Gå til innhold

Intimt stell utført av helsepersonell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert for å minimere sjangsen av overgrep mot bevisstløse mennekser, hva du tror? Det er ikke vanskelig å skjønne.

Anonymkode: bbbfe...16f

Selvsagt er det vanskelig å skjønne, det gir jo ingen mening.

At en som har vært utsatt for overgrep gir derimot stor mening om preferanser. Det er likevel ikke slik at de nødvendigvis må gå på kjønn. Det kan også være hårfarge, hodeplagg, parfyme, navn, hansker eller lyd. Slike ting må det være lov å melde fra om, og hensyn vil bli tatt så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg hadde vaginal fødsel og etter ks ble jeg stelt med klut. Opplevde under vaginal fødsel at det ble rotet mye rundt der nede totalt sett. Ble kateterisert flere ganger. Opplevde aldri unødvendig berøring av klitoris i noen av situasjonene. Vask var vask og undersøkelse var undersøkelse.

Anonymkode: a1bcd...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ms. Perfect skrev (1 time siden):

Selvsagt er det vanskelig å skjønne, det gir jo ingen mening.

At en som har vært utsatt for overgrep gir derimot stor mening om preferanser. Det er likevel ikke slik at de nødvendigvis må gå på kjønn. Det kan også være hårfarge, hodeplagg, parfyme, navn, hansker eller lyd. Slike ting må det være lov å melde fra om, og hensyn vil bli tatt så langt det er mulig.

Hva er det vanligst å være? Hetero. Hva øker da sjangsen? Hetro attraksjon. Betyr det at det alltid er trygt? Nei. At det bestandig er utrygt? Nei. Vet ikke om det er en regel en gang, men vi bor i en verden med så sinnsykt mye overgrep at det er vanlig, så ikke akkurat uvirkelig at det skulle skje.

Denne tråden er creepy. Føler noen vil runke til bevisstløse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 19.48):

Jeg vet ikke helt om jeg poster på feil forum nå, men jeg lurer på noe som jeg leste ang Frosta saken og legens overgrep mot kvinnene der. Det ble flere ganger spesifisert at en lege ikke har lov til å røre en kvinnes klitoris under gynekologisk undersøkelse. Jeg lurer på om dette også gjelder dersom en kvinnelig pasient ligger i koma og en mannlig sykepleier må stelle henne. Er det også da forbudt å komme borti klitoris?

Anonymkode: 63a4c...aa4

Det er ikke forbudt å røre en kvinnes klitoris (eller en manns penis), men det skal være en god grunn til at man gjør det. Vask nedentil er en slik god grunn, en gynekologisk undersøkelse er det ikke. Og så er det tanken bak, en gynekolog kan ved et uhell komme borti en kvinnes klitoris under en undersøkelse uten at det betyr noe, en stellesituasjon kan utvikle seg til et overgrep hvis det er det som er tanken bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intime deler av kroppen må jo stelles, ung som gammel om mann eller kvinne som utfører det spiller ingen rolle, intimt stell på den måten, har ingenting med sex å gjøre 

men om jeg som mann hjelper min kone med f.eks. hårfjerning der nede blir det en litt annen kategori 

Anonymkode: d9435...58a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan vel oppsummeres som «tjenstlig behov». Er klitoris møkkete, så kan pleier ta på for å rengjøre. Har klitoris noen symptomer så kan lege ta på for å undersøke. Man tar da på på en klinisk måte, og respektfull måte ved å bruke klut/hansker for å skape opplevd distanse. 

Man forsøker ikke å stimulere for å sjekke om/hvordan den virker, som frosta-legen drev med. Man skal heller ikke på GU prøvekjøre alle delene i underlivet som en EU-kontroll. 

Anonymkode: 3d2d2...8d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den store forskjellen, som i mange andre saker, ligger i MOTIVASJONEN. Om man ser, berører eller snakker om noe med en pasient som en del av en (saklig) behandlig er det jo helt innafor. En sykepleier skal f.eks vaske og drive med normalt stell. En lege må kanskje undersøke osv. Selvsagt er det innafor og noe de fleste vil ønske.

Men når movtivasjonen endre seg, det er da det blir et problem. Men det problemet er der uansett kroppsdel. En slibrig fyr som tar deg på hånda er like fullt ugreit ... selv om hånda gjerne ikke er noe seksuelt objekt.

"Hvorfor tar du på hånda mi":
a) ...fordi jeg skal rense såret ditt
b) ... fordi det er en sånn deilig deilig hånd som jeg blir så kåt av å ta på

For å stjele et uttrykk ... Motiv matters!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mann i helse. Det eneste vi tenker på er å gjøre jobben vår og at pasienten blir tilstrekkelig ren. Om man tilfeldigvis kommer borti nevnte steder, så er det enten et uhell eller en nødvendig del av jobben. Intimvask går som regel veldig raskt. Frosta-saken er en ekstrem sak, og kan ikke brukes som sammenlikning til noe som helst annet enn galskap.

Anonymkode: f24d1...0e0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Under stell så berører man de kroppsdeler som trenger å vaskes. 

Det er stor forskjell på å være i kontakt med kroppsdeler i den hensikt å vaske, slik de skal vaskes, og det å være i kontakt med kroppsdeler man ikke trenger. 

Når jeg tar intimstell av en mann så vasker jeg penis, da må jeg også dra forhud tilbake. Hvis jeg skal smøre et sår på rumpa, så har jeg ingenting i nærhet av penis å gjøre. 

Ser du forskjellen?

Anonymkode: b6b16...769

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 13.05):

Hva med en mann da, kommer en dame sykepleier og drar ned forhuden og vasker opp og ned?? må jo ta på penisen da.. Er vel heller ikke greit?

En klitoris kan du fint komme til med klut uten fingrer om de sprer bena.. 

Burde vært mann som stelte mann og dame som stelte dame.

Har vært mange ganger hos GYN og aldri har noen tatt på klitorisen min..

Anonymkode: 24b49...f2c

Da ville det stått dårlig til med den personlige hygienen til menn i helsenorge, hvis du tar en titt på hvem som er på vakt. 

Anonymkode: b6b16...769

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 19.48):

Jeg vet ikke helt om jeg poster på feil forum nå, men jeg lurer på noe som jeg leste ang Frosta saken og legens overgrep mot kvinnene der. Det ble flere ganger spesifisert at en lege ikke har lov til å røre en kvinnes klitoris under gynekologisk undersøkelse. Jeg lurer på om dette også gjelder dersom en kvinnelig pasient ligger i koma og en mannlig sykepleier må stelle henne. Er det også da forbudt å komme borti klitoris?

Anonymkode: 63a4c...aa4

Er dette et spørsmål du mener er av seksuell karakter? 
Pasienter i koma skal behandles med respekt og profesjonalitet uansett kjønn. 

Anonymkode: 87671...545

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er det vanligst å være? Hetero. Hva øker da sjangsen? Hetro attraksjon. Betyr det at det alltid er trygt? Nei. At det bestandig er utrygt? Nei. Vet ikke om det er en regel en gang, men vi bor i en verden med så sinnsykt mye overgrep at det er vanlig, så ikke akkurat uvirkelig at det skulle skje.

Denne tråden er creepy. Føler noen vil runke til bevisstløse. 

Jeg forstår rett og slett ikke hva du mener. Det er ikke vanligst å være overgriper, og det er heller ikke vanlig å ville voldta en tilfeldig person som innehar kjønnet man ellers har preferanser for. Hva som alltid eller ikke alltid er trygt er jeg usikker på, men det er stort sett alltid trygt å motta helsehjelp.

Selvsagt skjer overgrep, langt mer enn hva hva det burde, men de færreste av de skjer mellom pasient og helsepersonell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ms. Perfect skrev (3 timer siden):

Jeg forstår rett og slett ikke hva du mener. Det er ikke vanligst å være overgriper, og det er heller ikke vanlig å ville voldta en tilfeldig person som innehar kjønnet man ellers har preferanser for. Hva som alltid eller ikke alltid er trygt er jeg usikker på, men det er stort sett alltid trygt å motta helsehjelp.

Selvsagt skjer overgrep, langt mer enn hva hva det burde, men de færreste av de skjer mellom pasient og helsepersonell.

Der er faktisk som oftest flere til stede samtidig når en bevisstløs pasient stelles, så å tenke at to personer samtidig i samme stellet skal være overgriper det er litt vel mye overtenning. 

Jeg begriper rett og slett ikke om ts faktisk har overgrepssaker tanker eller om hun er redd for å kunne være eller bli utsakk for overgrep innad i helsevesenet. Hele tråden er absurd, på et forum for seksuelle spørsmål. 

Anonymkode: 87671...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...