Gå til innhold

Gjelder trafikkreglene for syklister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tiuren skrev (58 minutter siden):

Trygg Trafikk er ikke staten, men en medlemsorganisasjon. 

Spørsmålet til TS var heller ikke "hvor skal syklisten plassere seg" men "hvorfor overholdes ikke det generelle kravet til fører av kjøretøy for syklister". 

Jeg svarte DEG, ikke ts. Det er du som bruker enhver anledning til å kverulere over andres innlegg.

Anonymkode: 873f6...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som pårørende til en som ble alvorlig skadet i en sykkelulykke så kommer jeg med en oppfordring til å lære oss å dele veien. Dem ligger midt i feltet fordi du skal ta en forbikjøring. Ikke bare snike deg fordi. Dem ligger i en stor fart. Til og med en stein eller et hull i veien er livsfarlig for det tynne hjulet. Han bruker å vinke bilene forbi seg når han ser det ikke kommer biler i mot. Men legger han seg for langt ut så er det lett for dem å komme borti steiner og slik. Og da tryner man. 

Anonymkode: 2a390...3ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg svarte DEG, ikke ts. Det er du som bruker enhver anledning til å kverulere over andres innlegg.

Anonymkode: 873f6...704

Kan du vakre ukjente (anonyme) menneske si meg hva jeg kverulerer på, jeg trodde vi var på et diskusjonsforum der diskusjon er tillatt? Jeg har konsekvent holdt meg til trådens tema, uten å trekke inn andre aspekt med syklist og bilist i samme veibane og hvor syklisten bør plassere seg.

Det var DU som ikke viste forskjell på Trygg Trafikk og staten? 

PS: du er syklist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på det? Kan du i så fall vise til den loven/reglen? Det jeg fant var under Visit Denmark 2025, der det sto: 

Bør er ikke det samme som må, heller ikke i Danmark. 

Anonymkode: 49d31...5bc

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/1312

§ 14. Er der på vej anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art.

Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning.

Her står det sort på hvitt at: 

"Cyklist og fører af lille knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning" 

Ergo er kjørsel av syklist på veien forbudt.... om ikke annet er spesifisert..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (2 timer siden):

"blir opp til syklisten å vurder" er en rett jeg som bilist eller motorsyklist ikke får av UP, så hvorfor har syklister denne retten? 

Det får du jo, det er ikke spesifisert noe sted hvor langt til høyre du skal legge deg om noen har lyst til å kjøre forbi, det må du vurdere selv. Jeg går ut i fra at du legger deg et sted som er trygt for deg og ditt kjøretøy, og ikke skraper hjulkapslene inn i fortauskanten? 

Anonymkode: d1c2c...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...