Gå til innhold

Brenner/svir i munnen (covid)

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg leser at sink kan hjelpe, så jeg skal teste det ut :) 

Anonymkode: 0ef2a...752

Du kan prøve å ta sink, bruk opp hele flaska så ser du pm det hjelper. Skader ikke å prøve.

Anonymkode: 23aec...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er sant. Men om du tror sink kan hjelpe, og vil se det an betyr det at du er i stand til å se det an. Da tviler jeg på at du har brennende munn, og burde heller dra til lege for hjelp til diagnose. 

Anonymkode: 421ea...fff

Jeg tror ingenting. Jeg leser at sink kan hjelpe for burning mouth syndrome, og siden jeg har en halv boks stående så koster det  ikke noe å teste det ut. Lei av at du bagatelliserer nå, jeg klarer meg fint uten det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 18.28):

Kan være brennende munn. Jeg hadde det for noen år siden. Finnes ingen behandling og må bli bedre av seg selv. Tar vanligvis 1-3 år.

Anonymkode: 421ea...fff

Hvor lenge hadde du dette om gangen? Jeg tror jeg har fått dette også.. har igjennom flere år fått røde ov "bare" flekker som har flytta seg rundt på tunga, disse har vært sviende/brennende, og det har jeg fått av og til, noen ganger pr imellom og andre ganger kortere tid i mellom. Nå for litt siden fikk jeg det jeg trodde var det samme, det startet likt med flekkene men det utartet seg så hele tungen svir, det kommer og går ila hele dagen, noen ganger er det veldig vondt på hele tungen og andre ganger kan det gjøre vondt på tuppen av tungen eller sidene, kan også få en stikkende eller kilende følelse rundt svelget.. tannlegen mente det var sopp så jeg har fått medisin for det men jeg har ikke belegg på tungen, den har dog hvite papiller. Jeg syntes beskrivelsen av brennende munn syndrom passer for det jeg sliter med nå, men blir gal av å tenke på at jeg skulle måtte gå sånn i årevis😭

Anonymkode: c81ef...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 17.59):

Har blitt frisk igjen, men denne brennende/sviende følelsen henger igjen. Noen som har hatt det samme og har noen tips, eller går det bare over av seg selv om tid og stunder? 

Hvordan går det nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 21.16):

Slet med det av og på i noen år. Begynte tilbake i 2021 eller noe, og er vel kanskje et år siden jeg opplevde enda et oppbluss av det.

Tenkte at det var slik «geographic tongue». Var det som passet best til beskrivelsen. Utrolig irriterende. Begynte alltid med følelsen av at jeg hadde spist noe varm og følelsen av at det svir i munnen. Men så ga det seg aldri og fortsatte i noen uker om gangen. Før det tok seg opp igjen en måned og to senere. 

Anonymkode: c1156...2f9

Hadde du vondt på hele tungen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 20.17):

Hvordan går det nå?

Mye bedre med tilskudd. Fortsatt litt brennende følelse, men den intense smerten har blitt mye bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.19):

Mye bedre med tilskudd. Fortsatt litt brennende følelse, men den intense smerten har blitt mye bedre. 

Hva tar du for det? Sink? B12?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 21.25):

Jeg har ikke geografisk tunge. Jeg tror det er hormonelt pga covid. Det kom paralelt med viruset, og det står en del om burning mouth syndrom og covid på nettet. 

Har du mistet/endret smakssans også? Jeg opplever det nå, maten smaker ikke noe særlig lenger, både annerledes og mindre enn vanlig, men samtidig kjennes maten sterk ut på tunga og i munnhulen, selv om det er helt mild mat. Veldig rart! Jeg har hatt vond hals og slimdannelse i halsen i 12 uker nå, aner ikke hvorfor det ikke går over. Har ikke vært syk på noen annen måte, eller hatt feber, men tanken slo meg om det kanskje kan ha vært covid. Først når jeg leste det du skrev her, kombinasjonen covid og brennende munn, tenkte jeg på muligheten at det kanskje kan være en sammenheng her også. Aner ikke om det er covid jeg har hatt da🤔

Anonymkode: 64e7f...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva tar du for det? Sink? B12?

Ja. Samt jeg drikker en elektrolyttblanding siden jeg føler meg dehydrert (svetter mye når syk). 

Det er ikke løst altså, så jeg skal til tannlegen for å sjekke munnhulen også. Siden det ble så mye bedre så utsatte jeg timen litt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du mistet/endret smakssans også? Jeg opplever det nå, maten smaker ikke noe særlig lenger, både annerledes og mindre enn vanlig, men samtidig kjennes maten sterk ut på tunga og i munnhulen, selv om det er helt mild mat. Veldig rart! Jeg har hatt vond hals og slimdannelse i halsen i 12 uker nå, aner ikke hvorfor det ikke går over. Har ikke vært syk på noen annen måte, eller hatt feber, men tanken slo meg om det kanskje kan ha vært covid. Først når jeg leste det du skrev her, kombinasjonen covid og brennende munn, tenkte jeg på muligheten at det kanskje kan være en sammenheng her også. Aner ikke om det er covid jeg har hatt da🤔

Anonymkode: 64e7f...be7

Jeg mistet både luktesans og smakssans. Dvs det lille jeg kunne smake smakte bare rart. Det du beskriver er jo ikke brennende munn da. Brennende munn er konstant svie/brenning i hele munnen og på tunga. Gjør veldig vondt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Samt jeg drikker en elektrolyttblanding siden jeg føler meg dehydrert (svetter mye når syk). 

Det er ikke løst altså, så jeg skal til tannlegen for å sjekke munnhulen også. Siden det ble så mye bedre så utsatte jeg timen litt :) 

Jeg har fått brennende munn skjønner du, har vært hos tannlege. Konklusjonen var at jeg fikk det pga kroppen har vært igjennom stor belastning/traume. (Har hatt det vanskelig og vært igjennom mye de 6 siste mnd). Jeg har tatt blodprøver hos lege for å sjekke mangler så har begynt med tilskudd for det jeg hadde lite av. Om det er brennende munn du har må det bare gå sin gang, men det hjelper mye å stresse ned, prøv yoga eller meditasjon, har selv startet med det. Det kan jo være flere grunner til brennende munn, plandt annet stress/psykisk helse og hosmoner som ved overgangsalder. Kom gjerne med oppdateringer om hva som hjelper for deg😊 jeg prøver å finne ut av hva som fungerer best for meg🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått brennende munn skjønner du, har vært hos tannlege. Konklusjonen var at jeg fikk det pga kroppen har vært igjennom stor belastning/traume. (Har hatt det vanskelig og vært igjennom mye de 6 siste mnd). Jeg har tatt blodprøver hos lege for å sjekke mangler så har begynt med tilskudd for det jeg hadde lite av. Om det er brennende munn du har må det bare gå sin gang, men det hjelper mye å stresse ned, prøv yoga eller meditasjon, har selv startet med det. Det kan jo være flere grunner til brennende munn, plandt annet stress/psykisk helse og hosmoner som ved overgangsalder. Kom gjerne med oppdateringer om hva som hjelper for deg😊 jeg prøver å finne ut av hva som fungerer best for meg🙈

Hm, interessant. Har også hatt mye belastninger over tid, vet at bms også kan oppstå av angst/stress. Men også covid. Kanskje covid får begeret til å renne over? Hvordan er ånden din? Min er grusom, noe som gjør at jeg kanskje tenker at det kan være sopp også. Så skal få sjekket og utelukket fysiologiske årsaker. 

Jeg tok blodprøver i forbindelse med noe annet bare 3 dager før covid brøt ut, og alt var godt innenfor normalen. Hos meg så brøyt det ut igjen etter et sukkerkick, så jeg lurer litt på om det er en tarm/soppgreie oppi det hele også, selv om tunga er "ren". Jeg skal begynne med å kutte ut frukt/sukker/gjær/hvete og se hva som skjer. Flere veier til Rom :) 

Skrevet

Hm, interessant. Har også hatt mye belastninger over tid, vet at bms også kan oppstå av angst/stress. Men også covid. Kanskje covid får begeret til å renne over? Hvordan er ånden din? Min er grusom, noe som gjør at jeg kanskje tenker at det kan være sopp også. Så skal få sjekket og utelukket fysiologiske årsaker. 

Jeg tok blodprøver i forbindelse med noe annet bare 3 dager før covid brøt ut, og alt var godt innenfor normalen. Hos meg så brøyt det ut igjen etter et sukkerkick, så jeg lurer litt på om det er en tarm/soppgreie oppi det hele også, selv om tunga er "ren". Jeg skal begynne med å kutte ut frukt/sukker/gjær/hvete og se hva som skjer. Flere veier til Rom :) 

Jeg hadde også sopp i tillegg da immunforsvaret mitt var helt i bunn etter min dårlige "periode" spise veldig lite og mye dritt lenge. Dårlig ånde ja. Fyll på med mye probiotika. Biola og yoghurt uten sukker. Jeg kutta ut sukker og mat med gjær og drikker kun vann og farris naturell, men spiser litt grovbrød av og til, alltid biola til brødmat/mellommåltid og yoghurt til frokost/kvelds. Vær nøye med tannpuss, tanntråd og tungeskrape, ikke bruke munnskyllevann for det kan gjøre bms værre. Mye mulig covid toppa begeret ditt ja! Lurt å tenke på hva man spiser også, ved å spise mest mulig ren og god mat for mage og tarm👍 for meg er det også mye mindre intenst i munnen nå, håper det bare avtar mer og mer, vært sånn i ca 3-4 uker. Prøver å "omstille" hjernen litt😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde også sopp i tillegg da immunforsvaret mitt var helt i bunn etter min dårlige "periode" spise veldig lite og mye dritt lenge. Dårlig ånde ja. Fyll på med mye probiotika. Biola og yoghurt uten sukker. Jeg kutta ut sukker og mat med gjær og drikker kun vann og farris naturell, men spiser litt grovbrød av og til, alltid biola til brødmat/mellommåltid og yoghurt til frokost/kvelds. Vær nøye med tannpuss, tanntråd og tungeskrape, ikke bruke munnskyllevann for det kan gjøre bms værre. Mye mulig covid toppa begeret ditt ja! Lurt å tenke på hva man spiser også, ved å spise mest mulig ren og god mat for mage og tarm👍 for meg er det også mye mindre intenst i munnen nå, håper det bare avtar mer og mer, vært sånn i ca 3-4 uker. Prøver å "omstille" hjernen litt😊

Er ikke lenge siden jeg tok probiotika, men kan ta ei runde til sånn tilfelle. Jeg spiser nesten aldri sukker og korn/gjær, men hadde en utskeielse nylig som kanskje var med på å trigge. Tenker jeg skal droppe frukten en stund for å se. Jeg spiser veldig sunt, hovedsakelig råvarebasert og mye grønt, nesten aldri brød/pasta/ris. Tanntråd og tannpuss, er ingenting å skrape av tunga. Aldri brukt munnskyllevann. Får nok bare få tannlegen til å gå over og se om han ser noe, så gjør jeg det jeg kan så lenge :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er ikke lenge siden jeg tok probiotika, men kan ta ei runde til sånn tilfelle. Jeg spiser nesten aldri sukker og korn/gjær, men hadde en utskeielse nylig som kanskje var med på å trigge. Tenker jeg skal droppe frukten en stund for å se. Jeg spiser veldig sunt, hovedsakelig råvarebasert og mye grønt, nesten aldri brød/pasta/ris. Tanntråd og tannpuss, er ingenting å skrape av tunga. Aldri brukt munnskyllevann. Får nok bare få tannlegen til å gå over og se om han ser noe, så gjør jeg det jeg kan så lenge :) 

Da gjør du mye rett👍 det skal nok mer til enn en liten utskeielse å få sopp altså🙈 kom med en oppdatering da, nysgjerrig på hvordan det går vidre😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Forresten, har du sett prøveresultatene fra blodprøvene dine eller fikk du bare beskjed om at alt var bra? Jeg var inne på en nettside der prøvesvarene står og sjekket selv, og selv om jeg ikke hadde for lite av enkelte ting var det alikevel noen vitaminer som kunne fylles på👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forresten, har du sett prøveresultatene fra blodprøvene dine eller fikk du bare beskjed om at alt var bra? Jeg var inne på en nettside der prøvesvarene står og sjekket selv, og selv om jeg ikke hadde for lite av enkelte ting var det alikevel noen vitaminer som kunne fylles på👍

Jeg sjekker alltid resultatene selv. Er langt over referanseområdet på alt, gode nivåer. 

Skrevet

Jeg sjekker alltid resultatene selv. Er langt over referanseområdet på alt, gode nivåer. 

Okei, jeg har ikke visst om det tidligere, var tannlegen min som tipset meg om det🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Okei, jeg har ikke visst om det tidligere, var tannlegen min som tipset meg om det🙈

Lært av erfaring at jeg ikke kan stole på "ok", kan være viktig å ha høyere nivåer av flere ting :) 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 14.45):

Lært av erfaring at jeg ikke kan stole på "ok", kan være viktig å ha høyere nivåer av flere ting :) 

Hvordan går det? Vært hos tannlegen og fått en sjekk?☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...