AnonymBruker Skrevet 7. februar 2025 #1 Skrevet 7. februar 2025 Hei jeg trenger råd og hjelp, eller om noen har erfart lignende. Vi har ei jente på 12 uker som er veldig veldig varm av seg. Det har hun vært siden hun var født. Hennes normale temperatur ligger på rundt 37.4-37.6 cirka. Vi har vær hos legen og de finner ikke noe galt og hun er glad fornøyd og øker masse i vekt. Men om natten blir hun så fryktelig varm.. og jeg er selvsagt redd for krybbedød og overoppheting. Hun ligger i en tynn ull pysj med en sovepose tog 2 tror jeg. På rommet lufter jeg ut hele dagen og temperaturen er mellom 15-17 grader, så er relativt kaldt. Midt på natten når jeg skal amme synes jeg hun er veldig varm i nakken, og om morgenen har jeg av og til målt temp i rektum og den har vært så mye som 37.9 og 38. Måler igjen etter 30-60 min og da er den vanlig temp igjen.. er dette overoppheting eller er hun bare en varm baby? Jeg vet ikke hva tiltak jeg kan gjøre på soverommet, hun må jo ikke fryse heller.. andre som har lik erfaring? Anonymkode: 7804e...384
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2025 #2 Skrevet 7. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei jeg trenger råd og hjelp, eller om noen har erfart lignende. Vi har ei jente på 12 uker som er veldig veldig varm av seg. Det har hun vært siden hun var født. Hennes normale temperatur ligger på rundt 37.4-37.6 cirka. Vi har vær hos legen og de finner ikke noe galt og hun er glad fornøyd og øker masse i vekt. Men om natten blir hun så fryktelig varm.. og jeg er selvsagt redd for krybbedød og overoppheting. Hun ligger i en tynn ull pysj med en sovepose tog 2 tror jeg. På rommet lufter jeg ut hele dagen og temperaturen er mellom 15-17 grader, så er relativt kaldt. Midt på natten når jeg skal amme synes jeg hun er veldig varm i nakken, og om morgenen har jeg av og til målt temp i rektum og den har vært så mye som 37.9 og 38. Måler igjen etter 30-60 min og da er den vanlig temp igjen.. er dette overoppheting eller er hun bare en varm baby? Jeg vet ikke hva tiltak jeg kan gjøre på soverommet, hun må jo ikke fryse heller.. andre som har lik erfaring? Anonymkode: 7804e...384 La henne sove i bleia Anonymkode: 23a71...f00 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2025 #3 Skrevet 7. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): La henne sove i bleia Anonymkode: 23a71...f00 Sove i bleien med soveposen? Men er det ikke kaldt på armene om det er 15 grader på soverommet? Anonymkode: 7804e...384
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2025 #4 Skrevet 7. februar 2025 Hadde droppet ullpysjen. Prøv langermet body i posen. Skulle jeg brukt ull hadde jeg kreppert, uansett hvor mange det er som sier at ull regulerer temperaturen så blir jeg kokende varm. Anonymkode: 9ef9b...074 2
Silje Storøy Skrevet 7. februar 2025 #5 Skrevet 7. februar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde droppet ullpysjen. Prøv langermet body i posen. Skulle jeg brukt ull hadde jeg kreppert, uansett hvor mange det er som sier at ull regulerer temperaturen så blir jeg kokende varm. Anonymkode: 9ef9b... Endret 7. februar 2025 av Silje Storøy
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2025 #6 Skrevet 7. februar 2025 Jeg tenker at så lenge hun sover godt og ikke våkner og klager, har hun det bra. Ungene er flinke til å si i fra når de ikke er fornøyd. Det går jo an å sammenlikne hva dere voksne dekker dere med, i forhold til barnet. Om det er veldig stor forskjell, kan jo det være noe å tenke på. Anonymkode: e064b...587 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #7 Skrevet 8. februar 2025 Jeg ville heller hatt litt mer normal temp på rommet og latt henne sove i kun bomullspysj. Dropp ull og sovepose. Anonymkode: 65377...f70 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #8 Skrevet 8. februar 2025 Dropp ullpysjen eller soveposen. Blir jo alt for varmt! Anonymkode: e6a4c...100
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #9 Skrevet 8. februar 2025 Hva med å ha vinduet åpent da. Anonymkode: 7b241...871 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #10 Skrevet 8. februar 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tenker at så lenge hun sover godt og ikke våkner og klager, har hun det bra. Ungene er flinke til å si i fra når de ikke er fornøyd. Det går jo an å sammenlikne hva dere voksne dekker dere med, i forhold til barnet. Om det er veldig stor forskjell, kan jo det være noe å tenke på. Anonymkode: e064b...587 Man kan faktisk ikke bare anta at babyer sier ifra om de er for varme. De risikerer å bli slappe og ikke gi utrykk for misnøye rett og slett og står da i fare for overoppheting. Anonymkode: 9ef9b...074 2
luxifine Skrevet 8. februar 2025 #11 Skrevet 8. februar 2025 Bare body og sovepose er helt sikkert greit, prøv det og se? 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #12 Skrevet 8. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 21.19): Hei jeg trenger råd og hjelp, eller om noen har erfart lignende. Vi har ei jente på 12 uker som er veldig veldig varm av seg. Det har hun vært siden hun var født. Hennes normale temperatur ligger på rundt 37.4-37.6 cirka. Vi har vær hos legen og de finner ikke noe galt og hun er glad fornøyd og øker masse i vekt. Men om natten blir hun så fryktelig varm.. og jeg er selvsagt redd for krybbedød og overoppheting. Hun ligger i en tynn ull pysj med en sovepose tog 2 tror jeg. På rommet lufter jeg ut hele dagen og temperaturen er mellom 15-17 grader, så er relativt kaldt. Midt på natten når jeg skal amme synes jeg hun er veldig varm i nakken, og om morgenen har jeg av og til målt temp i rektum og den har vært så mye som 37.9 og 38. Måler igjen etter 30-60 min og da er den vanlig temp igjen.. er dette overoppheting eller er hun bare en varm baby? Jeg vet ikke hva tiltak jeg kan gjøre på soverommet, hun må jo ikke fryse heller.. andre som har lik erfaring? Anonymkode: 7804e...384 1. IKKE mål tempen unødvendig! 2. Ikke ha syntetisk sovepose 37.4-37.6 er helt normalt! Anonymkode: 44920...d69
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #13 Skrevet 8. februar 2025 Ser nå at du har henne i ullpysj... Altså... Det er jo helt unødvendig? Anonymkode: 44920...d69
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #14 Skrevet 8. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 21.24): Sove i bleien med soveposen? Men er det ikke kaldt på armene om det er 15 grader på soverommet? Anonymkode: 7804e...384 Du har 15 grader på soverommet fordi ungen din koker ihjel i en ullpysj. Det er høna eller egget. Dropp å ha 15 grader, dropp ullpysjen og kun en body. Mange av oss koker ihjel i ull. Anonymkode: 44920...d69 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #15 Skrevet 8. februar 2025 Vi har 11-13 grader på soverommet nå med vinduet åpent døgnet rundt, har du prøvd å ha vinduet åpent? Datteren vår sov på vårt rom da hun var helt liten, og da hadde vi også vinduet åpent (hun er født i november, så hun var ikke så gammel mens det var kaldt). Hun sov bedre jo kaldere det var i rommet, omtrent. Anonymkode: dbd63...9b0
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #16 Skrevet 8. februar 2025 Har aldri brukt ull på unga inne i senga. Hadde gått over til bomull Anonymkode: ae7d1...f36
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2025 #17 Skrevet 8. februar 2025 Altså det er forskjell på barn: eldste sov med vinduet åpent, aldri over 16⁰ inne på soverommet, tror hun sov i bomullpysj, bomullsbody og en veldig tynn sovepose (men tror hun hadde dyne). Hun frøs aldri og hadde alltid fin temperatur (verre på sommeren når det ble varmt!). Lillebror var en frysepinne, han ble kledd i ull fra dag en. Han hakket og frøs, sov på soveskinn, ullpysj, ullbody, og vinduet igjen. Han hadde ertepose (sånn som en varmer i mikroen) nede ved føttene, tykkere sovepose, tynn ullpledd over seg og straks varmen gikk ut av ettersende begynte han å hikke. Han hakket så intenst at han vekket seg selv, meg OG endte som regel med å gulpe ned hele seg selv og sengeplassen sin. Så med han måtte temperaturen holdes jevnt, hele natten. Det hører vel med til historien at han sluttet å puste på nettene, var mye syk og sov med pustealarm det første året. Påvist refluks også uten at det har noen sammenheng med kroppstemperaturen. Men han har alltid vært lang og tynn, lite kroppsfett og tynn hud. Han badet aldri over ankeldypt for han frøs så og ble blå på leppene og hakket tenner når han ble våt.. helt frem til ca 10 års alderen.. Han er fremdeles "ullgutten" mens eldste eier knapt et ullplagg. Hun er fremdeles varmblodig mens han går i vinterdress fra første frost til april/mai (om han kan). 🤪🤪🤪 Anonymkode: 74536...1d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå