Ab_naturals Skrevet 20. mai #941 Skrevet 20. mai HylendeApe skrev (5 timer siden): Er det andre som ikke har fått bekreftelse på sine stemmer? Dette gjaldt både semifinalen og finalen – ikke fått noen bekreftelse på at stemmene er mottatt, jeg. Og har NRK skrevet om det? (Ikke som jeg har sett.) Har Israel bare kapret hele telefonnettet? 🙄 Ingen bekreftelser jeg heller.
Ab_naturals Skrevet 20. mai #942 Skrevet 20. mai Ab_naturals skrev (1 minutt siden): Ingen bekreftelser jeg heller. Fikk det ifjor, på samme nummer ser jeg. Men ingenting i år.
Mayah Skrevet 20. mai #943 Skrevet 20. mai HylendeApe skrev (5 timer siden): Er det andre som ikke har fått bekreftelse på sine stemmer? Dette gjaldt både semifinalen og finalen – ikke fått noen bekreftelse på at stemmene er mottatt, jeg. Og har NRK skrevet om det? (Ikke som jeg har sett.) Har Israel bare kapret hele telefonnettet? 🙄 Hmm, jeg fikk bekreftelse på den ene meldinga jeg sendte, men jeg fikk ikke til å sende flere stemmer! Noen flere som opplevde det? Fikk bare varsel om "ikke sendt", selv om jeg prøvde å stemme på forskjellige land. 1
hadet Skrevet 20. mai #944 Skrevet 20. mai Mayah skrev (2 timer siden): Hmm, jeg fikk bekreftelse på den ene meldinga jeg sendte, men jeg fikk ikke til å sende flere stemmer! Noen flere som opplevde det? Fikk bare varsel om "ikke sendt", selv om jeg prøvde å stemme på forskjellige land. Samme skjedde med meg. Fikk mange flere "ikke levert meldinger" kontra stemmer som faktisk gikk igjennom. Måtte vente en liten stund mellom hver stemme for at det skulle gå. Regner med at det var pga høy trafikk. Ikke noe mer mistenkelig.
Nonstop1 Skrevet 20. mai #945 Skrevet 20. mai Mayah skrev (2 timer siden): Hmm, jeg fikk bekreftelse på den ene meldinga jeg sendte, men jeg fikk ikke til å sende flere stemmer! Noen flere som opplevde det? Fikk bare varsel om "ikke sendt", selv om jeg prøvde å stemme på forskjellige land. Det skjedde meg også og hos andre jeg har snakket med om det i ettertid. Den første gikk igjennom med en gang, men alle forsøk etter det var mislykket. Veldig kjedelig når jeg skulle stemme på vegne av både meg selv og barna som hadde veldig forskjellige favoritter.
Gjest Floriamint Skrevet 20. mai #946 Skrevet 20. mai Fikk det på alle 20 stemmene mine. Men jeg stemte med engang det åpnet for å gi stemmer.
HylendeApe Skrevet 20. mai #947 Skrevet 20. mai murray skrev (6 timer siden): Tommy hadde øvet myyyyye, for den opptredenden han hadde i finalen var den aller beste han har hatt synes jeg! Jeg forstår ingenting. Han sang ekstremt falskt i semifinalen, og fra første tone sang han akkurat like «klokkerent» surt og falskt i finalen. Hva er det dere går på, dere som synes han sang BRA? 😁 Når man hører på studioversjonen i ettertid, så hører man hvor hardt auto-tunen jobber gjennom hele sangen. Mannen kan jo ikke å synge. Hvordan han fikk jurypoeng i det hele tatt er for meg et mysterium. 4 1
NordicViking Skrevet 20. mai Forfatter #948 Skrevet 20. mai Jeg synes det er interessant å se på stemmetallene til de forskjellige landene, og registrerer at det ofte er stor forskjell på stemmer fra juryen vs. folket. Og det mest interessante - og kanskje mest overraskende - i årets finale er stemmene til Sveits. Etter at alle stemmene fra juryen var talt opp og presentert på TV, så lå Sveits på 2. plass med 214 poeng. Kun Østerrike lå foran. Juryen i 31 land - inkludert Norge - hadde gitt stemmer til Sveits, det samme som for Østerrike. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde særlig sans for det sveitsiske bidraget, og de fikk ingen stemmer fra meg. Men jeg ble temmelig overrasket - og kanskje litt sjokkert - da folkets stemmer til Sveits ble lest opp. De fikk ...... zero, zip, zilch, nada. De fikk null - 0 - fra folket! Hvordan er det mulig? Og hvordan kan det være så stor forskjell på hvordan juryen og folket vurderer en sang? Fra 2016 og fram til i år (9 finaler), så har det aldri skjedd at et land på Topp 10 i jurystemmer har endt opp med null stemmer fra folket. https://eurovisionworld.com/eurovision/2025 3 1
Ab_naturals Skrevet 21. mai #949 Skrevet 21. mai NordicViking skrev (7 timer siden): Jeg synes det er interessant å se på stemmetallene til de forskjellige landene, og registrerer at det ofte er stor forskjell på stemmer fra juryen vs. folket. Og det mest interessante - og kanskje mest overraskende - i årets finale er stemmene til Sveits. Etter at alle stemmene fra juryen var talt opp og presentert på TV, så lå Sveits på 2. plass med 214 poeng. Kun Østerrike lå foran. Juryen i 31 land - inkludert Norge - hadde gitt stemmer til Sveits, det samme som for Østerrike. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde særlig sans for det sveitsiske bidraget, og de fikk ingen stemmer fra meg. Men jeg ble temmelig overrasket - og kanskje litt sjokkert - da folkets stemmer til Sveits ble lest opp. De fikk ...... zero, zip, zilch, nada. De fikk null - 0 - fra folket! Hvordan er det mulig? Og hvordan kan det være så stor forskjell på hvordan juryen og folket vurderer en sang? Fra 2016 og fram til i år (9 finaler), så har det aldri skjedd at et land på Topp 10 i jurystemmer har endt opp med null stemmer fra folket. https://eurovisionworld.com/eurovision/2025 At et bidrag får lite poeng fra folket betyr ikke at folk har vurdert dem som dårligst, bare at de ikke har vært helt på topp. De fleste stemmer gjerne bare på den ene sangen som de liker aller best, noen kanskje på to-tre stk. Sveits kan ha vært på mange sin topp-5-eller 10 -liste, men så lenge publikum ikke rangerer stemmene sine sånn som juryer gjør, fanges ikke dette opp når kun de helt øverste mottar stemmer. Og siden folk har forskjellig musikksmak vil det som for mange framstår som "spesielle" bidrag gjerne være andres høydepunkt, mens de mer streite, men gode, forsvinner under stemmegivningen. Det er viktig å huske på at ingen stemmer NED noen bidrag, og ingen (utenom juryen) rangerer bidragene. Dermed er det dessverre slik at de som havner nederst på folkestemmene kan enten være virkelig elendig, eller bare nesten helt på topp. 4
Marihønepøne Skrevet 21. mai #950 Skrevet 21. mai HylendeApe skrev (22 timer siden): Er det andre som ikke har fått bekreftelse på sine stemmer? Dette gjaldt både semifinalen og finalen – ikke fått noen bekreftelse på at stemmene er mottatt, jeg. Og har NRK skrevet om det? (Ikke som jeg har sett.) Har Israel bare kapret hele telefonnettet? 🙄 Ab_naturals skrev (17 timer siden): Ingen bekreftelser jeg heller. Ab_naturals skrev (17 timer siden): Fikk det ifjor, på samme nummer ser jeg. Men ingenting i år. Mayah skrev (17 timer siden): Hmm, jeg fikk bekreftelse på den ene meldinga jeg sendte, men jeg fikk ikke til å sende flere stemmer! Noen flere som opplevde det? Fikk bare varsel om "ikke sendt", selv om jeg prøvde å stemme på forskjellige land. hadet skrev (15 timer siden): Samme skjedde med meg. Fikk mange flere "ikke levert meldinger" kontra stemmer som faktisk gikk igjennom. Måtte vente en liten stund mellom hver stemme for at det skulle gå. Regner med at det var pga høy trafikk. Ikke noe mer mistenkelig. Nonstop1 skrev (14 timer siden): Det skjedde meg også og hos andre jeg har snakket med om det i ettertid. Den første gikk igjennom med en gang, men alle forsøk etter det var mislykket. Veldig kjedelig når jeg skulle stemme på vegne av både meg selv og barna som hadde veldig forskjellige favoritter. Jeg håper dere rapporterer det. Det samme med ALLE som fikk bekreftelse på at de hadde stemt på Israel under semifinalen. 3 1
HylendeApe Skrevet 21. mai #951 Skrevet 21. mai (endret) Marihønepøne skrev (9 timer siden): Jeg håper dere rapporterer det. Det samme med ALLE som fikk bekreftelse på at de hadde stemt på Israel under semifinalen. Hvem skal man rapportere til? Jeg sendte mail til NRK, de svarte overraskende fort, men de leste ikke hva jeg skrev ordentlig, selv om jeg sendte to oppfølgingsmailer. Uansett, det eneste jeg fikk ut av den som svarte var "Stemmesystemet til Eurovision Song Contest blir driftet av arrangøren, EBU og de har svart følgende når det gjelder stemmetrøbbel i semifinalen:" (som jeg ikke spurte om 🙄) Så det virker som de fraskriver seg ansvar og at alt skyves på EBU. Så må vi da reklamere på det det kostet å sende stemmene. Endret 21. mai av HylendeApe 1
HylendeApe Skrevet 21. mai #952 Skrevet 21. mai NordicViking skrev (19 timer siden): Jeg synes det er interessant å se på stemmetallene til de forskjellige landene, og registrerer at det ofte er stor forskjell på stemmer fra juryen vs. folket. Og det mest interessante - og kanskje mest overraskende - i årets finale er stemmene til Sveits. Etter at alle stemmene fra juryen var talt opp og presentert på TV, så lå Sveits på 2. plass med 214 poeng. Kun Østerrike lå foran. Juryen i 31 land - inkludert Norge - hadde gitt stemmer til Sveits, det samme som for Østerrike. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde særlig sans for det sveitsiske bidraget, og de fikk ingen stemmer fra meg. Men jeg ble temmelig overrasket - og kanskje litt sjokkert - da folkets stemmer til Sveits ble lest opp. De fikk ...... zero, zip, zilch, nada. De fikk null - 0 - fra folket! Hvordan er det mulig? Og hvordan kan det være så stor forskjell på hvordan juryen og folket vurderer en sang? Fra 2016 og fram til i år (9 finaler), så har det aldri skjedd at et land på Topp 10 i jurystemmer har endt opp med null stemmer fra folket. https://eurovisionworld.com/eurovision/2025 Det er også årets store – og kanskje tiårets største – sjokk for meg. Jeg kunne ikke fatte og begripe det. Det må være en helt ekstrem versjon av det @Ab_naturals sa under, at det ikke var favoritten til noen (men det kan ikke ha vært #2, #3, #4, eller #5 til noen heller da). Det nærmeste den kom å få poeng var Portugal, hvor den kom på en 11. plass. Det er faktisk et år med et større gap, rent poengmessig – det var i 2019 når Norge (Keiino) fikk 291 telefonstemmer mot bare 40 jurystemmer. (Dette gjelder ikke forskjell i plasseringer, da.) 3
Marihønepøne Skrevet 21. mai #953 Skrevet 21. mai (endret) HylendeApe skrev (1 time siden): Hvem skal man rapportere til? Jeg sendte mail til NRK, de svarte overraskende fort, men de leste ikke hva jeg skrev ordentlig, selv om jeg sendte to oppfølgingsmailer. Uansett, det eneste jeg fikk ut av den som svarte var "Stemmesystemet til Eurovision Song Contest blir driftet av arrangøren, EBU og de har svart følgende når det gjelder stemmetrøbbel i semifinalen:" (som jeg ikke spurte om 🙄) Så det virker som de fraskriver seg ansvar og at alt skyves på EBU. Så må vi da reklamere på det det kostet å sende stemmene. Vi får vel skrive til NRK vi som ikke fikk feil svar også, da, og fortelle at vi krever at NRK framskaffer fra EBU og offentliggjør stemmetallene fra både semifinale 1 og finalen. Kanskje de skjønner at dette her er viktig hvis de ønsker at Eurovision skal fortsette videre. Hvis "alle" tror stemmesystemet er korrupt og vi neste år igjen risikerer en vinner som er i aktiv angrepskrig og som beveger seg farlig nær grensa for stemmejuks, er det ikke gitt at fansen gidder å være med på det her lenger. Så skriv, folkens. Både til NRK og til EBU. Endret 21. mai av Marihønepøne 1
Svava Skrevet 21. mai #954 Skrevet 21. mai Marihønepøne skrev (1 time siden): Vi får vel skrive til NRK vi som ikke fikk feil svar også, da, og fortelle at vi krever at NRK framskaffer fra EBU og offentliggjør stemmetallene fra både semifinale 1 og finalen. Kanskje de skjønner at dette her er viktig hvis de ønsker at Eurovision skal fortsette videre. Hvis "alle" tror stemmesystemet er korrupt og vi neste år igjen risikerer en vinner som er i aktiv angrepskrig og som beveger seg farlig nær grensa for stemmejuks, er det ikke gitt at fansen gidder å være med på det her lenger. Så skriv, folkens. Både til NRK og til EBU. Israel beveger seg farlig nær stemmejuks? Den må du forklare. Israel var ikke med i semifinale 1 og EBU har forklart at alle stemmene til Kroatia gikk til Kroatia (selv om noen fikk sms-bekreftelse på at de hadde stemt på Israel som hadde samme nr. i semifinale 2). Fremstår som en ikke-sak. 1
Ardwinna Skrevet 21. mai #955 Skrevet 21. mai Svava skrev (46 minutter siden): Israel beveger seg farlig nær stemmejuks? Den må du forklare. Med unntak av en tvilsom reklamekampanje sponset av staten Israel, var det vel ikke direkte stemmejuks organisert av Israel. Men at Israel har fått svært god drahjelp av ivrig mobilisering og folk som har utnyttet et smutthull (også kalt juks), er det ingen tvil om. Det er mye lettere å mobilisere og stemme på ett bidrag enn å mobilisere til å ikke stemme på et bidrag. 4
Måneskinn Skrevet 22. mai #957 Skrevet 22. mai Tiger Jack skrev (På 18.5.2025 den 6.55): Hvorfor greier ikke Norge å sende bidrag som faktisk kan konkurrere? Det går jo flere år mellom hver gang vi har en reell toppkandidat. Sverige er alltid i toppen, med særdeles få unntak. Norge er som regel i bunnsjiktet, med svært få unntak. Hva er det vi ikke har forstått? Dette handler jo ikke om flaks, det handler om at Sverige m.fl. har knekt koden. Sverige er alltid i toppen, men på en kunstig måte. De ligger øverst på oddsen, selv før de har valgt vinner. DET syns jeg er helt latterlig. Syns ikke oddsen bør "åpnes" eller hva man skal kalle det før alle land har sluppet sine låter. For øvrig veldig glad at de ikke vant i år, igjen. Ellers er Sverige irriterende flinke, men jeg syns ikke alltid at låtene er såå gode som mange skal ha det til. Men de er utrolig dyktig på å arrangere sin Melodifestival, og de tør kanskje å være litt mer kommerse enn hva vi i Norge er. Men, jeg håper på en bedring nå til neste år med ny musikalsk leder og ny prosjektleder. De er veldig lydhøre for innspill, og vi får i praksis mange sett med nye ører som skal velge ut låter til å være med. Stig Karlsen var også god, men etter mange år så var det på tide å bytte han ut. Men han gjorde mye fint for konkurransen og brukte kontaktene sine godt. Ang det å "knekke koden", jeg tror ikke det er en kode å knekke. Men det er jo mer en regel enn unntak at Norge får "bank" av juryen nesten uansett hva vi sender. Gåte i fjor, burde jo strengt tatt være en juryelåt, men nei. Ei heller Keiino (men tror uansett at Monument hadde gjort det bedre) fikk gode poeng - og jeg mener at de to låtene var både med originale elementer og gode, håndverksmessig sett. Men Norge er liksom litt i "baksetet" hos mange der ute, men fansen elsker oss jo. Så, vi får bare prøve igjen og igjen, til vi vinner igjen 4
NordicViking Skrevet 23. mai Forfatter #958 Skrevet 23. mai EBUs Martin Green, toppsjef for Eurovision Song Contest, har skrevet et åpent brev til TV-seerne. Der skriver han at EBU skal granske stemmesystemet i Eurovision. Blant annet skal de se på hvordan artister promoteres av delegasjonene sine, og om grensen på 20 stemmer per betalingsmetode bør endres. (VG) ... Martin Greens brev: https://eurovision.tv/mediacentre/release/open-letter-esc-community-martin-green-cbe 1
Nowayback Skrevet 24. mai #959 Skrevet 24. mai Espresso Macchiato bare vokser på meg.. Tar meg i å nynne på den hele tiden. Hører også på vinneren Østerrike, samt Danmark. De tre mest fengende i årets Eurovision. 2
GlitrendeSjokolade Skrevet 25. mai #960 Skrevet 25. mai (endret) Svava skrev (På 18.5.2025 den 9.28): Nå begynner det å bli noen år siden folkets favoritt har vunnet. Håper juryen forsvinner. De skal stemme nøytralt, men de gjør jo heller ikke det og de har en smak som ikke er på bølgelengde med folket. Hva var for eksempel de 200 poengene til Sveits fra juryen, mens folket gav 0 poeng? I 2023 vant Sverige, men Finland var klart folkets favoritt. I fjor vant Sveits, men de var forbigått av flere land blant folket. Nå vant Østerrike til tross for at flere land fikk flere folkestemmer. Det er ikke vits å stemme fordi juryen uansett avgjør. Jeg er enig i at Finland skulle vunnet i 2023, men i 2021 var det folkets favoritt som vant om jeg ikke tar feil? Når måneskin vant. I år er jeg veldig glad for at juryen er med å stemmer. Ellers hadde Israel vunnet, og det er jeg sterkt uenig. Israel hadde ikke fortjent å vinne. JJ fra Østerrike var mye bedre enn hun fra Israel. Det virker som om mange stemte på Israel kun for å vise sin støtte til Israel på grunn av krigen. Israel burde ikke fått lov å være med i ESC og håper de blir utestengt og ikke får være med til neste år. Jeg er glad for at Østerrike vant og ikke Israel. Endret 25. mai av GlitrendeSjokolade 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå