AnonymBruker Skrevet 10. februar 2025 #1 Skrevet 10. februar 2025 Dette kan jeg lite om, men vet om 2-3 barn som er fosterbarn. Jeg får så vondt i hjertet når jeg hører at de flytter fra hjem til hjem - 2 av barna har byttet hjem et par ganger. Dere som har vært fosterbarn eller fosterforeldre, hvorfor mener staten at dette er en fin ordning? Hvorfor setter foreldre barn i fosterhjem? Jeg føler det er bedre, tryggere og forutsigbart for et barn å heller være på et barnehjem til ting er bedre hjemme. Og hvis dette ikke blir bedre - evt. vurdere adopsjon. Da er de i hvert fall bare et sted og får et godt forhold til de voksne som jobber på barnehjemmet og de andre barna. Men å flytte fra hjem til hjem og bli knyttet til noen for deretter å bli potensielt flyttet igjen…det gir ikke mening. Og hva med risiko for overgrep/Vold av fosterforeldre… Denne posten er ikke som kritikk mot noe, men bare min mening om fosterhjem ut ifra den kunnskapen jeg har om fosterhjem. Setter pris på ryddige og vennlige svar. Anonymkode: db9ff...c1b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2025 #2 Skrevet 10. februar 2025 Fordi verden har utviklet seg og man har forsket på at barn har ikke godt av å vokse opp på barnehjem. Misbruk og vold var ting som skjedde på barnehjem vel så mye om ikke oftere en i fosterhjem. Ungene skal få en mulighet til å vokse opp i en familiesituasjon er tanken så dem får en god utvikling til å bli gangsmennesker som voksne. Så skjer det uheldige at noen barn kan være så skadet at dem ikke finner seg til rette i et fosterhjem uannsett. Kan ikke barna bo hos sin egen familie må dem bo hos andre. Anonymkode: 4e3ce...5f2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2025 #3 Skrevet 10. februar 2025 Flyttinger skjer når fosterforeldre ikke var klar over hvilken stor oppgave de tok på seg, når barnet har større utfordringer enn det man så for seg, når det skjer livsendringer i fosterfamilien, når forsterfamilien ikke klarer å gi god omsorg, osv. Foreldre som mister omsorgen har ofte utsatt barna for ting det ikke er mulig å rette på med mer hjelp hjemme. Alvorlig rus, alvorlig psykisk lidelse, alvorlig vold og overgrep. Så å sende barna hjem er ikke et alternativ. At det er skadelig for barna er alle klar over. Anonymkode: ad0ac...034 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2025 #4 Skrevet 10. februar 2025 Det er - mye! - mindre skadelig å knytte seg til noen og oppleve relasjonsbrudd enn aldri å utvikle en tilknytning. Barnehjem er ekstremt skadelig for de minste barna. Anonymkode: 52e06...db4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå