AnonymBruker Skrevet 4. februar #1 Del Skrevet 4. februar Gjerne kall meg gal, unormal, rar hva enn du vil.. men jeg lurer virkelig: hva i helvete er det vi mennesker driver med? Vi lever i et system (og godtar det uten engang å være litt skeptiske eller stille spørsmålstegn til hva f* det er som foregår) som i prinsipp er valgt for oss fra vi blir født: skole-utdanning-jobb-pensjon-død, om man er så heldig). TAKKE meg om du velger noe annet eller tenker liiitt utenfor boksen, da skal staten straffe deg så mye at du må flytte ut av landet. Vi går på skole og lærer ting av en lærer som (unnskyld meg) ikke har kommet en eneste vei i livet, setter oss i skyhøy gjeld for å finansiere en idiotisk utdanning som sørger for at vi blir en del rotte i rotteracet. Vi kjøper ting vi IKKE har råd til, for så og jobbe ræva av oss for å betale regninger for å overleve til neste lønning. Skjønner ingen hvor sinnsykt dette er? Er det rart man føler seg låst, kvalt, med lite frihet og utilfreds? «The borrower is a slave to the lender». Det er en grunn til at de aller fleste suksessfulle mennesker nettopp er suksessfulle, fordi de gjør det motsatte av det alle andre gjør. Invester inntekten din, la pengene jobbe for deg og for Guds skyld unngå å sett deg i gjeld som gjør at du blir stuck resten av livet. For ordens skyld. Jeg var på vei inn i denne fella, men fikk en oppvåkning når jeg ble 30 og kom meg ut av myra. Anonymkode: 09236...a9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #2 Del Skrevet 4. februar hvordan kom du deg ut? Hva gjorde du? Hvordan lever du idag? Hvordan finansierer du degselv? Anonymkode: 400a5...78a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #3 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en grunn til at de aller fleste suksessfulle mennesker nettopp er suksessfulle, fordi de gjør det motsatte av det alle andre gjør. Invester inntekten din, la pengene jobbe for deg Men disse er jo grunnen til at vi har AnonymBruker skrev (6 minutter siden): gjeld for å finansiere en idiotisk utdanning som sørger for at vi blir en del rotte i rotteracet. Vi kjøper ting vi IKKE har råd til, for så og jobbe ræva av oss for å betale regninger for å overleve til neste lønning. Også kalt det kapitalistiske systemet. Anonymkode: 2fa81...0d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #4 Del Skrevet 4. februar Det å gå på skole er bra, for om du tenker hvor sårbar du er uten de egenskapene. Du hadde ikke kunne skrevet dette uten. Eller kanskje, men kanskje ikke også. Sier ikke at alle skoler er like nøytralt gode, kunnskap kan både berike oss men også skade oss om den sier vi ikke har rett over egen anatomi og sånnt. Men det er mye rart i samfunnet ja. Men mennesker i anarki er kjempe utrygt, mennekser i et korrupt samfunn er kjempe utrygt, så systemet om det er riktig beskytter oss i større grad fra å bli voldtatt ig partert i langt større mengder. Serr. Vi må ha noen lover, for å holde folk innenfor en viss fredelig natur og bestandig jobbe for at sunne holdninger blir respektert, ellers blir det fort dumt. Bare se på hvor mye sykt mange må oppleve i verden og hvor mye rart som finnes i Norge også. Mennekser er ikke bare snille, noen er monstre. Anonymkode: d89c2...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #5 Del Skrevet 4. februar Forstår ikke dette sinnet ditt. Det MÅ være visse lover og regler å forholde seg til i et samfunn - ellers råder det bare kaos. Du har jo uansett sett lyset og ‘valg mot strømmen’. Om du har funnet måten du vil leve livet på så er jo det helt fantastisk! Anonymkode: 14b15...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #6 Del Skrevet 4. februar Hvis ALLE skal "la pengene jobbe for deg" så er det ikke igjen noen til å hente søppel, stake opp kloakken, lage dopapir, salmiakk eller penicillin. Denne "mølla" er nødvendig for å ha samfunn som fungerer sånn nogenlunde. Legen har gått på skole, sosionomen har gått på skole og læreren (alm ikke har kommet noen vei🙄🙄🙄) har gått på skole. Man kan si hva man vil, men skolen er et nødvendig onde i et samfunn med så mange mennesker. Det ville vært totalt kaos uten samfunnskontrakten, institusjonene og strukturen. Det kan hende det vil være like bra eller bedre med annen kontrakt, institusjoner og struktur, men poenget er det samme. Anonymkode: c2a88...2cb 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 4. februar #7 Del Skrevet 4. februar Det høres bare ut som du nettopp har lest eller sett fight club. Lev det livet du ønsker å leve, ingen bryr seg. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #8 Del Skrevet 4. februar Men man kan melde seg ut og leve "off the grid", dyrke maten selv, ikke oppsøke lege ved sykdom og håpe på det beste. Så for man benytter seg av samfunnets tjenester er man en "deltaker" og muliggjører for rotteracet. Som en som ikke trenger å delta aktivt i det, men kun høste godene (lege feks) kan sees på som snylter. Feks rikinger som flytter til Sveits. Anonymkode: c2a88...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #9 Del Skrevet 4. februar Fordi de fleste mennesker er naive, uten å tenke selv. Men lar seg heller beordre av andre. Det går ann og tenke selv, uten AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis ALLE skal "la pengene jobbe for deg" så er det ikke igjen noen til å hente søppel, stake opp kloakken, lage dopapir, salmiakk eller penicillin. Denne "mølla" er nødvendig for å ha samfunn som fungerer sånn nogenlunde. Anonymkode: c2a88...2cb Du er naiv om du ikke tror at samfunnet ville ha gått rundt. Da hadde myndighetene bare endret styringsformen, eller gått tilbake i tid der det var familien som tok vare på hverandre. Men siden at mange aksepterer denne formen så blir det også slik. Det er heller ikke snakk om å bryte lover og regler, for jeg følger jo verdiene og holdningene til samfunnet. Jeg gjør ikke noe kriminelt, men jeg velger bare en annen livsstil. Men vi blir som barn oppdratt til at det finnes kun en vei i livet, og saueflokken følger etter uten å stille et kritisk spørsmål. Anonymkode: 0c302...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #10 Del Skrevet 4. februar Anonymkode: 3b13e...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #11 Del Skrevet 4. februar Støttet tankegangen din helt til usaklig argument om lærere. Utdanningsmessig er jeg der jeg vil være. Jeg har en trygg jobb, stabil inntekt og opplever det som utrolig givende å være med å påvirke barn og unge. Å si at jeg ikke har kommet noe sted i livet mitt vet du ingenting om, da livet mitt er mye mer enn jobb! Når det er sagt: jeg støtter folk som tør å ta egne valg og gå utradisjonelle veier, og regner da med at det gjelder ift det økonomiske og skatteytelser også. Dersom en vil klare seg selv, må en klare seg selv. En kan ikke la være å jobbe men forvente alle godene som samfunnet har. Jeg støtter også folk som er åpne for andres levesett, livsvalg og yrker, og der har du litt å jobbe med. Lykke til videre med å bli en bedre versjon av deg selv, forhåpentligvis litt mindre dømmende og nedsettende mot de som tar andre valg enn deg selv. Hilsen lærer. Anonymkode: f2992...241 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #12 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hvordan kom du deg ut? Hva gjorde du? Hvordan lever du idag? Hvordan finansierer du degselv? Anonymkode: 400a5...78a Solgte nesten alt jeg eide (hadde noe sparepenger fra før), bodde på billig sted (5000 kr i bokostnad i mnd), tok småjobber svart og begynte å investere alle pengene jeg hadde i aksjer (krevde høy kunnskap om markedet og konstant overvåkning) og noe i krypto. Etter et par år kjøpte jeg leilighet (uten lån) i utlandet og leier ut denne til turister. Dette er fortsatt inntekten min idag. Anonymkode: 09236...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi de fleste mennesker er naive, uten å tenke selv. Men lar seg heller beordre av andre. Det går ann og tenke selv, uten Du er naiv om du ikke tror at samfunnet ville ha gått rundt. Da hadde myndighetene bare endret styringsformen, eller gått tilbake i tid der det var familien som tok vare på hverandre. Men siden at mange aksepterer denne formen så blir det også slik. Det er heller ikke snakk om å bryte lover og regler, for jeg følger jo verdiene og holdningene til samfunnet. Jeg gjør ikke noe kriminelt, men jeg velger bare en annen livsstil. Men vi blir som barn oppdratt til at det finnes kun en vei i livet, og saueflokken følger etter uten å stille et kritisk spørsmål. Anonymkode: 0c302...248 Men svært mange har andre sosiale normer og verdier enn det du har. Særlig når man lever i et multikulturelt samfunn. Jeg jobber med mennesker fra hele verden og ser hver dag hvor store forskjeller det er. Noe så "enkelt" som oppdragervold: folk "flest" mener dette er galt, men så har man særlig enkelte kulturer/grupper dette er mer sosialt akseptert. Det er like jævlig for barna som opplever det. Hvordan passer barnevern og politi inn i denne utopien din? Hvor skal man lære om lover, regler, lesing, skriving, tolkning av lovtekst, rettigheter og plikter, hvis man ikke har skole? Eller mener du at skolen ikke skal eksistere? Det er litt uklart hva du vil, annet enn at du selv er dritsmart som har sett lyset og vi andre er dumme flokkdyr og du mener NOE annet er bedre. Anonymkode: c2a88...2cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #14 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis ALLE skal "la pengene jobbe for deg" så er det ikke igjen noen til å hente søppel, stake opp kloakken, lage dopapir, salmiakk eller penicillin. Denne "mølla" er nødvendig for å ha samfunn som fungerer sånn nogenlunde. Legen har gått på skole, sosionomen har gått på skole og læreren (alm ikke har kommet noen vei🙄🙄🙄) har gått på skole. Man kan si hva man vil, men skolen er et nødvendig onde i et samfunn med så mange mennesker. Det ville vært totalt kaos uten samfunnskontrakten, institusjonene og strukturen. Det kan hende det vil være like bra eller bedre med annen kontrakt, institusjoner og struktur, men poenget er det samme. Anonymkode: c2a88...2cb En "alle kan ikke" altså. Anonymkode: 572c7...7bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #15 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Støttet tankegangen din helt til usaklig argument om lærere. Utdanningsmessig er jeg der jeg vil være. Jeg har en trygg jobb, stabil inntekt og opplever det som utrolig givende å være med å påvirke barn og unge. Å si at jeg ikke har kommet noe sted i livet mitt vet du ingenting om, da livet mitt er mye mer enn jobb! Når det er sagt: jeg støtter folk som tør å ta egne valg og gå utradisjonelle veier, og regner da med at det gjelder ift det økonomiske og skatteytelser også. Dersom en vil klare seg selv, må en klare seg selv. En kan ikke la være å jobbe men forvente alle godene som samfunnet har. Jeg støtter også folk som er åpne for andres levesett, livsvalg og yrker, og der har du litt å jobbe med. Lykke til videre med å bli en bedre versjon av deg selv, forhåpentligvis litt mindre dømmende og nedsettende mot de som tar andre valg enn deg selv. Hilsen lærer. Anonymkode: f2992...241 Skjønner at det kom brutalt ut, jeg mente ikke at lærere ikke har oppnådd noe i livet (på personlig plan), men at det vi lærer sørger for at vi blir en del av systemet. Og lærere tjener ikke godt. Anonymkode: 09236...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #16 Del Skrevet 4. februar Jeg tenker at slik vi lever nå er mye, mye bedre enn for noen få år siden og langt bedre enn de fleste andre alternativene vi har. Anonymkode: 1da71...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #17 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at slik vi lever nå er mye, mye bedre enn for noen få år siden og langt bedre enn de fleste andre alternativene vi har. Anonymkode: 1da71...395 Livet er helt fantastisk. Det er slik at det som er fantastisk for meg, ikke nødvendigvis er det for andre. Derfor er en seg selv nærmest og må strekke seg for å havne dit en vil. Hvor det nå enn er. For noen er det derfor lett, for andre omtrent umulig. Anonymkode: 572c7...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 4. februar #18 Del Skrevet 4. februar Vi jobber jo for å få samfunnet til å gå rundt. Man er en del av noe større. Jeg jobber på sykehus og for meg er jobben verdifull i seg selv. For ikke å snakke om alt det sosiale man får via jobb. Det kan være slitsomt ja. Men hva skulle jeg gjort uten å gå på jobb? Ikke har jeg behov for å reise verden rundt heller. Jeg kunne nok absolutt trivdes med å jobbe litt mindre! Men å bare melde seg ut? Nei det kunne jeg ikke tenke meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #19 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Solgte nesten alt jeg eide (hadde noe sparepenger fra før), bodde på billig sted (5000 kr i bokostnad i mnd), tok småjobber svart og begynte å investere alle pengene jeg hadde i aksjer (krevde høy kunnskap om markedet og konstant overvåkning) og noe i krypto. Etter et par år kjøpte jeg leilighet (uten lån) i utlandet og leier ut denne til turister. Dette er fortsatt inntekten min idag. Anonymkode: 09236...a9c AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Fordi de fleste mennesker er naive, uten å tenke selv. Men lar seg heller beordre av andre. Det går ann og tenke selv, uten Du er naiv om du ikke tror at samfunnet ville ha gått rundt. Da hadde myndighetene bare endret styringsformen, eller gått tilbake i tid der det var familien som tok vare på hverandre. Men siden at mange aksepterer denne formen så blir det også slik. Det er heller ikke snakk om å bryte lover og regler, for jeg følger jo verdiene og holdningene til samfunnet. Jeg gjør ikke noe kriminelt, men jeg velger bare en annen livsstil. Men vi blir som barn oppdratt til at det finnes kun en vei i livet, og saueflokken følger etter uten å stille et kritisk spørsmål. Anonymkode: 0c302...248 De tingene jeg har uthevet her.... hvordan mener du at du ikke bryter lover? Du tar "småjobber" svart. Det virker som du er i arbeidsfør alder og er arbeidsfør, du jobber svart og mest sannsynlig kjører du på veier somner betalt av norske skattebetalerer. Slik kalles å snylte på andre. Ikke glorifiser deg selv, valgene dine og hvor smart du er. Anonymkode: c2a88...2cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #20 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De tingene jeg har uthevet her.... hvordan mener du at du ikke bryter lover? Du tar "småjobber" svart. Det virker som du er i arbeidsfør alder og er arbeidsfør, du jobber svart og mest sannsynlig kjører du på veier somner betalt av norske skattebetalerer. Slik kalles å snylte på andre. Ikke glorifiser deg selv, valgene dine og hvor smart du er. Anonymkode: c2a88...2cb Nå er jo de to innleggene du siterer skrevet av ulike brukere, da. Jeg synes dette var noe grunt vås som snytt ut av dagboken til en fjortis som har lest for dummies-bøker om filosofi, fremfor noe som kan virke tankevekkende på noenlunde fornuftige voksne. Likevel skal nå rett være rett: At et helt ukjent menneske på KG har jobbet svart gjør da ikke alle andre i tråden kriminelle. Anonymkode: ffbe5...10b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå