Gå til innhold

Mat før og etter trening....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg sliter litt med å finne en god løsning her. 
Egentrening går greit, da bestemmer jeg tid selv. Men har begynt å være med på gruppetimer som ofte starter rundt 17.45.
Om jeg spiser middag før, føler jeg meg stinn selv om det går 1-1,5 time. Spiser heller ikke veldig mye. Samtidig synes jeg det blir for sent å spise middag kl 20... Når og hva spiser dere før trening?

Anonymkode: 7eb56...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå trener jeg aldri lengre på det tidspunkt pga små barn som skal legges da. Men da jeg gjorde det før barn, så spiste jeg et måltid i 16-17 tiden og middag etter trening.

Anonymkode: d2024...175

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en proteinbar eller en skål havregrøt etter jobb om jeg skal trene i 17-18 tiden.

Men jeg spiser sjeldent middag før 19-20 uansett.

Anonymkode: b42d3...a9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier alltid ha suppe til middag/kvelds de dagene der dagene krever en del, og noen kommer hjem sent. Eller annen mat som er mer i kategorien "lett kvelds" 

Har ukesplan for mat, så alle vet dette. Jeg velger gjerne mer mettende mat til lunsj i kantina disse dagene. I tillegg har vi skuff merket "rester" i kjøleskapet, så de som er hjemme tar seg gjerne et litt mer mettende rett etter skole/jobb. 

Vi egentlig generelt anbefale dag å gå bort fra begrepet "middag", og heller tenke tre-fire fulle måltid om dagen. Så tilpasser du det hva du ellers skal. 

Anonymkode: 1a6a6...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 17.11):

Vi egentlig generelt anbefale dag å gå bort fra begrepet "middag", og heller tenke tre-fire fulle måltid om dagen. Så tilpasser du det hva du ellers skal. 

Anonymkode: 1a6a6...2dd

Ja det er jo like greit. Spiser somregel 3 måltider. Har det siste 1,5 året drevet med periodisk faste i ukedagene. Gått ned mye i vekt på det. Har da ikke spist etter kl 18 i ukedagene og dette har liksom blitt en rutine, som jeg synes funker. Har også IBS og mgen har blitt bedre etter dette. Men ser det blir litt mer problematisk når jeg nå har startet å trene...men må bare finne en løsning som funker uten at det føles ut som stress eller blir for mye fokus på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 9.09):

jeg sliter litt med å finne en god løsning her. 
Egentrening går greit, da bestemmer jeg tid selv. Men har begynt å være med på gruppetimer som ofte starter rundt 17.45.
Om jeg spiser middag før, føler jeg meg stinn selv om det går 1-1,5 time. Spiser heller ikke veldig mye. Samtidig synes jeg det blir for sent å spise middag kl 20... Når og hva spiser dere før trening?

Dagen før lager du dobbel middag så du kan ha rester denne dagen, eller du forbereder alt slik at du bare skrur på ovnen mens du dusjer (og altså lager maten seg selv i mellomtiden). Da blir vel ikke klokka særlig mer enn 20 hvis du trener frem til 19 og ikke har lang reisevei? Og hvorfor er 20 for sent? For sent til hva? Du dropper jo bare evt kveldsmat og snacks?

Kroppen behandler ikke maten forskjellig om du spiser kl 18 eller 20 en gang i uka.

"Problemet" med kvelds-spising handler først og fremst om at dette ofte er "unødvendige" kalorier som kommer i tillegg til middagen. (Eventuelt også kan en jo spekulere i "cicardian rhythms" og hvordan metabolisme og hormon-nivå varierer gjennom døgnet, men dette blir unødvendig komplisert og er fint lite aktuelt når det er snakk om p forskyve middagen noen timer en gang i uka). Noen sverger også til ikke å spise de siste timene før en legger seg for søvnens del, og der kan det.være noe, men da er det heller å spise seg passe mett heller enn stappmett som er avgjørende. Å ligge våken av sult er heller ikke nyttig eller nødvendig 

Så - Spis som du pleier og ta middag etterpå. Eventuelt spiser du et mellommåltid mellom lunsj og trening dersom du føler det er nødvendig eller lunsjen ikke er så stor. Selv ville jeg nok bare spist en stor lunsj i 13-14-tiden og så middag 19-20+isj

Endret av Lill3My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lill3My skrev (22 timer siden):

Og hvorfor er 20 for sent? For sent til hva? Du dropper jo bare evt kveldsmat og snacks?

Spiser jeg sent så sover jeg dårligere og våkner "utsultet" på morgenen. Mye mer sulten da enn om jeg spiser siste måltid kl. 18 feks. Uansett hva jeg spiser.  Og min IBS mage funker best med den fastingen jeg bedriver, funker dårlig hvis jeg spiser kl.20 og våkner utsultet, da klarer jeg ikke å vente til lunsj-tid med å spise igjen :ler: 
men får prøve meg litt frem og se hva jeg får til å funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig individuelt. Selv trener jeg optimalt med så lang tid mellom måltidene som mulig. I helgene trener jeg fastende på formiddagen, i ukedagene rett etter jobb mellom 17 og 18. Da har det gått 7-6 timer siden lunsj. Jeg spiser alltid middag etter trening. Men dette har vært prøv og feil, og har landet på en god rutine etter 10+ år med regelmessig trening. Om middagen spises kl.20. så er det bedre enn å spise et stort måltid, til og med 3 timer, før trening. Da får jeg alltid problemer med sure oppstøt, vondt i magen, hold og annet TMI når treningen blir intensiv. 

Anonymkode: b15c7...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...