Brunhilde Skrevet fredag kl 10:43 #161 Del Skrevet fredag kl 10:43 Jeg har ikke behov for alkohol. Jeg velger allikevel å nyte alkohol noen ganger. Jeg syns det smaker godt med et glass vin av og til, spesielt når jeg er sammen med gode venner som også tar et glass vin. Om jeg er sammen med gode venner som ikke nyter alkohol så gjør ikke jeg heller. Hva andre gjør bryr meg ikke så mye så lenge det ikke har noen innvirkning på mitt liv. Pr i dag er det ingen i min nærmeste krets som bruker alkohol på en måte som påvirker verken dem eller meg negativt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:39 #162 Del Skrevet fredag kl 12:39 Jeg er glad i alkohol, særlig vin, men også andre typer. Jeg kan gå i mange måneder uten, har ikke dukket noe siden sist festlige anledning, som tilfeldigvis var nyttårsaften. MEN: Noen mennesker/anledninger/sammenkomster er for kjedelige uten litt alkohol. Med litt alkohol, så blir disse folkene plutselig litt mer interessante. Anonymkode: 92a32...7c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:04 #163 Del Skrevet fredag kl 13:04 Jeg drikker 2-3 glass fredag og lørdag, når det er vennemiddager, ferier og etter lange arbeidsdager. Drikker en flaske når det er fest. Skjønner ikke problemet med dette? Det er fullt lovlig! Anonymkode: 7e512...169 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet fredag kl 13:51 #164 Del Skrevet fredag kl 13:51 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg drikker 2-3 glass fredag og lørdag, når det er vennemiddager, ferier og etter lange arbeidsdager. Drikker en flaske når det er fest. Skjønner ikke problemet med dette? Det er fullt lovlig! Anonymkode: 7e512...169 Fint for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:06 #165 Del Skrevet fredag kl 16:06 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Og det er da ingen som nekter deg det? Men hvorfor blir folk i denne tråden så provosert over at noen drikker moderate mengder alkohol? Det er mysteriet her. Fordi det er kreftfremkallende liksom? Da er du på tynn is. Den viktigste årsaken til kreft er rett og slett høy alder samt arv. Og så er det noen miljø- og/eller livsstilsfaktorer som også kan spile inn. rødt kjøtt, ensomhet, sol, støv, virus, kjemikalier, stråling, Bare det å føde barn etter du har fylt 30 øker risikoen for brystkreft sammenlignet med de som får barn før 30. Er det noe du synes du har noe med? La folk få leve slik de selv ønsker. Selv om tur i skog og mark er nok kos for deg, så er det andre som har stor glede av et bedre måltid med vin. Anonymkode: 9facb...c43 Alkohol øker så absolutt faren for kreft! Dette er det mange studier på https://kreftforeningen.no/content/uploads/2022/08/alkohol-og-kreft-a5-faktaark-sep16-w.pdf Et regelmessig og høyt alkoholforbruk gir økt risiko for kreft i lever, munn, svelg, strupe og spiserør. Alkohol har en toksisk effekt, og det kreftfremkallende stoffet acetaldehyd dannes når alkohol brytes ned. Dette stoffet kan skade celler og genmateriale, og det øker risikoen for kreft. https://www.blakors.no/fagside/alkohol-og-kreft/#h-hvorfor-oker-risikoen-for-kreft-ved-inntak-av-alkohol https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/336595/WHO-EURO-2020-1435-41185-56004-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y Det er i hovedsak 6 årsaker til at alkohol er kreftfremkallende: danner kreftfremkallende stoffer hormonforandring forsterker virkning av kreftkremkallende stoffer oksidativt stress overvekt folatmangel Anonymkode: 1f0d9...e58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #166 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Alkohol øker så absolutt faren for kreft! Dette er det mange studier på https://kreftforeningen.no/content/uploads/2022/08/alkohol-og-kreft-a5-faktaark-sep16-w.pdf Et regelmessig og høyt alkoholforbruk gir økt risiko for kreft i lever, munn, svelg, strupe og spiserør. Alkohol har en toksisk effekt, og det kreftfremkallende stoffet acetaldehyd dannes når alkohol brytes ned. Dette stoffet kan skade celler og genmateriale, og det øker risikoen for kreft. https://www.blakors.no/fagside/alkohol-og-kreft/#h-hvorfor-oker-risikoen-for-kreft-ved-inntak-av-alkohol https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/336595/WHO-EURO-2020-1435-41185-56004-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y Det er i hovedsak 6 årsaker til at alkohol er kreftfremkallende: danner kreftfremkallende stoffer hormonforandring forsterker virkning av kreftkremkallende stoffer oksidativt stress overvekt folatmangel Anonymkode: 1f0d9...e58 Du skjønte ikke poenget tydeligvis. Ja, alkohol øker faren for å få kreft, spesielt hvis man drikker veldig mye. Alle vet det. Men veldig mye annet gjør også det, blant annet de tingene jeg nevnte. Lekser du opp for folk som snuser, spiser rødt kjøtt, soler seg, får barn sent, er overvektige, som tar CT osv også? Hvor kommer denne holdningen til at man selv er perfekt og derfor kan belære alle andre, fra? Ingen av dere avholdsfanatikere her inne som er overvektige, for eksempel? Og visste du at ensomhet øker risikoen for å få kreft? Hva med å være litt mer avslappet og inkluderende og akseptere at noen kan nyte god vin selv om man ikke gjør det selv? Kanskje man får flere venner - og dermed lever lenger! Denne tante-Sofie holdningen at «hvis bare alle var som meg så ville alt bli bra» er typisk norsk (og enda mer typisk KG). Jeg klarer ikke å forstå at folk blir så indignerte over at noen lever på en litt annen måte enn dem selv. Og ærlig talt, hvis dere helt alvorlig mener at alkoholkonsumet i Norge er «voldsomt» og over alt, så kan dere ikke ha vært utenfor grensene. Anonymkode: 9facb...c43 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #167 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du skjønte ikke poenget tydeligvis. Ja, alkohol øker faren for å få kreft, spesielt hvis man drikker veldig mye. Alle vet det. Men veldig mye annet gjør også det, blant annet de tingene jeg nevnte. Lekser du opp for folk som snuser, spiser rødt kjøtt, soler seg, får barn sent, er overvektige, som tar CT osv også? Hvor kommer denne holdningen til at man selv er perfekt og derfor kan belære alle andre, fra? Ingen av dere avholdsfanatikere her inne som er overvektige, for eksempel? Og visste du at ensomhet øker risikoen for å få kreft? Hva med å være litt mer avslappet og inkluderende og akseptere at noen kan nyte god vin selv om man ikke gjør det selv? Kanskje man får flere venner - og dermed lever lenger! Denne tante-Sofie holdningen at «hvis bare alle var som meg så ville alt bli bra» er typisk norsk (og enda mer typisk KG). Jeg klarer ikke å forstå at folk blir så indignerte over at noen lever på en litt annen måte enn dem selv. Og ærlig talt, hvis dere helt alvorlig mener at alkoholkonsumet i Norge er «voldsomt» og over alt, så kan dere ikke ha vært utenfor grensene. Anonymkode: 9facb...c43 Har jeg sagt at jeg er avholds? Jeg svarte på din påstand om at alkohol har ingenting med kreft å gjøre, og denne tråden er om nettopp alkohol, så hvorfor begynner du å spore av og dra inn andre ting som snus, rødt kjøtt, overvekt, sol, få barn seint i livet, CT……det er ikke det tråden handler om, men folk sitt forhold til alkohol. Derfor viser jeg deg forskning og sikre kilder på at inntak av alkohol gir økt kreftfare Din påstand om at det er ved høyt alkoholkonsum at faren for kreft øker er også feil. I den første linken så står det tydelig at så lite som 3-6 enheter i uken øker risikoen for brystkreft, og hvis alle norske kvinner reduserer hverdagsdrikking så vil hoveddelen av brystkrefttilfellene som kan tilskrives alkohol reduseres; dvs ca 250 færre kvinner med brystkreft hvert år Men 7/10 norske kvinner vet ikke at det er en sammenheng mellom alkohol og kreft, selv ved lavt konsum Alkoholforbruket har økt med hele 40% de siste 20 årene, og det er høyt utdannete voksne kvinner som i hovedsak står for den økningen. Menn drikker generelt mere enn kvinner, men de siste årene så har inntak av vin tredoblet seg hos kvinner! Så trådstarter er ikke på bærtur med hovedinnlegget sitt, Sammenhengen mellom alkohol og kreft, selv ved et lavt inntak, gjelder ikke bare kvinner. Hos begge kjønn øker risiko for kreft i tykktarm og endetarm hvis man drikker 1-2 enheter (og en enhet er ikke mye; en enhet vin f.eks. tilsvarer 12,5cl…..såvidt en liten dæsj i vinglasset og ikke et fullt glass, ei flaske på 0,33dl øl som inneholder max 4,7% = en enhet..generelt så er en enhet 12 gram alkohol; en halvliter pils er over en enhet) Ved langvarig alkoholinntak så økes også risikoen for kreft i lever, munnhule, svelg, spiserør og strupe betraktelig hos begge kjønn. Hvis man i tillegg røyker eller snuser fast i tillegg til at man jevnlig drikker alkohol, selv om man ikke er alkoholiker men bare drikker ukentlig så øker faren for kreft i en eller annen form enda høyere enn om man ikke røyker/snuser Dette er sikre kilder fra Kreftforeningen. Jeg kan godt legge ut link til informasjonen på nytt: https://kreftforeningen.no/content/uploads/2022/08/alkohol-og-kreft-a5-faktaark-sep16-w.pdf Ts starter ikke en tråd om avholdsfolk som ikke takler at andre drikker, da har poenget med tråden gått over hodet på deg, Det er heller ikke en tråd om alkohol og kreft, men siden du så bastant påstår at faren for kreft øker bare ved høyt forbruk så viser jeg til hva forskningen sier for å motbevise påstanden din, Ja; det er flere faktorer som øker kreftfaren, men det var ikke det som var tema i mitt svar til deg, ergo så forholder jeg meg til kreft og alkohol som var det du reagerte på. Ts har helt rett i at folks holdning og konsum av alkohol har endret seg, og det «må» alkohol til for å kose seg, slappe av, ha det kjekt på fest (nei, man kjeder seg ikke på fest eller er kjedelig pga man ikke drikker……personlig så har jeg opplevd å få en « du kan jo ikke kjøre når du har drukket😲» etter fest pga jeg hadde det like morsomt som resten selv om jeg drakk alkoholfritt), god mat smaker ikke like godt uten vin som komplimenterer maten er det flere som påstår (god mat er like god uten vin også), første fine vårdagen=årets første utepils (personlig så nyter jeg den første vårdagen like godt uten alkohol)… Man ser hvor vanlig alkohol har blitt når man f.eks. skal spise på en bedre restaurant og de har tidenes lange vinkart, men ber man om anbefaling av noe godt å drikke som ikke inneholder alkohol så er utvalget bedrøvelig. Da er det farris eller brus. Her i byen har vi heldigvis fått en restaurant som har tatt inn ulike typer fruktjuicer som passer til god mat og som er uten alkohol. Jeg er som sagt ikke helt avholds, men drikker ekstremt sjeldent alkohol pga en tarmsykdom som forverres av alkohol, selv ved små mengder. Og jeg tok et valg for noen år siden at de smertene og den blodige diaréen dagen etter alkohol (selv ved bare et glass vin) er ikke verdt det. Men jeg har null problem med at mannen min tar seg noen glass vin, eller være edru på fest. Går ikke akkurat å skuler på de som drikker. Det jeg derimot opplevde i begynnelsen da jeg tok valget om at alkohol er ikke verdt oppbluss av tarmsykdommen min var at andre ble usikre pga jeg takket nei til alkohol i f.eks. middagsselskap med venner. Og faktisk drikkepress i en alder av slutten av tredveårene: typ; « er du sikker på at du ikke vil ha et glass? Ikke et halvt et engang??» gjentatte ganger. Heldigvis er omgangskretsen vår nå vant med at jeg ikke drikker, så slipper dette ubehaget lengre, pluss de som er vert har begynt å kjøpe inn andre alkoholfrie drikkevarer enn farris og brus. Mye av problemet ligger nok i at nordmenn har tilegnet seg europeiske drikkevaner samtidig som den gamle grøftefylla i helgene blir overholdt. Voksne folk i f.eks. Frankrike, Italia, Spania osv drikker seg ikke dritings sånn som er på bjerget, de har en helt annen kultur til alkohol, og det å drikke seg fra sans og samling blir sett på som tacky. Ts har helt rett i det vedkommende skriver. 40% høyere alkoholinntak bare de siste årene er mye Anonymkode: 1f0d9...e58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #168 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har jeg sagt at jeg er avholds? Jeg svarte på din påstand om at alkohol har ingenting med kreft å gjøre, og denne tråden er om nettopp alkohol, så hvorfor begynner du å spore av og dra inn andre ting som snus, rødt kjøtt, overvekt, sol, få barn seint i livet, CT……det er ikke det tråden handler om, men folk sitt forhold til alkohol. Derfor viser jeg deg forskning og sikre kilder på at inntak av alkohol gir økt kreftfare Din påstand om at det er ved høyt alkoholkonsum at faren for kreft øker er også feil. I den første linken så står det tydelig at så lite som 3-6 enheter i uken øker risikoen for brystkreft, og hvis alle norske kvinner reduserer hverdagsdrikking så vil hoveddelen av brystkrefttilfellene som kan tilskrives alkohol reduseres; dvs ca 250 færre kvinner med brystkreft hvert år Men 7/10 norske kvinner vet ikke at det er en sammenheng mellom alkohol og kreft, selv ved lavt konsum Alkoholforbruket har økt med hele 40% de siste 20 årene, og det er høyt utdannete voksne kvinner som i hovedsak står for den økningen. Menn drikker generelt mere enn kvinner, men de siste årene så har inntak av vin tredoblet seg hos kvinner! Så trådstarter er ikke på bærtur med hovedinnlegget sitt, Sammenhengen mellom alkohol og kreft, selv ved et lavt inntak, gjelder ikke bare kvinner. Hos begge kjønn øker risiko for kreft i tykktarm og endetarm hvis man drikker 1-2 enheter (og en enhet er ikke mye; en enhet vin f.eks. tilsvarer 12,5cl…..såvidt en liten dæsj i vinglasset og ikke et fullt glass, ei flaske på 0,33dl øl som inneholder max 4,7% = en enhet..generelt så er en enhet 12 gram alkohol; en halvliter pils er over en enhet) Ved langvarig alkoholinntak så økes også risikoen for kreft i lever, munnhule, svelg, spiserør og strupe betraktelig hos begge kjønn. Hvis man i tillegg røyker eller snuser fast i tillegg til at man jevnlig drikker alkohol, selv om man ikke er alkoholiker men bare drikker ukentlig så øker faren for kreft i en eller annen form enda høyere enn om man ikke røyker/snuser Dette er sikre kilder fra Kreftforeningen. Jeg kan godt legge ut link til informasjonen på nytt: https://kreftforeningen.no/content/uploads/2022/08/alkohol-og-kreft-a5-faktaark-sep16-w.pdf Ts starter ikke en tråd om avholdsfolk som ikke takler at andre drikker, da har poenget med tråden gått over hodet på deg, Det er heller ikke en tråd om alkohol og kreft, men siden du så bastant påstår at faren for kreft øker bare ved høyt forbruk så viser jeg til hva forskningen sier for å motbevise påstanden din, Ja; det er flere faktorer som øker kreftfaren, men det var ikke det som var tema i mitt svar til deg, ergo så forholder jeg meg til kreft og alkohol som var det du reagerte på. Ts har helt rett i at folks holdning og konsum av alkohol har endret seg, og det «må» alkohol til for å kose seg, slappe av, ha det kjekt på fest (nei, man kjeder seg ikke på fest eller er kjedelig pga man ikke drikker……personlig så har jeg opplevd å få en « du kan jo ikke kjøre når du har drukket😲» etter fest pga jeg hadde det like morsomt som resten selv om jeg drakk alkoholfritt), god mat smaker ikke like godt uten vin som komplimenterer maten er det flere som påstår (god mat er like god uten vin også), første fine vårdagen=årets første utepils (personlig så nyter jeg den første vårdagen like godt uten alkohol)… Man ser hvor vanlig alkohol har blitt når man f.eks. skal spise på en bedre restaurant og de har tidenes lange vinkart, men ber man om anbefaling av noe godt å drikke som ikke inneholder alkohol så er utvalget bedrøvelig. Da er det farris eller brus. Her i byen har vi heldigvis fått en restaurant som har tatt inn ulike typer fruktjuicer som passer til god mat og som er uten alkohol. Jeg er som sagt ikke helt avholds, men drikker ekstremt sjeldent alkohol pga en tarmsykdom som forverres av alkohol, selv ved små mengder. Og jeg tok et valg for noen år siden at de smertene og den blodige diaréen dagen etter alkohol (selv ved bare et glass vin) er ikke verdt det. Men jeg har null problem med at mannen min tar seg noen glass vin, eller være edru på fest. Går ikke akkurat å skuler på de som drikker. Det jeg derimot opplevde i begynnelsen da jeg tok valget om at alkohol er ikke verdt oppbluss av tarmsykdommen min var at andre ble usikre pga jeg takket nei til alkohol i f.eks. middagsselskap med venner. Og faktisk drikkepress i en alder av slutten av tredveårene: typ; « er du sikker på at du ikke vil ha et glass? Ikke et halvt et engang??» gjentatte ganger. Heldigvis er omgangskretsen vår nå vant med at jeg ikke drikker, så slipper dette ubehaget lengre, pluss de som er vert har begynt å kjøpe inn andre alkoholfrie drikkevarer enn farris og brus. Mye av problemet ligger nok i at nordmenn har tilegnet seg europeiske drikkevaner samtidig som den gamle grøftefylla i helgene blir overholdt. Voksne folk i f.eks. Frankrike, Italia, Spania osv drikker seg ikke dritings sånn som er på bjerget, de har en helt annen kultur til alkohol, og det å drikke seg fra sans og samling blir sett på som tacky. Ts har helt rett i det vedkommende skriver. 40% høyere alkoholinntak bare de siste årene er mye Anonymkode: 1f0d9...e58 Som sagt, du misforsto meg. Jeg vet godt at det finnes en sammenheng mellom (først og fremst) høyt alkoholforbruk og kreft. Jeg svarte på et innlegg som fremhevet kreftfaren som en slags grunn til å se ned på og irettesette folk som koser seg med vin fremfor å heller «rusle en koselig tur i skogen». Merkelige miljøer dere vanker i. Ja, selvsagt er det vanlig å tilby vin til et bedre måltid. Ja, selvsagt er det vanlig at noen takker nei. Må si det er utrolig spesielt at du blir mobbet for det. I mitt miljø nyter mange vin, men grøftefylla ser jeg aldri. Flere takker nei av ulike grunner uten at noen reagerer på det. Aner ikke hvilken by du bor i, men det er da svært uvanlig at restauranter ikke tilbyr massevis av alkoholfrie alternativer. Radler, kombucha, pluss massevis av andre alternativer er da helt vanlig rundtomkring. Høyere alkoholbruk skyldes nok mye både pandemi og en svakere krone, slik at mye grensehandel og tax-free har havnet på polet. Jeg skjønner godt at du er negativ til alkohol når du har voksne venner som drikker seg fra sans og samling, det hadde ikke jeg synes var noe særlig stas heller. Men det var ikke det denne tråden handlet om, den handlet om vanlig moderat drikking. Anonymkode: 9facb...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #169 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Som sagt, du misforsto meg. Jeg vet godt at det finnes en sammenheng mellom (først og fremst) høyt alkoholforbruk og kreft. Jeg svarte på et innlegg som fremhevet kreftfaren som en slags grunn til å se ned på og irettesette folk som koser seg med vin fremfor å heller «rusle en koselig tur i skogen». Merkelige miljøer dere vanker i. Ja, selvsagt er det vanlig å tilby vin til et bedre måltid. Ja, selvsagt er det vanlig at noen takker nei. Må si det er utrolig spesielt at du blir mobbet for det. I mitt miljø nyter mange vin, men grøftefylla ser jeg aldri. Flere takker nei av ulike grunner uten at noen reagerer på det. Aner ikke hvilken by du bor i, men det er da svært uvanlig at restauranter ikke tilbyr massevis av alkoholfrie alternativer. Radler, kombucha, pluss massevis av andre alternativer er da helt vanlig rundtomkring. Høyere alkoholbruk skyldes nok mye både pandemi og en svakere krone, slik at mye grensehandel og tax-free har havnet på polet. Jeg skjønner godt at du er negativ til alkohol når du har voksne venner som drikker seg fra sans og samling, det hadde ikke jeg synes var noe særlig stas heller. Men det var ikke det denne tråden handlet om, den handlet om vanlig moderat drikking. Anonymkode: 9facb...c43 Jeg skrev aldri mobbet. Men et « mas» om jeg ikke ville ha likevel. Å kalle det jeg opplevde som mobbing er å misbruke ordet mobbing, og et hån mot de som faktisk blir mobbet og har fått livene sine ødelagt av mobbing. Må si du er god til å vri på det som blir skrevet: hvor har jeg skrevet at JEG har voksne venner som drikker seg fra sans og samling? Det har jeg aldri skrevet, da jeg ikke har venner som drikker seg fra sans og samling Prøv å les siste avsnitt over der jeg skriver at Ts har rett, der skriver jeg at: Mye av problemet er at NORDMENN (dvs nordmenn som et begrep om landets befolkning, ikke MINE venner) har tilegnet seg europeiske drikkevaner samtidig som de tviholder på grøftefylla (igjen; fortsatt ikke mine venner Jeg skriver om, men drikkekulturen som har endret seg i landet) Når man (igjen; et samlebegrep) skal være kontinental og drikke litt hvitvin til lunsj på kafé med ei venninne en tirsdag man har fri, ta et glass vin mens man forbereder middagen + 1-2 glass vin mens man spiser middag, tar seg et glass vin på torsdag for å slappe av etter jobb, fredag kanskje dele ei flaske vin med partneren sin mens man ser en film, og lørdag er det ut på byen med venninner, eller ut med gutta, der man møtes hjemme hos noen først for å drikke litt før man drar ut på byen for å drikke mere. Dette er ei vanlig uke for mange. I tillegg kan du også smette inn lønningspils som mange har en tradisjon med. Hvorfor vrir du om på hva jeg har skrevet i ett og alt? Er det leseforståelsen? Uttrykte jeg meg utydelig da jeg skrev at jeg har ingen problemer med at andre drikker alkohol? Mannen min kan gjerne drikke vin eller øl selv om jeg ikke gjør det; jeg har ingenting i mot alkohol og er ikke fanatisk avholds selv om jeg pga sykdom har tatt et valg om at for meg så er ikke det å drikke alkohol viktigere enn sykdommen jeg har, mtp at jeg får dagen etter ødelagt av smerter og blødning fra tarm, selv ved små mengder. En god og iskald chablis i sommersola er helt nydelig, eller en røykfull skotsk malt ved peisen en vinterkveld. Men igjen; for meg så er det ikke verdt det pga jeg orker ikke det som medfølger. Gjentar meg selv på nytt: jeg er ikke negativ til alkohol. Mulig det er vanlig for de som drikker alkohol å ikke forstå at noen tar valget om å leve et godt liv uten alkohol, uten at man hverken er fanatisk avholds eller negativ og motstander mot alkohol🤷🏼♀️Du viser en veldig enkel og sort/hvitt tankegang som tydeligvis ikke evner å forstå at man som voksen kan ta et valg om å ikke drikke alkohol uten å ha problemer eller være negativ til at andre drikker alkohol. F.eks. så serverer vi både vin og øl til de som vil ha når det er vi som inviterer venner til middag. Og vi har et godt utvalg fra Vinmonopolets alkoholfrie hylle å by på. Hvilken by jeg bor i? Du vet det finnes flere småbyer i Norge som ikke har like høye innbyggere som typ Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen, Tromsø osv osv men som likevel har bystatus? Og pga mindre innbyggere ikke har flust av ulike bedre restauranter å velge mellom? Og dermed heller ikke samme utvalg på drikkekartet. Dra til en småby, oppsøk en restaurant i høyere prisklasse og be om drikkekartet over alkoholfritt utvalg, så får du se selv. Og; hvor mange bryllup f.eks. har du vært i der brudeparet har sørget for bedre utvalg enn vann fra kranen, farris eller brus til de av gjestene som ikke drikker alkohol? Igjen; 40% økning av alkohol blant befolkningen de siste årene er ei markant høy økning. Og det er ikke pga Norge har fått en haug flere alkoholikere, men pga den vanlige kvinnen og mannen i gata (sånn for å unngå misforståelser og vridning på hva jeg skriver; jeg mener ikke at 40% av kvinner og menn som bor i samme gate som meg…., men kvinner og menn i Norge) har økt alkoholkonsumet med tilsammen 40%. Pga grunner som trådstarter oppgir der flere og flere benytter alkohol i hverdagen, som igjen kommer i tillegg til den vanlige festingen i helgene, en fylla-kultur på fredager og lørdager som ikke er vanlig i mere sydlige deler av Europa. Adopterer man den drikkekulturen sydligere land i Europa, men endrer ikke på den norske tradisjonen med å feste i helgene så får man er høyt alkoholforbruk i Norge. 40% økning er som sagt mye Og; hvis man føler at man har drukket så ofte at man bestemmer seg for å ha en hvit måned så bør man gå litt i seg selv. Å planlegge en hvit måned for å ikke drikke alkohol og å føle at man «ofrer» noe pga man ikke kan drikke når venner eller kollegaer drikker……da bør man gå litt i seg selv og egne drikkevaner. Det burde vært null stress å gå en måned uten alkohol. Anonymkode: 1f0d9...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #170 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skrev aldri mobbet. Men et « mas» om jeg ikke ville ha likevel. Å kalle det jeg opplevde som mobbing er å misbruke ordet mobbing, og et hån mot de som faktisk blir mobbet og har fått livene sine ødelagt av mobbing. Må si du er god til å vri på det som blir skrevet: hvor har jeg skrevet at JEG har voksne venner som drikker seg fra sans og samling? Det har jeg aldri skrevet, da jeg ikke har venner som drikker seg fra sans og samling Prøv å les siste avsnitt over der jeg skriver at Ts har rett, der skriver jeg at: Mye av problemet er at NORDMENN (dvs nordmenn som et begrep om landets befolkning, ikke MINE venner) har tilegnet seg europeiske drikkevaner samtidig som de tviholder på grøftefylla (igjen; fortsatt ikke mine venner Jeg skriver om, men drikkekulturen som har endret seg i landet) Når man (igjen; et samlebegrep) skal være kontinental og drikke litt hvitvin til lunsj på kafé med ei venninne en tirsdag man har fri, ta et glass vin mens man forbereder middagen + 1-2 glass vin mens man spiser middag, tar seg et glass vin på torsdag for å slappe av etter jobb, fredag kanskje dele ei flaske vin med partneren sin mens man ser en film, og lørdag er det ut på byen med venninner, eller ut med gutta, der man møtes hjemme hos noen først for å drikke litt før man drar ut på byen for å drikke mere. Dette er ei vanlig uke for mange. I tillegg kan du også smette inn lønningspils som mange har en tradisjon med. Hvorfor vrir du om på hva jeg har skrevet i ett og alt? Er det leseforståelsen? Uttrykte jeg meg utydelig da jeg skrev at jeg har ingen problemer med at andre drikker alkohol? Mannen min kan gjerne drikke vin eller øl selv om jeg ikke gjør det; jeg har ingenting i mot alkohol og er ikke fanatisk avholds selv om jeg pga sykdom har tatt et valg om at for meg så er ikke det å drikke alkohol viktigere enn sykdommen jeg har, mtp at jeg får dagen etter ødelagt av smerter og blødning fra tarm, selv ved små mengder. En god og iskald chablis i sommersola er helt nydelig, eller en røykfull skotsk malt ved peisen en vinterkveld. Men igjen; for meg så er det ikke verdt det pga jeg orker ikke det som medfølger. Gjentar meg selv på nytt: jeg er ikke negativ til alkohol. Mulig det er vanlig for de som drikker alkohol å ikke forstå at noen tar valget om å leve et godt liv uten alkohol, uten at man hverken er fanatisk avholds eller negativ og motstander mot alkohol🤷🏼♀️Du viser en veldig enkel og sort/hvitt tankegang som tydeligvis ikke evner å forstå at man som voksen kan ta et valg om å ikke drikke alkohol uten å ha problemer eller være negativ til at andre drikker alkohol. F.eks. så serverer vi både vin og øl til de som vil ha når det er vi som inviterer venner til middag. Og vi har et godt utvalg fra Vinmonopolets alkoholfrie hylle å by på. Hvilken by jeg bor i? Du vet det finnes flere småbyer i Norge som ikke har like høye innbyggere som typ Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen, Tromsø osv osv men som likevel har bystatus? Og pga mindre innbyggere ikke har flust av ulike bedre restauranter å velge mellom? Og dermed heller ikke samme utvalg på drikkekartet. Dra til en småby, oppsøk en restaurant i høyere prisklasse og be om drikkekartet over alkoholfritt utvalg, så får du se selv. Og; hvor mange bryllup f.eks. har du vært i der brudeparet har sørget for bedre utvalg enn vann fra kranen, farris eller brus til de av gjestene som ikke drikker alkohol? Igjen; 40% økning av alkohol blant befolkningen de siste årene er ei markant høy økning. Og det er ikke pga Norge har fått en haug flere alkoholikere, men pga den vanlige kvinnen og mannen i gata (sånn for å unngå misforståelser og vridning på hva jeg skriver; jeg mener ikke at 40% av kvinner og menn som bor i samme gate som meg…., men kvinner og menn i Norge) har økt alkoholkonsumet med tilsammen 40%. Pga grunner som trådstarter oppgir der flere og flere benytter alkohol i hverdagen, som igjen kommer i tillegg til den vanlige festingen i helgene, en fylla-kultur på fredager og lørdager som ikke er vanlig i mere sydlige deler av Europa. Adopterer man den drikkekulturen sydligere land i Europa, men endrer ikke på den norske tradisjonen med å feste i helgene så får man er høyt alkoholforbruk i Norge. 40% økning er som sagt mye Og; hvis man føler at man har drukket så ofte at man bestemmer seg for å ha en hvit måned så bør man gå litt i seg selv. Å planlegge en hvit måned for å ikke drikke alkohol og å føle at man «ofrer» noe pga man ikke kan drikke når venner eller kollegaer drikker……da bør man gå litt i seg selv og egne drikkevaner. Det burde vært null stress å gå en måned uten alkohol. Anonymkode: 1f0d9...e58 Wow, ja dette var et mørkt og dystert syn på hvordan «de andre» lever. Nei, selvsagt ikke du og dine venner da, tenk hvis bare alle hadde vært som dere! Slapp av. Faktum er jo at de unge drikker mye mindre enn for 20 år siden: https://www.forskning.no/alkohol-og-narkotika-barn-og-ungdom-sosiologi/unge-drikker-mye-mindre-enn-for-20-ar-siden-men-hvorfor/2327533 Det er litt vanskelig å forstå hvorfor dere provoseres så veldig av at noen tar en hvit måned («hvis du har behov for det, så drikker du for mye» eventuelt «hvis du synes det er vanskelig, så må du VIRKELIG gå i deg selv»). Jeg tenker at de som gjør det kanskje bare benytter januar som en måned der helsa står i fokus etter en julemåned med veldig mye selskapelighet, og at det ofte kombineres med å trene eller spise sunnere. Kunne ikke brydd meg mindre. Men kanskje vi skulle hisse oss opp over det også? «Hvis du har behov for å spise sunt eller magert i januar, ja da har du VIRKELIG et stort problem altså! Da bør du gå litt i deg selv og se på matvanene dine resten av året.» Jeg bare orker ikke sånn tante Sofie-mentalitet. La folk få leve som de vil. Anonymkode: 9facb...c43 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #171 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Wow, ja dette var et mørkt og dystert syn på hvordan «de andre» lever. Nei, selvsagt ikke du og dine venner da, tenk hvis bare alle hadde vært som dere! Slapp av. Faktum er jo at de unge drikker mye mindre enn for 20 år siden: https://www.forskning.no/alkohol-og-narkotika-barn-og-ungdom-sosiologi/unge-drikker-mye-mindre-enn-for-20-ar-siden-men-hvorfor/2327533 Det er litt vanskelig å forstå hvorfor dere provoseres så veldig av at noen tar en hvit måned («hvis du har behov for det, så drikker du for mye» eventuelt «hvis du synes det er vanskelig, så må du VIRKELIG gå i deg selv»). Jeg tenker at de som gjør det kanskje bare benytter januar som en måned der helsa står i fokus etter en julemåned med veldig mye selskapelighet, og at det ofte kombineres med å trene eller spise sunnere. Kunne ikke brydd meg mindre. Men kanskje vi skulle hisse oss opp over det også? «Hvis du har behov for å spise sunt eller magert i januar, ja da har du VIRKELIG et stort problem altså! Da bør du gå litt i deg selv og se på matvanene dine resten av året.» Jeg bare orker ikke sånn tante Sofie-mentalitet. La folk få leve som de vil. Anonymkode: 9facb...c43 Nettopp: den tante-Sofie mentaliteten du tilegner de som setter er spørsmålstegn ved det økte alkoholforbruket til folk her i landet og hvor normalisert det har blitt å drikke alkohol til enhver anledning viser bare at Ts har helt rett . Ser jo bare på dine svar der du vrir på det som en som har valgt å ikke drikke sine svar og dermed lager du usannheter ved å tilegne meg andre meninger og svar enn det jeg faktisk skrev, bare for å prøve å fremstille meg som fanatisk avholds. Det er ikke «tante-Sofie» holdning blant oss som ikke drikker, men du prøver å skape er falskt bilde av det. T.o.m forskning om kreft og alkohol vrei du over til at det ifg deg er ved høyt inntak når det står tydelig at faren øker betydelig selv ved få enheter ukentlig Du kan ikke sammenligne alkohol med mat. Mat er ikke gift (med mindre man spiser fluesopp da..): alkohol er et rusmiddel, som er giftig og skaper avhengighet. Jeg tror alle som drikker jevnlig alkohol har godt av å se litt på eget forbruk. Som ved alle rusmidler så avtar effekten etter ei stund, og man må drikke mere for å kjenne på samme effekt. Er ikke overrasket over at salget av alkohol økte under pandemien….mange satt alene og ensomme og søkte trøst i flasken. For de som er glad i alkohol og ikke er bevisst eget forbruk så er veien kort til at man ikke bare lengre har lyst på et glass vin, men man MÅ ha. Eller man tar seg et glass eller to pga man sliter med søvn, og vin gjør at man sovner raskere. Etter hvert blir det ikke 1-2 glass men 3-4.. Har man alkoholikere i familien så bør man i allefall være bevisst på eget inntak da alkoholisme har en arvelig faktor Og jo: har man vanskelig for å gjennomføre en måned uten alkohol så har man et problem. Klarer man ikke avstå fra alkohol pga et sug etter den følelsen alkohol gir så har man et problem. Bare les litt i tråden «Vi som sliter med alkoholkonsumet» inne på Kropp og helse Den typiske alkoholikeren er ikke han/hun som går gatelangs og samler flasker for å pante, i skitne og hullete klær, pløsete i fjeset med sløvt blikk og sløv stemme, med en eim av udusjet kropp og hår, klær som ikke er vasket og der porene i huden sender ut en eim av gammel fyll, med råtne tenner og dårlig ånde, En person som har blitt endel av bybildet i f.eks. en småby der alle kjenner alle. De som virkelig sliter med alkohol er gjerne høyt utdannet og fra «møblerte hjem» der alkohol blir benyttet i de fleste anledninger og det er like vanlig med en Amarone til flere hundre kroner til middag hver dag der andre drikker vann til middag på hverdager. Som møter potensielle nye klienter på eh bedre restaurant med champagne og høy sigarføring. Som etter en travel arbeidsdag, setter seg ned med en konjakk eller to for å klare å lande. Som inviterer til flotte middagsselskaper hver helg med løyrom og champagne til forrett, andebryst og dyr rødvin til hovedrett og en fancy dessert med tilhørende dessertvin. Og kaffe og konjakk tilslutt. Så blir man sittende noen timer og snakker sammen mens glassene fylles opp og promillen blir høyere og høyere. -der har du eksempel på hva jeg mener med å tilegne seg sydlige land sin drikkekultur i ukedagene og «grøftefylla» på helg. Selv om disse i dette tenkte middagsselskapet ikke ligger å ruller i ei grøft så vil de etterhvert som kvelden går få en betydelig høy promille. Sliter man med å stå over å drikke så har man faktisk et problem. Har man null problem med å holde seg edru så har man heller ikke et problem med alkohol, kjenner man derimot på suget, stresser over å rekke stengetiden til polet eller etter kl 20/18 på butikken for å rekke å kjøpe øl så har man et problem. Alkohol skal være noe man koser seg med, ikke noe man MÅ ha. Det skal ikke være sånn at man bruker alkohol som et virkemiddel for å bruke det bevisst til noe man sliter med,f.eks. å få sove, å slappe av, dempe indre uro/angst osv……det er da man har fått et problem og bør ta en snuoperasjon. Anonymkode: 1f0d9...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #172 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nettopp: den tante-Sofie mentaliteten du tilegner de som setter er spørsmålstegn ved det økte alkoholforbruket til folk her i landet og hvor normalisert det har blitt å drikke alkohol til enhver anledning viser bare at Ts har helt rett . Ser jo bare på dine svar der du vrir på det som en som har valgt å ikke drikke sine svar og dermed lager du usannheter ved å tilegne meg andre meninger og svar enn det jeg faktisk skrev, bare for å prøve å fremstille meg som fanatisk avholds. Det er ikke «tante-Sofie» holdning blant oss som ikke drikker, men du prøver å skape er falskt bilde av det. T.o.m forskning om kreft og alkohol vrei du over til at det ifg deg er ved høyt inntak når det står tydelig at faren øker betydelig selv ved få enheter ukentlig Du kan ikke sammenligne alkohol med mat. Mat er ikke gift (med mindre man spiser fluesopp da..): alkohol er et rusmiddel, som er giftig og skaper avhengighet. Jeg tror alle som drikker jevnlig alkohol har godt av å se litt på eget forbruk. Som ved alle rusmidler så avtar effekten etter ei stund, og man må drikke mere for å kjenne på samme effekt. Er ikke overrasket over at salget av alkohol økte under pandemien….mange satt alene og ensomme og søkte trøst i flasken. For de som er glad i alkohol og ikke er bevisst eget forbruk så er veien kort til at man ikke bare lengre har lyst på et glass vin, men man MÅ ha. Eller man tar seg et glass eller to pga man sliter med søvn, og vin gjør at man sovner raskere. Etter hvert blir det ikke 1-2 glass men 3-4.. Har man alkoholikere i familien så bør man i allefall være bevisst på eget inntak da alkoholisme har en arvelig faktor Og jo: har man vanskelig for å gjennomføre en måned uten alkohol så har man et problem. Klarer man ikke avstå fra alkohol pga et sug etter den følelsen alkohol gir så har man et problem. Bare les litt i tråden «Vi som sliter med alkoholkonsumet» inne på Kropp og helse Den typiske alkoholikeren er ikke han/hun som går gatelangs og samler flasker for å pante, i skitne og hullete klær, pløsete i fjeset med sløvt blikk og sløv stemme, med en eim av udusjet kropp og hår, klær som ikke er vasket og der porene i huden sender ut en eim av gammel fyll, med råtne tenner og dårlig ånde, En person som har blitt endel av bybildet i f.eks. en småby der alle kjenner alle. De som virkelig sliter med alkohol er gjerne høyt utdannet og fra «møblerte hjem» der alkohol blir benyttet i de fleste anledninger og det er like vanlig med en Amarone til flere hundre kroner til middag hver dag der andre drikker vann til middag på hverdager. Som møter potensielle nye klienter på eh bedre restaurant med champagne og høy sigarføring. Som etter en travel arbeidsdag, setter seg ned med en konjakk eller to for å klare å lande. Som inviterer til flotte middagsselskaper hver helg med løyrom og champagne til forrett, andebryst og dyr rødvin til hovedrett og en fancy dessert med tilhørende dessertvin. Og kaffe og konjakk tilslutt. Så blir man sittende noen timer og snakker sammen mens glassene fylles opp og promillen blir høyere og høyere. -der har du eksempel på hva jeg mener med å tilegne seg sydlige land sin drikkekultur i ukedagene og «grøftefylla» på helg. Selv om disse i dette tenkte middagsselskapet ikke ligger å ruller i ei grøft så vil de etterhvert som kvelden går få en betydelig høy promille. Sliter man med å stå over å drikke så har man faktisk et problem. Har man null problem med å holde seg edru så har man heller ikke et problem med alkohol, kjenner man derimot på suget, stresser over å rekke stengetiden til polet eller etter kl 20/18 på butikken for å rekke å kjøpe øl så har man et problem. Alkohol skal være noe man koser seg med, ikke noe man MÅ ha. Det skal ikke være sånn at man bruker alkohol som et virkemiddel for å bruke det bevisst til noe man sliter med,f.eks. å få sove, å slappe av, dempe indre uro/angst osv……det er da man har fått et problem og bør ta en snuoperasjon. Anonymkode: 1f0d9...e58 JHva er forslaget ditt da? Kvoter? Totalforbud? Så lenge alkohol er fullt lovlig så vil noen både drikke mye og utvikle avhengighet. Sånn er det. De aller fleste drikker med måte og klarer fint å regulere inntaket. Alle vet om farene. Jeg bare fatter ikke hvorfor du er så opptatt av noe som ikke angår deg selv….kan det være nettopp derfor? Det er veldig deilig å kunne peke ut et stort «problem» der man selv er blant de uklanderlige. Det må være noe som henger igjen fra pietismen, denne trangen til å moralisere over andres liv. Og så disse fæle overklassefolka da, som spiser både løjrom og andebryst og har gjester i ett sett!! (Merkelig at de lever lengre enn andre…. Kanskje det skyldes at sosialt samvær og gode venner er helsefremmende?) Hvorfor plager dette deg sånn, all den tid du påstår at din omgangskrets IKKE er blant de som går på fylla? Er det ingenting klanderverdig i din egen livsstil som du kan fokusere på i stedet? Anonymkode: 9facb...c43 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #173 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): JHva er forslaget ditt da? Kvoter? Totalforbud? Så lenge alkohol er fullt lovlig så vil noen både drikke mye og utvikle avhengighet. Sånn er det. De aller fleste drikker med måte og klarer fint å regulere inntaket. Alle vet om farene. Jeg bare fatter ikke hvorfor du er så opptatt av noe som ikke angår deg selv….kan det være nettopp derfor? Det er veldig deilig å kunne peke ut et stort «problem» der man selv er blant de uklanderlige. Det må være noe som henger igjen fra pietismen, denne trangen til å moralisere over andres liv. Og så disse fæle overklassefolka da, som spiser både løjrom og andebryst og har gjester i ett sett!! (Merkelig at de lever lengre enn andre…. Kanskje det skyldes at sosialt samvær og gode venner er helsefremmende?) Hvorfor plager dette deg sånn, all den tid du påstår at din omgangskrets IKKE er blant de som går på fylla? Er det ingenting klanderverdig i din egen livsstil som du kan fokusere på i stedet? Anonymkode: 9facb...c43 Plager ikke meg, jeg svarer på hva trådstarter skriver som problemstilling i hovedinnlegget sitt, Dette er et forum for ulike meninger og diskusjon. Jeg er ikke trådstarter. Hvorfor tar du det så personlig at andre mener noe annet, og gjør andre valg enn deg? T.o.m så personlig at du vrir på ordene til en med- debutant og lager løgner og dikter opp det personen du siterer skriver? Det som ts setter fingeren på ang det økte alkoholkonsumet og at det å drikke har blitt hverdagslig og godkjent av samfunnet (før ville drikking hver dag blitt sett på som et problem i den betraktning at alkohol er et giftig rusmiddel som forvolder mye skade) mens nå blir det «godkjent» som europeisk drikkekultur aka Frankrike. Det økte konsumet og det hyppige inntaket er skadelig både for egen helse, men også miljøet rundt. Andre kan gjerne drikke til de stupe for min del, dem om det, men jeg er glad på vegne av imine nære som ikke har et så tett forbruk, selv om det ikke er fylla, da jeg vet hvilke skadelige effekter alkohol har på kroppen. Igjen; det er et forum du er på der folk har ulike meninger. Anonymkode: 1f0d9...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå