Gå til innhold

Jentetur til Paris

Raviella1

Anbefalte innlegg

Jeg og venninda mi har alltid drømt om å reise til Paris, og endelig, i en alder av 47 er livet sånn at det er mulig å realisere. Men vi vet absolutt ingentig om byen, og håper at noen vil dele sine erfaringer med oss.

Det blir en langhelg, og vi tenker det blir mest sånn turist-aktig, se det som bør ses, merke på stemningen.

Hva bør vi se, og hva bør vi unngå?

Tips til ok sentralt hotel? Prisvennlige hyggelige steder å spise?

Vi takker erbødigst for all info du vil dele

Merci 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes området rundt Sacre Coeur er trivelig, om enn mye turister. Prøv å dra det litt tidlig! Vil også anbefale et middagscruise på Seinen, vi brukte disse https://www.parisseine.com og var fornøyd med de. 
Paris er stort, og det blir mye gåing. Jeg vil anbefale å ta litt uber eller metro slik at dere ikke bruker for mye tid på å gå mellom seerverdighetene. 
Bo: det er ganske dyrt med hotell synes jeg. Tenk litt på hva som er viktig for dere: Er det størrelse, pris, avstand til f.eks Eifeltårnet (husk at det er mange seerverdigheter, og det er ikke gangavstand til alle sammen uansett). 

Dette var kanskje ikke så mange revolusjonerende tips, men lykke til med planleggingen. Jeg var der sist nå i høst, og hadde en veldig fin helg. Vi var sammen med noen som ikke hadde vært der før, så det ble mange typiske turistting. Men vi tok oss også god tid til å bare gå rundt, og finne oss en koselige lunsjrestauranter for å se på livet. Så husk å ta dere tid til det. 

Anonymkode: 41280...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere i Eiffeltårnet kan det være lurt å ha bestilt billetter på forhånd. Ibis-hoteller er ofte greie å bo på, om enn noe små rom. 
Det finnes flere tråder her om Paris, let litt rundt😊

Anonymkode: 8b0b8...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triumfbuen og Eiffeltårnet er vel "Må se" ting. 

I tillegg er det jo mange som ønsker å være innom Louvre og se Mona Lisa. (Bare vær klar over at det er heftige inngangskøer, også med reservert inngangstid kjøpt på nett. Og at museet er kjempestort, og du kan bruke mange timer der inne om du ønsker å se flere ting. Det er også kø inn i rommet der det henger, for å se Mona Lisa) 

Ellers er det jo litt hva dere er interesserte i. 

Det kan være lurt å planlegge litt, og å booke de tingene dere føler dere MÅ få med dere. 

Anonymkode: 54b71...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin resturant (to faktisk) oppe i ET, det kan jo kanskje være noe for dere. Jeg vil anbefale å bo sentralt så dere kan gå til ting. Masse fine butikker, og Opera Garnier er verdt et besøk for lokalene, de har omvisninger der.

Vil og anbefale Diormuseet om dere er interessert i motehistorie

Anonymkode: 0e44b...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotel som jeg kan kan virkelig anbefale og vi fikk super service her + sentralt til t bane og ikke minst gangavstand til blant annet Notre Dame

La Mareuil - Paris

Av ting å se:
- Montematre området

- Sacre Coeur, Notre Dame og Latiner kvartalet

- Pere Lachaise som er en meget kjent gravlund hvor blant annet Jim Morrison er gravlagt (litt utenom det vanlige)

- For utsikt og nydelige macroner fra Pierre Hermèta turen innom Galleri Lafayette (takterrassen der har nydelig utsikt over Paris)

- Jardin du Luxembourg (nydelig hageanlegg/park) perfekt for picnic.

På kvelden er det skikkelig stas å sitte å se på lysene som blinker på Eiffel tårnet (plasserte oss ved Trocadero som gir god utsikt og det var masse kjekt liv der). 

Ellers kan jeg bare si bruk beina :) Man opplever alltid en storby best ved å bruke beina. Finner masse flotte fortaus cafeer og restauranter. 

Alt avhenger jo av hvilke interesser man har, men dette er noen av mine tips :)  God tur!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Eiffeltårnet, vi var der på kvelden for det var da vi fikk billetter (bestill i gooood tid!), og det var helt fantastisk! Så anbefaler kvelden, faktisk. Skikkelig god stemning, lysshow, veldig fint å se ut over Paris i mørket. 

Anonymkode: 4d533...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raviella1 skrev (På 9.2.2025 den 23.07):

Jeg og venninda mi har alltid drømt om å reise til Paris, og endelig, i en alder av 47 er livet sånn at det er mulig å realisere. Men vi vet absolutt ingentig om byen, og håper at noen vil dele sine erfaringer med oss.

Det blir en langhelg, og vi tenker det blir mest sånn turist-aktig, se det som bør ses, merke på stemningen.

Hva bør vi se, og hva bør vi unngå?

Tips til ok sentralt hotel? Prisvennlige hyggelige steder å spise?

Vi takker erbødigst for all info du vil dele

Merci 😄

Jeg ville kanskje bodd i nærheten av Latinerkvarteret. Det er sentralt og du har gåavstand til mye, bl.a Notre Dame og Louvre. Fra Louvre kan dere rusle opp hele Champs Elysées. Handelsområdet rundt Hallene (Les Halles) ligger rett over elva fra Latinerkvarteret. Det samme gjør handlegata Rue Rivoli. Restaurantene i området er nok preget av at det er mange turister der, men det finnes helt sikkert gode steder. Paris er en nydelig by å vandre rundt i, men metroen er også ekstremt effektiv og enkel å bruke, så det er praktisk å lære seg den. Tror kanskje det går direktelinje (RER) fra Charles de Gaulle til Metro St Michel som ligger midt i Latinerkvarteret. Sacre Coeur er et sjarmerende område, men ligger ganske langt unna mye annet, så jeg ville heller tatt metroen opp dit istedenfor å bo der. Ellers er Versailles fantastisk (en liten togtur unna), men da må man nok beregne en liten dag, så kanskje ikke det man prioriterer første gang man er der om man ikke har mange dager. God tur! Paris er fantastisk! 

Anonymkode: 4aa8f...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forbi Notre Dame og under Eiffeltårnet, for det å stå lenge i kø for å ta dårligere bilder enn de som ligger ute på nett er ikke noe for meg.

Men Sacre Coeur var gøyalt, mindre kø, og trapper som går over takene på kirka når du skal opp i det øverste tårnet. Luftig, og god utsikt over byen😊

Vi var også innom et sted ved Champs Elysées, Lenôtre, der alle kelnerne løp for å stille seg på rekke og bukke til oss da vi kom inn. Litt dyrt, så siden vi var bønder på bytur nøyde vi oss med kaffe og makroner, men alle de andre gjestene hadde handlet på Chanel og sånne butikker før de gikk på kafé, så vi fikk sett på hvordan de mer privilegerte har det. Og veldig hyggelig service.

Spise ute: prøv å finne franske restauranter litt utenom turiststrøkene. Ikke dra til Paris for å spise italiensk fast food.

Og ta dere tid til å rusle rundt og ta et og annet glass vin på fortauskafeer.

Hvis du vil se typisk fransk demonstrasjon, ta en rusletur forbi Place de la Republique.

Anonymkode: 2405b...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å komme med forslag på hva dere bør gjøre når du ikke forteller noe om interessene deres. Å anbefale Louvre hvis man ikke har noen interesse av kunst annet enn Mona Lisa er bortkastet tid. 

Selv overnatter jeg som oftest i Montparnasse. Flott bydel, byr på mye gammel historie med bohemene og sist men ikke minst, du har Montparnasse Tower. Et lettkjennelig bygg fra hele Paris så du kommer deg alltid til hotellet 😂

Anonymkode: 90da9...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Raviella1 skrev (På 9.2.2025 den 23.07):

Noe må dere vel vite, hvis dere alltid har drømt om Paris? Ta en båttur på Seinen, så får dere sett mange av severdighetene og kan plukke ut noen. Som førstereis ville jeg absolutt fått med meg utsikten fra Eiffeltårnet på kvelden, og Montmartre med Sacre Coeur. For shopping Galerie Lafayette og småbutikkene i latinerkvarteret. Det siste er også området jeg liker best å bo. Så må jeg alltid til Disneyland, uansett hvor gammel jeg blir. Men forståelig om dere velger det bort på en langhelg.

Anonymkode: ef441...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...