Gå til innhold

Hvordan bruke 4000 på mat i måneden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Reduser kjøtt. Kjøp frossen fisk om dere spiser det. Sjekk alltid kiloprisen. Kjøp linser og bønner.

Kjøtt behøver ikke nødvendigvis være så dyrt. man skal jo tross alt bli mett, og kjøtt og andre proteinrike matvarer gir som regel en metthetsfølelse som varer mye lengre. Man må jo også se på energien i maten og mengden mat som trengs for å bli mett. 

Svinekjøtt, kylling (spesielt overlårsfilet til First Price), og noe lammekjøtt kan være relativt rimelig mat som metter! 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en familie på 1 voksen og 2 skolebarn. Hvordan klarer vi å bruke 4000 per måned på mat? Vi ligger på 9-12.000 nå, men vil prøve å redusere. Er det noen som har menyer og lignende?

Anonymkode: 40b9c...55b

9000 er dobbelt så mye som vi bruker i måneden her, to voksne... Dere må jo kaste masse mat? Leve av laks og japansk biff? Take-away hver dag? Høres merkelig ut. Vet at noen liker å abonnere på matkasser. Dere vil vel sikkert tjent en god del på det, siden dere bruker såpass mye penger i måneden per nå.

Anonymkode: 1b2e5...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi var mer aktive på 70-tallet. Det var ikke store mengder proteiner den gang. Og det var vanlig å ha tomatsuppe med pannekaker ukentlig

Anonymkode: 6e5ab...e30

Jeg vokste opp på 70 tallet - i Groruddalen, så ikke et veldig velstående område. Vi spiste kjøtt, kjøttprodukter eller fisk så godt som hver dag. Jeg har fortsatt god kontakt med flere barndomsvenner, de hadde også godt med proteiner utfra hva de sier. Det var nok mere kjøttkaker, koteletter, varianter av lammefrikkase, fårikål, kjøttsupper, gryteretter, hvalkjøtt, kjøttpølser, fiskeboller, fiskepudding, kjøttpudding, plukkfisk, seibiff,, med mye mer. Tomatsuppe (med makaroni og egg hjemme hos meg) hadde vi bare innimellom. Spiste vi pannekaker, så var det godt med bacon på. Hva som var vanlig er nok ikke så enkelt å si. 

Anonymkode: 8639d...67e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en dame i 50-årene som bruker fra 3000 til 3400 på matbutikker pr.mnd., og skjønner ikke helt at en husstand med flere personer kan klare seg med 4000.

Anonymkode: cd400...a10

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Boller og slikt er vel billigere å bake selv.

Anonymkode: 6e5ab...e30

Dette. Si du får 2 brød og litt annet tæl på too good to go for 49 kr. Man kan fint bake ihvertfall 5 gode,  halvgrove brød for den prisen....

Anonymkode: c1f74...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

9000 er dobbelt så mye som vi bruker i måneden her, to voksne... Dere må jo kaste masse mat? Leve av laks og japansk biff? Take-away hver dag? Høres merkelig ut. Vet at noen liker å abonnere på matkasser. Dere vil vel sikkert tjent en god del på det, siden dere bruker såpass mye penger i måneden per nå.

Anonymkode: 1b2e5...f9e

Det er vel heller dere som unner dere lite. 4.500 i måneden for to personer høres veldig stusselig ut. Jeg bor alene og bruker 5.000 i måneden, selv om jeg aldri kjøper biff. 

Anonymkode: 8b139...14e

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel heller dere som unner dere lite. 4.500 i måneden for to personer høres veldig stusselig ut. Jeg bor alene og bruker 5.000 i måneden, selv om jeg aldri kjøper biff. 

Anonymkode: 8b139...14e

Tror ikke det. Voksne kan ta litt enklere løsninger innimellom.  De fleste er nok ganske opptatt av at de skal får en næringsrikt middag pga de vokser faktisk.  Jeg som voksen kan fint lage meg en ferdigkjøpt nuddelsuppe til middag en dag i uka uten et snev av dårlig samvittighet. Og Knekkebrød og havregryn er helt ok i ganske lange perioder for meg. Men barn blir lei det og får lyst på ting. 

Anonymkode: c1f74...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tomatsuppe fra first price metter mange? Jeg syns det er som saft. Er sulten to sekunder etterpå igjen 🙈 er det en ting jeg aldri kjøper lengre er det nettopp sånne greier, fordi at det er ikke mat i det. Kan virkelig ikke fatte at folk syns det der metter…

Anonymkode: e31d6...ddc

Enig. Det er bare et lite mellommåltid der og da for å få litt ned i magen. Har prøvd oss på posesupper vi også, men mannen min som har et fysisk tungt yrke sa rett ut til meg at han ikke kunne leve av vann med smak til middag. Skal det mette må man ha oppi noe fløte, egg, eksta makaroni og pølsebiter. Og gjerne noen skiver med smør å dyppe oppi. Vi har også alltid pannekaker etter vi har hatt suppe, nettopp fordi at ingen av de alene er fullverdige middagsmåltider. Og da er det jo ikke særlig billig lengre.

Anonymkode: b7d32...530

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke men så ett program med Hellstrøm rydder opp hjemme ei mor og 3 barn moren var meget fattig og hadde ikke vært på Restaurant og en kveld så inviterte Hellstrøm dem på Restaurant og de hygget seg og på slutten av programmene så fikk de vite at sånn luksusmat kunne de spise hver dag hjemme tror disse også lå på rundt 4 000,- i måneden moren jobbet i kommunen og var frivillig på matutdelingen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii.. Oss to voksne bruker 8000,- pr mnd.. Nå spiser vi det vi vil, men handler effektivt og hiver ikke mye. Nå er riktignok fryseren full og vi ikke trenger handle på 14 dager da men.. Vi har 2000 I uka, spiser ikke brød - mest grønnsaker og litt kjøtt, litt fisk, endel taco Lefser med Salat osv. Skal ærlig innrømme jeg ijje er god på å lage mat fra bunnen, selv om vi lager myyyyye wok osv.. Vi drikker kaffe da.. Brus også innimellom.. Og te... 

.. 4000 for tre... Det er lite! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig... Jeg som enslig voksen bruker ca. 2000,- pr. mnd på mat, og jeg sulter ikke akkurat... Hva er det dere spiser, gull og diamanter?

Anonymkode: 67b5b...3d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er bare et lite mellommåltid der og da for å få litt ned i magen. Har prøvd oss på posesupper vi også, men mannen min som har et fysisk tungt yrke sa rett ut til meg at han ikke kunne leve av vann med smak til middag. Skal det mette må man ha oppi noe fløte, egg, eksta makaroni og pølsebiter. Og gjerne noen skiver med smør å dyppe oppi. Vi har også alltid pannekaker etter vi har hatt suppe, nettopp fordi at ingen av de alene er fullverdige middagsmåltider. Og da er det jo ikke særlig billig lengre.

Anonymkode: b7d32...530

Når vi spiste posesupp på 70-tallet var det slik: Grønnsakssuppe = putte oppi poser med frosne grønnsaker, potet- og kjøttrester. Tomatsuppe = putte oppi enten kokte egg og ha tørt grovbrød med smør å dyppe oppi eller putte oppi en boks fiskeboller og poteter eventuelt makaroni. I blomkålsuppa putta vi en hel  blomkål og litt brokkoli. Det var tung mat. Alltid brød å dyppe oppi, og ikke loff som ikke metter. Loff var fredagskos. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For all del.. Vi lager tomatsuppe innimellom selv, men vi har oppi ekstra tomater, grønnsaker og server det med flere egg, masse kylling og parmesan. Å påstå at det skvipet fra first price metter godt er bare toppen av idioti.. :) Har du barn i huset så burde du faktisk ikke gjøre sport i å spare mindre, men gi dem næringsrik og god mat. Om du vil spare, og spise næringsfattig mat, så kan du gjøre det for deg selv. :) Men ha anstendigheten til å gi barna dine ordentlig mat.. 

Anonymkode: e31d6...ddc

Amen. Man kan gjerne redusere unødvendig forbruk, men man bør ikke redusere nødvendig forbruk. Da sparer man seg til fant. Og man skal ikke gamble med helsa til barn. Man kan kjøpe billigere kjøtt, men man bør ikke kutte ut kjøtt. Kjøttdeig er minst like sunt som indrefilet. Faktisk er det bra å få i seg litt bindevev. Det er forskjellig aminosyreprofil i forskjellige stykningsdeler.

Anonymkode: 3d704...b6c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når vi spiste posesupp på 70-tallet var det slik: Grønnsakssuppe = putte oppi poser med frosne grønnsaker, potet- og kjøttrester. Tomatsuppe = putte oppi enten kokte egg og ha tørt grovbrød med smør å dyppe oppi eller putte oppi en boks fiskeboller og poteter eventuelt makaroni. I blomkålsuppa putta vi en hel  blomkål og litt brokkoli. Det var tung mat. Alltid brød å dyppe oppi, og ikke loff som ikke metter. Loff var fredagskos. 

I tillegg hadde veldig mange pannekaker ved siden av eller etterpå, som ofte var laget på helmelk og kanskje en fløterest.

Anonymkode: e34a3...931

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hjelpes her levde vi to voksne, en 12 åring og en 16 åring på 4000 (har nylig gått opp til 5000). 

Drit i å kjøpe spesialprodukter: plantebaserte, ferdiglaget mat, jif våtmopper, engangsartikler, en del frukt og grønnsaker (kjøp etter tilbud, ikke etter ønske), snus/tobakk, brus/snop/kjeks og kaffe/te. Luksusvarer er det første som ryker. Sminke, såpe, deo, shampo, rengjøringsprodukter, kremer, alt slik må vike og det du MÅ ha må du enten kjøpe inn på tilbud/utgåtte varer eller kjøp firstprice. I fjor kjørte rema vasketilbud og da gikk jeg fra rema til rema og kjøpte opp vaskepulver. Kjøper sikkert ikke vaskepulver igjen før i 2029 ut fra beregningen.

Sjekk halvpriskurvene, er det mindre enn 50% må du vurdere om det er nødvendig. Sjelden jeg kjøper noe til -40% og aldri under det. Sjekk liter/kg pris og kjøp det billigste. Bygg deg opp et lager, spesielt når butikkene kjører kronetilbud. Å sprenge budsjettet en måned kan redde resten av året når det er varer du vet dere trenger. Jeg har ikke kjøpt klor eller salmiakk siden 2018, og under korona kjøpte vi heller ikke dopapir, tannbørster, bind, såpe eller dusjsåpe (hamstret på tilbud). Kjøper zalo 5l og lano 5l (våre luksusvarer) på tilbud når lyreco eller bondekampaniet har tilbud. Tømmer det over i en liten flaske til hverdagsbruk. 

Spis ut av fryseren og skapene, det er ofte mer mat der enn du tror. Frys rester. Lag suppe/kraft av grønnsaksskrell og bein. Lag smoothie av slitne frukt og grønnsaker. Kast ikke mat med mindre det er råttent/muggent. Best før varer kan vare tilnærmet evig om du oppbevarer dem riktig.

Bli kreativ, bruk det du har! Tomatsuppe fra firstprice er knallbillig og metter mange  (11L pr pose). Havregrøt er også billig og metter. Det kan varieres i det uendelige og det er sunt! Makaroni/spaghetti/ris (kjøp 5-10kg sekker med ris) eller linser (kjøp store poser hos innvanderbutikker, havaristen eller holdbar) kan drøye ut et måltid og du kan metter mange med mindre. 

Anonymkode: 19f62...0f9

Selvfølgelig bruker du 5k i mnd på mat når du anser Lano som en luksusvare  har alt i skapene fra før og mener at first price-tomatsuppe er et "mettende måltid" 🤠👍🏻

Anonymkode: 0cc00...f12

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig bruker du 5k i mnd på mat når du anser Lano som en luksusvare  har alt i skapene fra før og mener at first price-tomatsuppe er et "mettende måltid" 🤠👍🏻

Anonymkode: 0cc00...f12

Ja det sier noe om hva vi velger, og velger ikke å bruke pengene våre på. Det er ikke alle i Norge som har lønn på 600K, det er mange som av ulike årsak lever på mindre. Ts spør om det er mulig å bruke 4000 i mnd på mat og husholdningsvarer til 4 stk og svaret er ja det går ann. Dere som har hengt dere opp i tomatsuppen ser ikke poenget og det er greit, men for en alenemor uten inntekt pga karantene eller annet NAV kluss kan ta med seg forslagene og bruke dem hun har behov for. Ja lano er luksusvare, det finnes mange alternativer som koster mindre (rusta har ofte såpe og sjampo til 5kr, det er kanskje ikke like bra men det er bedre enn ingenting på budsjett). Istedenfor å hakke på meg som faktisk har klart "det umulige" ta heller og vær takknemlig for at dere ikke er i situasjonen der dere trenger slikt råd. At dere har råd til å klage, styre og bruke 10K på matvarer i tillegg til alt det andre. Dere er heldige, noen av oss mindre heldige i en periode, men for noen er dette en livstil som de ikke kommer ut av. Jeg kjenner til mange som er fanget i fattigdomsfellen, fy fader jeg er glad det ikke er meg. Vi må være forsiktig, i perioder kanskje stramme litt mer inn, men det går over for oss. Heldigvis.

Med det ber jeg dere om å dele konkrete tips og la tomatsuppediskusjonen bare ligge. Ingen dør av å spisetomatsuppe en gang i blant og alle er enig at det kan pimpes på uendelig måter om en har råd til det. Jadda jadda..

Anonymkode: 19f62...0f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis som du gjorde da du selv var barn. Dropp avokadoen og server pølser og potetstappe til middag.

Anonymkode: 53208...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig... Jeg som enslig voksen bruker ca. 2000,- pr. mnd på mat, og jeg sulter ikke akkurat... Hva er det dere spiser, gull og diamanter?

2000,- i mnd virker ikke særlig realistisk 🤔 Hva spiser du? 500,- i uken er ikke mye, om man skal spise sunt og næringsrikt 🤔 

Jeg bor også alene og hadde ikke klart meg på 2000,- i mnd på mat. 3000,- hadde vært mer realistisk og da hadde jeg nok også slitt litt. I hvert fall med de prisene som er på mat nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke. Et skikkelig kosthold, hvor du blir mett klarer du ikke å få til på 4000 i mnd på 3 stk. Vi er 2 voksne og 2 tenåringen, den ene trener mye og spiser dermed en del. Vi bruker ca 13.000-14.000 i mnd. 

Anonymkode: bae13...fd3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke på, med mindre du lever på bare poteter, havregryn og knekkebrød og drikker kun vann, er ikke dette mulig med dagens matpriser.

Anonymkode: f9862...646

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...