Jeg skal sjekke opp, ville bare høre her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...