Dusten Skrevet 7. mai #181 Skrevet 7. mai Nå er det tid for å gi en liten vurdering av enkelte bidrag vi biter oss merke med. Nummereringen er ikke mine totslplasseringer, men for å holde litt orden. Jeg starter. 1. KAJ Bara bada bastu. Fra første gjennomlytting har dett vært en favoritt for meg. Den er fengende gutta har supersjarm, og dialekten er prikken over i-en. I tillegg har det vært en glede å bli kjent med det tidligere materialet til gruppa, som er vel så bra som BBB. 2. Ukraina Denne er bare nydelig. Den fengsler fra første tone og byr på en nydelig melodiøs blanding som føles unikt ukrainsk. Nydelig vokal, flotte instrumentparti og stilig estetikk. Jeg håper denne kommer høyt, men er usikker på om den når topp 5. 3. Irland Dette er vel årets guilty pleasure. Den er simpel, hyperfengende, rar og med litt ustø vokal og dansing. Likevel blir jeg fenget. Teksten har mange lag, og melodien gjør meg glad. Det som topper det hele er den nydelige moduleringen på slutten som er helt briljant. Heia Emmy 4. Østerrike Dette er en av oddsfavorittene, men klarer ikke å fenge meg. Jeg har hørt den en del ganger, men melodien fester seg ikke. Jeg syns den er dyster, mørk og gir meg lite glede. Likevel forstår jeg at den er spådd høyt. Den bygger videre på sjangeroverskridende element slik som Sveits i fjor og fyren kan utvilsomt synge. Det er bare ikke helt min greie. 5. Finland Denne er også en fan-favoritt og er spådd høyt. Den har et bemerkelsesverdig sceneshow og Erika er absolutt en dyktig artist. For meg når den ikke helt opp. Versene er bra, men refrenget når ikke helt opp for min del. Ich komme-delen lyder litt billig rett og slett. I tillegg er jeg ikke fan av overdrevent seksualiserte sceneshow. 6. Kroatia. Tenk å falle så dypt. Fjorårets artist Baby lasagna er en av mine største favoritter gjennom tidende. Og så er dette etterfølgeren. Sangen er bråkete, teksten motbydelig, og alt bare byr meg i mot. Huff. Klar sisteplass. 4
Harlekin Skrevet 9. mai #182 Skrevet 9. mai "bedømningen" av Israels bidrag i Adresse Basel var altså så hyklersk. Helt ok at man ikke klarer å skille politikk, krig og folkemord fra musikken, men vær altså ærlig om at det er det man gjør. 4 4
NordicViking Skrevet 9. mai Forfatter #183 Skrevet 9. mai Det er nå kommet odds på hvem man tror får flest stemmer av hhv. fagjuryen og seerne. Det er Østerrike som antas å få flest stemmer fra fagjuryen. De leder foran Frankrike, Nederland og Sverige. Norge er nede på 25. plass. https://eurovisionworld.com/odds/eurovision-jury ... Når det gjelder seerne, så er det Sverige som antas å få flest stemmer. De leder foran Israel, Estland og Østerrike. Norge er nede på 23. plass. https://eurovisionworld.com/odds/eurovision-tele ... 1
Jobbermedbarn Skrevet 9. mai #184 Skrevet 9. mai Men tror dere at juryene kommer til å stemme på Sverige i år? Det er jo juryene som gjorde at verken Finland vant i 2023 eller Kroatia i fjor. Jeg synes de kan sammenlignes med Sverige i år selv om jeg synes begge disse to var bedre enn Sverige i år. Hvis juryene stemmer på Sverige i år viser ikke det at Sverige blir favorisert av juryene? Jeg har følt det i mange år og for meg blir det på en måte bekreftet hvis Sverige får mange jurypoeng i år. Når det er sagt synes jeg det er en ganske kjedelig Eurovision i år, så jeg tenker at Sverige gir den festen vi kanskje trenger. 3 1
Hedy Lamarr Skrevet 9. mai #185 Skrevet 9. mai Den der svenske badstua, fatter og begriper ikke hvorfor den ligger på oddstoppen. Hørt tilsvarende hundre ganger før, og arkivert dem som banale dans-på-lokalet-låter. For et komplett møl. 4 1
NordicViking Skrevet 9. mai Forfatter #186 Skrevet 9. mai Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden): Hvis juryene stemmer på Sverige i år viser ikke det at Sverige blir favorisert av juryene? Jeg har følt det i mange år og for meg blir det på en måte bekreftet hvis Sverige får mange jurypoeng i år. Mitt inntrykk er det samme. Man sitter igjen med den følelsen at juryene ofte går på autopilot, og gir Sverige mange stemmer av gammel vane. Dersom man ser på resultatene fra 2016 og fram til i fjor (ESC 2020 ble avlyst), så finner vi Sverige på Topp 3 i jurystemmer hele 5 av 8 ganger. De dårligste resultatene med tanke på juryene var 8. plass i fjor (med norske Marcus & Martinus), 9. plass i 2016 (med Frans), og 17. plass i 2021 (med Tusse). Det skal bli spennende å se hva som skjer i finalen, men jeg blir ikke overrasket dersom Sverige havner blant de fem beste med jurystemmer i år. 3 1
Dusten Skrevet 9. mai #187 Skrevet 9. mai Harlekin skrev (8 timer siden): "bedømningen" av Israels bidrag i Adresse Basel var altså så hyklersk. Helt ok at man ikke klarer å skille politikk, krig og folkemord fra musikken, men vær altså ærlig om at det er det man gjør. Ja, dette provoserer meg så grenseløst! All ære til Jim som klarer å holde seg saklig! 4 3
Harlekin Skrevet 9. mai #188 Skrevet 9. mai Dusten skrev (1 time siden): Ja, dette provoserer meg så grenseløst! All ære til Jim som klarer å holde seg saklig! Enig! Han skilte seg ut på en positiv måte 😊 5 1
Ludovica- Skrevet 9. mai #189 Skrevet 9. mai Hedy Lamarr skrev (3 timer siden): Den der svenske badstua, fatter og begriper ikke hvorfor den ligger på oddstoppen. Hørt tilsvarende hundre ganger før, og arkivert dem som banale dans-på-lokalet-låter. For et komplett møl. Enig. For all del en "morsom" låt og likanes karer men ingen vinnerlåt. Den er litt for sånn raj raj for min del. Og den der "rap" biten med snakke syngingen fungerer ikke for meg. Også er jeg sikkert litt preget av at jeg syns det er fryktelig kjedelig med svensk seier igjen. -- Mine favoritter er Nederland, Tyskland og Frankrike. Litt usikker foreløpig på hva jeg egentlig syns om Østerrike. Har ikke hørt den noe særlig, men kan like opera. Ellers så syns jeg Spania funker. Italia skuffer i år. At Ukraina er en stor favoritt er for meg en overaskelse. Den er hundre prosent i kategorien musikk som gir meg gnagsår i ørene. Syns sånn type musikk er veldig slitsomt å høre på. Kan leggetid Storbritannia i den kategorien. Grusomt. 1 2
NordicViking Skrevet 10. mai Forfatter #190 Skrevet 10. mai Avstemningen fra programmet 'Adresse Basel' ble ingen overraskelse. De tre beste ble Sverige, Nederland og Østerrike. Panelet og folkejuryen ligger m.a.o. tett opptil det vi ser på oddsen akkurat nå. Svenske KAJ fikk 6 x 12 og 2 x 10, og jeg tror det er god grunn til å anta at det blir mye stemmer på Sverige fra Norge i år. Det er også kommet noen korte klipp fra sceneprøvene i Basel, og man begynner å se hvordan de forskjellige landene ønsker å presentere sine bidrag. For Kyle Alessandro er scenen rigget annerledes enn i den norske finalen, men jeg er ikke særlig imponert over det vi ser. Mange land legger mye arbeid i det å rigge scenen, så her har det norske teamet mye å hente. Svenske KAJ har med seg badstua på scenen - som i den svenske finalen, men fargesettingen virker litt rar. https://eurovisionworld.com/esc/eurovision-2025-watch-the-rehearsal-videos 1
Børste Skrevet 11. mai #191 Skrevet 11. mai Hedy Lamarr skrev (På 9.5.2025 den 20.59): Den der svenske badstua, fatter og begriper ikke hvorfor den ligger på oddstoppen. Hørt tilsvarende hundre ganger før, og arkivert dem som banale dans-på-lokalet-låter. For et komplett møl. Helt enig😂 Altså jeg ser jo innsatsen de har lagt ned og de gjør jo en god jobb innenfor sin sjanger. Og mye som skjer på scenen osv. Jeg kan også like et morsomt bidrag, men dette faller bare ikke helt i smak hos meg heller. 2
Måneskinn Skrevet 12. mai #192 Skrevet 12. mai Klar for morgendagen? Her finner du link til fine stemmeskjema du kan bruke til den første store kvelden Stemmeskjema til Eurovision 2025 - 3 1
Ludovica- Skrevet 12. mai #193 Skrevet 12. mai Jeg skulle egentlig ønske det ikke var odds lister å sånn. Nå vet man liksom på forhånd hvem som vinner eller hvertfall er helt der oppe. Før i tiden var det alltid spenning når poengene skulle deles ut. 3
murray Skrevet 12. mai #194 Skrevet 12. mai (endret) Da nærmer vi oss Gleder meg som et barn. Kaj er min favoritt! Endret 12. mai av murray 1 1
fugl fønix Skrevet 12. mai #195 Skrevet 12. mai murray skrev (7 timer siden): Da nærmer vi oss Gleder meg som et barn. Kaj er min favoritt! Jeg og 1
marsvin Skrevet 13. mai #197 Skrevet 13. mai (endret) Her er min topp 10! Synes Finland har en skikkelig kul en i år, og ukraina sin er veldig vakker. Synes Sissal fra Danmark synger her fantastisk, noe generisk låt, men den fungerer bra med hennes vokal. Blir spennende i kveld, jeg er mer usikker enn på lenge om vi kommer til å kvalifisere oss. Ser at flere plasser av div. Euroblogs er denne trukket frem som potensiel « Shock-exit» sammen med Estland. Endret 13. mai av marsvin legge til. 2
Ludovica- Skrevet 13. mai #198 Skrevet 13. mai Hatt den franske på hjernen og syns det er den beste balladen. Vil og så gjerne at Frankrike endelig skal vinne. Men Østerrike vokser på meg og dersom vokalen sitter så er det absolutt et vinnerverdig bidrag! 1
NordicViking Skrevet 13. mai Forfatter #199 Skrevet 13. mai (endret) marsvin skrev (2 timer siden): Blir spennende i kveld, jeg er mer usikker enn på lenge om vi kommer til å kvalifisere oss. Ser at flere plasser av div. Euroblogs er denne trukket frem som potensiel « Shock-exit» sammen med Estland. Ja, det begynner å se litt skummelt ut for Norge. I løpet av de siste par dagene har Kyle falt på oddsen, og han kan i verste fall ryke ut i kveld. Han lå lenge trygt på 6. plass i semifinalegruppe 1, men har nå falt ned til 9. plass. De 10 beste går til finalen. Norge og Gåte lå faktisk mye bedre an på oddsen i fjor enn Kyle gjør i dag. https://eurovisionworld.com/odds/eurovision-semi-final-1 ... Det er også kommet odds på hvem som ender sist, og det ser mørkt ut for Norge. Kun to land - Storbritannia og Spania - ligger dårligere an enn Norge. https://eurovisionworld.com/odds/eurovision-last ... Endret 13. mai av NordicViking Lagt til ny link.
hadet Skrevet 13. mai #200 Skrevet 13. mai Begynner å få en dårlig følelse. Sykt surt hvis Norge ryker i semi når finalen er på 17. Mai. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå