Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen går 1 året på vgs. Hittil har ingen ugyldig fravær. Men nå er han syk og får 3 dagers fravær. Lurt å få legeerklæring? Vet at de kan ha 10% fravær, men 3 dager er kanskje for mye fravær? 

Anonymkode: c616f...eb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tre dager er ikke for mye fravær. Det kommer til å gå helt fint. God bedring til sønnen. Mange leger i dag, gir ikke legeerklæring før de har passert 10%

Be sønnen gi beskjed til lærerne, så slipper han ordensanmerkning, samt at kontaktlærer kan gå "god" for at han har vært syk, om han skulle bikke 10%. Rektor kan gi karakter inntil 15%, dersom fraværet er meldt. 

Anonymkode: 724a2...a31

AnonymBruker
Skrevet

Mange steder vil de ha det. For 3 dager her og 3 dager der blir fort mye.

Anonymkode: 8283c...fb8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange steder vil de ha det. For 3 dager her og 3 dager der blir fort mye.

Skjønner det. Dette er 1 fravær uten legeerklæring. Har vært borte 2 dager før, men fikk da legeerklæring pga han var på sykehuset 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner dette irriterer meg. Sønnen min er og syk, han må sitte i kø på telefonen til legesenteret. han får legeerklæring. Jeg må dra og hente den og betale 200 kroner pr gang. Hva med de som ikke har penger tilovers? Kunne ikke dette gått automatisk som ved resepter?

Anonymkode: b4592...c3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner dette irriterer meg. Sønnen min er og syk, han må sitte i kø på telefonen til legesenteret. han får legeerklæring. Jeg må dra og hente den og betale 200 kroner pr gang. Hva med de som ikke har penger tilovers? Kunne ikke dette gått automatisk som ved resepter?

Fastlegen våres er grei sånn. Gutten hadde vondt i magen en natt og kom seg ikke på skolen. Sendte melding til legen på helsenorge og fikk legeerklæring på helsenorge etter ett par dager. Måtte betale 150 kr 

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer helt an på. Når det er fag de har kun få timer i uka skal det ikke mye til før man når fraværsgrensa. 

Anonymkode: 79a0c...9df

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller så kunne de gitt blanke i å kreve legeerklæring ved kortvarig fravær. Helt sinnsykt mye merarbeid for elevene og ikke minst legene. Som om de ikke har viktigere ting å bruke tiden sin på. 

Anonymkode: 66020...e87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller så kunne de gitt blanke i å kreve legeerklæring ved kortvarig fravær. Helt sinnsykt mye merarbeid for elevene og ikke minst legene. Som om de ikke har viktigere ting å bruke tiden sin på. 

Anonymkode: 66020...e87

Ja, la oss nå endelig gå tilbake til hvordan det var før. Elevene kom og gikk akkurat som de ville. Det var ikke mulig å planlegge en hel dag. Per og Pål var til stede før lunsj og gikk hjem kl 12. Pia og Truls kom i 10 tiden og orket ikke mer når kl var 14. Tiril kom aldri før etter lunsj. Det var umulig å lage et gruppearbeid. Et godt klassemiljø kunne man glemme. Enkelte år var det 50% frafall. 

Ja, det er jobb med legeerklæringer. Men enn så lenge, har man ikke et godt alternativ. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen var syk(kronisk) i fjor og måtte ha mange legeerklæringer. Over 16år, så betale en del for legetimer og legeerklæringer. Syns det er tussete å måtte ha det. jobb ja, men skole?? På ungdomskolen og må jeg ordne til jenten min. Brukte mange tusen i fjor. Tenker på de som ikke har råd til sånt. Helt tussete! Ikke minst når barna selv er syk og du må ta fri og hentr legeeklæringen🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hadde de syke holdt seg hjemme så hadde gjerne ikke alle blitt syk gang på gang. Men noen foreldre tvinger barna avgårde med både feber, influensa, omgangsyke osv. de spyr på skolen, har feber og sover på pulten. Lærerene må sende de hjem, men de sier de ikke får lov. Foreldrene tvinger de på skolen! Hva feiler det folk? 

Så da blir andre syke. Og smitter familien sin. Så har man det gåede.. Blir mer syk etter korona, aldri syk før. 

AnonymBruker
Skrevet

Få legeerklæring med en gang! Husker vi hadde noen fag der du bare kunne være borte en eller to ganger før det nærmet seg 10%, helt latterlig opplegg. Lurt å ringe legekontoret med en gang man blir syk og må være borte. Ikke sikkert du trenger time en gang, noen ganger skriver de også kan du bare hente den.

Anonymkode: 20e92...5d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Få legeerklæring med en gang! Husker vi hadde noen fag der du bare kunne være borte en eller to ganger før det nærmet seg 10%, helt latterlig opplegg. Lurt å ringe legekontoret med en gang man blir syk og må være borte. Ikke sikkert du trenger time en gang, noen ganger skriver de også kan du bare hente den.

Anonymkode: 20e92...5d0

Det er da veldig mye stress. At man ikke kan være borte ett par dager fra skolen uten å få legeerklæring 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er da veldig mye stress. At man ikke kan være borte ett par dager fra skolen uten å få legeerklæring 

Det er faktisk bare tull!

I et 2 timersfag kan du være borte 7 ganger i løpet av et år, før du har bikket 10%

Til sammen kan ungdommene være borte 19 dager, men småfagene er mer sårbare enn de med mange timer. Allikevel er dette mer fravær, enn de fleste bør ha. Jeg har aldri vært borte 19 dager fra jobb, eller 7 mandager i løpet av et år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I et 2 timersfag kan du være borte 7 ganger i løpet av et år, før du har bikket 10%

Til sammen kan ungdommene være borte 19 dager, men småfagene er mer sårbare enn de med mange timer. Allikevel er dette mer fravær, enn de fleste bør ha. Jeg har aldri vært borte 19 dager fra jobb, eller 7 mandager i løpet av et år. 

Her er det feks ett fag en hel dag så da ryker nesten 10% med en gsng, helt bak mål..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men så er det som hos ungdommen her. Forje uke hadde de friluftsdag i gym. Og de som var borte den dagen hadde da alt oppe i 10% . 2 i klassen hennes fikk advarsel fordi de ikke kom.

Dette har jeg sett flere ganger på skolen til ungdommen her.

Anonymkode: e5968...828

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men så er det som hos ungdommen her. Forje uke hadde de friluftsdag i gym. Og de som var borte den dagen hadde da alt oppe i 10% . 2 i klassen hennes fikk advarsel fordi de ikke kom.

Dette har jeg sett flere ganger på skolen til ungdommen her.

Anonymkode: e5968...828

Idiotisk regler

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 23.29):

Ja, la oss nå endelig gå tilbake til hvordan det var før. Elevene kom og gikk akkurat som de ville. Det var ikke mulig å planlegge en hel dag. Per og Pål var til stede før lunsj og gikk hjem kl 12. Pia og Truls kom i 10 tiden og orket ikke mer når kl var 14. Tiril kom aldri før etter lunsj. Det var umulig å lage et gruppearbeid. Et godt klassemiljø kunne man glemme. Enkelte år var det 50% frafall. 

Ja, det er jobb med legeerklæringer. Men enn så lenge, har man ikke et godt alternativ. 

Lei for å si det, men det scenariet du beskriver er på ingen måte bedre med dagens system. I dag har både Per, Pål, Pia, Truls og Tiril legeerklæringer på generelle tilstander eller utfordringer av mer eller mindre diffus art som gir de lov til å komme og gå (helst kommer de ikke i det hele tatt) hele året gjennom. Og med 0% fravær skal de selvsagt ha karakter og vi lærere må trylle eller kaste terninger og bruke masse tid på disse ikke-tilstedeværende elevene som tidligere i det minste dumpet innom en sjelden gang. Helt håpløst hele systemet! Mens for de tilstedeværende elevene som ikke tenker på en dag med sykefravær eller et par timer en sjelden gang plutselig risikerer å ikke skulle få karakter i ulike fag p.g.a at de har overskredet fraværsgrensen. F.eks er dette risky i kroppsøving som kun har to timers undervisning i uken på samme dag og det er fort gjort å overskride fraværsgrensen.

Problemet nå er at lærere tvinges til å sette karakterer uten vurderingsgrunnlag på fraværende elever som står med 0% fravær i fagene p.g.a kreative legeerklæringer som åpner for carte blanche på elevens vegne hele skoleåret. Samtidig har jeg opplevd at ledelsen har nektet meg å sette karakter på en av elevene med høyest tilstedeværelse fordi eleven var syk med korona og ikke leverte legeerklæring som dokumentasjon på fraværet. Jeg hadde fullt opp med vurderingsgrunnlag og måtte klage til utdanningsforbundet for at ledelsen skulle ta til vettet. Hele systemet suger og det sluker både tid og ressurser å skulle følge opp alt av fraværsregistrering for videre å fjerne fraværet igjen grunnet generelle legeerklæringer og annet tull. Dette er en av hovedårsakene til at jeg sluttet som lærer. Systemet er korrupt og man får aldri i verden brukt mer tid på elevene som er tilstede fordi Per, Pål, Pia, Truls og Tiril (i tillegg til en haug andre) fortsatt spiser opp alle ressursene uten at vi noen gang får hevet kompetansen deres siden de er fullstendig fraværende uten at vi får registrert dem som nettopp det. I rest my case!!

Anonymkode: a146b...e82

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 18.48):

Sønnen går 1 året på vgs. Hittil har ingen ugyldig fravær. Men nå er han syk og får 3 dagers fravær. Lurt å få legeerklæring? Vet at de kan ha 10% fravær, men 3 dager er kanskje for mye fravær? 

Han er syk tre dager sammenhengende og jeg anbefaler på det sterkeste å skaffe legeerklæring for fraværet for sikkerhets skyld. Dette kan bli så mye tull i etterkant (selv om det burde være helt unødvendig). Har sønnen hatt kroppsøving eller annet fag med lav timefordeling per uke? I så fall går man fort over 10%-grensen, dessverre.

Anonymkode: a146b...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...