Gå til innhold

Stengetid barnehage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg lurer på dette rett og slett fordi jeg er nysgjerrig.

Om barnehagen har åpningstid til f.eks 16:00 (eller hvilket som helst tidspunkt), kan man da hente barnet til og med 16:00, eller må man være ute av døren til klokken 16:00 slik at de ansatte kan låse døren og gå hjem?

Noen diskusjoner her inne sier at man må hente i god tid FØR åpningstiden siden ansatte må rydde/vaske etter barna har dratt, og de jobber til åpningstiden er ferdig.

Jeg synes det høres rart ut. Når barnehagen er åpen til for eksempel klokken 16:00, forventer jeg at den er åpen til klokken 16:00. Slik som med en butikk, forventer jeg å kunne komme noen minutter før stengetid. Men jeg kan ikke komme ett minutt etter stengetid, for da skal de jo ha låst dørene. Hvis de trenger tid etter stengetid til å låse, mener jeg de burde få betalt for denne tiden og ha arbeidstid ut dette, eventuelt strammet inn på åpningstidene slik at de ble mer tydelig.

Jeg henter forresten alltid en halv time til en time før stengetid, jeg spør rett og slett fordi jeg er nysgjerrig og synes reglene virker litt uklare etter diskusjoner jeg har lest her inne. 

Anonymkode: 3d641...5b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker man må hente så de ansatte kan låse døren kl 16 og da hjem. Ikke at du skal inn døren før kl 16. 

Anonymkode: ffdb2...86e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker man må hente så de ansatte kan låse døren kl 16 og da hjem. Ikke at du skal inn døren før kl 16. 

Men da er spørsmålet: hvor lang tid bruker de ansatte på å rydde/stenge for dagen slik at de kan låse døra? Synes det blir så uklart 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som i butikk så skal du være ferdig og være ute av døren til stengetid. Så stenger barnehagen 16 skal du barnet være ferdig påkledd og ute til 16.00.00

I butikk som stenger 21 skal du være ferdig handlet og ute gjennom kassen til 21.00.00 Du kan ikke komme inn noen minuteter på og hale det ut over tiden.

Anonymkode: 0faa5...5d9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at dette gjør de på slutten av dagen mens barna er det. Altså, bare får ikke leke med alt og i hele barnehagen den siste tiden og man rydder det som trengs. Ungene hjelper ofte til med å rydde også. Hos oss er også ungene som regel ute ved henting. Så når siste man er hentet så er det egentlig bare å låse døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke kommet 16.50 så ringer jeg og spør om du er langt unna. Informerer om at vi begynner å kle på oss.

Min arbeidstid er til kl 17, da lempes både foreldre og barn ut. Forventer egentlig at foreldre som henter 16.50 å være sykt effektive.

Anonymkode: 97dc5...046

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da er spørsmålet: hvor lang tid bruker de ansatte på å rydde/stenge for dagen slik at de kan låse døra? Synes det blir så uklart 😂

Rydder så klart siste halvtimen, færre barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom inn døra før 16. dem har rydda og slik med barnet rundt seg. Den går ut sammen med oss da. Og barnet var klar for å bli med hjem. 

Anonymkode: b2f2b...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barnehagen har åpningstid 7-16 så må foreldre komme i god tid slik at de er ute av barnehagen til Kl16. Det er ikke som i butikken, hvor det holder at du kommer rett før 16. 
De ansattes arbeidstid er som oftest til stengetidspunkt, og alt over dette blir ført som overtid. 

Anonymkode: d6dfd...59f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat som åpning, begynner jeg kl 7 så er alle dørene låst opp kl 7 og jeg har tatt av yttertøy og er klar for dagen. 

Alt annet gjøres i arbeidstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som i butikk så skal du være ferdig og være ute av døren til stengetid. Så stenger barnehagen 16 skal du barnet være ferdig påkledd og ute til 16.00.00

I butikk som stenger 21 skal du være ferdig handlet og ute gjennom kassen til 21.00.00 Du kan ikke komme inn noen minuteter på og hale det ut over tiden.

Anonymkode: 0faa5...5d9

Nei. Dem forventer ikke at du skal gå ut døra kl 21 når du handler. Men dem forventer at du ikke kommer kl 21 og tar stor handelen. Men du har lov å stå i kassen med varer nor kl er 21. Jeg som jobba som frisør så var jo arbeidstiden min til 17. Men jeg jaga jo ikke kunden ut kl 17. Nei no er arbeidsdagen min ferdig. Hadet. Er ikke slik arbeidslivet fungerer. Man kan skrive timer. Men jobba jeg 15 min mere en dag så kunne jeg jo gå 15 min tidligere en annen dag. Slik avstemte jeg det. Var bedriften meg skyldig til slutt så skrev jeg jo opp den tiden. Men som regel så jevnet det seg ut i løpet av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere skal være ute av døra til klokken 16, dvs påkledd og alt tidsnok til dette. Da kan man ikke komme to minutter før kl 16.

Det er sjelden mange barn rett før stengetid, så ansatte rydder og slikt før dette. 

Anonymkode: 675ba...b59

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi stenger 16.30, alle barna skal være ute av barnehagen kl.16.30 for da skal vi kunne låse døra. Vi rydder mens det er barn der så helt på slutten av dagen er det minimalt med leker på gulvet slik at vi ansatte raskt kan rydde opp det siste før vi går ut døra. Det kommer vaskehjelp senere på kvelden for å vaske så det slipper vi. 

Anonymkode: 8d7c0...cf3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei, jeg lurer på dette rett og slett fordi jeg er nysgjerrig.

Om barnehagen har åpningstid til f.eks 16:00 (eller hvilket som helst tidspunkt), kan man da hente barnet til og med 16:00, eller må man være ute av døren til klokken 16:00 slik at de ansatte kan låse døren og gå hjem?

Noen diskusjoner her inne sier at man må hente i god tid FØR åpningstiden siden ansatte må rydde/vaske etter barna har dratt, og de jobber til åpningstiden er ferdig.

Jeg synes det høres rart ut. Når barnehagen er åpen til for eksempel klokken 16:00, forventer jeg at den er åpen til klokken 16:00. Slik som med en butikk, forventer jeg å kunne komme noen minutter før stengetid. Men jeg kan ikke komme ett minutt etter stengetid, for da skal de jo ha låst dørene. Hvis de trenger tid etter stengetid til å låse, mener jeg de burde få betalt for denne tiden og ha arbeidstid ut dette, eventuelt strammet inn på åpningstidene slik at de ble mer tydelig.

Jeg henter forresten alltid en halv time til en time før stengetid, jeg spør rett og slett fordi jeg er nysgjerrig og synes reglene virker litt uklare etter diskusjoner jeg har lest her inne. 

Ute av bhg område innen kl. 16.

Det er jo snakk om 2 min fra døra til porten, maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Dem forventer ikke at du skal gå ut døra kl 21 når du handler. Men dem forventer at du ikke kommer kl 21 og tar stor handelen. Men du har lov å stå i kassen med varer nor kl er 21. Jeg som jobba som frisør så var jo arbeidstiden min til 17. Men jeg jaga jo ikke kunden ut kl 17. Nei no er arbeidsdagen min ferdig. Hadet. Er ikke slik arbeidslivet fungerer. Man kan skrive timer. Men jobba jeg 15 min mere en dag så kunne jeg jo gå 15 min tidligere en annen dag. Slik avstemte jeg det. Var bedriften meg skyldig til slutt så skrev jeg jo opp den tiden. Men som regel så jevnet det seg ut i løpet av året. 

Butikkene er fleksible her fordi de tjener penger på de som handler. Og de fleste ansatte i butikk klokker ut og inn og har en liten stund arbeidstid etter stenging for å lukke butikken. Da jeg jobbet i butikk brukte vi det til å telle kassa osv nå er det kanskje andre ting de gjør. Men i utgangpunktet skal man faktisk være ute av en butikk når den stenger og det er frekt å drive å skulle betale etter stengetid.

I de aller fleste barnehager har de ansatte betalt kun til stengetidspunktet og ikke et minutt lenger. Så stenger de 16 vil siste ansatt låse ytterdøra og dra kl. 16. Så da må naturlig nok barna og foreldrene være ute av barenhagen til da.

Anonymkode: 1284f...7a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og de fleste som jobber i butikk hater dere som tenker at det er jo bare å være inne i butikken før stengetid så er alt greit. Det er ganske respektløst mot de som kanskje vil starte stengerutinene og komme seg hjem fra jobb når de egentlig slutter på jobb.

Anonymkode: 1284f...7a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De rydder i god tid før stengetid. Slik at de kun er med barna og venter de siste minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du ikke kommet 16.50 så ringer jeg og spør om du er langt unna. Informerer om at vi begynner å kle på oss.

Min arbeidstid er til kl 17, da lempes både foreldre og barn ut. Forventer egentlig at foreldre som henter 16.50 å være sykt effektive.

Ringer du? Den praksisen har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 253de...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I barnehagen jeg jobbet hadde vi fokus på service. Vi hadde arbeidstid ett kvarter lenger enn barnehagens åpningstid, og var hyggelige og forståelsesfulle overfor travle foreldre.

Anonymkode: b814c...aa7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg jobbet så ryddet vi på slutten av dagen, med de få som var der til stenge tid

Tømte vannflasker og puttet i oppvaskmaskin,  satte opp sko osv. Ofte var de som ble hentet så seint med oss å ryddet. Var utrolig populært å få lov å hele ut vann fra drikkeflasker. 

Hvis vi ikke hadde sett noe til de som skulle hente 10min før stemning da ringte vi. Og noen ganger kledde vi på barna og stod ute å ventet Hvis klokka passerte. Regler der vi jobbet mer en 10 min forsinket første tur advarsel ved 2 advarsler fikk de faktura på 500kr

Anonymkode: ee016...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...