Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #21 Skrevet 11. mars 2006 Vi hadde besøk av helsesøster på foreldremøte, hun snakket en del om kosthold og matpakker. (og så gikk det en uke så var vafler og kaker hovedingridiensen i matpakkene igjen) Det finnes faktsik foreldre som har kun vafler i barnas matpakke! OG det skal gi engergi til en hel dag! ← Det gir energi til en hel dag. Det gir MER enn nok energi til en hel dag, men det gir "tomme kalorier," og fordi vafler raskt spaltes opp i karbohydrater som taes opp i blodbanen, får ungene en rask økning av blodsukkerkonsentrasjonen. Kroppen mobiliserer insulin for å styre imot, men overstyrer, slik at sultfølelsen snart melder seg igjen. En ond sirkel. Fedon-sirkelen
nallemaja Skrevet 11. mars 2006 #22 Skrevet 11. mars 2006 Jeg tror det kan være viktig å bevisstgjøre foreldre på barnas kosthold, og det kan gjøres tiltak i skolen som bidrar til å gi barna sunne holdninger til mat, og kunnskap om hva som er sunt og hva man bør begrense til fest og lørdager. Jeg mener at i bunn og grunn er dette foreldrenes ansvar, MEN siden mange foreldre tydeligvis ikke viser ansvar på dette området synes jeg det også blir skolens ansvar. Man vil jo at elevene sine skal være fornøyde og glade, og man kan ikke bare stå og se på at flere og flere har vansker med konsentrasjonen PGA dårlig kosthold etc. Nå er det i planen at barna skal ha tilsammen 1 tilme fysisk aktivitet i løpet av en skoledag, men jeg føler ikke dette alltid blir gjennomført så godt. Jeg mener vi som arbeder i skolen skal oppmuntre og aktivisere ungene til leik og moro som inneholder fysisk aktivitet. Det er viktig å gjøre "trim" til noe lystbetont, og det trenger slett ikke være gymtimer og skogturer for å gjøre godt. Bare det å danse setter igang blodpumpa hos de fleste, eller hoppe strikk, sparke fotball og andre ballspill, hoppe tau, gruppeleker som hauk og due, slå på ring etc. Det er bare viktig å legge til rette og sette av tid til dette. Selv prøver jeg å sette igang klassa til danseleker siste 10 minutter av en time. ALLE synes dette er morsomt. Siden dette er noe de er vant til å gjøre synes de ikke det er flaut heller. Vi legger også opp til å ha feks grønnsaker med mager kesam-dip på kosedager, istedet for sjokoladekake o.l.
Gjest en mor på besøk Skrevet 11. mars 2006 #23 Skrevet 11. mars 2006 Har du sett en gjennomsnittlig norsk skolegård? En flat asfaltplass, og så etpar lekeapparater. Timinutters friminutter. Makaroni med ketsjup til middag på sfo hvis de er heldige. Min løsning: Varierte skolegårder, ikke lekeplasser, men naturaktig og utfordrende, omgivelser som inspirerer til begevelse og lek. Frilek, ikke organisert gym. Lengre friminutter, så barna kommer ordentlig i gang med leken og får gjort noe før de må inn igjen. Skolefrukt. Mat - sunn - på sfo. Selvfølgelig skal vi foreldre ha hovedansvaret, men de er hele dagen på skolen, og der har de sin sosiale verden og det er der de læer seg en god del om hva som er "akseptert" og "ikkeakseptert" atferd. Gymtimer: Lek. Mer er det ikke å si:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå