Gå til innhold

Er bøker for dyre?  

47 stemmer

1. 1. Er bøker for dyre?

• Ja
      36
    • Nei
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes norske bøker er såpass dyrt at jeg nesten bare leser engelske. De får man jo billig på nett, og ettersom det ikke er moms på bøker, trenger man ikke bry seg om 200kr grensen heller.

amazon er en flot side! Har handlet masse der.

Er ganske glad i innbundne bøker jeg da, for jeg liker ikke å vente på ting. Nyeste Harry Potter var da bestillt i posten samme dag som den kom. (På engelsk selvsagt!)

Hadde en bok kostet 150 her i norge, kunne det kanskje vært interessant å handle i butikk istedenfor på nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper så og si bare pocket, og gjerne på engelsk, så jeg slipper billig unna. Hvis jeg vil kjøpe en oversettelse så venter jeg til den kommer i pocketutgave eller på tilbud. Jeg meldte meg ut av bokklubb nettopp fordi norske innbundne utgaver er alt for dyre, selv med rabatten klubbene tilbyr. Tar heller et raid på mao.no i blant. Så muligheten for billige bøker er absolutt til stede.

Gjest gjest1
Skrevet

Enig i at det er for dyrt. Hadde prisen ligget på rundt 150, som CDer og DVDer, ville jeg oftere stukket innom bokhandlere for å bare se, og kanskje kjøpe noe. Nå bestiller jeg alt fra Play eller Amazon på nettet.

Særlig gjelder dette fagbøker. Jeg er ferdig med skole og studier, men kunne tenke meg å lese f.eks. historie, eller naturvitenskapelige bøker. Men det er så dyrt med nye bøker i norge at det er latterlig...

Gjest Gjest
Skrevet
Hva synes dere egentlig?

Jeg synes det først og fremst er fryktelig mye klaging over bokpriser, og etter min mening uten grunn. Når folk kjøper så mye bøker som de gjør, har de tydeligvis råd til dem.

Dersom du synes bøker er for dyre - hvor mye burde en ny, innbundet roman koste sånn cirka?

Tja, jeg er egentlig enig (?) med deg i at vi syter uten grunn; bøker er forholdsmessig MYE billigere i dag enn de har vært tidligere i historien. Det dreier seg vel mer om at man prioriterer annerleses, og enkelte andre varer er liksom ENDA billigere (klær, f eks - og som andre nevner; "konkurrerende og sammenliknbare" medier som DVD-er og CD-er, hvor man har lov til å dumpe prisene), også sammenlikner man med disse.

Men jeg har ikke noe spesielt god økonomi selv, og tar meg nesten aldri råd til å kjøpe en ny, innbundet roman. Jeg MÅ prioritere andre ting, som mat og husleie... Unntaket er når jeg har fått et gavekort. Er det en bok det er viktig for meg å lese mens den er nyutkommet, låner jeg den på biblioteket. På mammutsalg og ellers når det er tilbud, og i bruktbutikker og på loppemarkeder hamstrer jeg:-)

Ellers enig i at fagbøker er for dyre i Norge. Når en engelskspråklig bok fra et utenlandsk forlag koster 5-600 i Norge, og kan kjøpes for 2-300 kr via nettet; da skurrer det litt, men samtidig løser det seg jo...

Om nye, innbundne romaner kostet 200 kr maks, ville jeg kanskje tatt meg råd til å kjøpe noen flere. Ellers burde kanskje forlagene vurdert å gi ut enkelte bøker bare i gode pocketutgaver, om det kunne gitt billigere bøker og lite tap for dem. Men jeg skjønner jo at de må koste litt også, altså. Et opplag i Norge er liksom ikke sammenliknbaert med et i USA -hvor markedet er mye større. Forøvrig synes jeg ikke bøker i utlandet alltid er så mye billigere enn i Norge når man tar hensyn til lønnsnivåer.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns innbundne bøker er for dyre. Har samlet på bøker siden jeg var liten, men de siste årene har jeg bare hatt råd til pocketutgaver :sur:

Skrevet

Interessante svar! :)

Det er klart at vi som forbrukere vil ha bøkene billigst mulig. Til en viss grad har nok forlag og bokhandler også solid fortjeneste på bøkene de selger. Forfattere pleier derimot å tjene dårlig. En heltidsforfatter vil i gjennomsnitt ha en årsinntekt på 180000, men så mottar enkelte av dem stipender også.

I Sverige har de billigere bøker, men mye mindre bredde i utvalget enn her. Friprisene har tvunget dem til å satse på bestselgere i større grad enn i hvert fall jeg personlig mener er ønskelig.

Hadde det enda vært mulig å finne et prisnivå som tilfredsstilte alle parter ;)

Skrevet

Jeg synes også at innbundete bøker er altfor dyre, sjelden jeg tar meg råd til å kjøpe dem, og venter heller på pocketutgaven.

Synes at de kunne kostet det samme som en ny CD, mellom 150 - 170, da hadde iallefall jeg kjøpt mange flere nye bøker :)

Gjest Donna
Skrevet

Nei, jeg synes ikke bøker er for dyrt. I forhold til lønnen min så kostet de mye mer tidligere. Jeg er medlem av to bokklubber og kjøper ofte nye bøker.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg synes ikke bøker er for dyrt. I forhold til lønnen min så kostet de mye mer tidligere.

Fordi du tjener mer nå (i forhold til gjennomsnittet/før) eller fordi bøker er forholdsmessig blitt billigere? Tror egentlig jeg skjønner delvis hva du mener, og tror jeg er enig også, men...

For meg er nye bøker for dyre, jeg har nokså ustabil inntekt for tida, men om man jobber 100 % må jeg si det er mer snakk om prioriteringer. Og nye, innbundne bøker er kanskje litt lette å prioritere bort selv for oss bokelskere?

• 5 år senere...
Skrevet

Man får jo det man betaler for.

Jeg leser stort sett bare engelske bøker, og liker pocketformatet godt. Derfor betaler jeg som oftest max hundrelappen per bok, og synes ikke at det er for dyrt.

Må man ha de aller nyeste innbundne bøkene så er det klart at det blir dyrere.

Skrevet

Ene pensumboka mi kostet 550 kr :P Den er jo ganske tykk da, men uansett. Den kunne gjerne kosta 200. Vi er jo trossalt studenter xD

Men ellers kjøper jeg ikke bøker med mindre de er på tilbud. Mamma og jeg har ganske lik smak i bøker så jeg låner hennes. Låner også av venner. Ellers ønsker jeg meg bøker til jul/bursdag.

Skrevet

Jeg synes skolebøker er helt sykt overpriset.

Skal opp til 2 privatisteksamener og bøkene kostet 1800 kroner tilsammen (2 grunnbøker og 2 oppgavebøker). Dette var på bokkilden som er billigere enn de andre norske på nett. Det synes jeg var veldig dyrt!

Kjøper alt av underholdning på amazon, og til sammenligning koster en ny roman, hardcover (Double Dexter, populær krim) 7.35£ altså 68 norske kroner..

Pocket kjøper jeg ofte en hel serie i gangen, de fleste krimbøkene koster 4.99£ altså rundt 45 kroner per bok. Da får jeg en hel serie på 7-8 bøker for prisen av en ny norsk roman :sjenert:

Jeg kjøper sikkert 5-6 bøker i gjennomsnitt i måneden fra amazon, det hadde jeg ikke hatt råd til om jeg måtte betale norske priser.

Synes synd på de som er glad i å lese men som ikke "tenker" engelsk slik at det blir tungvindt å lese det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...