Gå til innhold

ME (fibromyalgi) smertelindring

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd Sarotex?

Anonymkode: 432a3...722

Jeg prøvde det for mange år siden. Husker ikke helt effekten men tror det var ok. Bortsett fra at jeg ble zombie. Når jeg tok en pause fra de følte jeg nesten som jeg 'våknet' igjen. Men det kan absolutt være et alternativ, for slik jeg har det nå er ikke noe liv. Jeg går på 10 mg snerteplaster uten virkning nå. Tatt en paralginforte også, uten hjelp. 

Anonymkode: c6304...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Infrarød varmematte.

Anonymkode: 5f8c4...422

Skrevet

Badekar!

Anonymkode: 157b3...e9e

Skrevet

Alt av tilbudt behandling har gitt meg økt vekt. Har takket nei til dets. 

Skrevet

Carnivore. Lite stress. Riktig pust. Riktig og hyppig tøying av muskler.

Å bare søke etter piller vil aldri gjøre deg bedre.

Kosthold er utrolig viktig.

Anonymkode: 1bed0...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 17.04):

Jeg drikker salt med kalium, og tar ekstra magnesium. I tillegg tar jeg b12 sprøyter. Anbefaler å melde dere inn i b-12 foreningen for info rundt injeksjoner. Referanseverdiene i Norge er lave, og mange med ME og FM har nok nytte av å få opp nivåene. 

Jeg tar også d vitamin, og sørger for å ha nivåer på rundt 100. Spiser også sunt, unngår ultraprosessert mat, sukker, gluten, og diverse, for å unngå betennelsetilstander. 

Alt dette har hjulpet mye på smerter, har langt mindre behov for fysioterapi. 

Anonymkode: bdf00...4c0

Støtter denne, det er urolig hvilken effekt dette kan ha på smerter. Når man er kronisk syk så er gjerne nervesystemet vårt skakkjørt og trenger støtte opp med det som er godt for kroppen,hormoner,  blodsukkerregulering osv. det er jo kjent at høyere doser B1 feks er viktig for ME syke og de med fibro. Det kan blokkere den feilen vi med ME og fibro har, hvor glukose blir omdannet til laktat i steden for energi.  Har man skyhøye laktat nivåer i kroppen som mange av oss har så får man smerter. Det kan altså bedres ved å øke vitaminer, fokus på antioksidanter og glukose  osv i kroppen. Det er ikke avansert. Ta tilskudd, spise mindre sukker og stivelse. Holde seg unna gluten mest mulig. Det er nesten første pri før man startet opp med vanedannende og sterke smertestillende. Skjønner at man kan ha behov for det men da bør man også se på hva annet man forer kroppen med også. Er ME syk selv og vet at det ikke er lett å sette seg inn i alt men alle monner drar tenker jeg. 

Anonymkode: d481c...05c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Støtter denne, det er urolig hvilken effekt dette kan ha på smerter. Når man er kronisk syk så er gjerne nervesystemet vårt skakkjørt og trenger støtte opp med det som er godt for kroppen,hormoner,  blodsukkerregulering osv. det er jo kjent at høyere doser B1 feks er viktig for ME syke og de med fibro. Det kan blokkere den feilen vi med ME og fibro har, hvor glukose blir omdannet til laktat i steden for energi.  Har man skyhøye laktat nivåer i kroppen som mange av oss har så får man smerter. Det kan altså bedres ved å øke vitaminer, fokus på antioksidanter og glukose  osv i kroppen. Det er ikke avansert. Ta tilskudd, spise mindre sukker og stivelse. Holde seg unna gluten mest mulig. Det er nesten første pri før man startet opp med vanedannende og sterke smertestillende. Skjønner at man kan ha behov for det men da bør man også se på hva annet man forer kroppen med også. Er ME syk selv og vet at det ikke er lett å sette seg inn i alt men alle monner drar tenker jeg. 

Anonymkode: d481c...05c

Jeg tror mange er i samme situasjon som jeg har vært; fått beskjed om at alle vitaminer/mineraler er ok. Men for noen med høyt symptomtrykk både med utmattelse, svekket kognitiv helse, og smerter fra muskler, ledd, og nerver, så er det veldig relevant om man har optimale nivåer innenfor normalen. 

Man kan ha funksjonell b12 mangel opptil 350, men det er det ingen leger som forteller oss. B-12 foreningen anbefaler vel enda høyere nivåer enn dette igjen. Jeg tok tilskudd lenge fordi jeg tenkte det var bra, men det hadde ingen effekt. B-12 sprøyter derimot, noe helt annet. Tar hyppige intervaller på hver 4-6 uke, som jeg ser andre også anbefaler/gjør selv. I begynnelsen fikk jeg veldig sterke "wake up" symptomer av injeksjonene, som var ganske ekkelt. ME-foreningen anbefaler også injeksjoner.

Mange vet ikke hvor viktig b12 er for muskelfunksjon, mangel kan både smerter, rykninger, og kramper. Men det påvirker også søvn, energi, mental helse, fordøyelse, m.m

Mineraler som salt, kalium, kalsium, og magnesium er også kjempeviktig. Jeg drikker elektrolyttblanding fra helsekosten regelmessig i perioder, tar pause, og drikker igjen etter behov. Jeg bruker bare den som er usøtet, blir dårlig av stevia.
Stor uttelling. Som med b12, så påvirker også disse nervesystem, muskelfunksjon, mental helse, osv.
Og D vitamin så klart, anbefalte optimale nivåer er fra 90-100. Har selv opplevd flere ganger å få beskjed om at prøver er "ok" når
d vitamin har ligget under 50 og 40. Og er d vitamin lavt, så blir opptaket av kalsium dårlig, så har man det gående. Og man kan ikke måle mangel av kalsium på blodprøver. 

Mange med ME sliter med både næringsinntak og næringsopptak (vanlig med IBS), og derfor er det lurt med ekstra drahjelp.
I hvert fall i perioder. 

Kostholdet er som du sier uhyre viktig, men når man er ekstremt syk og knapt klarer å ta seg en dusj, så vet jeg av egen erfaring hvor vanskelig det er å fokusere på kost. Det eneste man fokuserer på er å i det hele tatt klare å få i seg noe.
Men tilskudd/injeksjoner er en god start som kan få en til å få hodet over vann, så kan man ta kosthold litt eller litt. 

Legger ved link fra B-12 klinikken som forteller om symptomer man kan få med mangel, samt litt info rundt hvordan blodprøver ikke alltid gir riktig bilde. Jeg vet av egen erfaring at man kan ha funksjonell mangel selv om homocystein, mma, mcv er innenfor normalen også (dette er tilleggsprøver som tas for å avdekke b-12 mangel)

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/utredning/

Alle som har eller er pårørende for noen med ME og FM (og forøvrig andre diagnoser), bør melde seg inn i B-12 foreningen for info. Det er selvsagt ikke slik at b12 er løsningen for alle og enhver, men det kan være nyttig for mange. 

Støtter også dette med å jobbe med pusteøvelser. Det er noe som heter "vagus pust" som jeg selv syns er veldig effektivt, men det må gjøres konsekvent. 

Anonymkode: bdf00...4c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva er bivirkningene dine?

Anonymkode: bdbbd...5ad

Jeg har fått mye nattesvette, og iskald på føttene hele tiden( har alltid pleid å være super varm på føttene), kvalme, redusert matlyst, ufattelige rare, og til dels mareritt, om nettene, som av og til sliter meg helt ut, redusert sexlyst, og problemer med å oppnå orgasme! 😋

Meeeeen…..i forholdt til å gå tilbake til det smertehelvete som jeg hadde, øker jeg heller opp i doseringen igjen! Det er verdt det for min del!

Anonymkode: a3f87...078

Skrevet

Jeg har prøvd det meste, fra morfin til lyrica, dette i en en nerveskadd kropp og "diffuse smerter" med høye smertetopper

Den kombinasjonen jeg faktisk endte opp med, uten å føle meg groggy, trett og rusa, var voltaren og paracet. 

Anonymkode: cd625...998

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 16.49):

Har me og fibromyalgi. Har enorme smerter og ikke funnet noe som lindrer noe særlig. Bruker norspan snerteplaster 10 mg og tar 1 gram paracet men ingen bedring. 

Hva bruker dere som fungerer mot smerter? 

Anonymkode: c6304...4be

Hvordan har du fått smerteplaster? Jeg har ME og fibro. Har tidligere brukt tramadol, noe som hadde veldig god effekt. Legene har fått streng beskjed fra fylkeslegen om at dette ikke skal brukes mer. Trappet ned med beskjed om at jeg kunne få det ved behov. Når jeg var ferdig nedtrappet fikk jeg ikke det heller. Nå bruker jeg Paracet, vimovo og neurontin. Jeg blir så ør i hode av neurontin, ikke behagelig. Har vært på smerteklinikken, men de støtter bruken av neurontin. Har prøvd alt mellom himmel og jord, rolig trening, samtaler, mindfullness osv. Ganske frustrert! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...