Gå til innhold

Hvordan fikk dere beskjeden om at dere hadde kreft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor fikk hurtigvoksende kreft i julen, det var helt GRUSOMT, jeg prøvde å holde liv i henne så hun skulle tåle strålebehandlingen en hel måned etter det, nå har hun brannskader.

Noen som vet hvor jeg kan få hjelp til å bearbeide dette? 

Anonymkode: 96aa2...8d9

Kreftforeningen har pårørendetelefon ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor fikk hurtigvoksende kreft i julen, det var helt GRUSOMT, jeg prøvde å holde liv i henne så hun skulle tåle strålebehandlingen en hel måned etter det, nå har hun brannskader.

Noen som vet hvor jeg kan få hjelp til å bearbeide dette? 

Anonymkode: 96aa2...8d9

Huff. Hvilke kreft er det hun fikk? Kreftforeningen er kjempe flinke og trygge . Vil absolutt anbefale deg å snakke med de. Det er selvfølgelig grusomt tøft å stå på sidelinjen, og du trenger å lufte tanker og få støtte ❤️

Anonymkode: 05776...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forespeilet via tlf at det var forstadiet til kreft grad 3. Noen som vet litt om det? Tør ikke google mer. Fy søren så ensom man føler seg i en sånn situasjon , selv om jeg har mange folk rundt meg 🥹 TS

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kreft, fikk likevel beskjed om at jeg kunne ta med meg noen til timen hvor de fortalte meg at jeg ikke hadde kreft. 

Anonymkode: 49e6a...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk forespeilet via tlf at det var forstadiet til kreft grad 3. Noen som vet litt om det? Tør ikke google mer. Fy søren så ensom man føler seg i en sånn situasjon , selv om jeg har mange folk rundt meg 🥹 TS

Den gode nyheten må jo være at det «bare» er et forstadie til kreft, og at det ikke har utviklet seg til kreft ennå ❤️ 

Anonymkode: 9841e...32a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte chatgpt, jeg håper du får litt mer ro i sjela.

Når det snakkes om at noe er et forstadium til kreft grad 3, refererer man vanligvis til en type celleforandring som er mer alvorlig enn de første stadiene, men som ennå ikke har utviklet seg til fullverdig kreft. Gradering som "grad 3" beskriver et nivå av celleforandringer som er mer uttalte, og dermed mer alvorlige, enn grad 1 og 2, men ikke nødvendigvis er kreft i seg selv.

Forstadier til kreft kan også kalles dysplasi, og det er et tegn på at cellene begynner å endre seg på en måte som kan føre til kreft hvis de ikke behandles. I grad 3 er endringene ofte ganske omfattende, og i noen tilfeller kan det bety at utviklingen mot kreft er nær. Det betyr at personen kan ha høyere risiko for å utvikle kreft i området dersom forstadiet ikke fjernes eller behandles på riktig måte.

Behandlingen kan innebære fjerning av de unormale cellene eller andre terapier for å hindre at forandringene utvikler seg til kreft.

Anonymkode: 4596b...c46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg spurte chatgpt, jeg håper du får litt mer ro i sjela.

Når det snakkes om at noe er et forstadium til kreft grad 3, refererer man vanligvis til en type celleforandring som er mer alvorlig enn de første stadiene, men som ennå ikke har utviklet seg til fullverdig kreft. Gradering som "grad 3" beskriver et nivå av celleforandringer som er mer uttalte, og dermed mer alvorlige, enn grad 1 og 2, men ikke nødvendigvis er kreft i seg selv.

Forstadier til kreft kan også kalles dysplasi, og det er et tegn på at cellene begynner å endre seg på en måte som kan føre til kreft hvis de ikke behandles. I grad 3 er endringene ofte ganske omfattende, og i noen tilfeller kan det bety at utviklingen mot kreft er nær. Det betyr at personen kan ha høyere risiko for å utvikle kreft i området dersom forstadiet ikke fjernes eller behandles på riktig måte.

Behandlingen kan innebære fjerning av de unormale cellene eller andre terapier for å hindre at forandringene utvikler seg til kreft.

Tusen tusen takk, for at du tok deg tid til dette 🥰 Ja, jeg prøver å si til meg selv at det er på det aller tidligste stadiet, og at jeg er heldig da det ble oppdaget så tidlig. Håper bare ikke at jeg må ha noe cellegift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen tusen takk, for at du tok deg tid til dette 🥰 Ja, jeg prøver å si til meg selv at det er på det aller tidligste stadiet, og at jeg er heldig da det ble oppdaget så tidlig. Håper bare ikke at jeg må ha noe cellegift. 

Det kommer til å gå så bra så skal du se, masse lykke til 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå vet jeg ikke type forstadie du har, men jeg hadde Cin3 i livmorhalsen, som da tilsier forstadier til kreft. Slikt blir ikke behandlet med cellegift da det ikke er kreft ved forstadier. Jeg var kjemperedd, men ble konisert, altså fjernet de cellene som er syke, og jeg tok nylig en ny celleprøve for å se om de hadde fått bort alt. Det hadde de, og jeg er frisk, men det gjør at jeg er ekstra obs på symptomer, og kommer slavisk til å følge livmorhalsprogrammet. 

Anonymkode: d96fd...106

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde fått hetta hvis jeg skulle vente et par måneder på å fjerne mer vev som det var kreft i.

Anonymkode: f2daa...b53

Det var ikke noe morsomt, nei. Å gå rundt og føle at det satt noe "ondt" på ryggen min (der føflekkene var, begge to, var på ryggen) i hele to måneder...

Men jeg kom meg gjennom det. Det var en lettelse da det endelig ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante fred og ingen fare, var ute og kjørte bil et par uker etter en  rutine-operasjon,  da jeg fikk en telefon som sa de hadde funnet en kreftsvulst og at jeg måtte ha en operasjon til… Jeg skvatt kan du si.

Anonymkode: e44f8...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 11.2.2025 den 9.24):

En uke etter at jeg hadde fjernet en merkelig utvokst føflekk, fikk jeg en telefon klokka halv sju på kvelden fra legekontoret til fastlegen (som fjernet den føflekken). Hun kunne informere meg om at det var en ondartet føflekk, og kreft. Det var en type kreft som krevde at det ble fjernet mer hud i området rundt den, enn det hun (fastlegen) hadde skåret vekk. Så jeg måtte inn på sykehus for operasjon og få fjernet mer. Fikk henvisning og time et par mnd senere hos Rikshospitalet.

Noen mnd etter gikk jeg til fastlegen på nytt, fordi jeg hadde en føflekk til som hadde samme "problem" som den ondartede jeg hadde fått fjernet; de klødde daglig, nesten hele tiden. Måtte klø og klø på de, som var årsaken til at jeg ville ha vekk den i første omgang.

Så jeg fikk fjernet føflekk nr to også, og svaret på den var at det også var en ondarted føflekk, MEN av en annen krefttype enn den første, så i dette tilfellet trengte de ikke fjerne mer. Så ikke noe operasjon på sykehus for nr to.

Du kan trygt si jeg er oppmerksom på om føflekker klør nå...

Et par måneder?? Er det forsvarlig? Jeg ser for meg at livet og tiden hadde stoppet helt opp i de månedene. Klarte du å leve normalt? 

Anonymkode: a470a...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen TS! 
Tips: om du allerede nå har noen spørsmål, så skriv de ned på en lapp som du kan ta med på legetimen. Det er så fort gjort å glemme det man har spørsmål om når man først sitter der. 

Anonymkode: 627ad...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man bruker ikke cellegift når det ikke er kreft ☺️ Forstadier grad 3 (cin3) er bare forstadie, man opereres (konisering), og så sjekker de kantene for å se at de har fått med alt, og studerer det de har fjernet for å være sikre på ingen kreftceller. 

Jeg har fått to barn etterpå, og har hatt fine  kontroller nå i 12 år siden jeg ble konisert. For to år siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne gå tilbake til celleprøver hvert tredje år siden jeg da i ti år hadde tatt en gang årlig 😊 

Google konisering du, det er veldig vanlig og helt ufarlig! ❤️

Anonymkode: 05633...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beskjeden på kontroll 5 uker etter at de hadde fjernet svulsten. Det var lange uker.

Masse lykke til ♡

Anonymkode: 73298...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et par måneder?? Er det forsvarlig? Jeg ser for meg at livet og tiden hadde stoppet helt opp i de månedene. Klarte du å leve normalt? 

Anonymkode: a470a...5a6

Det er litt over to år siden nå, så jeg husker ikke alle detaljer lenger, men jeg mener å huske at de sa at det var liten sjanse for spredning til kroppen for øvrig....?

Men jeg prøvde å stole på at de visste hva de gjorde, så det ikke var grunn til alarm fordi det gikk to måneder før jeg fikk operasjon. Likevel var jeg engstelig de to månedene, ja, og tenkte på det daglig. Merkelig nok gikk det greit å sove om natten osv, ble ikke liggende søvnløs av uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man bruker ikke cellegift når det ikke er kreft ☺️ Forstadier grad 3 (cin3) er bare forstadie, man opereres (konisering), og så sjekker de kantene for å se at de har fått med alt, og studerer det de har fjernet for å være sikre på ingen kreftceller. 

Jeg har fått to barn etterpå, og har hatt fine  kontroller nå i 12 år siden jeg ble konisert. For to år siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne gå tilbake til celleprøver hvert tredje år siden jeg da i ti år hadde tatt en gang årlig 😊 

Google konisering du, det er veldig vanlig og helt ufarlig! ❤️

Anonymkode: 05633...8ce

TS har forandringer i brystet, og ikke livmorhalsen. Var et annet innlegg som blandet inn det.

Anonymkode: e729e...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forandringer i brystet ja . Takk igjen til alle som har svart. 🫶 Gruer meg så vanvittig til i morgen, men samtidig skal det bli godt å få litt svar også. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 14.24):

Har forandringer i brystet ja . Takk igjen til alle som har svart. 🫶 Gruer meg så vanvittig til i morgen, men samtidig skal det bli godt å få litt svar også. 

Hvordan gikk timen? 

Anonymkode: 9f791...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan gikk timen? 

Anonymkode: 9f791...ba5

Det gikk fint ! Er ikke kreft, bare forstadiet. Jeg må likevel fjerne brystet, men er uansett utrolig lettet. Tror kanskje ikke det helt har sunket inn enda at brystet skal bort, men.. 

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...