Gå til innhold

Gjelder trafikkreglene for syklister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hest og kjerre må vel være den ultimate beskrivelsen av kjøretøy, ja. 

Mye man kan irritere seg over i trafikken. Jeg har et par svake punkter jeg også, men siden jeg også er syklist har jeg større forståelse for den siden av saken og irriterer meg ikke så mye over dem. Det er flere syklister som blir skada og drept av bilister enn omvendt. 

Anonymkode: 49d31...5bc

Det er en helt annen sak, selv er jeg motorsyklist, og har mine egne kjepphester og forventninger i trafikken. 

Spørsmålet i tråden er hvorfor har syklister tilsynelatende en dispensasjon fra enkelte deler i  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tiuren skrev (2 minutter siden):

Det er en helt annen sak, selv er jeg motorsyklist, og har mine egne kjepphester og forventninger i trafikken. 

Spørsmålet i tråden er hvorfor har syklister tilsynelatende en dispensasjon fra enkelte deler i  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Njaaa, var det nå det som var spørsmålet? Jeg tror vi er flere som har svart på spørsmålet til TA, men det har dukket opp nye ting underveis. Som det ofte gjør i en diskusjon. 

Anonymkode: 49d31...5bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Njaaa, var det nå det som var spørsmålet? Jeg tror vi er flere som har svart på spørsmålet til TA, men det har dukket opp nye ting underveis. Som det ofte gjør i en diskusjon. 

Anonymkode: 49d31...5bc

TA = TS

😊 

Anonymkode: 49d31...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (2 timer siden):

At syklister ligger midt i kjørefeltet er gjerne for å unngå bilister som passerer med svært liten avstand.

Er det egnet sted for forbikjøring, buss stopp for eksempel bør syklist kjøre til sides og slippe forbi.

Har sett de kjøre midt i midtre felt på Danmarksplass i Bergen, idioti men desverre lovlig 

Anonymkode: feca4...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hest og kjerre må vel være den ultimate beskrivelsen av kjøretøy, ja. 

Mye man kan irritere seg over i trafikken. Jeg har et par svake punkter jeg også, men siden jeg også er syklist har jeg større forståelse for den siden av saken og irriterer meg ikke så mye over dem. Det er flere syklister som blir skada og drept av bilister enn omvendt. 

Anonymkode: 49d31...5bc

Jeg sykler mye men er likevel irritert over syklister som ligger i veibanen der det er parallell sykkelvei 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg går ut frå at andre har poengtert, så 

a) syklistar har like stor rett til å bruke vegbanen som andre køyretøy, og

b) tohjulingar både med og utan motor blir oppfordra til å ligge midt i fila nettopp for å unngå situasjonar der dei risikerer å bli pressa av vegen av større køyretøy som prøver å kome seg forbi utan å krysse over i motgåande køyrefelt

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Njaaa, var det nå det som var spørsmålet? Jeg tror vi er flere som har svart på spørsmålet til TA, men det har dukket opp nye ting underveis. Som det ofte gjør i en diskusjon. 

Anonymkode: 49d31...5bc

Jeg tolker dette som "hvorfor har ikke syklister plikt til å slippe forbi slik som andre har" 

image.png.25a164305acaeb68aaf107a80bc0ad68.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark er det ulovlig for en sykelist å kjøre på veien om det er sykkelvei tilgjengelig.... Slik burde det også være i Norge...! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Jeg sykler mye men er likevel irritert over syklister som ligger i veibanen der det er parallell sykkelvei 

Jeg spiser havregryn til frokost hver morgen, men irriterer meg over traktorer som ikke kjører inn til siden på flere kilometre. 

Vi sliter alle med vårt. 

Anonymkode: 49d31...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (1 minutt siden):

Som eg går ut frå at andre har poengtert, så 

a) syklistar har like stor rett til å bruke vegbanen som andre køyretøy, og

b) tohjulingar både med og utan motor blir oppfordra til å ligge midt i fila nettopp for å unngå situasjonar der dei risikerer å bli pressa av vegen av større køyretøy som prøver å kome seg forbi utan å krysse over i motgåande køyrefelt

Faktisk i strid med det som loven sier, men det du skriver reflekterer praksis 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (5 minutter siden):

I Danmark er det ulovlig for en sykelist å kjøre på veien om det er sykkelvei tilgjengelig.... Slik burde det også være i Norge...! 

Er du sikker på det? Kan du i så fall vise til den loven/reglen? Det jeg fant var under Visit Denmark 2025, der det sto: 

Sitat

Danske trafikkreguleringer

Du må alltid sykle på høyre side av veien, og hvis det finnes en sykkelsti bør du bruke denne. 

Bør er ikke det samme som må, heller ikke i Danmark. 

Anonymkode: 49d31...5bc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spiser havregryn til frokost hver morgen, men irriterer meg over traktorer som ikke kjører inn til siden på flere kilometre. 

Vi sliter alle med vårt. 

Anonymkode: 49d31...5bc

Det viktigste spørsmålet for deg, og egentlig for oss alle, i denne sammenheng er jo: Liker du havregrøt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (38 minutter siden):

"blir opp til syklisten å vurder" er en rett jeg som bilist eller motorsyklist ikke får av UP, så hvorfor har syklister denne retten? 

Rett og slett fordi syklisten har flere ting å ta hensyn til når det gjelder veibane enn biler. Om det er høy asfaltkant og manglende veiskulder/pukk/grøft el, så er det sikrere for syklisten å ligge litt lengre unna kanten enn om det er bred veiskulder og mulighet til å sjangle på utsiden av kantlinja uten å risikere alvorlig skade. Det gjelder også ved kraftig sidevind. Om man nærmer seg en innersving eller en bakketopp er det smartere å ligge litt lengre unna kanten for at kamikazebilister skal måtte tenke en gang til før de kjører forbi. Alle vet vi jo at om det kommer en buss i mot rundt den svingen så vil bilen ofre syklisten og ikke seg selv av rein refleks. Jeg sykler mye, og det har vært så jeg har hatt hjerte i halsen flere ganger enn jeg har lyst til å huske. Noen bilister, som TS, ser gjerne at syklister tar null plass og kjører forbi med trafikk i mot. Jeg har en gang hatt en bil som kjørte forbi så nære at den var borti buksebeinet mitt. Det var skummelt det!  Mannen min har blitt pressa i grøfta. Bilister vurderer faktisk dette med "langt nok til høyre" hele tiden de også. Noen ligger på den hvite stripa og noen ligger og smeiker den gule, og her på landet der det gjerne mangler striper av alle slag, så er det enda større variasjon i hva bilisten synes er langt nok ut på deres side. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AuroraB skrev (2 minutter siden):

Rett og slett fordi syklisten har flere ting å ta hensyn til når det gjelder veibane enn biler. Om det er høy asfaltkant og manglende veiskulder/pukk/grøft el, så er det sikrere for syklisten å ligge litt lengre unna kanten enn om det er bred veiskulder og mulighet til å sjangle på utsiden av kantlinja uten å risikere alvorlig skade. Det gjelder også ved kraftig sidevind. Om man nærmer seg en innersving eller en bakketopp er det smartere å ligge litt lengre unna kanten for at kamikazebilister skal måtte tenke en gang til før de kjører forbi. Alle vet vi jo at om det kommer en buss i mot rundt den svingen så vil bilen ofre syklisten og ikke seg selv av rein refleks. Jeg sykler mye, og det har vært så jeg har hatt hjerte i halsen flere ganger enn jeg har lyst til å huske. Noen bilister, som TS, ser gjerne at syklister tar null plass og kjører forbi med trafikk i mot. Jeg har en gang hatt en bil som kjørte forbi så nære at den var borti buksebeinet mitt. Det var skummelt det!  Mannen min har blitt pressa i grøfta. Bilister vurderer faktisk dette med "langt nok til høyre" hele tiden de også. Noen ligger på den hvite stripa og noen ligger og smeiker den gule, og her på landet der det gjerne mangler striper av alle slag, så er det enda større variasjon i hva bilisten synes er langt nok ut på deres side. 

ER dette din personlige, og syklist kollektive, oppfatning? Det står ingenting om dette her: image.png.e4a031552a34832b425bf2d12fbe6610.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (4 minutter siden):

ER dette din personlige, og syklist kollektive, oppfatning? Det står ingenting om dette her: image.png.e4a031552a34832b425bf2d12fbe6610.png

«Skal du sykle i blandet trafikk og det ikke er egne sykkelfelt, bør du sykle i kjørebanen. Da gjelder de samme reglene som for andre kjøretøy: Du må holde deg i høyre kjørefelt, og godt innenfor kjørefeltet.»

Tolker dette som at man ikke hverken skal eller bør sleike hvitestripa som syklist. Det er altså staten sin oppfatning, og ikke brukeren du siterer sin personlige opinion.

https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/sykkel/lover-og-regler-pa-sykkel/#<strong>sykle-i-kjørebanen?-hold-til-høyre!</strong>

Anonymkode: 873f6...704

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Skal du sykle i blandet trafikk og det ikke er egne sykkelfelt, bør du sykle i kjørebanen. Da gjelder de samme reglene som for andre kjøretøy: Du må holde deg i høyre kjørefelt, og godt innenfor kjørefeltet.»

Tolker dette som at man ikke hverken skal eller bør sleike hvitestripa som syklist. Det er altså staten sin oppfatning, og ikke brukeren du siterer sin personlige opinion.

https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/sykkel/lover-og-regler-pa-sykkel/#<strong>sykle-i-kjørebanen?-hold-til-høyre!</strong>

Anonymkode: 873f6...704

Trygg Trafikk er ikke staten, men en medlemsorganisasjon. 

Spørsmålet til TS var heller ikke "hvor skal syklisten plassere seg" men "hvorfor overholdes ikke det generelle kravet til fører av kjøretøy for syklister". 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg spiser havregryn til frokost hver morgen, men irriterer meg over traktorer som ikke kjører inn til siden på flere kilometre. 

Vi sliter alle med vårt. 

Anonymkode: 49d31...5bc

Sjeldent jeg treffer på slike traktorer, de fleste kjører raskt inn til siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns dere "flere kilometer" er lenge? Hvis det er snakk om tre kilometer der du må kjøre i 25 i stedet for 50, så tok det deg 3 minutter ekstra. 

Irriterende om det skjer hver dag, men utover det, ta deg en sigg og pust med magen.

Anonymkode: 49268...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til TS sitt spørsmål :  er det vanlig at bilister legger seg til høyre og senker farten?? Nei, det er ikke det. Det lite konstruktivt å bare velge og tolke paragrafer som kan støtte ditt forutinntatte syn i stedet for å se objektivt og helhetlig. 

Det er alltid den som foretar forbikjøringen som bærer ansvar for å gjøre det forsvarlig. Ingen "tvinger" deg til å gjøre farlige ting bare fordi de holder lavere fart enn deg. Nen det som er ulovlig er å sabotere forbikjøringen ved å legge seg til venstre eller øke farten. Så, ja, den som blir forbikjørt må holde høyre og, om nødvendig, senke farta. Det med fart er irrelevant for syklister, for de holder lav fart i utgangspunktet. 

Norges Cykleforbund råder forresten syklister til å begrense størrelsen på grupper og vise hensyn. Men de kan ikke forventes å stoppe eller kjøre til siden for samtlige biler hele tiden. De er stort sett lette å kjøre forbi, selv om du må drøye noen sekunder til det er klart. 

Syklister holder avstand til høyrekanten for å ha litt "buffer". Det er farlig å ligge nære kanten hvis noen tar en tett og farlig forbikjøring. De få dødsulykker som har skjedd ved forbikjøring av syklist har skjedd på den måten. Bilister bør ha 1.5m klaring. I en del land er dette lovpålagt.

 Distance.jpg.20e07d167e3dc3bb342974953e652b3e.jpg

De som ikke liker syklister er glade i å snakke om "sykkelveier". Men dette finnes det fint lite av i Norge. Det som finnes er kombinerte gang- og sykkelveier hvor reglene utelukkende går i de gåendes favør (naturlig nok) og hvor syklister har vikeplikt ikke bare for gående men også for alle andre når g/s krysser andre veier. Det skjer langt fler ulykker med syklister som krysser (bil)veier enn syklister som sykler i (bil)veien og følger vanlige trafikkregler. 

Klassisk ulykke med syklist er påkjøring i fotgjengerovergang eller der gang- og sykkelveg krysser småveier med dårlig oversikt. 

Bedre å sykle lovlig i veien. Da blir du sett. Og de aller fleste bilister klarer fint å ta nødvendig hensyn uten å få høyt blodtrykk. ❤️

Anonymkode: 62bae...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns dere "flere kilometer" er lenge? Hvis det er snakk om tre kilometer der du må kjøre i 25 i stedet for 50, så tok det deg 3 minutter ekstra. 

Irriterende om det skjer hver dag, men utover det, ta deg en sigg og pust med magen.

Anonymkode: 49268...e92 

Og dersom det er 25 isteden for så holder det muligens ikke med en sigg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...