Gå til innhold

Overvekt blant barn og unge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærerstudent på siste året, og har sett når jeg har vært i praksis hvor mye tykkere barn er nå i forhold til da jeg gikk på skolen. Nå tar jeg et fag som heter mat og helse (tidl heimkunnskap) og har fått i oppgave å skrive hvordan dette faget kan være med på å forebygge overvekt blant barn og unge. Er det noen av dere som har noen synspunkt her som jeg burde ta med? Er dette skolen eller foreldrene sitt ansvar? Hva mener dere? Synes det er spennende å høre hva dere andre synes om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Personlig synes jeg noe av det viktigste er å prøve å finne en fritidsaktivitet til ungen som de faktisk liker å holde på med. Ikke alle som har sansen for fotball, da kan drama være vel så bra. Alt annet enn å sitte pal foran GameCuben.

Når det gjelder faget mat og helse, så har jeg ikke noe fornuftig å komme med akkurat nå. Annet enn at man fokuserer (selvsagt) på helse foran kroppsform. En som er lubben kan godt spise sunnere, og være sunnere enn en som er tynn.

Endret av Orestes
Gjest gjest1
Skrevet

Som foreldre har jeg hovedansvaret for mine barn og deres helse.Det er jeg som kjøper og lager maten, og det er mine valg som avgjør hvilket kosthold barna har.I tillegg har jeg et ansvar for å sørge for at de får den aktivitet de trenger for å holde seg i form. Jeg må dermed legge til rette for aktiviteter som både er praksisk gjennomførbare, som ungene synes er artig og som ikke ruinere meg.

Skolen kan bidra med fokus på sunn mat, og god tilrettelegging for fysisk aktivitet både gjennom gym og turer, men også med det fysiske miljø i skolegården.Og som Orestes sier over her: fokus bør være på helse, ikke vekt!!!

Skrevet

Hjelper i alle fall ikke at gymsaler og svømmebasseng stenges. Hjelper heller ikke å redusere antall timer gym i uka... Tilby skolemat som er sunn og ikke kantinemat som skolebrød og brus. Gratis frukt!

Foreldre og foresatte som er flinke til å backe opp ungene sine om de ønsker å bedrive en interesse. Trampoline er en genial trend og flott kontrast til pc-spill mener jeg! Få flere lignende trender inn hos barn og unge. Oppfordre til lek og moro som ekskluderer inneaktiviteter og inkluderer uteaktivitet!

Skrevet
Som foreldre har jeg hovedansvaret for mine barn og deres helse.Det er jeg som kjøper og lager maten, og det er mine valg som avgjør hvilket kosthold barna har.I tillegg har jeg et ansvar for å sørge for at de får den aktivitet de trenger for å holde seg i form. Jeg må dermed legge til rette for aktiviteter som både er praksisk gjennomførbare, som ungene synes er artig og som ikke ruinere meg.

Skolen kan bidra med fokus på sunn mat, og god tilrettelegging for fysisk aktivitet både gjennom gym og turer, men også med det fysiske miljø i skolegården.Og som Orestes sier over her: fokus bør være på helse, ikke vekt!!!

:klappe:

Skrevet

Hva med de foreldrene som gir barna risnøtter til morgens, lunsj, middag og kvelds? (Ja, det har skjedd!!) Bør ikke skolen gripe inn her da? Jeg sier ikke at jeg mener det. Jeg bare spør hva dere som foreldre ville syntes om at læreren griper inn og snakker med foreldrene om barnas matvaner. Med slik mat klarer jo ikke elevene å konsentrere seg i skolen.

Er forresten helt enig at det bør være fokus på helse og ikke vekt!

Gjest Gjest
Skrevet

Bort med brus, saft og snop utenom lørdag. Brus er IKKE en tørstedrikk og inneholder enormt mye sukker. Foreldrene må selvsagt gå foran med et godt eksempel. Blir helt matt når jeg ser hvor mye brus enkelte barn kan helle i seg. Drikk vann!

Når det gjelder kosthold ellers så er det viktig at folk faktisk lager sunn middag til familien. Ikke ferdigmat på boks. God, gammeldags middag med ferske grønnsaker.

Gjest Gjest
Skrevet

Barns kosthold er selvsagt foreldrenes ansvar, men skolen kan hjelpe til ved at de setter fokus på hva som er bra for kroppen. Regler for at det ikke er lov til å ha med søtsaker/brus som skolemat er også bra. Skolen bør også sørge for å vise barna at man ikke trenger usunne ting for å ha det moro. På arrangement på skolen bør de sørge for at frukt og sunne ting er i fokus, og ikke pølse og brus som var slageren på våre klassefester på skolen.

Når det gjelder gym er det viktig å ha nok timer, men ikke minst er det viktig å sørge for et godt miljø i klassen og særlig i gymtimene. Særlig i disse timene er det vondt å være utenfor og denne følelsen gjør at mange barn senere får et anstrengt forhold til trening.

Skrevet

Jeg synes helt klart det er foreldrenes ansvar hva ungene får i seg av mat. Det får være grenser hvilke oppgaver skolen skal ha i forhold til ungene.

Ser ellers at andre har kommet med gode råd her :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og merker veldig godt på noen av ungene hva de har spist til frokost om de har spist frokost hjemme.

De er ukonsentrerte og veldig aktive. De forteller selv at de spiser brød med nugatti til frokost. Det som er påfallende med et par av dem er at de har anlegg for å bli skikkelig fete.

Tror grunnlaget bør legges i barnehagen.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er foreldrenes ansvar hva ungene spiser, selvsagt, men det er ikke alle foreldre som er like kunnskapsrike eller opptatt av kosthold.

Dessuten er det utrolig hvor mye holdninger og ideer ungene plukker opp på skolen, kanskje særlig fra medelever, men også fra lærerne. Så i et samfunnshelseperspektiv har vi mye å hente på at det fokuseres på sunn livsstil i skolen.

Hvorfor spiser innvandrerfamilier nå fiskepinner, pizza og tacos i tillegg til ris og curry? Jo, det er fordi ungene kommer hjem fra skolen og krever det. (Ikke at det er noe bra - men et eksempel på at skolen kan ha påvirkning på kosthold)

Gjest Gjest
Skrevet
Personlig synes jeg noe av det viktigste er å prøve å finne en fritidsaktivitet til ungen som de faktisk liker å holde på med. Ikke alle som har sansen for fotball, da kan drama være vel så bra. Alt annet enn å sitte pal foran GameCuben.

Når det gjelder faget mat og helse, så har jeg ikke noe fornuftig å komme med akkurat nå. Annet enn at man fokuserer (selvsagt) på helse foran kroppsform. En som er lubben kan godt spise sunnere, og være sunnere enn en som er tynn.

:klappe::Nikke:

Hjelper i alle fall ikke at gymsaler og svømmebasseng stenges. Hjelper heller ikke å redusere antall timer gym i uka...

orestos har skjønt det. For mange barn er det eneste de lærer i gymtimene å hate fysisk aktivitet. Nei, da er det mye bedre at de lærer seg å sette pris på å være i fysisk aktivitet.

Foreldrene har ansvaret for barnas kosthold. Barna lærer dårlige kostholdsvaner av foreldrene når man spiser usunn mat hjemme hver dag. Å legge skylda på skolen og det offentlige blir helt feil ansvarsfordeling :forvirret:

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
:klappe:  :Nikke:

orestos har skjønt det. For mange barn er det eneste de lærer i gymtimene å hate fysisk aktivitet. Nei, da er det mye bedre at de lærer seg å sette pris på å være i fysisk aktivitet.

Dette er et godt poeng! På barneskolen husker jeg at omtrent det eneste vi gjorde i gymtimene var lek og ballspill, helt uten måling av resultater. Det var GØY, og jeg fikk egentlig et ikke så lite sjokk da jeg kom til ungdomsskolen, og det skulle begynne å dreie seg om tester og utholdenhet.

Foreldrene har ansvaret for barnas kosthold. Barna lærer dårlige kostholdsvaner av foreldrene når man spiser usunn mat hjemme hver dag. Å legge skylda på skolen og det offentlige blir helt feil ansvarsfordeling :forvirret:

Jeg mener absolutt ikke at man skal legge skylda på skolen, men når det vurderes tiltak for å bremse en utvikling vi ikke liker må vi se om det er mulig at skolen kan ha positiv påvirkning, og om det er noen tiltak som kan settes inn der. Dersom vi kan hindre en generasjon unge i å vokse opp som utrente sofapoteter vil vi tjene mye på det i framtida.

Endret av Elfrida
Gjest gjest1
Skrevet

Hovedansvaret ligger helt klart på foreldrene.

Uansett hva barna lærer på skolen, både om kosthold og fysisk aktivitet, så er det opp til foreldrene hva de ønsker å praktisere. Så lenge foreldrene serverer loffskiver med nugatti på til frokost, lunch og kvelds - og følger opp med pølsemiddag, så hjelper det lite hva barna lærer på skolen. Hvertfall så lenge barna er små spiser de det de får servert hjemme uten å kunne påvirke det i noe særlig grad.

Jeg mener selvsagt ikke at skolen derfor bare skal gi opp og slutte med slik undervisning. Det er viktig at alle lærer om dette, og forhåpentligvis er det noe barna vil dra nytte av når de får litt større kontroll selv over livsstilen sin.

Men, enkelte ting mener jeg skolen burde kunne gjøre. For det første burde skolen kunne forby at barna har med seg sjokoladepålegg, kaker, brus o.l. i matpakken. Når det er festligheter på skolen bør det også legges vekt på sunnhet - servere fruktsalat o.l. i steden for sjokoladekake. Ikke nødvendigvis i alle sammenhenger, litt usunn kos må det også være rom for, men i mindre målestokk.

Det bør også være mer gym på skolen. Og jeg er enig i at veldig mye av det bør bygges rundt lek - det bør ikke være nødvendig at prestasjoner skal måles i dette faget.

Det burde også være mulig å stimulere til annen fysisk aktivitet på skolen - gjerne etter skoletid. Da jeg gikk på barneskolen mener jeg å huske at det i en periode var tilbud om dansekurs i skolens regi (det ble hold i gymsalen etter skoletid), og også perioder med andre idretter. Dette var bare for moro skyld, det var ikke noe press med at vi skulle spille kamper osv. Det var bare på gøy! Det var et populært tiltak også - husker at veldig mange i klassen var med.

Det synes jeg var et veldig bra tiltak, som jeg tror det er spesielt viktig når en kommer i ungd.skole alder. På den alderen er det veldig mange som slutter på fotballen/basketen osv. En har da kommet opp på et såpass nivå at det begynner å bli press om å prestere. En må komme med på laget, få spille kamper osv. Samtidig stilles det krav til at en skal trene ofte. Det er lite tilbud til de som bare ønsker å holde seg i form ved å trene en gang eller to i uken.

Selv sluttet jeg med aktiv trening på ung.skolen fordi det ble for seriøst. Jeg hadde vært aktiv svømmer i flere år, og da jeg gikk i 7 kl (eller var det 8?) fikk jeg i realiteten to valg - forsett på laget og tren mange dager i uken eller slutt. Det var ikke noe tilbud for de som egentlig bare var med for å ha det kjekt - alt ble etterhvert konkurranse. Vel - jeg ville bare trene, ha det gøy og være i mosjon jeg. Hadde ikke noe ønske om å bli svømmer og å gå på trening 4 dager i uken; så jeg sluttet. Tror nok det er mange unge som har det på den måten.

Denne gruppen burde skolen ha et tilbud til. Få igang en aktivitet etter skoletid. Kjør i gang et opplegg i gymsalen en gang eller to i uken hvor de kan drive idrett (om det så er dans, ballspill eller hva som helst egentlig) bare for mosjonen og gøy'en sin del.

Gjest Donna
Skrevet (endret)

Det som er viktig er å gjøre noe med er ungenes aktivitetsnivå. Mange foreldre tror det er nok at ungene deltar i organisert idrett en eller to ganger i uken. Det hadde vært mye bedre for ungene at foreldre hadde latt være å kjøre dem overalt - la dem gå og sykle slik vi måtte gjøre. La dem gå eller sykle til skolen, til venner og til aktiviterer på ettermiddagen. Ungene sitter altfor mye i ro og jeg legger skylden på PC, TV og foreldre som gjør dem en bjørnetjeneste ved å kjøre dem hvor enn de skal. Unger reduseres til noen skjøre (overvektige) porselensfigurer hvis trenden fortsetter.

Endret av Donna
Skrevet

Jeg jobber i barneskolen, og må bare si at å forby feks. nugatti på brødskiva er helt umulig uten at alle foreldrene er enige. Hva skal man gjøre da, hvis nugatti og syltetøy er forbudt og en av ungene har loff med dette pålegget på matpakka? Kan ikke nekte ungen å spise lunsjen sin! og hvis foreldrene uansett driter i forbudet hjelper det lite å bruke tid og ressurser på å sende lapper, ringe og ha samtaler om dette... MEN vi tok opp temaet på foreldremøte. Forbud ble nedstemt, men etter dette har faktisk alle loff med nugatti-ungene begynt å ha grovbrød og sunt pålegg! Vi la frem en dagfersk spørreundersøkelse fra trinnet om pålegget, og en stor del hadde nugatti eller syltetøy. Da vi kunne fortelle at mange av disse barna også var de som hadde problemer med konsentrasjon og som lagde uro i timene virket det tydeligvis!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville sett litt på hvilke begrensninger heimkunnskapsundervisning og mat har for overvekt.

Menneskets mage er dimensjonert for å spise etter hvor mye mat urmennesket trengte. Når vi forbrenner litt over halvparten så mye, er det vanskelig å unngå sultfølelsen.

Det vi trenger da er bevegelse. Heimkunnskapsundervisningen er en praksisorientert greie, som er fin på sine premisser. Jeg ville fokusert mer på sunn kostholds-sammensetning og mindre på overvektsproblematikken- fordi overvekt også må sees i sammenheng med fysisk aktivitet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er forskjell på "sunn" En som er tykk har større risiko for sykdommer enn en som er tynn, hvis den tynne ikke har medfødte fettstoffskiftesykdommer, som forandrer sammensettningen av fett+ lipoproteiner i blodet, og øker risikoen for arteriosklerose.

Men en tykk kan være sunnere f.eks i den forstand at forventet levealder er høyere for sunne som trener enn for tynne som ikke trener f.eks.

Drama er muligens bra for psykisk helse, men drama gjør ingenting for den fysiske forfatningen ungene våre er i. For barn er problemet at når de ikke er vant til aktivitet, så begynner de ikke med det senere i livet heller.

Jeg vil bare føye til at jeg har sittet pal foran samtlige Nintendoer på markedet, og har drevet kondisidrett på ganske høyt nivå.. alt er ikke helsvart med nintendo heller.. :ler:

Skrevet

Vi hadde besøk av helsesøster på foreldremøte, hun snakket en del om kosthold og matpakker. (og så gikk det en uke så var vafler og kaker hovedingridiensen i matpakkene igjen)

Det finnes faktsik foreldre som har kun vafler i barnas matpakke! OG det skal gi engergi til en hel dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...