Gå til innhold

Oppvarming av fryste skoleboller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er den raskeste måten å tine skoleboller på?

De har vært i fryseren en stund, men går det for eksempel an å tine de opp i stekovnen raskt?

Tenkte vi skulle kose oss med det til Frustrerte Fruer :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje litt seint nå, siden frustrerte fruer er ferdig... Men til seinere: Varmeoverføring skjer raskert via varmestråling. Dette innebærer at å la ting tine (evt. kjøles ned) skjer mye raskere i vann enn f.eks i luft. I praksis: Ta bollene i en tett plastpose, og legg herligheten i en bolle med varmt vann. Mye raskere enn på et fat i friluft. Samme gjelder hvis du skal kjøle ned en sekspakning; mye raskere i iskaldt vann, enn å ligge i kjøleskapet. Satser på det blir bra!

Skrevet

Takk!

Vi varmet de i ovnen, men de ble ikke helt perfekte av det egentlig. Men det har nok med at vi hadde liiitt hastverk.

Det med kaldt vann har jeg hørt/lest før, ja. Husker en eller annen debatt her inne om kjøttdeig tines fortest i kaldt eller varmt vann. Merkelige greier.

Men igjen, takk :)

Gjest Gjest
Skrevet

ølbokser blir raskest kalde (ifølge mythbusters ;) ) hvis man legger boksene i kaldt vann med isbiter og masse salt i vannet. de blir mao raskere kalde i salt vann enn i vann uten salt. forstå det den som kan.

jeg ville tint bollene forsiktig på defrost i mikroen og så hatt dem i stekeovnen til de var varme.

Gjest Gjest
Skrevet

i disse vintertidene hiver jeg ølla ut på balkongen i snøen. de blir iskalde etter 10 min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...