AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:19 #21 Del Skrevet mandag kl 14:19 Vi har hatt omgangssyke 2 eller 3 ganger mens barna gikk i barnehagen, aldri siden de begynte på skolen. Synes det er veldig rart å høre om folk med store barn som får omgangssyke hvert eneste år. Blanding av dårlig immunforsvar og dårlig hygiene? Anonymkode: e4838...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:59 #22 Del Skrevet mandag kl 15:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hatt omgangssyke 2 eller 3 ganger mens barna gikk i barnehagen, aldri siden de begynte på skolen. Synes det er veldig rart å høre om folk med store barn som får omgangssyke hvert eneste år. Blanding av dårlig immunforsvar og dårlig hygiene? Anonymkode: e4838...1dd 100 % dårlig hygiene. Anonymkode: 7b600...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:27 #23 Del Skrevet mandag kl 16:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har hatt omgangssyke 2 eller 3 ganger mens barna gikk i barnehagen, aldri siden de begynte på skolen. Synes det er veldig rart å høre om folk med store barn som får omgangssyke hvert eneste år. Blanding av dårlig immunforsvar og dårlig hygiene? Anonymkode: e4838...1dd Siden man ikke blir immun mot omgangssyken, så det nok mest hygiene som har skylden. Så har man jo selvfølgelig de som sender avgårde smittsomme barn, bare fordi deres lille verden ikke kan stoppe opp på grunn av litt oppkast og diaré. Må ikke være hysterisk vet du 😉 Anonymkode: 78a51...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:30 #24 Del Skrevet mandag kl 16:30 Arkana skrev (3 timer siden): Jeg tror kanskje heller det handler om at du ikke husker når du var syk som barn. Det er jo ikke sånt folk flest går rundt og har kontroll på i voksen alder. Jeg hadde aldri omgangssyke som barn, største her har aldri hatt omgangssyken og han er 18! Anonymkode: bbe23...f3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet mandag kl 19:07 #25 Del Skrevet mandag kl 19:07 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden man ikke blir immun mot omgangssyken, så det nok mest hygiene som har skylden. Så har man jo selvfølgelig de som sender avgårde smittsomme barn, bare fordi deres lille verden ikke kan stoppe opp på grunn av litt oppkast og diaré. Må ikke være hysterisk vet du 😉 Anonymkode: 78a51...374 Nei, noen er mer motstandsdyktige mot omgangssyke helt uavhengig av hygiene. Blant annet kan visst blodtype spille en rolle, og det er også antydning til at en eller annen genmutasjon spiller en rolle. Man kan også bli immun (for en periode) mot visse stammer av viruset etter egen smitte. Derfor de fleste av oss blir friske og ikke blir smittet om og om igjen (de fleste - ikke alle). Man kan også reagere med oppkast på andre sykdommer enn omgangssyke. Datteren min får oppkast og diaré når hun er forkjølet. Sykt upraktisk og plagsomt for henne, men vi andre blir hvertfall ikke dårlige av det. Om derimot sønnen min spyr, blir vi alle smittet. Mange ting som spiller inn altså! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:07 #26 Del Skrevet mandag kl 21:07 Omgangssyken har alltid vært min største frykt… jeg hadde spysjuka i en hel uke da jeg var 3-4 år, etter det har jeg kun hatt omgangssyken 1 gang da jeg var 15 og 18, da ble jeg smittet av noen barn jeg passet på. jeg har to barn selv, en på 5 og en på 3. vi har heldigvis ikke hatt omgangssyken enda, men det har kun vært to stk enkelt tilfeller i de to bhg barna mine har gått i, de siste to årene! Skal ikke lenger tilbake i tid enn 2022 når bhg måtte stenge for å desinfisere hele bhg fordi det gikk 6 runder fra november til februar… de lærte nok etter det! Så jeg håper vi fortsetter å er like heldige..! Anonymkode: adb7c...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:15 #27 Del Skrevet mandag kl 22:15 Jeg har ingen minner av at vi sleit med omgangssyken i familien som små (kastet dog mye opp av andre grunner) og har aldri skjønte greia når venner både i barndomsår og i voksen alder har snakket om skrekk og gru om omgangssyken. I kollektivet jeg bodde isolerte folk seg og jeg bare lo - ble aldri smittet. Så begynte mini i barnehagen og vi fikk vår første runde noro. Hen og faren ble syke, jeg slapp helt unna. Ungen kastet opp hver natt, og i det vi var 49 timer fri, begynte ny runde. Fikk ny respekt for omgangssyken etter det😅 Anonymkode: de162...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:23 #28 Del Skrevet mandag kl 22:23 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I påsken var det 84 timer (over 3 døgn) siden sistemann i huset hadde spydd. Vi dro på påskeferie til besteforeldre. Svigermor og svigerfar "kastet" seg over barna. De to miste barna var de første i familien som ble smittet, og det var vel nesten gått en uke siden de var ferdig med å spy. (ingen diare) Likevel ble svigerfar smittet. Mulig det var tilfeldig, men det sier meg noe om at smitten kan sitte lengre og ta de som har nedsatt immunforsvar. Han har vært mye plaget med sin helse, mens svigermor er frisk som en fisk. Virker ikke alltid som om 48 timers regel er bra nok. Anonymkode: 05059...3ae Dette er det mye sannhet i! Vi var i et familiebesøk en lørdag, der de første gjestene begynte å spy mandagen, men den ene gjesten begynte å spy torsdagen (bor alene, altså i en annen husstand og ikke vært i kontakt med første som hadde spydd siden lørdagen). Jeg synes det burde vært karantene for hele familien så lenge én i husstanden spyr. Vi fikk det til under korona. Hadde hjulpet mye på spredningen, det er jeg sikker på. Nå kommer foreldre og leverer barn på bhg/skole samtidig som søsken spyr hjemme. Det er klart bakteriene sprer seg. Anonymkode: afdac...57a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå