Gå til innhold

Borgen skole- Nrk Nett-TV

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som husker denne serien fra Midt i Smørøyet på NRK?

Rart å tenke på at den er over 35 år gammel (1988-1990). 24 episoder over 3 sesonger. I sesong 1 følger den kun klasse 6B, før den i de neste to sesongene følger 7b/4a og 8b/5a.

Fascinerende å se hvor likt enkelte av problemstillingene i skolen er i dag som den gang. Og samtidig se hvordan ting har utviklet seg. Serien skulle jo gi et realistisk bilde på hvordan skolehverdagen så ut på slutten av 1980-tallet.

Cathrine Fossum, kjent blant annet fra TV 2- nyhetene, er jo med i klasse 4a/5a. Et par av dem har også blitt relativt kjente skuespillere, som Marianne Westbye (Cathrine Hove fra Hotel Cæsar) og Anne Bache Wiig har en rekke roller fra norske serier og filmer, blant annet Frikjent, Mammon, Det tredje øyet Lilyhammer, Side om side etc.

Det var kanskje rart å lage en tråd om denne, men ble så fascinert av å se den igjen! Kanskje det er noe andre raringer her på nærmere 40 som bidrar i tråden!

Anonymkode: b6a83...a4e

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker jeg var så betatt av en med langt hår som var med i serien😅Da var jeg lita.

Anonymkode: 00451...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker jeg var så betatt av en med langt hår som var med i serien😅Da var jeg lita.

Anonymkode: 00451...de2

Han het Petter. 

Anonymkode: 6dc92...f0b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter og….Peggy, var det det hun het? Jeg husker boblejakker og Lise Fjeldstad som spilte frøken. 

Endret av 000VF000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (4 timer siden):

Petter og….Peggy, var det det hun het? Jeg husker boblejakker og Lise Fjeldstad som spilte frøken. 

Betty. Søt jente, men til tider bitchy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den sammen med tenåringen. Fremdeles mye aktuelt.  Og litt morsomt i forhold til klær og frisyrer osv. Forgjengeren til "Klassen"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hele serien om igjen i fjor. Syntes den hadde tålt tidens tann forbløffende godt. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som så Borgen skole er vel mer enn 40? Jeg er født i 80, og husker bare såvidt Borgen skole. Jeg var akkurat for ung til at den gjorde stort inntrykk, tror jeg. 
Under studietiden møtte jeg faktisk en av dem som spilte i Borgen skole, tror hun spilte bitchen! Husker ikke hva karakteren her. Hun var nok litt overrasket over at jeg ikke husket henne 🤣 men veldig hyggelig jente (i virkeligheten). Hun var nok vant til at alle på hennes alder visste hvem hun var (hun var noen få år eldre enn meg). 

Anonymkode: f5907...22e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks 47, husker den veldig godt! Elsket den! Prøvd å se den med barna her men de bet ikke på🤣

Anonymkode: 37f67...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste som så Borgen skole er vel mer enn 40? Jeg er født i 80, og husker bare såvidt Borgen skole. Jeg var akkurat for ung til at den gjorde stort inntrykk, tror jeg. 
Under studietiden møtte jeg faktisk en av dem som spilte i Borgen skole, tror hun spilte bitchen! Husker ikke hva karakteren her. Hun var nok litt overrasket over at jeg ikke husket henne 🤣 men veldig hyggelig jente (i virkeligheten). Hun var nok vant til at alle på hennes alder visste hvem hun var (hun var noen få år eldre enn meg). 

De fleste (alle?) de eldste er født i 75 og de yngste er født i 78, si de er ikke veldig mye eldre enn deg. 

Jeg søkte for å bli med i 4a, men kom aldri inn til prøver. Kjenner en av de som var med i 6/7/8b😊

Anonymkode: bedcb...22d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 79 og elsket serien! Må se den igjen. Var betatt av Petter jeg og, som «alle» andre, hehe 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De fleste (alle?) de eldste er født i 75 og de yngste er født i 78, si de er ikke veldig mye eldre enn deg. 

Jeg søkte for å bli med i 4a, men kom aldri inn til prøver. Kjenner en av de som var med i 6/7/8b😊

Anonymkode: bedcb...22d

Det sto «nærmere 40», ikke 40-årene. Hvis vi tar med alle som er i 40-årene er jeg enig, men hvis vi snakker om «barne-TV-generasjoner», som vi hadde på den tiden, så har 1-2 års aldersforskjell stor betydning for hva du faktisk så på og husker i ettertid. Så for folk som er nærmere 40 (som jeg tolker som kanskje 37-40 år), vil jeg tro det er få som har et forhold til Borgen skole, de er for unge. Men snakker vi nærmere 50, eller slutten av 40-årene, blir saken straks en annen. 
Artig at du prøvde å bli med, da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som alle andre, helt på knærne etter Petter. Men jeg likte Pål også! Gikk vel for alle gutta så lenge de hadde BALL genser :ler:

Gikk vel i 5-6 klasse da Borgen skole gikk tror jeg. 

Anonymkode: a3a58...2b9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 0.00):

Noen som husker denne serien fra Midt i Smørøyet på NRK?

Rart å tenke på at den er over 35 år gammel (1988-1990). 24 episoder over 3 sesonger. I sesong 1 følger den kun klasse 6B, før den i de neste to sesongene følger 7b/4a og 8b/5a.

Fascinerende å se hvor likt enkelte av problemstillingene i skolen er i dag som den gang. Og samtidig se hvordan ting har utviklet seg. Serien skulle jo gi et realistisk bilde på hvordan skolehverdagen så ut på slutten av 1980-tallet.

Cathrine Fossum, kjent blant annet fra TV 2- nyhetene, er jo med i klasse 4a/5a. Et par av dem har også blitt relativt kjente skuespillere, som Marianne Westbye (Cathrine Hove fra Hotel Cæsar) og Anne Bache Wiig har en rekke roller fra norske serier og filmer, blant annet Frikjent, Mammon, Det tredje øyet Lilyhammer, Side om side etc.

Det var kanskje rart å lage en tråd om denne, men ble så fascinert av å se den igjen! Kanskje det er noe andre raringer her på nærmere 40 som bidrar i tråden!

Ja, husker den godt 😊! Synes det var litt stas at jeg gikk i 4a parallelt med serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1980, og elsket Borgen skole da det gikk (selv om jeg muligens var litt yngre enn målgruppa 😅). Nå fikk jeg lyst til å se det igjen - må sjekke det ut i løpet av helgen 🤩

Anonymkode: a3e4b...840

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 82 og jeg også var dødsfascinert av Borgen skole. Kanskje noe av det første jeg husker på TV. Har eldre søsken da, som så på dette sikkert. 

Anonymkode: 0d766...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

79-modell her, fikk bare med meg serien bruddvis.. vi kom til Norge i 89 og jeg slet enda med å få med meg alt som skjedde på norsk, men serien fenget meg likevel. Jeg husker noe veldig dramatisk skjedde med Petter og at jeg var helt syk etter å vite hvordan det gikk (med det gjorde jeg altså aldri 🤪).

Anonymkode: a3e87...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 11.39):

Jeg er født i 86 og husker den. Det var nok tidlig på 90 tallet, så da gikk den nok i repriser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (På 6.2.2025 den 9.42):

Så hele serien om igjen i fjor. Syntes den hadde tålt tidens tann forbløffende godt. 

Enig! Så den under korona, ble også overrasket over hvor godt den fortsatt står i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 17.33):

Det sto «nærmere 40», ikke 40-årene. Hvis vi tar med alle som er i 40-årene er jeg enig, men hvis vi snakker om «barne-TV-generasjoner», som vi hadde på den tiden, så har 1-2 års aldersforskjell stor betydning for hva du faktisk så på og husker i ettertid. Så for folk som er nærmere 40 (som jeg tolker som kanskje 37-40 år), vil jeg tro det er få som har et forhold til Borgen skole, de er for unge. Men snakker vi nærmere 50, eller slutten av 40-årene, blir saken straks en annen. 
Artig at du prøvde å bli med, da! 

Født i 1981, husker serien svært godt, «alle» på midt kull så på. Og vi er altså 43 i dag 😅

Anonymkode: 9e650...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...