Gå til innhold

Hvordan fikk dere beskjeden om at dere hadde kreft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det gikk fint ! Er ikke kreft, bare forstadiet. Jeg må likevel fjerne brystet, men er uansett utrolig lettet. Tror kanskje ikke det helt har sunket inn enda at brystet skal bort, men.. 

Anonymkode: 05776...8d6

Hva? Må du fjerne hele brystet? Hvorfor det?

Anonymkode: e44f8...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja det høres merkelig ut. Har 3 bekjente som har hatt brystkreft, ikke forstadiet, og de har ikke fjernet brystet. Her hadde jeg bedt om second opinion. Blir jo litt som å fjerne livmora hvis man har celleforandringer i livmor halsen. 

Anonymkode: 54277...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det høres merkelig ut. Har 3 bekjente som har hatt brystkreft, ikke forstadiet, og de har ikke fjernet brystet. Her hadde jeg bedt om second opinion. Blir jo litt som å fjerne livmora hvis man har celleforandringer i livmor halsen. 

Anonymkode: 54277...633

Kommer helt an på hvor forstadiene er i brystet, og hvor omfattende de er. Ligger de vanskelig plassert, eller er mye av dem sammenlignet med resten av brystvevet, så er det ikke sikkert at det er teknisk mulig å bevare brystet på en god måte.

Anonymkode: e729e...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei igjen. Ser det er mange som lurer på hvorfor jeg må ta vekk hele brystet. Grunnen til det er at jeg tidligere har hatt en brystbevarende operasjon og fått strålebehandling etterpå. Ettersom jeg allerede har strålt der, vil de ikke gjøre det igjen pga hunden vil ikke tåle det. Da må de ta hele brystet etter retnings linjene fra helsedirektoratet. 

Anonymkode: 05776...8d6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 17.37):

Fikk beskjed under UL at dette mest sannsynlig var kreft, basert på svulstens størrelse og utseende. Men måtte vente på biopsi for å være 100% sikker.

Anonymkode: 43ec6...ca4

Mener ikke å kuppe tråden, men kan jeg spørre hvilken krefttype du hadde? Spør fordi jeg skal ta UL av en kul i brystet om noen dager, og grubler fælt på om det kommer til å bli sagt noe rett ut underveis hvis de mistenker kreft, eller om legen er mer ordknapp. Jeg er "god" til å (over)tolke ansiktsuttrykk og stemninger, nemlig 😞 

Anonymkode: d9a2b...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mener ikke å kuppe tråden, men kan jeg spørre hvilken krefttype du hadde? Spør fordi jeg skal ta UL av en kul i brystet om noen dager, og grubler fælt på om det kommer til å bli sagt noe rett ut underveis hvis de mistenker kreft, eller om legen er mer ordknapp. Jeg er "god" til å (over)tolke ansiktsuttrykk og stemninger, nemlig 😞 

Jeg er ikke den du spør, men kan svare litt likevel. Da jeg var til UL med en kul jeg fant, prøvde legen å berolige meg med at det sikkert ikke var noe mtp ung alder osv. men at han måtte ta biopsi for å utelukke at det var noe galt. Det viste seg å være kreft i den kulen. Men prøv å pust med magen, de aller fleste kuler de tar biopsi av viser seg å IKKE være noe kreft. Jeg har flere kollegaer som har måttet ta biopsi av suspekte kuler i bryst, som ikke har vært noe farlig. Biopsi gjøres stort sett alltid med den minste tvil, da det ikke er lett for radiologen og se om en kul er godartet eller ondartet. Det er ren rutine. Masse lykke til 🫶

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nesten 30 år siden (så det har gått veldig bra!) jeg endelig gikk til lokal lege med en slags kjønnsvorte på forhuden. Den hadde vært der en stund og var litt vondt innimellom...  Legen sa at "det er i hvert fall ikke kreft" - og han kjente en lege ved et sykehus som raskt kunne fjerne denne kjønnsvorten ved hjelp av laser. Jeg ble lagt inn noen uker etterpå for slik behandling. Da jeg kom på operasonsbordet (kirurgen så ikke på dette før) så jeg at de ble litt bekymret og han sa "dette er ikke noe å bruke laser på!"... Merkelig opplegg, han skar en bit av partiet og sa at det ville bli sendt umiddelbart til Trondheim for undersøkelse. Jeg hadde ny avtale dagen etter, og jeg skjønte vel på sett og vis at den første lenge som sa at "det i hvert fall ikke er kreft" er og var en tulling. Dagen etter var jeg inne hos en av legene som skulle fjerne "vorten" og han sa at det dessverre var kreft i prøven. Jeg kunne da velge om jeg ville ha behandlingen i Trondheim eller Oslo. Jeg valgte Oslo. Heldgivis var det hele ikke kommet så langt - noen lymfeknuter var rammet, men ikke den siste som går ut mot systemet. Dermed har jeg klart meg bra og bare hatt noen få ulemper med hele sykdommen.

Lykke til !

Anonymkode: d930a...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det avhenger helt av legen, og hvordan det ser ut desverre. 

Anonymkode: e729e...6a8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er alle brystkreftkuler harde? 

Anonymkode: d829a...be7

Nei, men de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...