Gå til innhold

Nordmenn har kjøpt 16 millioner varer fra Temu😱

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri handlet på Temu, men handlet på Aliexpress for noen år tilbake. Det er vel samme greia? 

Hvorfor har det blitt så mye diskusjon rundt Temu? Shein, Ali o.l har jo vært her i årevis. Temu kommer med samme opplegget, så blir folk plutselig helt hysteriske 😅

Anonymkode: d3bfd...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 15.40):

Hæ, hva er det man MÅ kjøpe på Temu? Jeg har aldri kjøpt noe der, har ikke sett nettsidene deres bortsett fra når det popper opp som reklame, men jeg føler ikke at det er noen varer jeg mangler. Eksempler?

Anonymkode: 432de...033

Nei men du skjønner at man ikke er lik eller? Så at du ikke mangler noe, betyr ikke T ikke andre mangler noe..

Vi har kjøpt dagstable til barn der f.eks., for det finner jeg ikke i Norge og andre ting som er smarte til barn med ekstr behov .

Anonymkode: 5670c...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 10.02):

Vi skulle skamme oss

Anonymkode: 346f3...af0

Hvorfor?

Anonymkode: 4b770...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hæ, hva er det man MÅ kjøpe på Temu? Jeg har aldri kjøpt noe der, har ikke sett nettsidene deres bortsett fra når det popper opp som reklame, men jeg føler ikke at det er noen varer jeg mangler. Eksempler?

Anonymkode: 432de...033

Disse sandbildene, for barna 4-6 år, veldig fine - https://www.aliexpress.com/item/1005006145211498.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.256.5bc01802UJRHx2 

aquarellblyanter av bra kvalitet, til 1/4 del av prisen på Panduro - https://www.aliexpress.com/item/1005005588019775.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.251.5bc01802UJRHx2 

bilder, plakater, fra denne butikken - så mye fint https://liveustory.aliexpress.com/store/2944226?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.568.5bc01802UJRHx2 

eller denne - https://surelife.aliexpress.com/store/1100606648?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.573.5bc01802UJRHx2 

pynt, trefigurer, panda - https://www.aliexpress.com/store/1626479?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.558.5bc01802UJRHx2 

pokemon bamser - https://www.aliexpress.com/store/4470055?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.543.5bc01802UJRHx2  

Anonymkode: a2e43...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men er ikke du litt naiv, når du skriver dette? Har du egentlig tenkt gjennom? Se, hvis man har en fabrikk som produserer vaser for nille, et viss antall. Disse vasene selges på nille for 269 kr i begynnelsen av sesong og 129 kr i slutten av sesong, som Nille alltid gjør. Produksjonskostnad er da selvsagt 5 kroner. Både "vase" og "Nille" her er helt tilfeldige, bare for å få frem poenget.  La oss også anta at disse vasene er i plast. 
Så, når fabrikken er ferdig med å produsere for Nille, Nille har vært og kvaltietssjekket, tok et parti på 50 tusen, og fabrikken sitter igjen med kanskje 10 tusen til og/eller oppskrift., og legger de ut på Aliexpress. Hvorfor og hvordan skal de kunne produsere samme vare med andre, billigere, og farlige materialer? Mener du, de skal bare adde litt "bly" til oppskriften, bare for gøy, for å ha litt gift i? Disse fabrikkene er høyst automatiserte, veldig moderne, dette er jo ikke 18 hundre tallet vi snakker om. 

Ikke meg du spør men kan svare på det. Å for eksempel bytte malingen til en billigere på den produksjonsrekken de ikke anser det som sannsynlig blir sjekket (og det skjer så godt som aldri på privatsalg for privatkunder har ikke anledningen til å sjekke slikt) skjer oftere enn man skulle ønske. Og den billigere malingen inneholder ofte tungmetaller fordi det er billigere å lage fargestoffer hvis man ikke bryr seg så mye om helse og miljø.
Samme med andre varer som elektronikk. Billigere kretser, billigere isolering og så videre. Profitt er alt der og veldig mange produsenter bryr seg rett og slett ikke.  

Anonymkode: 9353b...275

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor?

Anonymkode: 4b770...f2f

Du forstår ikke hvorfor det er et problem at vi kjøper tonnevis av billig ræl som sendes over halve kloden?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Er mindre, oftest kun 25 % Mva på en lavere pris. 

Ikke bare det, men alle mellomleddene betaler jo masse avgifter, skatter og gebyrer til staten. Får du en vare tilsendt i posten, så er det kun ett mellomledd - posten - som betaler skatter og avgifter. Kjøper du en vare på butikken, så får staten skatt fra leieinntekter til huseier som leier ut lokaler til butikken, arbeidsgiveravgift for butikkansatte, skatter og avgifter som transportøren betaler osv. 

Anonymkode: ba35e...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Du forstår ikke hvorfor det er et problem at vi kjøper tonnevis av billig ræl som sendes over halve kloden?

Pass på deg selv du. Fei for din egen dør, heter det. Slutt å bry deg med hva alle andre gjør hele tiden. Spesielt når man ikke har råd til å kjøpe noe i en vanlig norsk butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (6 minutter siden):

Pass på deg selv du. Fei for din egen dør, heter det. Slutt å bry deg med hva alle andre gjør hele tiden. Spesielt når man ikke har råd til å kjøpe noe i en vanlig norsk butikk.

Her diskuterer vi jo generelt at nordmenn kjøper mye fra Temu. Det er en diskusjon på et diskusjonsforum. Det må du nesten tåle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? 

Ikke mere? Trodde det var laaaaaaaaangt mer, jeg :flau: Rakk aldri å hive meg skikkelig på Temu toget, men synes tallet var lite :knegg:

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temu er vår tids Lidl.

Det er ikke måte på hvor mye negativ propaganda man skal høre, men fakta er at store deler av det samme kinesiske skrapet med nøyaktig de samme produksjonsvilkårene får man kjøpt i norske butikker; den eneste forskjellen er at prisen er mangedoblet.

Hvorfor da så mye negativt snakk om Temu ...?

Fordi dette utgjør en konkurranse i forhold til norske markedskrefter, og man bedriver aktiv lobbyvirksomhet for å sverte Temu. Akkurat som man i sin tid svertet Lidl, eller den svenske iskremen som prøvde seg i Norge i 1990-årene.

Kun de mest naive tror at to helt like kinesiske produkter blir mer "etiske" om man kjøper dette i en norsk butikk.

Anonymkode: f067f...ddb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri handlet på Temu så jeg lurer på hvem som har handlet kvoten min

Anonymkode: 76d4b...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Hvor tror du varene på Nille, Flying Tiger, Rusta, Søstrene Grene osv kommer fra? Jo da, samme sted. Pluss skatter og avgifter til Norge. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har aldri handlet på Temu, men handlet på Aliexpress for noen år tilbake. Det er vel samme greia? 

Hvorfor har det blitt så mye diskusjon rundt Temu? Shein, Ali o.l har jo vært her i årevis. Temu kommer med samme opplegget, så blir folk plutselig helt hysteriske 😅

Jeg tror ikke folk flest var klar over helseskadelige stoffer kjøpt i produkter fra f.eks ebay, aliexpress etc? Husker jeg kjøpte et isbitbrett fra ebay for typ 10 år siden, og det var en svært sterk lakkeringslignende lukt. Den gikk selvsagt rett i bosset. Jeg var i alle fall ikke klar over slikt for 10 år tilbake, at det var farlige stoffer i produkt kjøpt på slike sider. Var du? 

Anonymkode: 53067...95e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De skal heldigvis skjerpe kontrollen nå

IMG_4249.thumb.jpeg.f151f02f1046a0397bbc8f4f9b1a4b1a.jpeg

Anonymkode: afe29...530

Kunne vært tatt ut fra Pravda eller en avis i DDR; lobbyvirksomheten ser ut til å gi resultater.

Som andre har påpekt, finner man de samme miljøgiftene i norske butikker, men det er ingen fra statlig hold som går inn for mer kontroll av varer hos Nille eller Clas Ohlson.

Hvilket fantastisk hykleri, og hvilket bevis på pengenes makt i varehandelen - det er ikke uten grunn at varer i norske butikker blir dyrere og dyrere uten at kvaliteten blir bedre.

Anonymkode: f067f...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor tror du varene på Nille, Flying Tiger, Rusta, Søstrene Grene osv kommer fra? Jo da, samme sted. Pluss skatter og avgifter til Norge. 

Stor forskjell på båtfrakt og flyfrakt.

Anonymkode: de352...ca2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hva med de giftige stoffene? Forsvinner de på båten, eller flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men, om man ikke handler fra Temu (som er jo forøvrig bare en app) men handler fra Aliexpress, Ebay, så kommer jo varene med båt. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vi alle er imot, er overconsumption. Jeg har aldri kjøpt noe på Wish, Temu eller engang Instagram shops - det er fordi ja, sånn type "shopping", der du blir bombardert med mange billige ting som er enten fine, søte eller "kjekke å ha" - ja, da shopper man jo det man egentlig ikke trenger. Det er like greit for meg å avstå fra den type underholdning.
Samtidig, hvis det sitter en Laila en plass i Ski, og hennes eneste underholdning etter jobb og mas, er å shoppe litt ræl på Temu, og dette holder Laila i livet, gir litt livsglede... Så er jo dette også fult forståelig? Hvis Laila klarer å kjøpe noe, som gjør livet hennes bedre, og til pris hun er villig å betale, så er jo det bra?

Uansett, debatten ER veldig farget at mye misinformasjon, lobbysme osv. Vi i Norge shopper fra Aliexpress og Temu og Wish, fordi vi ikke har tilgang til Amazon. Og det er pga at vi er utenfor EU. Vi beskytter egne butikker, som selger innen i Norge, men det slår også ut feil - i praksis, vi beskytter folk med mye penger, på bekostning av folk med lite penger. Og det er to sider som ikke forstår hverandre, i diskusjonen. Der på ene siden er Laila, og på andre side er Celine, hun høyt-udannede shopperen, som bor i Oslo, har millionlønn, har Søstrene Grene/Tiger/Normal osv rett i nærheten, hun reiser utenlands flere ganger i året - og får også der utløp for shopping. Hun kjøper bare ull og bare på Høyer og Match, hun kjøper bare økologisk og uten sukker, drikker havremelk og hennes katt har høyre budsjett for helseutgifter, enn hun Laila kan bruke på sine egne tenner. De begge er grense-stereotyper, men dere skjønner. Laila må kjøre 6 km for å komme til nærmeste Europris, og det er også hennes eneste "ræl/pynt/interiør" butikk, hun har ikke vært i London siden 1986.. Selvfølgelig tyr hun til internettshopping. Det er ikke fordi hun støtter kommunismen eller barnearbeid, det er fordi det er bare det hun har tid, ork, og penger for.     

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...