Gå til innhold

Man bør kunne forvente noe fra besteforeldre!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler jo litt om å ha realistiske forventninger. Som flere påpeker, så gjennomgår folk sjelden en personlighetsforvandling av å bli besteforeldre. 

Å ikke vise noe som helst interesse for barnebarna skjønner jeg jo godt at foreldrene blir skuffa over. Jeg mener jo at man bør vise interesse og forsøke å bygge en relasjon når man får barnebarn, i den grad det er mulig (helse, lange geografiske avstander osv. kan jo gjøre det vanskelig for noen).

Samtidig synes jeg mange foreldre har veldig høye forventninger, for ikke å si krav, til besteforeldre. Synes ikke man kan forvente at de skal stille opp som barnevakt hver gang man trenger det, for eksempel. 

Tror både foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen i dag er mer egoistiske enn før, så liten forskjell på akkurat det... 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tufsla&Vifsla skrev (På 10.2.2025 den 14.40):

Tja - når jeg leser om kravene dagens foreldre stiller til hva som skal gjøres/ikke gjøres når barna er hos eller sammen med besteforeldre, så kjenner jeg at her er det noe som skurrer. 

Har lest mange tråder om alt besteforeldre (kanskje særlig bestemor) gjør galt, med mat, med soving, med å være ute/inne...... Mener det var en tråd for en stund siden om en mor som var opprørt fordi når barna var hos bestemor så fikk de være med på normale husarbeidsoppgaver.... Har også lest om mødre som har nektet bestemor å feks bake pepperkaker med barnet "fordi den opplevelsen vil jeg ha". For ikke å snakke om alt som handler om mat (nei, skal ikke ha det/må absolutt ikke få det) eller soving. At man da - som besteforelder - velger å trekke seg litt unna har jeg dermed full forståelse for. 

Jeg tror at en del av dagens småbarnsforeldre absolutt burde gå litt i seg selv ifht hva de krever og forventer av besteforeldrene.  Det jeg ser - som da selv er i besteforeldergenerasjonen - er at de som er besteforeldre stiller veldig mye opp for barn og barnebarn. Det hentes i barnehager, det passes for at foreldrene skal på "date night", man tilrettelegger og tilpasser etter beste evne. Selv om svært mange fortsatt er i full jobb, man har hus og hage og ja - tør jeg si det - også egne venner/sosiale behov som man vil ivareta. 

Når det - iallfal her inne - skrives om "besteforeldre" så virker det som om det er en generisk størrelse, som iallfall er pensjonist, som ikke har egne interesser eller behov, som samtidig absolutt ikke er oppdatert på de seneste trender innen barneoppdragelse, og som helst skal hoppe når barna sier hopp. Men på riktig måte, må vite. 

Så det å hevde at dagens besteforeldre er så egoistiske og selvsentrerte - tja - da får jeg lyst til å si "det var rette ræva som feis......."

og selvsagt - jeg forstår at det er sårt om man opplever at ens egne foreldre ikke vil ha noe med en selv eller barnebarn å gjøre, men da tror jeg - som også andre har sagt - at forholdet i utgangspunktet ikke var noe særlig. 

Nå mener jeg at det er mange fraværende besteforeldre som ikke er i nærheten av å være besteforeldre som ungene vil minnes som tilstedeværende. Men det er bra at du røsker litt opp i debatten, for det går andre veien også, du har helt rett i det. 

Anonymkode: da7fd...0bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 14.09):

Gud forby at besteforeldrene skal få mulighet til litt alenetid etter å ha oppdratt egne barn. Nei, her er det forventet at de både skal oppdra og passe egne barn, ta vare på egne eldre foreldre og i tillegg passe barnebarn - tenk for noen egoistiske mennesker som ønsker å bruke litt tid på seg selv og egne interesser. Fysj og fy.

Anonymkode: 14816...152

Det er vel ikke snakk om at besteforeldrene ikke skal ha alenetid? Det har dem jo sannsynligvis massevis av! 
Her var det vel mer snakk om at besteforeldre ikke ønsker å passe barnebarna i det hele tatt. Det er jo bare trist! Og VELDIG annerledes i forhold til hvordan jeg er oppdratt til at familie skal fungere.  

Men det er jo som med alt annet; som man reder, ligger man. Besteforeldre som ikke ønsker å stille opp med barnepass (snakk om av og til, ikke «i hytt og pine») bør vel heller ikke forvente hjelp til noe når alderdommern kommer. Sånn er det jo bare 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: d9012...a47

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 14.46):

For det første; mine barn visste lenge før de fikk egne barn at jeg ikke ville være barnevakt.  Mulig de ble skuffet, men det er de voksne nok til å håndtere. Dette har noe med å avklare forventninger, så vi alle vet hva slags relasjon den andre ønsker.

Du skriver at jeg ikke gidder. For meg er det ikke at jeg ikke gidder, men at jeg ikke vil/tør ha ansvar for andres barn. Det krever noe av meg som jeg ikke lenger kan tilby. De eldste barnebarna, som passer seg selv, kommer gjerne en tur innom og blir med på hytta. 

Vi har passet våre egne barn, og regner med at våre barn klarer å passe sine. Trenger de barnevakt i hverdagen bruker de venner, naboer og hverandre. De har ikke problemer med å få hverdagen til å gå opp.

Anonymkode: ad400...44f

Jada, de håndterer det sannsynligvis helt fint. De vet jo at de ikke kan regne med deg om det skulle knipe. Så den tanken er de vel vant til å forholde seg til. 

Barna dine KLARER jo å passe barna sine. Noe annet er det vel ikke snakk om? 

Så er det jo veldig, veldig bra (og flaks) at de har et nettverk (venner og naboer som du viser til) som kan steppe inn ettersom familien ikke ønsker å gjøre det. Ikke alle har et slikt nettverk. 

Hverdagen går alltid opp den, på en eller annen måte 👌🏻

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ikke vise interesse og være tilstede for egne barnebarn er bare rart…. Og veldig unormalt, heldigvis! Så ja, det er mer enn lov å være skuffet. 

Anonymkode: 3a846...44f

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 14.09):

Gud forby at besteforeldrene skal få mulighet til litt alenetid etter å ha oppdratt egne barn. Nei, her er det forventet at de både skal oppdra og passe egne barn, ta vare på egne eldre foreldre og i tillegg passe barnebarn - tenk for noen egoistiske mennesker som ønsker å bruke litt tid på seg selv og egne interesser. Fysj og fy.

Det har de jo hver dag hele tiden! Å for vente at de passer nå og da, en gang i blant er ikke for mye. Egne eldre? Hvor mange 60-70 åringer har egne foreldre i livet? De er jo stort sett borte. 

Anonymkode: 4bc12...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 14.13):

Jeg forstår godt at du synes det er trist at din mor ikke viser interesse for barnebarn, absolutt. Men jo, du er storforlangende og egoistisk som forventer barnepass. At man spør er selvsagt helt lov, men man må naturligvis akseptere et nei og da skaffe barnepass på annen måte. Jeg hadde heller ikke vært så veldig ivrig på å tilby hjelp om noen kom med en holdning som din, at det er min plikt å passe barn.

Nei, jeg er faktisk ikke det. Det var SÅ godt å høre denne podcasten og få det bekreftet. Det er bare på KG at du får slengt sånn dritt etter deg. 

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 14.46):

For det første; mine barn visste lenge før de fikk egne barn at jeg ikke ville være barnevakt.  Mulig de ble skuffet, men det er de voksne nok til å håndtere. Dette har noe med å avklare forventninger, så vi alle vet hva slags relasjon den andre ønsker.

Du skriver at jeg ikke gidder. For meg er det ikke at jeg ikke gidder, men at jeg ikke vil/tør ha ansvar for andres barn. Det krever noe av meg som jeg ikke lenger kan tilby. De eldste barnebarna, som passer seg selv, kommer gjerne en tur innom og blir med på hytta. 

Vi har passet våre egne barn, og regner med at våre barn klarer å passe sine. Trenger de barnevakt i hverdagen bruker de venner, naboer og hverandre. De har ikke problemer med å få hverdagen til å gå opp.

Anonymkode: ad400...44f

😂😂😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 15.01):

Du får klare jobben selv. Det er dine barn. Besteforeldre kan ha et travelt liv. De er ikke slik som de gode, gamle besteforeldrene var og hadde tid til barnebarna. Nå er det mye mer hektisk.

Det kan også være at de har dårlig helse eller at du er kravstor.

Anonymkode: a60f0...551

Hør på podcasten du😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 2.13):

De som forventer masse hjelp fra besteforeldrene må spørre seg selv; Når deres barn har blitt store og dere endelig ser deres egen tid, egne behov og interesser komme tilbake, muligheten til å være mye mer ute om kvelden enn før, dra på ferie - vil dere også synes det er greit å få barnebarna i fanget mye mer enn det dere orker eller som passer for dere? For dere er jo foreldre for evig? Hvis dette er greit så er jo alt i orden 👍🏻

Anonymkode: d2c4a...754

Selvsagt! Det handler ikke om å passe barn i ett ende kjør, men en gang i blant. En gang i måneden for eksempel, det har man virkelig tid til uten at det går hardt ut over livet ellers. 

og så er det viktigste å vise litt interesse, bygge en relasjon. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har de jo hver dag hele tiden! Å for vente at de passer nå og da, en gang i blant er ikke for mye. Egne eldre? Hvor mange 60-70 åringer har egne foreldre i livet? De er jo stort sett borte. 

Hva? Det er da helt normalt at en i 60-årene har foreldre i live? Da mine foreldre var 60, levde alle besteforeldrene mine i beste velgående, selv om de var i 80- og 90-årene.

Anonymkode: 0b60c...5fe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 13.19):

Med tanke på hvor mye hjelp min mor fikk av sine foreldre, skulle man tro at hun såg verdien av det. Men nei. Jeg husker vi var både 7-8 barnebarn samtidig på overnatting hos våre besteforeldre. Vi var fordelt på to soverom, noen i senger andre på madrasser på gulvet.

Mine besteforeldre hadde 6 barn og totalt nesten 20 barnebarn. Men disse seks barna, de er sannelig noe for seg selv for å si det sånn....

Anonymkode: f1627...d91

Forskjellen er vel at barnebarn ikke kom på overnatting med et rigid sett mat- og sove- og gud-vet-hva-regler før i tiden.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva? Det er da helt normalt at en i 60-årene har foreldre i live? Da mine foreldre var 60, levde alle besteforeldrene mine i beste velgående, selv om de var i 80- og 90-årene.

Da var du heldig, det er ikke så vanlig å leve til man er 90. Gjennomsnittlig levealder i dag er rundt 80. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er vel at barnebarn ikke kom på overnatting med et rigid sett mat- og sove- og gud-vet-hva-regler før i tiden.

Jeg kjenner faktisk INGEN som gjør dette? 
Sier ikke at det ikke skjer, for det finnes jo alle slags typer folk. Men veldig vanlig kan det vel ikke være? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du kan ikke forvente nei. Men lykke til med den holdningen.

Anonymkode: 7aafa...06e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan ikke forvente nei. Men lykke til med den holdningen.

Anonymkode: 7aafa...06e

Jo, jeg kan det. Det har jeg på en måte alltid visst, men det var godt å få det bekreftet i denne podcasten😊 det er faktisk ikke jeg som har en urimelig forventning. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 21.15):

Nei, Gud forby å kunne gi foreldrene til barnebarna deres muligheten til litt alenetid inni mellom 🙄 

Tja kanskje foreldre burde ha færre regler da

Anonymkode: 99265...5a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 7.05):

Dere som bare skriver at dere forventer hjelp og avlastning, det være seg barnepass, penger, snekring, maling.....

Ville dere ha vært lykkelig og fornøyde om dere, barn og besteforeldre kunne tilbragt mye hyggelig tid sammen? Ikke så mye barnevakt, men kvalitetstid sammen?

Jeg spør fordi jeg syns det var det viktigste da jeg hadde hjemmeboende barn. Hytta i helger, noen ferier, middager sammen, at en besteforelder ble med på fotballkamp innimellom osv. Nå når besteforeldre er døde og barn voksne, så er det alle de gode minnene som teller for meg og barn ❤️. Alt det fine vi gjorde sammen.

Anonymkode: f062e...e57

Tenker det viktigste er tid sammen og ikke at man er barnevakt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 11.12):

Jeg ville vært glad for dette, virkelig, ønsker veldig at mine barn skulle fått en relasjon til besteforeldre, det hadde vært gull!

Samtidig  ser samtidig ingenting galt i å også forvente litt hjelp. Det er ikke egoistisk eller storforlangende å forvente det. Her ville ikke min mor være barnevakt når vi ventet nr. 2 en gang. Det er en ekstraordinær situasjon som virkelig ikke skjer hver dag, men selv det var for mye å be om. Jeg nekter for det stempelet jeg får fra KG at jeg er storforlangende som hadde forventet dette av henne. 

ts

Selvsagt er du storforlangende som forventer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 22.41):

Jeg kan love at de som har 100% jobb OG 1-3 småbarn hjemme har mye mer å gjøre enn de som har 100% jobb men ingen hjemmeboende barn altså... Hvorfor tenker du at de har så mye færre plikter? Det er vel det samme, de må ta seg av hus og hjem osv. Forskjellene er at de eldre kanskje må ta seg av egne foreldre (noe voksne barn ofte hjelper til med forøvrig) mens de yngre har barn de skal ta seg av daglig. Tror de eldre kan få ryddet tid til å passe barnebarn en kveld i måneden og likevel pleie interesser og hverandre og følge opp pliktene sine. Ingen forventer vel barnevakt daglig.

Uannsett beskriver du jo ikke alle besteforeldre. De fleste jeg kjenner fikk barn sent, så egne foreldre (besteforeldrene) har begynt å pensjonere seg og deres foreldre igjen er døde eller på sykehjem. De har kanskje flyttet til lettstelte leiligheter mens mine bekjente har hus med masse jobb knyttet til. 

Mine foreldre passer barnebarnet hver eneste uke og hjelper meg og søsknene mine ofte på eget initiativ og har likevel masse tid til venner, reiser osv. De spør selv om å få passe.

Anonymkode: 512a7...435

Hvordan kan du love det egentlig? Når man ikke har barn lenger er man ofte med aktiviteter, klubb osv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...