Gå til innhold

Fravær vgs

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sønnen var syk(kronisk) i fjor og måtte ha mange legeerklæringer. Over 16år, så betale en del for legetimer og legeerklæringer. Syns det er tussete å måtte ha det. jobb ja, men skole?? På ungdomskolen og må jeg ordne til jenten min. Brukte mange tusen i fjor. Tenker på de som ikke har råd til sånt. Helt tussete! Ikke minst når barna selv er syk og du må ta fri og hentr legeeklæringen🙈

Anonymkode: 8283c...fb8

Tussete🤣 

Anonymkode: f7040...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok at vi kontakter lege angående legeerklæring. Trodde at han ble borte 1 dag fra skolen og ikke 3 dager 

Anonymkode: c616f...eb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 23.29):

Ja, la oss nå endelig gå tilbake til hvordan det var før. Elevene kom og gikk akkurat som de ville. Det var ikke mulig å planlegge en hel dag. Per og Pål var til stede før lunsj og gikk hjem kl 12. Pia og Truls kom i 10 tiden og orket ikke mer når kl var 14. Tiril kom aldri før etter lunsj. Det var umulig å lage et gruppearbeid. Et godt klassemiljø kunne man glemme. Enkelte år var det 50% frafall. 

Ja, det er jobb med legeerklæringer. Men enn så lenge, har man ikke et godt alternativ. 

Anonymkode: 724a2...a31

Slik er det enda.

Ungdommen her som hadde 0 fravær på vg1 og til nå 0 på vg2. Forteller daglig om enkelte i klassen som kommer for seint nesten hver dag, medelever som kan etter 1 time begynne å spørre når de kan dra hjem. Elever som går ut og inn hele tiden. Elever som drar hjem før kl 12 osv

Anonymkode: e5968...828

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 8.47):

Sønnen var syk(kronisk) i fjor og måtte ha mange legeerklæringer. Over 16år, så betale en del for legetimer og legeerklæringer. Syns det er tussete å måtte ha det. jobb ja, men skole?? På ungdomskolen og må jeg ordne til jenten min. Brukte mange tusen i fjor. Tenker på de som ikke har råd til sånt. Helt tussete! Ikke minst når barna selv er syk og du må ta fri og hentr legeeklæringen🙈

Anonymkode: 8283c...fb8

På min skole kan elever med kronisk sykdom levere en legeerklæring som gjelder hele skoleåret.  Da må bare foreldrene(eller eleven selv over 18 år) gi beskjed om at innlevert legeerklæring gjelder for fraværet den dagen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 20.34):

Jeg kjenner dette irriterer meg. Sønnen min er og syk, han må sitte i kø på telefonen til legesenteret. han får legeerklæring. Jeg må dra og hente den og betale 200 kroner pr gang. Hva med de som ikke har penger tilovers? Kunne ikke dette gått automatisk som ved resepter?

Anonymkode: b4592...c3c

Her nekter fastlegen å skrive ut legeerklæring uten fysisk oppmøte. Vi har fastlege i nabobyen (umulig å bytte), sønnen kommer seg ikke dit selv, og i alle fall ikke hvis han er syk. Jeg jobber igjen i en annen naboby, og må være borte fra jobb en halv dag (eller hel, avhengig av når timen blir) hvis jeg skal kjøre ham til legen. Hvis mannen min, som er sykehuslege, skal ta ham med til lege, må han selv avlyse minst 2-3 pasienter. (Nei, han kan selvsagt ikke skrive ut legeerklæring til eget barn.) 

Lurer på om jeg skal bruke nettlege neste gang, selv om jeg egentlig er imot slike private løsninger. 

Anonymkode: 8d03c...9da

Skrevet
Ariam skrev (14 minutter siden):

På min skole kan elever med kronisk sykdom levere en legeerklæring som gjelder hele skoleåret.  Da må bare foreldrene(eller eleven selv over 18 år) gi beskjed om at innlevert legeerklæring gjelder for fraværet den dagen. 

Der jeg jobbet måtte vi lærere kode fraværet uten noen beskjed fra elev eller foresatte. Ble tvunget til å sette karakter på elev som ikke hadde møtt opp i det hele tatt. Det ble spikeren i kista for min lærerkarriere. 

Anonymkode: a146b...e82

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der jeg jobbet måtte vi lærere kode fraværet uten noen beskjed fra elev eller foresatte. Ble tvunget til å sette karakter på elev som ikke hadde møtt opp i det hele tatt. Det ble spikeren i kista for min lærerkarriere. 

Sånn er det heldigvis ikke hos oss. Vurderingsgrunnlag er også viktig for å kunne sette karakter.  Så veldig høyt fravær, uansett om det er dokumentert gjør det vanskelig å gi vurdering av elevene. Siden vi vurderer elvevene også når vi underviser(feks på hva de svarer på spørsmål og det de ellers produserer i timene), og da mangler vi grunnlag selv om fraværet er dokumentert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her nekter fastlegen å skrive ut legeerklæring uten fysisk oppmøte. Vi har fastlege i nabobyen (umulig å bytte), sønnen kommer seg ikke dit selv, og i alle fall ikke hvis han er syk. Jeg jobber igjen i en annen naboby, og må være borte fra jobb en halv dag (eller hel, avhengig av når timen blir) hvis jeg skal kjøre ham til legen. Hvis mannen min, som er sykehuslege, skal ta ham med til lege, må han selv avlyse minst 2-3 pasienter. (Nei, han kan selvsagt ikke skrive ut legeerklæring til eget barn.) 

Lurer på om jeg skal bruke nettlege neste gang, selv om jeg egentlig er imot slike private løsninger. 

Anonymkode: 8d03c...9da

Vi har god erfaring med digilege.no for slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

M**** vgs?

Skrevet

Takk og lov for fraværsgrensen! En gave til dem selv på vei inn i arbeidslivet 

Anonymkode: 8269e...3d8

• Hjerte 1
Skrevet

Bra det er ordninger for kronisk syke. 10% fravær er uansett mye og jeg mener at det er behov for fraværsgrensen. De går på skole betalt av staten og det skulle bare mangle at de går på skolen når de er friske. Å bli stilt (små) krav til er faktisk en hjelp til å ta ansvar i eget liv. Da min sønn jobbet i matbutikken her kom elever med 20% fravær og ville ha jobb. De fikk vite det rett ut, at med så høyt fravær vil du neppe få en jobb. Hard life, men likt for alle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bra det er ordninger for kronisk syke. 10% fravær er uansett mye og jeg mener at det er behov for fraværsgrensen. De går på skole betalt av staten og det skulle bare mangle at de går på skolen når de er friske. Å bli stilt (små) krav til er faktisk en hjelp til å ta ansvar i eget liv. Da min sønn jobbet i matbutikken her kom elever med 20% fravær og ville ha jobb. De fikk vite det rett ut, at med så høyt fravær vil du neppe få en jobb. Hard life, men likt for alle. 

10% er ikke mye nei 

Anonymkode: 33f31...f1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

10% er ikke mye nei 

Anonymkode: 33f31...f1e

Det kommer jo helt an på fag og antall uketimer. Det er ikke mye i kroppsøving når det er en dobbelttime i uka, men i norsk (som på noen linjer har ti timer i uka), er det veldig mye. 

Skrevet

Går vg3 selv og ville anbefalt legeerklæring. Siden de gjerne tar 200+ be om legeerklæring for de neste tre dagene (maks antall de kan skrive ut) sånn at man slipper å kjøpe ny.

Jeg har forresten over 30 dager fravær hittil i år og fikk jobb på matbutikk... skal sies at jeg får strake 6ere da så det hjalp sikkert litt 🫶🏻

Anonymkode: 79154...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...