Gå til innhold

Far eller Mann opp kirkegulvet?

Skal du gå / gikk du opp kirkegulvet med din far eller din tilkommende mann?  

4 stemmer

1. 1. Skal du gå / gikk du opp kirkegulvet med din far eller din tilkommende mann?

• Far
      20
    • Tilkommende
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg lurer på hva som er mest vanlig, å gå opp kirkegulvet med sin far eller sin tilkommende mann?

Jeg har lyst til å gå med min far (det er vanlig der min mann kommer fra) men vil samtidig ikke bryte tradisjoner fullstendig, og heller ikke bli "gitt bort" i gammel tradisjon..

Jeg har lyst til å gå med min far som et tegn på at jeg forlater familien jeg vokste opp hos, for å starte min egen familie. Og han følger meg på veien, som den gode far han er.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gå sammen med min tilkommende av MANGE grunner.

Det er vi som skal dele livet nå, vi skal bli ett.

I alterboken som den heter står det at brudeparet skal gå sammen.

Tradisjonen at far følger bruden opp kirkegulvet kom til Norge pga amerikansk tradisjon og film.

Norge hadde den tradisjonen i Middelalderen, da bruden flyttet fra familien sin den dagen hun giftet seg og da forgikk bryllupet på kirketrappen og ikke ved alteret som i dag. Da skulle hun ha med seg en brudekiste som moren og faren hadde fylt opp med det de kunne gi som start på det nye livet.

I DAG har folk gjerne vært samboere en stund, har gjerne barn eller har i alle fall som regel hatt sex - jeg synes da ikke at det er riktig at far skal "gi meg bort" - dette er noe vi har valgt selv.

MEN - for ikke å skuffe noen gjorde vi en ganske stor vri på hele inngangen. Kirkegulvet i kirken vi giftet oss går i vinkel fra våpenhuset og opp til alteret. Jeg gikk alene fra våpenhuset og bort til min kjære som ventet ved 'svingen' - derfra gikk vi frem til første benkrad - der stod hans mor og min far og ventet oss. Pappa fulgte meg derfor opp trappen til koret (alteret) og hans mor fulgte han. Skjønner?

Han så meg derfor ikke denne dagen før dørene i våpenhuset åpnet seg og jeg kom mot han.

Dette ble utrolig fin, spesiellt og vi har fått KUN postive tilbakemeldinger - og alle skjønner hvorfor!

Lykke til med avgjørelsen, alle sammen!

Skrevet

Ja, det er nettopp det, jeg vil ikke bli "gitt bort", og vi er samboere, og vi har da sex nuh og da. På den annen side, så er min mann nettopp amerikaner, og vi prøver å lage blandings av tradisjoner og språkbruk og alt.

Det med alterboken visste jeg ikke (har fått med meg tradisjonen med bryllup på kirketrappen, takk Jan Guillou). Referansen jeg bruker er bryllup i min familie, hvor paret gikk sammen, bryllup i hans familie hvor brudens far alltid følger datteren, og mærta og håkon sine. Jeg skjønner godt at mette marit ikke ville gå opp gulvet med sin far når hun har barn (helt klart ikke jomfru lenger) og faren er en tulling. Og at mærta ville gå med sin far, når faren er en betydningsfull og respektert mann, konge, og ikke tulling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi gikk sammen opp, og jeg tror kanskje at noen syntes det var litt rart, men det brydde ikke jeg meg om. Det var det rette for oss og gjøre, og heldigvis hadde ikke pappa et stort ønske om å følge meg opp heller, så han slapp å bli lei seg :D

Det å " bli gitt bort" ble litt feil, vi hadde vært sammen i en del år og vært fri og uavhengig av dem for lenge siden.

Vi har ikke barn

Og vi hadde ikke mendelson som inngangslåt heller(jeg er klar over at det er en stor mulighet at jeg skrev dette på feil måte)

Skrevet

pappa førte meg opp. Ikke fordi jeg skulle "gis bort" (har passet 30 og betalte hele gildet selv - alvorlig talt!) men fordi det er en tradisjon, og vi snakket egentlig aldri om noen annen måte å gjøre det på.

Det var forøvrig veldig koselig, stas å se min kjære som ventet (en mild overdrivelse, for jeg så ham faktisk ikke - men det er en annen historie - tror ikke så mange opplever det, men jeg så ham ikke. Og tenkte at jaja, var han ikke der, hadde jeg sikkert blitt stoppet...)

Uansett - det var stas for både far og datter det.

Skrevet

Min pappa førte meg opp. IKKE fordi han skulle gi meg bort- jeg har bodd hjemmefra i 8 år så det var ikke derfor. Men for meg var det en måte å ære min pappa på. Jeg vet at han bar meg til dåpen og det å få følge meg opp kirkegulvet ble ekstra spesiellt for han da.

Må bare si at dette var en utrolig fin opplevelse- både pga tradisjon men også fordi jeg og min pappa står så veldig nær hverandre. Da var det naturlig at han fulgte meg den siste delen av livet mens jeg enda var ugift :D Og jeg må bare si at jeg ville aldri vært foruten den opplevelsen...

Gjest Anonymous
Skrevet

bli fulgt opp av far fordi det er tradisjon?

norsk tradisjon er det da vel ikke? (har jeg gått glipp av noe her?)

jeg er såååå møkka lei av denne "amerikaniseringa" av brylluper!!

og en ting til.. vil du ikke gå sammen med mannen din, så får du se til å gå allene.. bli gitt bort er totalt underdaning og rimelig latterlig!

Skrevet

Pappa skal føre meg opp kirkegulvet, og det gleder jeg meg til:)

Vi har vel heller aldri diskutert en annen måte å gjøre dette på, for

det er en naturlig del av tradisjonen for oss. Pappa og jeg har et veldig

nært forhold, så dette er noe jeg vil dele med han.

K.

Skrevet
bli fulgt opp av far fordi det er tradisjon?

norsk tradisjon er det da vel ikke? (har jeg gått glipp av noe her?)

jeg er såååå møkka lei av denne "amerikaniseringa" av brylluper!!

og en ting til.. vil du ikke gå sammen med mannen din, så får du se til å gå allene.. bli gitt bort er totalt underdaning og rimelig latterlig!

Nok en solstråle :P

Jeg vet ærlig talt ikke om noen annen tradisjon enn at far fører sin datter opp? Noen snakkes om hva de gjorde i middelalderen - men mellom da og nå...? Hva gjorde man da?

*vil virkelig vite!*

Når det gjelder hvordan amerikanske filmer påvirker bryllupene i dette landet forøvrig (fx med å kysse bruden ved alteret), får man vel skylde på globalisering og at verden krymper. Man tar med seg det beste fra alle mulige steder, og gjør bryllupet "sitt".

Og å "se til å gå alene" fordi du synes det er latterlig, gjest - så får du tenke på at akkurat det er en helt ny tradisjon som kun er få år - i hvert fall i forhold til andre tradisjoner.

Om du synes det er latterlig, så vet jeg at du vil gjøre noe annet i ditt bryllup. Og det er kjempefint, det. Akkurat som vi andre har gjort og skal gjøre.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg er ganske unormal, men det er faktisk mamma som skal følge meg opp kirkegulvet. Har ingen kontakt med min biologiske far så naturlig valg var mamma. Vi gleder oss stort begge to, og jeg vet med meg selv at jeg begynner å gråte når jeg ser min kommende mann (sentimental som alltid), noe også mamma regner med at hun gjør, så det skal bli godt å ha en trygg arm å holde i. :D

Skrevet

Kjære vene, gjest. Det er vel ingenting i denne tråden som det er mulig å hisse seg slik opp over.

Dessuten så er det faktisk norsk tradisjon å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan dette kan være undertrykkende eller underdanig. Jeg ville aldri snyte min far for den vakre tradisjonen.

Dette har ingenting med amerikanisering av bryllup å gjøre. Jeg har aldri vært i et bryllup der andre enn far har fulgt bruden opp til alters. Hvis far er død eller han og bruden ikke har særlig god kontakt, er det naturlig at et annet mannlig familiemedlem eller tilkommende mann følger bruden opp til alters.

Skrevet

Min far skal gå med meg, men jag føler da absolutt ikke at jeg blir "gitt bort" av den grunn. Synes det er koselig med denne "tradisjonen" jeg, og han ble både glad og rørt da jeg spurte om han ville gå med meg.....Vi gleder oss masse begge to.....

Skrevet

Jeg blir så lei disse OPPGULPENE som kommer fra disse gjestene. Hvis du er så imot alt sånt så greit. Men du skal vel ikke bestemme hva andre skal synes og mene og gjøre!!

Skrevet

*digresjon: er litt lei av disse anonyme gjestene som har det med å skrive aggresive og usaklige kommentarer inne i forumet!... :x synes at de enten får logge seg på med navn slik at en får svare eller la være å kommentere!*

Så!vi har valgt en litt annen løsning..jeg har "to" fedre..og for at jeg skal føle at det blir riktig på en slik flott dag så skal BEGGE følge meg opp kirkegulvet!! :D

Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av buketten enda når jeg har en pappa i hver arm...men den tid den sorg :ler:

Gleder meg iallefall veldig til begivenheten, norsk tradisjon eller ei..jeg synes det er stas at min tilkommende ikke ser meg før jeg kommer opp kirkegulvet.... :D

Skrevet

Jeg ble fulgt opp av moren min jeg, og det var kjempeflott. (Faren min døde for 3 1/2 år siden).

Dette her er virkelig smak og behag og man må gjøre som man selv føler for. For meg var det veldig sterkt å ikke ha sett mannen min på forhånd, og dette var kanskje også hovedgrunnen til at vi gjorde det som vi gjorde. Mannen min synes også dette var et stort øyeblikk.

Skrevet

Min far døde for to år siden, alikevel har det aldri vært noe tema at min tilkomne og jeg skal gå opp sammen. Hadde pappa levd ville jeg at han skulle fått den æren å følge meg opp - fordi det er tradisjon. Så derfor velger jeg det alternativet som var vanlig i følge gammel norsk tradisjon, min eldre bror skal følge meg opp. Gleder meg veldig til det. :lol:

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare en kommentar til Miabrud-03.

Det er ikke gammel norsk tradisjon at faren følger bruden opp kirkegulvet. Det er en amerikansk tradisjon. Norsk tradisjon er at brudeparet går sammen. Det skal jeg og min mann gjøre. Jeg nekter å bli fulgt til alters av min far, som så skal gi meg bort. Det blir for dumt i 2002. Kanskje brudens mor skulle gitt bort brudgommen istedet?

Gjest trøbbel
Skrevet

Hvorfor skal brudens mor gi bort brudgommen? Det er da ikke brudgommens far som gir bort bruden heller...... Jeg synes folk skal få gjøre som de vil,men det er jo flott at andre mener noe annet også.

Skrevet

Jeg kunne godt gå sammen med min tilkommende mann, men han vil ikke se meg før jeg kommer opp midtgangen. Hvorfor kan vi ikke importere litt amerikansk i bryllup også ettersom vi gjør det i alt annet? Om vi skulle fulgt norsk tradisjon i forhold til bryllup hadde vi måttet gå i brudetog også, og det hadde sett teit ut det....Jeg synes det er kjekt med ulike meninger omkring dette, men må bare nevne - da min mormor giftet seg for over 40 år siden gikk også hennes far med henne opp til alteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...