Cathy76 Skrevet 7. februar Forfatter #21 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva slags øvelser gjør du? Anonymkode: 314ae...3fa Jeg gjør Diagonalhev, den gjør jeg også en variant av liggende på rygg. I tillegg ligger jeg på magen og hever bryst, armer og ben. Situps, veldig lite opp fra gulvet, og planke. Vet noen får beskjed om ikke situps og planke, men det har jeg fått.
AnonymBruker Skrevet 7. februar #22 Skrevet 7. februar Cathy76 skrev (7 minutter siden): Jeg gjør Diagonalhev, den gjør jeg også en variant av liggende på rygg. I tillegg ligger jeg på magen og hever bryst, armer og ben. Situps, veldig lite opp fra gulvet, og planke. Vet noen får beskjed om ikke situps og planke, men det har jeg fått. Er dette øvelser du har fått av fagfolk? Anonymkode: d2ba0...e3a
Cathy76 Skrevet 7. februar Forfatter #23 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette øvelser du har fått av fagfolk? Anonymkode: d2ba0...e3a Ja, og det er helt greie øvelser når man har prolaps
AnonymBruker Skrevet 7. februar #24 Skrevet 7. februar Cathy76 skrev (8 minutter siden): Jeg gjør Diagonalhev, den gjør jeg også en variant av liggende på rygg. I tillegg ligger jeg på magen og hever bryst, armer og ben. Situps, veldig lite opp fra gulvet, og planke. Vet noen får beskjed om ikke situps og planke, men det har jeg fått. Situps er sånn ca det verste du kan gjøre med prolaps. Du skal ikke gjøre øvelser som gir vridning i korsryggen, og har man så svak kjernemuskulatur at man har ryggproblemer av sånn art, så er du ikke sterk nok til å klare å gjøre planken riktig. Ergo du vil feilbelaste. Kom deg til ny behandler! Du bør gjøre veldig enkle statiske øvelser (ikke planken), og du bør også gjøre mobiliseringsøvelser for å løsne opp i nerven. Gå til en behandler som kan vise deg hvordan de gjøres riktig. https://nemus.no/rad-og-ovelser/rad/hva-kan-du-gjore-selv-dersom-du-har-isjias/ Anonymkode: 314ae...3fa
AnonymBruker Skrevet 7. februar #25 Skrevet 7. februar Cathy76 skrev (Akkurat nå): Ja, og det er helt greie øvelser når man har prolaps Nei. Dette er grunnen til at jeg aldri ble bra. Kom meg heldigvis til ny behandler. Anonymkode: 314ae...3fa
Cathy76 Skrevet 7. februar Forfatter #26 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Situps er sånn ca det verste du kan gjøre med prolaps. Du skal ikke gjøre øvelser som gir vridning i korsryggen, og har man så svak kjernemuskulatur at man har ryggproblemer av sånn art, så er du ikke sterk nok til å klare å gjøre planken riktig. Ergo du vil feilbelaste. Kom deg til ny behandler! Du bør gjøre veldig enkle statiske øvelser (ikke planken), og du bør også gjøre mobiliseringsøvelser for å løsne opp i nerven. Gå til en behandler som kan vise deg hvordan de gjøres riktig. https://nemus.no/rad-og-ovelser/rad/hva-kan-du-gjore-selv-dersom-du-har-isjias/ Anonymkode: 314ae...3fa Nei det stemmer ikke, for det første så vrir jeg ikke ryggen, jeg hever den knapt. For det det andre så var jeg faktisk ganske godt trent, og hadde sterk kjernemuskulatur da prolapsen kom. Mine behandlere har gitt disse øvelsene da de er riktige for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar #27 Skrevet 7. februar Cathy76 skrev (4 minutter siden): Ja, og det er helt greie øvelser når man har prolaps Flere av de øvelsene skal man ikke gjøre når man har prolaps. Anonymkode: d2ba0...e3a
Cathy76 Skrevet 7. februar Forfatter #28 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Dette er grunnen til at jeg aldri ble bra. Kom meg heldigvis til ny behandler. Anonymkode: 314ae...3fa Øvelser blir nok gitt utifra utgangspunkt. Jeg fikk mine utifra hva som var riktig for meg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar #29 Skrevet 7. februar Cathy76 skrev (4 minutter siden): Nei det stemmer ikke, for det første så vrir jeg ikke ryggen, jeg hever den knapt. For det det andre så var jeg faktisk ganske godt trent, og hadde sterk kjernemuskulatur da prolapsen kom. Mine behandlere har gitt disse øvelsene da de er riktige for meg. Situps gir alltid lett vridning i ryggen. Du har ikke vært til veldig gode behandlere når de ikke har gitt deg mer skånsomme statiske øvelser for ryggtrening egnet for prolaps og isjas, og de ikke en gang har gitt deg mobiliseringsøvelser. Disse er uhyre virkningsfulle for isjasnerven. Man kan være godt trent og fortsatt bør unngå planken når man har prolaps. Men du får finne ut selv Anonymkode: 314ae...3fa
Cathy76 Skrevet 7. februar Forfatter #30 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Situps gir alltid lett vridning i ryggen. Du har ikke vært til veldig gode behandlere når de ikke har gitt deg mer skånsomme statiske øvelser for ryggtrening egnet for prolaps og isjas, og de ikke en gang har gitt deg mobiliseringsøvelser. Disse er uhyre virkningsfulle for isjasnerven. Man kan være godt trent og fortsatt bør unngå planken når man har prolaps. Men du får finne ut selv Anonymkode: 314ae...3fa Jeg velger å stole på at mine behandlere vet hva som er best for meg ift hva andre med annet utgangspunkt har fått beskjed om ja 😊 Jeg gjorde så klart ikke disse øvelsene i akuttfasen. Noen får også beskjed om knebøy, mens andre får totalforbud mot det. Kanskje greit å ha respekt for at vi er forskjellige og derfor får forskjellig opplegg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar #31 Skrevet 7. februar Cathy76 skrev (1 minutt siden): Jeg velger å stole på at mine behandlere vet hva som er best for meg ift hva andre med annet utgangspunkt har fått beskjed om ja 😊 Jeg gjorde så klart ikke disse øvelsene i akuttfasen. Noen får også beskjed om knebøy, mens andre får totalforbud mot det. Kanskje greit å ha respekt for at vi er forskjellige og derfor får forskjellig opplegg. Nå har jeg forklart for deg at akkurat disse øvelsene (også gitt av fysioterapeut) er grunnen til at jeg aldri ble bra fra prolaps/isjas, men du får som sagt finne ut selv. Anonymkode: 314ae...3fa
AnonymBruker Skrevet 7. februar #32 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå har jeg forklart for deg at akkurat disse øvelsene (også gitt av fysioterapeut) er grunnen til at jeg aldri ble bra fra prolaps/isjas, men du får som sagt finne ut selv. Anonymkode: 314ae...3fa Må påpeke at problemene mine med prolaps begynte jeg for lenge siden, så at jeg har skrevet "flere mnd" på hvor lang tid det har tatt, har vært etter jeg kom til ny (og riktig) behandling. Gjør i hvertfall mobiliseringsøvelsene for isjasnerven, de er gull. Anonymkode: 314ae...3fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå