Fotball77 Skrevet 7. februar Forfatter #21 Del Skrevet 7. februar Ok. Ja kreditor er et privat innkassobyrå. Jeg har lest et annet sted at man ikke er forpliktet til å opplyse om endring av inntekten selv når man har utleggstrekk. Derfor har jeg nå bestemt meg for å ikke inngå en bindende avbetalingsordning på inkassosaken, men bare bare betale inn det jeg kan hver måned. Og så bare håper jeg at de ikke sender den til tvangsinndrivelse når de ser at det kommer inn penger. Da tar jeg på en måte en sjanse, men gjør ikke noe galt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #22 Del Skrevet 7. februar Fotball77 skrev (2 minutter siden): Ok. Ja kreditor er et privat innkassobyrå. Jeg har lest et annet sted at man ikke er forpliktet til å opplyse om endring av inntekten selv når man har utleggstrekk. Derfor har jeg nå bestemt meg for å ikke inngå en bindende avbetalingsordning på inkassosaken, men bare bare betale inn det jeg kan hver måned. Og så bare håper jeg at de ikke sender den til tvangsinndrivelse når de ser at det kommer inn penger. Da tar jeg på en måte en sjanse, men gjør ikke noe galt heller. Hvorfor ikke bare ringe dem og spørre om det er greit sånn at du vet at de ikke sender til tvangsinndrivelse? Hvis det har kommet så langt at de kan gjøre det så er det lenge siden du skulle betalt, det beste er å ha en dialog. Hvis de først sender inn blir jo kravet mye dyrere pga salærer og gebyrer. Hvis du vil betale gjelden uten å betale ekstra så vil jo det være det billigste for deg. Anonymkode: b1c69...6e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotball77 Skrevet 7. februar Forfatter #23 Del Skrevet 7. februar Å kontakte dem å avtale en nedbetalingsordning ville vært det beste, det er jeg enig i. Men hvis jeg gjør det vil det ikke da være juridisk bindende? Sånn at hvis de i saken med utleggstrekk plutselig skulle begynne å trekker mer og jeg ikke har råd til å betale så "må" jeg gjøre det uansett fordi vi har avtalt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #24 Del Skrevet 7. februar A-hunter skrev (3 timer siden): Helt normalt at de ønsker selvsagt. Men å få oss til å tro at kreditorer ber om endringer gjennom et trekk som går til 0 basert på informasjon de ikke har tilgang til, må du nok jobbe vesentlig hardere med enn dette tamme forsøket. Veldig åpenbart at du ikke vet hva du prater om. Og da i stedet for å skape problemer for folk i sårbare situasjoner er det oppriktig bedre å holde kjeft. Det er helt normalt at kreditorene sender 7-23 begjæringer. Gjerne flere ganger i løpet av en trekk periode. Avholder selv omlag 200/300 av disse uken. Anonymkode: a598d...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #25 Del Skrevet 7. februar Fotball77 skrev (2 timer siden): Å kontakte dem å avtale en nedbetalingsordning ville vært det beste, det er jeg enig i. Men hvis jeg gjør det vil det ikke da være juridisk bindende? Sånn at hvis de i saken med utleggstrekk plutselig skulle begynne å trekker mer og jeg ikke har råd til å betale så "må" jeg gjøre det uansett fordi vi har avtalt det. Det er ikke noe mer bindende enn det er å betale hvilken som helst regning. Du risikerer vel uansett at denne andre gjelden går videre til trekk etterhvert om du ikke inngår noen avtale, så jeg ville inngått avtale og håpet at det gikk bra. Går det ikke bra, får du bare la være å betale, også går det sin gang også. Du er uansett veldig flink som tar tak i dette og prøver å rydde opp så godt du kan! ❤️ Anonymkode: ca6a2...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #26 Del Skrevet 7. februar Fotball77 skrev (5 timer siden): Å kontakte dem å avtale en nedbetalingsordning ville vært det beste, det er jeg enig i. Men hvis jeg gjør det vil det ikke da være juridisk bindende? Sånn at hvis de i saken med utleggstrekk plutselig skulle begynne å trekker mer og jeg ikke har råd til å betale så "må" jeg gjøre det uansett fordi vi har avtalt det. Som AB over her svarte deg på så vil det ikke være mer forpliktet enn vanlig faktura, nei. Du vil derimot få en liten stjerne i boka fordi du ønsker å gjøre opp for deg. Hvis du lager en avtale med de som ennå ikke har gått til inkasso og du får problemer med å betale den summen dere avtalte, så kan du også ta kontakt med dem igjen og si ifra at du veldig gjerne vil bli ferdig med saken men økonomien din endret seg så du trenger lengre tid, lavere mnd.beløp. Det absolutt aller beste er å ta kontakt med kredittselskapet og vise vilje til å betale ned. De aller, aller fleste er veldig hyggelige å prate med. Har kun én gang snakket med en som var sur og grinete og ikke firet en krone på beløpet, alle de andre gangene fikk jeg ettergitt renter og gebyrer og en gang ble jeg ettergitt halvparten av regningen. Mange år siden jeg ble ferdig med all inkasso nå, men jeg hadde endel da jeg var ung.) Anonymkode: b1c69...6e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #27 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som AB over her svarte deg på så vil det ikke være mer forpliktet enn vanlig faktura, nei. Du vil derimot få en liten stjerne i boka fordi du ønsker å gjøre opp for deg. Hvis du lager en avtale med de som ennå ikke har gått til inkasso *og du får problemer med å betale den summen dere avtalte, så kan du også ta kontakt med dem igjen og si ifra at du veldig gjerne vil bli ferdig med saken men økonomien din endret seg så du trenger lengre tid, lavere mnd.beløp. Det absolutt aller beste er å ta kontakt med kredittselskapet og vise vilje til å betale ned. De aller, aller fleste er veldig hyggelige å prate med. Har kun én gang snakket med en som var sur og grinete og ikke firet en krone på beløpet, alle de andre gangene fikk jeg ettergitt renter og gebyrer og en gang ble jeg ettergitt halvparten av regningen. Mange år siden jeg ble ferdig med all inkasso nå, men jeg hadde endel da jeg var ung.) Anonymkode: b1c69...6e9 *innkrevning. Anonymkode: b1c69...6e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #28 Del Skrevet 7. februar Jeg er ganske sikker på de ikke øker trekket. Jeg fikk meg ny jobb rett før jeg fikk svar på min sak, så den nye jobben ble altså ikke tatt med i beregningen. Jeg har en trekkperiode på 24 måneder, så jeg tror ikke saksøker tar seg bryet meg å sjekke opp om jeg øker i inntekt på den korte tiden. Anonymkode: ed94c...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotball77 Skrevet 7. februar Forfatter #29 Del Skrevet 7. februar Ok. Tusen takk for alle svar og hjelp:) Jeg har nå bestemt meg for å prøve å avtale en avbetalingsordning med kreditor og så bare håper jeg at det går bra ift at utleggstrekket mitt ikke endres. Tusen takk igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #30 Del Skrevet 7. februar Fotball77 skrev (6 timer siden): Å kontakte dem å avtale en nedbetalingsordning ville vært det beste, det er jeg enig i. Men hvis jeg gjør det vil det ikke da være juridisk bindende? Sånn at hvis de i saken med utleggstrekk plutselig skulle begynne å trekker mer og jeg ikke har råd til å betale så "må" jeg gjøre det uansett fordi vi har avtalt det. Det er allerede en jurdisik bindene kontrakt her, sannsynligvis, siden de kan kreve deg for pengene. Hvorfor tenke så mye på å lage en til, du har jo allerede brutt den første - hvilken skade kan det gjøre? Anonymkode: 9be8b...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotball77 Skrevet 7. februar Forfatter #31 Del Skrevet 7. februar Ja det er riktig og som jeg sa i det siste innlegget mitt før dette så har jeg nå bestemt meg for å prøve å inngå en avdragsordning med kreditoren og håpe at utleggstrekket mitt ikke endres i løpet av den tiden den varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #32 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ganske sikker på de ikke øker trekket. Jeg fikk meg ny jobb rett før jeg fikk svar på min sak, så den nye jobben ble altså ikke tatt med i beregningen. Jeg har en trekkperiode på 24 måneder, så jeg tror ikke saksøker tar seg bryet meg å sjekke opp om jeg øker i inntekt på den korte tiden. Anonymkode: ed94c...fd0 Hehe hvis den nye jobben din ikke ble tatt med så er du jo garantert at sp vil kreve at nm ser etter nye jobben. All den tid sp ikke vil motta penger fra gammel arbeidsgiver og gammel arbeidsgiver gir beskjed om at du er sluttet i jobben som ble tatt med. Anonymkode: a598d...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #33 Del Skrevet 7. februar Fotball77 skrev (3 timer siden): Ok. Tusen takk for alle svar og hjelp:) Jeg har nå bestemt meg for å prøve å avtale en avbetalingsordning med kreditor og så bare håper jeg at det går bra ift at utleggstrekket mitt ikke endres. Tusen takk igjen. Bare vær klar over at den nedbetalings avtalen må gjøres innenfor livsopphold og ikke kommer til å bli tatt hensyn til av NM. Det er selvsagt lovlig å leve på nudler å knekkebrød.... Anonymkode: a598d...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #34 Del Skrevet 7. februar De kan klage, men da må de ha kjennskap til at lønna di har økt. Så lenge trekket går som det skal ligger stort sett utleggstrekkene våre i automatiske løyper, så vi er ikke inne og sjekker dem. Jeg hadde lagt avdragsordning på den siste saken. En frivillig avdragsordning kan du selv avslutte dersom trekket viser seg å økes. I så fall informerer du bare kreditor om det, så vet de at det ikke er vits å sende for utlegg på deg i tillegg. Merk at du forlenger foreldelsesdato ved å inngå frivillig avdragsordning, men så lenge du har tenkt å gjøre opp for deg så er det bare positivt, i den forstand at kreditor ikke må legge til gebyrer og salær for å få utvidet fristen. Anonymkode: c85c5...4ed 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #35 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): De kan klage, men da må de ha kjennskap til at lønna di har økt. Så lenge trekket går som det skal ligger stort sett utleggstrekkene våre i automatiske løyper, så vi er ikke inne og sjekker dem. Jeg hadde lagt avdragsordning på den siste saken. En frivillig avdragsordning kan du selv avslutte dersom trekket viser seg å økes. I så fall informerer du bare kreditor om det, så vet de at det ikke er vits å sende for utlegg på deg i tillegg. Merk at du forlenger foreldelsesdato ved å inngå frivillig avdragsordning, men så lenge du har tenkt å gjøre opp for deg så er det bare positivt, i den forstand at kreditor ikke må legge til gebyrer og salær for å få utvidet fristen. Anonymkode: c85c5...4ed Nei de kan ikke klage, de kan begjære. To ulike ting, klagefrist er iht lov 1.mnd. Viktig at folk som ikke vet men bare gjetter vilt slutter å sende folk i sårbare situasjoner i villfarelse... Anonymkode: a598d...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #36 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei de kan ikke klage, de kan begjære. To ulike ting, klagefrist er iht lov 1.mnd. Viktig at folk som ikke vet men bare gjetter vilt slutter å sende folk i sårbare situasjoner i villfarelse... Anonymkode: a598d...07f Jeg jobber med dette, og jeg vet. Jeg vet også at vi bruker et språk som de fleste av våre klienter ikke forstår. Begjære, klage, tvangsfullbyrdelse, utlegg, pålegg, anmode, paragraf æ ø og å etc. Jeg svarte med et språk som ga svar på spørsmålet, uten å villede med å bytte ord. Rent formelt så begjærer vi økning av trekk, ja. Men som svar til TS, vi kan "klage" og be om at trekket økes dersom vi får kjennskap til økt lønn, men normalt sett får vi ikke det. Dersom jeg hadde fått henvendelse fra TS hadde jeg opprettet en frivillig avdragsordning eller avtalt frivillige innbetalinger i perioden trekket går. Jeg ville vurdert å sende til Namsmannen for å overta trekket når det utløper, men først gitt TS mulighet til å inngå avtale med oss om å starte nedbetaling/øke nedbetaling tilsvarende trekket når dette går ut. Gitt at TS kan bekrefte at ingen andre kreditorer har sendt for trekk. Dersom TS har mye ulike krav og vi anser det usannsynlig at hun vil holde en avtale med oss er det første mann til mølla i forhold til Namsmannen (foruten Staten og prioriterte trekk), og vi jobber for oppdragsgiver så vi plikter å gjøre det vi kan for å få inn pengene. Men dersom TS har dialog med oss, så har vi også et etisk regelverk å forholde oss til. Jeg ville også anbefalt TS å presisere til kreditor at de skal sette en dekningsrekkefølge på innbetalingene hennes som best gagner henne. Det vil si, at dersom kreditor beregner renter av hovedkrav, så skal innbetalingen gå mot hovedkrav, og ikke mot renter. Dersom kreditor beregner renter av renter spiller det ikke så stor rolle, men dersom de har ulike rentesatser på ulike deler av kravet så skal innbetalingen gå først mot det med høyest rente. Det gjøres ikke alltid. Anonymkode: c85c5...4ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #37 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bare vær klar over at den nedbetalings avtalen må gjøres innenfor livsopphold og ikke kommer til å bli tatt hensyn til av NM. Det er selvsagt lovlig å leve på nudler å knekkebrød.... Anonymkode: a598d...07f Det må gjøres innenfor livsopphold for å være garantert å ikke bli nedlagt som trekk av Namsmannen. Så fremt trekket ikke økes kan TS fritt bruke over livsopphold til å betale andre kreditorer, eller dra på ferie om hun vil. Det er ikke nedlagt trekk i disse pengene. Men du har rett i at Namsmannen ikke vil hensynta det hvis det blir en prosess der trekket skal reguleres. Jeg har svart deg over her og, men nå må du lese innlegget og spørsmål godt, og svare deretter. TS lurer på om trekket hennes vil øke, og om kreditorene kan klage i ettertid sånn at det øker hvis lønna hennes øker. Du kan jo arrestere meg for å ha svart på ordet klage, men jeg svarte på det TS spør om. Det gir liten mening å si til TS at de ikke kan klage. Da tror hun at trekket ikke kan økes. Så kommer man da med at "nei de kan ikke klage, men de kan begjære." Det er ikke rart dette blir en forvirrende jungel for folk som sliter med å finne svar. Svaret er at rent formelt så kan vi klage i 1 mnd, etter det kan vi begjære. I praksis kan vi i hele trekkperioden be Namsmannen justere trekk etter nye opplysninger, og det er det TS er ute etter å vite. Anonymkode: c85c5...4ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #38 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hehe hvis den nye jobben din ikke ble tatt med så er du jo garantert at sp vil kreve at nm ser etter nye jobben. All den tid sp ikke vil motta penger fra gammel arbeidsgiver og gammel arbeidsgiver gir beskjed om at du er sluttet i jobben som ble tatt med. Anonymkode: a598d...07f Jeg har fortsatt den gamle jobben i tillegg. Anonymkode: ed94c...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå