Gå til innhold

Ekstremt trøtthet annenhver dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver fordi jeg er litt småbekymret for kjæresten min. Vi har vært sammen I et halvt år og de to siste mnd har hatt vært plaget med utmattelse som han ikke vet årsaken til. Det har gått litt utover vårt forhold, han har hatt mer behov for alenetid. Kan bli litt sliten av meg og i det hele tatt av andre. Han kan sovne på flekken og sove i flere timer, alikavel ikke være uthvilt.

Han gikk til legen, noejeg insisterte på), men blodprøver og alt var fint. 2 uker etter kommer det igjen, men denne gang med stikking/nålatikk i kroppen. Dette kommer på forskjellige steder og mest når han er i aktivitet. Jeg føler meg ganske tålmodig som må høre på litt "små-syting" og verk, så vil heller vite om det er psykisk eller om det faktisk er noe underliggende sykdommer. Noen som kan relatere til dette imens han venter på å komme til lege igjen? Mannen er 45. 

Anonymkode: a937e...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Alle" hevder de mangler D-vitamin, men svært få har opplevd alvorlig D-vitamin mangel. Når jeg har det sover jeg konstant og jeg får falsk hjertesvikt. Er dere sikre på at fastlegen har sjekket d vitamin? Det er en dyr blodprøve som fastlegene lar være å ta med mindre det er sterk indikasjon for det, nettopp fordi folk lager så mye oppstandelse av svak mangel.

Det er mye som kan være galt her. Han må til lege og om han ikke orker fighten så sender du mora hans på saken.

Et greit tips er at han ikke får lov til å syte med mindre han faktisk har dialog med legen. Det er lov å være syk og dårlig men da må man benytte seg av legene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått beskjed om at "alle prøver ok", men så har jeg likevel hatt flere mangler. En ting er om legen har sjekket absolutt alt, men det må man jo bare anta. En annen ting er om verdiene er i nedre eller øvre del av normalen. For man kan ha symptomer på mangel selv om man er innenfor. 

Kjæresten din bør logge seg inn på fürstpasient.no for å se om prøvesvarene ligger der, og se selv. 
B-12 bør minst ligge på 350-400. 
D vitamin bør minst ligge på 75
Ferritin bør også ligge godt over, flere anbefaler minst 80-100

Det du beskriver med stikking og utmattelse, kan være typisk for b-12. Jeg hadde b-12 mangel i mange år hvor prøvene ble omtalt som "ok". 

Anonymkode: d5cbf...ff9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skriver fordi jeg er litt småbekymret for kjæresten min. Vi har vært sammen I et halvt år og de to siste mnd har hatt vært plaget med utmattelse som han ikke vet årsaken til. Det har gått litt utover vårt forhold, han har hatt mer behov for alenetid. Kan bli litt sliten av meg og i det hele tatt av andre. Han kan sovne på flekken og sove i flere timer, alikavel ikke være uthvilt.

Han gikk til legen, noejeg insisterte på), men blodprøver og alt var fint. 2 uker etter kommer det igjen, men denne gang med stikking/nålatikk i kroppen. Dette kommer på forskjellige steder og mest når han er i aktivitet. Jeg føler meg ganske tålmodig som må høre på litt "små-syting" og verk, så vil heller vite om det er psykisk eller om det faktisk er noe underliggende sykdommer. Noen som kan relatere til dette imens han venter på å komme til lege igjen? Mannen er 45. 

Anbefaler å få legen til å undersøke om han kan ha Borreliose.
Jeg gikk med dette i flere år før legen fant ut at jeg adde høye antistoffer mot borrelia.
Hadde også symtomer som utmattelse og nervelogiske symtomer som prikking, stikking, muskelrykninger og numenhet. Jeg fikk også lav B12 på rundt 200 sammen med forhøyet Homocystein så jeg anbefaler også å teste for B12 og HCY.
Nedre grense på B12 er satt alt for lavt til 170 så vær ops på dette.
Jeg har fått kronisk nærveskade enten fra B12 mangel eller Borreliose.

Anonymkode: 8f61e...d30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk med dette i flere år før legen fant ut at jeg adde høye antistoffer mot borrelia.
Hadde også symtomer som utmattelse og nervelogiske symtomer som prikking, stikking, muskelrykninger og numenhet. Jeg fikk også lav B12 på rundt 200 sammen med forhøyet Homocystein så jeg anbefaler også å teste for B12 og HCY.

Jeg hadde ikke forhøyet homocystein eller mma/mcv, men hadde likevel funksjonell b-12 mangel på 250. Hyppige injeksjoner i minst 1 år før de verste nerveskadene reparerte seg. 

Har du tatt injeksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tusen takk for svar! 

Det stemmer, det kan være b12 mangel. Han hadde litt lite B-vitamin i kroppen, uten at jeg vet om det har noe med B12 mangel å gjøre. 

Hva er årsaken til B12 mangel? Det stod at han muligens spiste for lite kjøtt, men han spiser helt normalt med kjøtt/fisk. 

Det er spesielt prikkingen/stikkingen i huden jeg er bekymret for med han. 

Borreliose kommer av flott bitt? Andre ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar! 

Det stemmer, det kan være b12 mangel. Han hadde litt lite B-vitamin i kroppen, uten at jeg vet om det har noe med B12 mangel å gjøre. 

Hva er årsaken til B12 mangel? Det stod at han muligens spiste for lite kjøtt, men han spiser helt normalt med kjøtt/fisk. 

Stikking og prikking i huden (parestesi) er et av mange symptom på b12 mangel. Det at du sier at han hadde "litt lite b-12" gjør at jeg tenker at det er her han bør ha fokus. Særlig siden han har utmattelse i tillegg. 

Han kan ha b12 mangel pga dårlig opptak i tarm. Det kan være at han ikke spiser nok, at han spiser mye dårlig mat som blokkerer absorpsjon, eller at han har underliggende sykdom som f.eks cøliaki, IBS, eller andre ting. Det er hovedsakelig rødt kjøtt og fet fisk som er kilde til b12, kylling og hvit fisk har mye mindre. 

Med så sterke symptomer bør han medisinsk behandles over tid. Behepan eller injeksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde ikke forhøyet homocystein eller mma/mcv, men hadde likevel funksjonell b-12 mangel på 250. Hyppige injeksjoner i minst 1 år før de verste nerveskadene reparerte seg. 

Har du tatt injeksjoner?

Min tidligere Lege nektet for at jeg hadde B12 mangel med B12 på 200 og hun nektet å teste meg for HCY.
Jeg hadde da også begynt å våkne om natten med store stikkende og brennende smerter i beinet som å bli stukket med en glødende kniv. Jeg fikk da prøve B12 sprøyte kur men var tilbake til godt under 300 på B12 og forhøyet HCY to måneder senere.
Smertene i beinet gikk over men ikke de andre symptomene.
Jeg bruker nå 1mg Behepan og mine B12 verdier ligger nå mellom 600 og 700.
Borreliose ble oppdaget to til tre år senere og jeg fikk da 30 dagers antibiotika kur.
Med årene så har prikking, muskelrykninger og nummenhet bedret seg men det er forsatt ikke bra.
Jeg fikk også etterhvert ME/CFS symptomer og sliter nå med utmattelse, POTS, Tachycardia, trenings intoleranse, Tinnitus og lysfølsomhet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for svar! 

Har han plager med mage tarm som IBS, sure oppstøt eller andre plager?
B12 vitamin er vanskelig å ta opp i tarmen så personer som har mage og tarmplager har vanskelig for å ta til seg B12.
Gamle mennesker pleier også å få B12 mangel på grunn av nedsatt tarm funksjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min tidligere Lege nektet for at jeg hadde B12 mangel med B12 på 200 og hun nektet å teste meg for HCY.
Jeg hadde da også begynt å våkne om natten med store stikkende og brennende smerter i beinet som å bli stukket med en glødende kniv. Jeg fikk da prøve B12 sprøyte kur men var tilbake til godt under 300 på B12 og forhøyet HCY to måneder senere.
Smertene i beinet gikk over men ikke de andre symptomene.
Jeg bruker nå 1mg Behepan og mine B12 verdier ligger nå mellom 600 og 700.
Borreliose ble oppdaget to til tre år senere og jeg fikk da 30 dagers antibiotika kur.
Med årene så har prikking, muskelrykninger og nummenhet bedret seg men det er forsatt ikke bra.
Jeg fikk også etterhvert ME/CFS symptomer og sliter nå med utmattelse, POTS, Tachycardia, trenings intoleranse, Tinnitus og lysfølsomhet.

Injeksjoner må taes hyppig over tid når man har så vesentlige symptomer. Først 5 injeksjoner i løpet av 2 uker, så hver 4de uke i lengre tid. 

Det som er med injeksjoner er de virker på en annen måte, og blir sendt "overalt" til celler og nerver for å reperarere skader. Og lageret brukes derfor fort opp fordi kroppen trenger så ekstremt mye b12 for å reparere seg selv. Så derfor tar det litt tid før nivåene stabiliserer seg. Min parestesi er helt borte, tok under 1 år med injeksjon. Hadde hatt det i årevis, så trodde det var uhelbredelig. 

Det hjelper ikke at b12 nivåene dine har økt hvis cellene ikke er reparert. Injeksjon virker mer effektiv sånn på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har han plager med mage tarm som IBS, sure oppstøt eller andre plager?
B12 vitamin er vanskelig å ta opp i tarmen så personer som har mage og tarmplager har vanskelig for å ta til seg B12.
Gamle mennesker pleier også å få B12 mangel på grunn av nedsatt tarm funksjon.

Han har ingen plager med magen 🤨 har nevnt cøliaki men tror du ikke han ville hatt mer vondt i magen da? Han spiser mye men mye brød 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han har ingen plager med magen 🤨 har nevnt cøliaki men tror du ikke han ville hatt mer vondt i magen da? Han spiser mye men mye brød 

Nei, noen har "stille" symptomer. Cøliaki kan også gi ekstrem trøtthet/fatigue. 

Når selv legen har kommentert lavt b-12, så er det veldig lavt. Få han på injeksjoner, og hold det under oppsikt etter minst 6 mnd på sprøyter. Jeg må ta hver 4 uke. Ikke ta nye før det har gått 4 uker etter sist injeksjon. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Injeksjoner må taes hyppig over tid når man har så vesentlige symptomer. Først 5 injeksjoner i løpet av 2 uker, så hver 4de uke i lengre tid. 

Det som er med injeksjoner er de virker på en annen måte, og blir sendt "overalt" til celler og nerver for å reperarere skader. Og lageret brukes derfor fort opp fordi kroppen trenger så ekstremt mye b12 for å reparere seg selv. Så derfor tar det litt tid før nivåene stabiliserer seg. Min parestesi er helt borte, tok under 1 år med injeksjon. Hadde hatt det i årevis, så trodde det var uhelbredelig. 

Det hjelper ikke at b12 nivåene dine har økt hvis cellene ikke er reparert. Injeksjon virker mer effektiv sånn på sikt. 

Det er ille at nedre grense for B12 er satt så lavt som 170.
Mange leger tror at B12 alltid er bra så lenge den er over 170 som min tidligere lege.
Det står også på Furst sine sidere at man kan ha B12 mangel på 250 og at B12 mangel verdi for B12 er individuell fra person til person. Det er så mange leger som tester B12 mangel feil uten å ta med de riktige testene. Dette fører til at mange lider av uoppdaget B12 mangel som kan gi skader for livet som kunne vært unngått hvis grensen var satt høyere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Me 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (2 timer siden):

Det er ille at nedre grense for B12 er satt så lavt som 170.
Mange leger tror at B12 alltid er bra så lenge den er over 170 som min tidligere lege.
Det står også på Furst sine sidere at man kan ha B12 mangel på 250 og at B12 mangel verdi for B12 er individuell fra person til person. Det er så mange leger som tester B12 mangel feil uten å ta med de riktige testene. Dette fører til at mange lider av uoppdaget B12 mangel som kan gi skader for livet som kunne vært unngått hvis grensen var satt høyere.

Ja det er ille. Man kan ha funksjonell mangel opp til 350 (i norsk skala), og man kan ha mangel selv om homocystein, mma, og mcv ikke er forhøyet. Alltid se på symptomer og omfanget av symptomer. 

Det har vist seg at jeg har hatt mangel i over 20 år, jeg kan ikke begynne å beskrive for et helvete det har vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han har 150 på B12, å grensen var mellom 100 og 700, så den er vel akkurat innafor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han har 150 på B12, å grensen var mellom 100 og 700, så den er vel akkurat innafor? 

Nei, den er for lav. Faktisk en god del. 

Anonymkode: 68f49...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

150!!

Dette er VELDIG lavt, det er jo kritikkverdig at legen ikke har satt han på behandling umiddelbart mtp symptomer. Jeg begynte med b12 sprøyter med nivåer over 200. 

Grensen er forøvrig ikke 100, den er på 170. Få den mannen på injeksjoner umiddelbart, og hold det under oppsyn etter noen mnd med regelmessige injeksjoner. Ta nye prøver 4 uker siste injeksjon for å få riktig svar, tas prøver for tidlig så kan det vise høyere enn hva som egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er også viktig at man skiller på nivåer som ligger rett på/over referanseområdet, og nivåer som er optimale. Optimale b12 nivåer er minst 400. I bl.a Japan anbefaler de å ligge over 500. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for svar! 

Kan stikkingen være intens kløe? Intens kløe og fatigue kan være symptomer på sykdom i leveren. Be fastlegen om å sjekke leververdiene hans. Han kan ha en autoimmun leversykdom.

Anonymkode: b605d...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...