AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Skrevet 11. februar Er dette noe som skjer alle eldre kvinner? Snakket med en tidligere kollega som nylig bikket 60 og hun snakker på inn- og utpust. Alt som blir sagt er nesten bare tomme ord og fyllmasse. Vi snakket egentlig om trim og at hun hadde gått tur. Det tok fullstendig av. « Når jeg ser foe meg trening og trim, så er det jo nettopp dette som er trim, det å bruke krpppen ute i frisk luft. Dette fortalte jeg mine barnebarn også, og det må da være noe riv ruskende galt når de kjøres på trening for å trene innendørs, også snakkes det om dyrtid. Så i går kom naboen og hadde vært på trening, og da sa jeg at…. og er du ikke enig i at trening egentlig er å gå turer, for det gir så mye mer. Det gir også mental hvile, og i denne verden….» Jeg har også en tante som er helt lik, og flere familiemedlemmer. Hvorfor blir de slik? Anonymkode: 03dd6...2b9 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar #2 Skrevet 11. februar Tja, jeg tror det kommer mer an på personligheten. Ekstroverte babler mer enn introverte og jeg kom nettopp fra et møte der en mann (28) aldri ble ferdig med temaet sitt. Men generelt tror jeg hunkjønn skravler mer enn hankjønn. Typiske svar på meldinger fra sønner: "ok", fra døtre "det er bra du ikke valgte dagen før for da måtte jeg bla bla, det passer i grunner greit når du foreslår dette for jeg skal jo ikke bla bla før dagen etter så dette rekker jeg fint, glad i deg, snakkes" Anonymkode: 94450...fc5 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #3 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tja, jeg tror det kommer mer an på personligheten. Ekstroverte babler mer enn introverte og jeg kom nettopp fra et møte der en mann (28) aldri ble ferdig med temaet sitt. Men generelt tror jeg hunkjønn skravler mer enn hankjønn. Typiske svar på meldinger fra sønner: "ok", fra døtre "det er bra du ikke valgte dagen før for da måtte jeg bla bla, det passer i grunner greit når du foreslår dette for jeg skal jo ikke bla bla før dagen etter så dette rekker jeg fint, glad i deg, snakkes" Anonymkode: 94450...fc5 Ja, tror du er inne på noe. Jeg har en gang jobbet sammen med en dame som skravlet så mye at jeg ble syk. Jeg følte meg helt innesperret i samtalene, måtte jobbe overtid på grunn av det og ble kontaktet i tide og utide. Anonymkode: 03dd6...2b9
AnonymBruker Skrevet 11. februar #4 Skrevet 11. februar Jeg kjenner jeg babler mer. Spesielt med unge, ...fordi de sier så lite. Det føles som om byrden på samtalen ligger på meg. De skaper ingen hygge, de er bare er der med et mutt ansikt. Anonymkode: 0ca48...58f 3 8
Phoenix Heart Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Tror heller det har med personlighet å gjøre...jeg er 45 og har aldri vært av den bablete typen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Skrevet 11. februar Jeg babler og er i 30 årene, har gjort det i 20 årene også. Kanskje det har kommet dit av andre faktorer enn alder, som at hun er blitt komfortabel med deg, er ensom eller lignende? Anonymkode: d6c5e...fba
Seff Skrevet 11. februar #7 Skrevet 11. februar Kan det være at hun er ensom? Jeg registrerer det med ensomme/selskapssyke folk av alle kjønn og i alle aldre. Når hvilket som helst tema kommer opp, virker det som om de bare må fortelle absolutt alt som har med dette temaet å gjøre. De sier rett og slett alt de kommer på vedrørende temaet. Det virker som om det kanskje var det som skjedde da du traff den tidligere kollegaen din? Hun sa alt hun kom på å si angående trening ..?
AnonymBruker Skrevet 11. februar #8 Skrevet 11. februar Nå vet jeg ikke om den damen du pratet med er alene. Mange eldre damer som har mistet mann har ikke lenger noe til å prosesserer de daglige småtingene med, så da får man brått ei bøtte med alt av stort og smått de ikke har fått anledning til å lufte for noen når man prater med dem. Jeg merker det til dels både på min mor og meg selv. Vi bør begge alene, og det er egentlig gørrkjedelig ting vi sitte og forteller hverandre, men mange har et behov for å lufte smått og stort gjennom en dag, og når det ikke er noen der til å ta i mot dette så er det fort gjort å lempe det over på nestemann man prater med. Anonymkode: c94b6...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Skrevet 11. februar Seff skrev (1 minutt siden): Kan det være at hun er ensom? Jeg registrerer det med ensomme/selskapssyke folk av alle kjønn og i alle aldre. Når hvilket som helst tema kommer opp, virker det som om de bare må fortelle absolutt alt som har med dette temaet å gjøre. De sier rett og slett alt de kommer på vedrørende temaet. Det virker som om det kanskje var det som skjedde da du traff den tidligere kollegaen din? Hun sa alt hun kom på å si angående trening ..? Ja. Det var litt sånn, men med nye negativ vinkling der de som ikke gjør som henne er litt dumme.. TS Anonymkode: 03dd6...2b9
AnonymBruker Skrevet 11. februar #10 Skrevet 11. februar Vel,dette handler om at generasjonene er på hver sin plass i livet. Jeg syns unge jenter babler. Om gutter,fest, utseende og alt jeg syns er overfladisk og zzZzzZ Så kommer småbarnsforeldre som bare babler om feber,bæsj og sine egne perfekte barn, kjedelig og zzZzzZ for meg. Så som sagt: alle har sitt på sine ståsted. Er derfor jeg trives best med folk på egen alder og eldre. Vi er kommet til et sted der vi ikke bryr oss og av og til er været nok å snakke om. Men jeg har oftest interessante samtaler med eldre, historier om hvordan det var før. Slik koser jeg meg med 😀 Anonymkode: 52ab0...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #11 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå vet jeg ikke om den damen du pratet med er alene. Mange eldre damer som har mistet mann har ikke lenger noe til å prosesserer de daglige småtingene med, så da får man brått ei bøtte med alt av stort og smått de ikke har fått anledning til å lufte for noen når man prater med dem. Helt sant! Jeg bor alene og kjenner på å få lufte de små tingene. Det er viktig for min psykiske helse. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg merker det til dels både på min mor og meg selv. Vi bør begge alene, og det er egentlig gørrkjedelig ting vi sitte og forteller hverandre, men mange har et behov for å lufte smått og stort gjennom en dag, og når det ikke er noen der til å ta i mot dette så er det fort gjort å lempe det over på nestemann man prater med. Anonymkode: c94b6...b6c Anonymkode: 52ab0...6f2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #12 Skrevet 11. februar Bare å svare ja og ha. Min gamle mor på over 80 er sånn. Begynner jeg å kommentere på noe av det hun nevner er hun rask med "å arrestere meg" Tvinger meg til å gå i forsvar opptrer spørrende helt til jeg svarer svevende så kritisererer hun meg slik at jeg ender opp med å føle meg dårlig. Belærende tone.Nesten litt psykopatisk adferd. Så ender jeg opp med å ikke orke å tilbringe så mye tid med henne. Og dårlig informasjonsflyt i familien Hun lar min søster styre nettbanken sin. Store pengetransaksjoner uten at jeg får vite noe. Å nei nei hun er så rettferdig så. Anonymkode: 51629...c14 1
Milly GeoCad Skrevet 11. februar #13 Skrevet 11. februar Nå har det vært flere tråder om eldre og hvor mye verre eller tregere de måtte være. Nei, det går mye på personlighet og ikke alder når man babler, akkurat som en del andre ting. Ta deg en tur på bussen når de på ungdomsskolen eller videregående slutter. Da snakker vi babling😂 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #14 Skrevet 11. februar Folk blir nok mer høflige med alderen, så bablete folk møter mindre motstand? Jeg er 45, og jeg merker at det blir litt mer snakk om hvor koselig det er å samles, så utrolig god maten er, hvor koselige folk vi andre er. Det kan nærmest være et eget samtaletema når kollegagruppe med mange fra 60+ er tilstede. Slik snakk synes jeg er drepen, ironisk nok. Så kjedelig. Mindre snakk om hvor koselig det er, og heller bare kose oss? Men tenker vi er ulike så må bare akseptere det Anonymkode: 3fb1b...e21 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #15 Skrevet 11. februar Nei, min familie er alle veldig stille og rolige. Mamma og besta har ikke plutselig snakket noe mer med årene. Vokste opp med litt sånn tankegang om at det er unødvendig å snakke bare for å snakke. Anonymkode: dfa00...220
Seff Skrevet 11. februar #16 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk blir nok mer høflige med alderen, så bablete folk møter mindre motstand? Jeg er 45, og jeg merker at det blir litt mer snakk om hvor koselig det er å samles, så utrolig god maten er, hvor koselige folk vi andre er. Det kan nærmest være et eget samtaletema når kollegagruppe med mange fra 60+ er tilstede. Slik snakk synes jeg er drepen, ironisk nok. Så kjedelig. Mindre snakk om hvor koselig det er, og heller bare kose oss? Men tenker vi er ulike så må bare akseptere det Anonymkode: 3fb1b...e21 Nåja, jeg vil vel si at mange tvert imot blir mer uhøflige med alderen ... Men det er kanskje et hakk senere, når de har vært ute av arbeidslivet noen år. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #17 Skrevet 11. februar Hva er det med dette behovet for generalisering? Damer over 60 er jo like forskjellige som alle andre aldersgrupper. Det er jo akkurat det samme som å si «ungdommen nå til dags er jo helt hjelpeløse». Det oppfattes alltid som lite smart å dra alle over én kam basert på egen observasjon. Anonymkode: d2308...553 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #18 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå vet jeg ikke om den damen du pratet med er alene. Mange eldre damer som har mistet mann har ikke lenger noe til å prosesserer de daglige småtingene med, så da får man brått ei bøtte med alt av stort og smått de ikke har fått anledning til å lufte for noen når man prater med dem. Jeg merker det til dels både på min mor og meg selv. Vi bør begge alene, og det er egentlig gørrkjedelig ting vi sitte og forteller hverandre, men mange har et behov for å lufte smått og stort gjennom en dag, og når det ikke er noen der til å ta i mot dette så er det fort gjort å lempe det over på nestemann man prater med. Anonymkode: c94b6...b6c Jepp, som singel kjenner jeg det igjen Kan høre selv hvor «kjedelig» og «triviell» samtalen må virke på andre når jeg snakker med venninner som også bor alene - men det er som du sier, litt av det daglige småpratet som kommer ut. Anonymkode: 2f251...68f
AnonymBruker Skrevet 11. februar #19 Skrevet 11. februar Noen er ekstrem glad i å høre sin egen stemme. De kan være i alle aldrer og både damer og menn. Men oftest damer. Hatt noen av de igjennom livet. Har ei søster som er slik. Hun tar alltid av i alle selskaper. Flaut. Sagt i fra mange ganger. Men glemmer det like fort. Anonymkode: 20fb1...b21 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #20 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen er ekstrem glad i å høre sin egen stemme. De kan være i alle aldrer og både damer og menn. Men oftest damer. Hatt noen av de igjennom livet. Har ei søster som er slik. Hun tar alltid av i alle selskaper. Flaut. Sagt i fra mange ganger. Men glemmer det like fort. Anonymkode: 20fb1...b21 Du får ikke dømme alle etter din søster. Noen snakker mye av stress, noen fordi de er nervøs eller sjenert, noen føler seg kjedelige, noen overkompenserer for andres taushet osv. Mange går hjem etterpå og hater seg selv fordi de sa dumme ting… Anonymkode: 2f251...68f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå