Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tiger Jack skrev (59 minutter siden):

Hvorfor greier ikke Norge å sende bidrag som faktisk kan konkurrere? Det går jo flere år mellom hver gang vi har en reell toppkandidat.

Sverige er alltid i toppen, med særdeles få unntak. Norge er som regel i bunnsjiktet, med svært få unntak. Hva er det vi ikke har forstått? Dette handler jo ikke om flaks, det handler om at Sverige m.fl. har knekt koden.

Jeg mener selv at jeg har et godt musikkøre, og visste på forhånd at Norges bidrag kom langt ned. Det holder liksom ikke - verken i stemme, tekst eller låt. Men norske, trauste nordmenn liker godt det middelmådige. Vi skal liksom ikke være for mye, for pompøse eller ta for stor plass. 

Så sitter vi her, slukøret år etter år og lurer på hvorfor det gikk så dårlig når låta var "såååå bra". 

Det viser seg også i andre konkurranser, som feks the voice. Vi har en tendens til å gå mer etter person enn stemme. Se på Norge, sammenliknet med andre land i slike konkurranser; vi når ikke vokalistene opp til knærne engang - fordi vi heller går for den joviale totningen som mistet mora si da han var tre. 

Skulle vi hatt noen som helst sjans i toppsjiktet i år burde vi sendt Nataleen til Basel. Men sånn ble det ikke. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Lighter" var rett og slett ikke god nok som sang og jeg følte også at futten var gått litt ut av Kyle Alessandro i finalen. Det sier jeg ingenting på, jeg skjønner at det er et krevende program.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tjukka skrev (7 minutter siden):

Jeg mener selv at jeg har et godt musikkøre, og visste på forhånd at Norges bidrag kom langt ned. Det holder liksom ikke - verken i stemme, tekst eller låt. Men norske, trauste nordmenn liker godt det middelmådige. Vi skal liksom ikke være for mye, for pompøse eller ta for stor plass. 

Så sitter vi her, slukøret år etter år og lurer på hvorfor det gikk så dårlig når låta var "såååå bra". 

Det viser seg også i andre konkurranser, som feks the voice. Vi har en tendens til å gå mer etter person enn stemme. Se på Norge, sammenliknet med andre land i slike konkurranser; vi når ikke vokalistene opp til knærne engang - fordi vi heller går for den joviale totningen som mistet mora si da han var tre. 

Skulle vi hatt noen som helst sjans i toppsjiktet i år burde vi sendt Nataleen til Basel. Men sånn ble det ikke. 

Tror du treffer spikeren på hodet her; Norge er for anonyme. De pompøse eller ekstreme bidragene er de som kommer lengst opp. Og så kommer vi ikke unna at det er en del kameraderi blant land også. Noen stemmer alltid på hverandre. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

"Lighter" var rett og slett ikke god nok som sang og jeg følte også at futten var gått litt ut av Kyle Alessandro i finalen. Det sier jeg ingenting på, jeg skjønner at det er et krevende program.

Ja herlighet, for en uke det har vært for ham. Måtte trekke visdomstann med det som følger med av smerter og medisiner, generelt masse øving og semifinale-nerver (tenk for en oppladning og utladning det må ha vært), håndtere media som blant annet ville rulle med russe-Kyle, og alt dette oppi en eksamensperiode hvor han også har eksamen i morgen 😅 Det er mye å takle for en 19-åring, all ære til ham 👏

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Altså "Lighter"? Bare der ble det feil. Det tar meg tilbake til 90-tallet, da jeg røkte camel light med begge hender. Og da jeg kjøpte en zippo-lighter til kjæresten min med initialene hans inngravert 😅

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Tjukka skrev (1 minutt siden):

Altså "Lighter"? Bare der ble det feil. Det tar meg tilbake til 90-tallet, da jeg røkte camel light med begge hender. Og da jeg kjøpte en zippo-lighter til kjæresten min med initialene hans inngravert 😅

Jeg vet det, men dårlig engelsk/ rart bruk av språk er ikke nødvendigvis grunn til at resultatet blir middelmådig. Fairytale fikk jo litt av hvert av tilbakemeldinger på akkurat det området.

Og jeg er usikker på om

You don't want to go under
So you let me go under

gjorde noe særlig for resultatet til JJ. Det er nok andre ting det går på.

• Liker 4
Skrevet

Nå begynner det å bli noen år siden folkets favoritt har vunnet. Håper juryen forsvinner. De skal stemme nøytralt, men de gjør jo heller ikke det og de har en smak som ikke er på bølgelengde med folket. Hva var for eksempel de 200 poengene til Sveits fra juryen, mens folket gav 0 poeng? 

I 2023 vant Sverige, men Finland var klart folkets favoritt. 

I fjor vant Sveits, men de var forbigått av flere land blant folket. 

Nå vant Østerrike til tross for at flere land fikk flere folkestemmer. 

Det er ikke vits å stemme fordi juryen uansett avgjør. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Svava skrev (10 minutter siden):

Nå begynner det å bli noen år siden folkets favoritt har vunnet. Håper juryen forsvinner. De skal stemme nøytralt, men de gjør jo heller ikke det og de har en smak som ikke er på bølgelengde med folket. Hva var for eksempel de 200 poengene til Sveits fra juryen, mens folket gav 0 poeng? 

Tenker du at folkestemmene er noe mer nøytrale med de resultatene Israel har hatt de siste to årene?

Bidraget til Sveits var helt nydelig, men folk pleier (blant annet) ikke å stemme på de som akkurat har vunnet. Nettopp fordi folk ikke er nøytrale.

• Liker 9
Gjest Floriamint
Skrevet

Bare trist hvordan denne konkurranse har blitt. Før handlet det om musikk sang melodi og show. Nå kan ikke folk sitte sammen å se showet engang. Pga boikott meninger osv.  

Gjest Dyp pust
Skrevet
Nymerïa skrev (52 minutter siden):

Enig med deg. Jeg syns det er en veldig god radiolåt, men ikke showlåt. Og omvendt med den østeriske. 

Men igjen, det er godt å slippe å sponse et sånt show i Norge. 

Gjest pop up bruker
Skrevet
Svava skrev (26 minutter siden):

Jeg syns derimot litt av hele pakka med konkuransen også er fagjurien, og syms det fungerer ganske godt nå? Nå veier vel både fagjurien og folkets stemmer like mye? 

Skrevet
Floriamint skrev (5 minutter siden):

Bare trist hvordan denne konkurranse har blitt. Før handlet det om musikk sang melodi og show. Nå kan ikke folk sitte sammen å se showet engang. Pga boikott meninger osv.  

Enig, hvor blir det av gleden da....

• Liker 3
Skrevet
Tjukka skrev (1 time siden):

Hehe enig. Det er noe rart med hele setningen. I'll be my own lighter. Kan man i det hele tatt si dette? 

Var det slik at han måtte bytte ut et ord? Ville gitt mening.

Tror forresten vi snakker Bic, ikke Zippo

• Liker 5
Skrevet
venus* skrev (9 minutter siden):

Hehe enig. Det er noe rart med hele setningen. I'll be my own lighter. Kan man i det hele tatt si dette? 

Var det slik at han måtte bytte ut et ord? Ville gitt mening.

Tror forresten vi snakker Bic, ikke Zippo

Jeg trodde han sang i'll be my own lady???

• Liker 1
Skrevet
Svava skrev (1 time siden):

Gjennom historien har det vært prøvd både kun juryer, kun folkestemmer og som nå, en miks. Det har alltid kommet protester men til syvende og sist er det nok få som ønsker seg tilbake til de to andre alternativene. 

Ren juryavstemning kunne være i utakt med folket og gjøre programmet kjedeligere å se på, samt det blir mer engasjerende når man er med og stemmer selv. Samtidig sikret de at kvalitet alltid ble vurdert og verdsatt, som i tilfellet med Sveits igår. Låten var definitivt bedre enn null poeng, men siden folkestemmer oftest premierer ytterpunktene risikerer man at gode bidrag fremstår som tapere uten jurystemmer.

Ren folkeavstemning var som sagt testet tidligere, med det resultat at alle bidragene måtte overgå hverandre i å sjokkere for å bli et slikt ytterpunkt. Jeg husker den perioden godt og det var utrolig dårlig kvalitet den gang. Seriøse musikere giddet ikke være med siden de visste at de ikke ble verdsatt hvis de ikke var ekstremt minneverdige eller sjokkerende. Italia var f.eks ett av flere land som holdt på å melde seg helt ut den gang. Samtidig åpnet folkestemmer for ren politikk og opinionspåvirkning på helt nye måter.

Det som reddet konkurransen var den ordningen vi har idag, selv med de svakheter den har. Den sikrer at folket får si sitt samtidig som juryer vurderer kvalitet. 

Ikke optimalt men det beste vi har, synes jeg. Selv om jeg heiet på hhv Finland og Kroatia de to siste år.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
minienthe skrev (9 timer siden):

Personlig synes jeg den var dørgende kjedelig. Grei stemme på fyren, for all del men hører mer hjemme på en konserthus eller operascene enn i ESC. ESC for meg er mer fest og moro og ikke ballader eller ting som dette.

Ja synes det ble veldig mye jamring,  usikker om han prøvde seg på opera eller noe annet

• Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (7 timer siden):

De må jo ha vært limt fast til kjolen med Karlsons klister😂

Ja og jeg elsker det

Skrevet
Tough cookie skrev (8 timer siden):

Han er vel ferdig med stemmeskiftet siden han er 19?

Det var en spøk altså

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Angående vinneren er jeg fornøyd og syns det var fortjent. Selv om en liten del av meg håpet Frankrike endelig skulle ta det. Han hadde en god sang og bra stemme selv fremførelsen i semi var bedre enn finalen. Jeg forstår at opera og den type sanger ikke er for alle, men det var også mange som likte den. Jeg syns denne var veldig mye bedre enn fjorårets vinner Sveits.

Jeg syns og det var en rettferdig vinner da han fikk en del stemmer fra både jury og folkestemmer uten at det var masse fra det ene og lite fra det andre. Altså var det en sang som jevnt over både juryen og folket likte. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Ludovica- skrev (27 minutter siden):

Angående vinneren er jeg fornøyd og syns det var fortjent. Selv om en liten del av meg håpet Frankrike endelig skulle ta det. Han hadde en god sang og bra stemme selv fremførelsen i semi var bedre enn finalen. Jeg forstår at opera og den type sanger ikke er for alle, men det var også mange som likte den. Jeg syns denne var veldig mye bedre enn fjorårets vinner Sveits.

Jeg syns og det var en rettferdig vinner da han fikk en del stemmer fra både jury og folkestemmer uten at det var masse fra det ene og lite fra det andre. Altså var det en sang som jevnt over både juryen og folket likte. 

100 % enig.

Ser flere ikke likte vokalen, men jeg synes han hadde en helt fenomenal stemme!

synes også det er flott når noe som oser av kvalitet vinner fremfor noen som har knapt en middelmådig stemme men ser bare sinnsykt bra ut i en glitterbikini.  😅

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...