Gå til innhold

Referansesjekk i offentlig sektor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde intervju for en konsulentstilling hos NAV i går. De sa at de ville kontakte referansene mine, og jeg hadde oppgitt to referanser i webcruiter. Intervjuer/avdelingslederen spurte om jeg kunne legge til én referanse til. De nevnte også at de hadde kalt inn fem personer til intervju.

I offentlig sektor, må de sjekke referansene til alle kandidatene som har vært på intervju, eller kan de nøye seg med å sjekke referansene til dem de liker best og vurderer å ansette?

Anonymkode: c362a...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De sjekker bare referanser til de som de ønsker å gå videre med. 

Anonymkode: b6315...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette pleier vi å si i intervjuet forsåvidt. At vi sjekker ikke referanser før det er aktuelt å ansette. Tror det er ganske vanlig. Ugreit å avsløre alle som søker ny jobb som har oppgitt nærmeste leder som referanse. Holder med de som er virkelig aktuelle.

Anonymkode: 71815...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De sjekker bare referanser til de som de ønsker å gå videre med. 

Anonymkode: b6315...069

Ja, hvis noen er uaktuelle etter intervju, sjekker man ikke referansene. Men man sjekker heller ikke referansene til kun toppkandidaten. 

Anonymkode: c17ff...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette pleier vi å si i intervjuet forsåvidt. At vi sjekker ikke referanser før det er aktuelt å ansette. Tror det er ganske vanlig. Ugreit å avsløre alle som søker ny jobb som har oppgitt nærmeste leder som referanse. Holder med de som er virkelig aktuelle.

Anonymkode: 71815...b8f

Men søkerne avslører seg vel selv når de er nødt å oppgi nærmeste leder som referanse?

Anonymkode: f2c0c...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men søkerne avslører seg vel selv når de er nødt å oppgi nærmeste leder som referanse?

Hvorfor er du nødt til å oppgi din sjef som referanse,  er det et krav? 

Hvis det er et krav å oppgi sin sjef som referanse, hvorfor er det et problem? En overordnet må jo være stolt av at en undergitt er attraktiv i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (1 minutt siden):

Hvis det er et krav å oppgi sin sjef som referanse, hvorfor er det et problem? En overordnet må jo være stolt av at en undergitt er attraktiv i arbeidslivet. 

Det er overraskende mange som krever det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er overraskende mange som krever det ja.

Ved nærmere eftertanke ville jeg også gjort det om jeg skulle ansette. Ser det heller ikke som noe problem å fortelle min sjef at jeg har søkt  en annen stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (33 minutter siden):

Ved nærmere eftertanke ville jeg også gjort det om jeg skulle ansette. Ser det heller ikke som noe problem å fortelle min sjef at jeg har søkt  en annen stilling.

Det er ikke alle ledere som setter pris på at ansatte leter etter ny jobb 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 60250...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle ledere som setter pris på at ansatte leter etter ny jobb 🤷‍♀️ 

Slike sjefer har ikke mye tro på  seg selv og er heller ingen dyktig overordnet.
Dersom man er redd for å miste en ansatt fordi vedkommende mulig kan være på vei ut døren, men ønsker beholde vedkommende, da er det smart å kalle den som kanskje blir borte inn til en hyggelig samtale og spørre: «Hva skal til for at du trekker den søknaden og blir hos oss?»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (16 minutter siden):

Slike sjefer har ikke mye tro på  seg selv og er heller ingen dyktig overordnet.
Dersom man er redd for å miste en ansatt fordi vedkommende mulig kan være på vei ut døren, men ønsker beholde vedkommende, da er det smart å kalle den som kanskje blir borte inn til en hyggelig samtale og spørre: «Hva skal til for at du trekker den søknaden og blir hos oss?»

Enig i det, men det er dessverre en del ledere der ute som ikke skulle ha vært leder for noe som helst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i det, men det er dessverre en del ledere der ute som ikke skulle ha vært leder for noe som helst. 

Det har du dessverre helt rett i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (5 timer siden):

Jeg vil nesten hevde det er et «uoffisielt krav». Ekstremt sjeldent jeg har opplevd at noen ikke har leder som referanse. Rett som det er tidligere leder også, dersom det nylig har vært er lederbytte.

Anonymkode: 8cf43...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi sjekker bare referansene til de vi ønsker å innstille. :)

Anonymkode: 1b4f0...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vil nesten hevde det er et «uoffisielt krav». Ekstremt sjeldent jeg har opplevd at noen ikke har leder som referanse. Rett som det er tidligere leder også, dersom det nylig har vært er lederbytte.

Anonymkode: 8cf43...336

Jeg har en noen ganger oppgitt min sjef som referanse, fordi vedkommende alltid har visst jeg søkte nye muligheter og fordi vedkommende passet som referanse til aktuell mulig ny posisjon. Andre ganger har jeg valgt andre referanser fordi disse passer bedre for den stilling jeg har søkt. 
Ved spørmål om spesifikke referanser, eksempelvis nåværende sjef, spør jeg alltid: "Hvorfor?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...