Gå til innhold

hvordan tilbrede indrefileet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Vi skal ha 6 gode venner på middag til helgen..

Har tenkt til forrett fylte nachos med kyllingfilet / kjøttdeig med gucamole, rømme og salsasaus

Og til Hovedrett skal jeg ha indrefileet og fløtegratinertepoteter.. Jeg har aldri laget indrefileet før, hvordan bør man tilbrede den=?, noen marinade den bør ligge i før?

HVA skal jeg ha som tilbehør, og hva slag saus bør jeg velge :sjenert::)

Hadde trengt noen forslag til dessert også*smiil*

håper det er noen flinke kokker der ute :-D

råd taes i mot med takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:ler: ble lagt inn på feil forum gitt. hihi.. håper noen kan flytte den over til mat da :sjarmor:
Gjest Gjest
Skrevet

Burde ikke denne ha vært på Mat og drikke?

Skrevet
:hoho: helt i svima her på jobben ;) var ikke helt oppmerksom.. Sorry for avbrytelsen i samliv og relasjoner ;)
Skrevet

Vi hadde helstekt indrefilet på søndag og den var god. Så mør at den nesten ikke trenktes å tygges.

Den ble krydret (ikke saltet) og stekt i stekepanna til den fikk skorpe og så inn i ovnen m/termometer til den var nesten gjennomstekt (lysere enn roastbeef).

Til dette hadde vi ferske champinjong, stekt og krydret godt, surret i matfløte til den ble tykk.

Liten og god salat med masse tomater og løk.

Stekte gulrøtter og blomkål (det kokes litt først).

Og masse hvitløkssmør (hjemmelaget).

Dette var helt suverent godt.....

Skrevet

Den beste måten å tilberede indrefilet på er å gjøre som Titti - helsteke den! I utgangspunktet er indrefilet så mørt at det ikke trengs noen marinade.

Som tilbehør kan du nesten velge hva du vil. Sopp, løk og paprika surret sammen er godt. Dampet brokkoli med kryddersmør, dampede sukkererter.

Saus: Bearnaise, peppersaus, rødvinssaus, fløtesaus, soppsaus

Etter såpass solid mat, ville jeg satset på noe lett( sorbet, fruktsalat) til dessert, dersom du ikke venter til en god stund etter middagen. En mørk og saftig sjokoladekake med en kule vaniljeis og en kopp god sterk kaffe er godt når maten har fått sunket litt.

Skrevet

Et tips for å være helt sikker på å få virkelig mørt kjøtt, er å legge det sammen med noen skiver kiwi i noen timer.

Skrevet

Ser ut som du har fått gode tips til indrefileten.

Synes selv at det høres ut som et litt tungt måltid med nachos med kjøtt til forrett hvis du skal ha kjøtt og fløtegratinerte poteter til hovedrett, men det har du vel kanskje tenkt på allerede?

Gjest Espera
Skrevet

Både Nachos og indrefilet/gratinerte poteter er knallgodt - men tror ikke jeg ville servert det samme kveld - blir litt tungt og litt mye "mat"....

Hva med bruschetta til forrett i stedet? Chili/hvitløksmarinerte reker el scampi? En (liten) salat - gresk el cæsar f eks?

Skrevet

Sist jeg serverte indrefilet laget jeg Beef Wellington. Det ble en kjempesuksess!

Ellers er jeg enig med Arkana i at det virket litt voldsomt med den planlagte forretten og så indrefilet som hovedrett...

Skrevet

Takk for gode råd

Hmm.. Kanskje dere har rett at det blir litt voldsomt med den planlagte forretten :sjenert:

Forrige gang jeg hadde disse vennene på besøk hadde jeg bruchetta til forrett ( vi møtes 4 ganger i året, og vi bytter på hvem som har kvelden)

Kanskje jeg skulle laget løksuppe? men sambo er ikke noe spesielt glad i løk, så noe annet burde velges?

Scampi høres jo spennende ut, noen som vet hvordan det lages? marinade og hva man har til?

Noen som har gode forslag til annen forrett?

Spør mye jeg nå :sjarmor:

Skrevet

Nydelig god forrett som er ganske lett å lage er avokadomousse med reker!

Skrevet

Scampi er dødsenkelt: Kjøp frosne, kokte scampi i butikken og chilisaus på flaske. La scampiene ligge i chilisausen, gjerne over natten. Scampien stekes kjapt i noen minutter før servering.

Hva serveres den med? Hm. Kanskje en salatblanding med ruccola og litt godt brød? Blir svar skyldig på dette punktet... :ler:

Ellers er jo suppe godt som forrett. Jeg har servert denneoppskriften med ertesuppe servert på glass med sprøstekt spekeskinke. Serverte på store shotglass, så utrolig delikat ut. Den sprøstekte skinken var knallgod! Jeg serverte suppen varm da, liker best varm suppe.

Uansett, lykke til! Jeg skal servere indrefilet på lørdag jeg også! Og fløtegratinerte poteter med massssse hvitløk...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg skal velge Scampi.. :sikle:

Hvordan er det hvis man tar rå scampi, og lar det ligge i marinanden.. er det noe smaks forskjell på ferdig kokt og råe etter de har blitt stekt?

Tenkte kanskje å lage noe a`la bruchetta, loff stekt i olje og hvitløk. rømme/majonesdressing og scampi oppå?

Har aldri laget det før :ler:

Til indrefileten tenkte jeg å ha tilbehør med fersk stekt sopp, minimais, og lettkokt asparges rullet inn med bacon rundt, og steke dette.. og Peppersaus.. Tror det skal bli godt jeg.. ;)

Skrevet

Var meg som gjest, som var blitt logget ut :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Sier som de andre, dropp den kraftige forretten. Å servere indrefilet som tross alt er ganske kostbar mat etter en såpass mettende hovedrett blir å kaste perler for svin. Indrefileten som jo skal være "stjerna" kommer i annen rekke når alle er halvmette. Du har fått flere gode forslag, men jeg legger til: honningmelon i båter med parmaskinke, en skive lett skalldyrpate med en klatt rømme og toast (fås kjøpt ferdig), rucolasalat med ristede pinjekjerner og roquefortost (hvis du har modige gjester..), laksetartar el. annet. Velg noe lett, helst ikke kjøtt.

Lykke til med middagen, det blir sikkert bra!!

Skrevet

Tror også det blir bra!

Synes det blir bedre med rå scampi jeg, tar til seg smaken bedre, blir sprøere når de stekes og mindre sjans for å bli seige av for lang steketid.

Jeg pleier (eller pleier og pleier, den gangen jeg serverte scampi til gjester kan vi like så godt si...) å servere scampi på litt lollo- og ruccolasalat, tredd tre-fire stykker på et grillspyd som ligger over. Og så noen hvitløkskrutonger og litt god balsamicoeddik.

Gjest Espera
Skrevet

Hotte scampi/reker

Lag marinade av olivenolje, hakket hvitløk, litt hakket ingefær, knust chili (pleier å bruke den på glass) etter smak - la scampien/rekene ligge i den et par timer (over natten blir litt mye synes jeg - scampi tar til seg mye smak, RASKT!)

Sil av marinaden, la dem evt ligge litt på kjøkkenpapir (er det for mye væske blir scampien kokt i stedet for stekt) før de freses raskt i varm panne - serveres med en gang.

Jeg pleier å servere med en slags "fruktsalat" - båter/biter av (fersk) ananas pg mango, litt lime eller sitron presset over. SUPER godt!!!!!

Skrevet
Jeg tror jeg skal velge Scampi.. :sikle:

Hvordan er det hvis man tar rå scampi, og lar det ligge i marinanden..  er det noe smaks forskjell på ferdig kokt og råe etter de har blitt stekt?

Tenkte kanskje å lage noe a`la bruchetta, loff stekt i olje og hvitløk. rømme/majonesdressing og scampi oppå?

Har aldri laget det før :ler:

Til indrefileten tenkte jeg å ha tilbehør med fersk stekt sopp, minimais, og lettkokt asparges rullet inn med bacon rundt, og steke dette.. og Peppersaus.. Tror det skal bli godt jeg.. ;)

Vil helt bestemt gå for rå scampi, det blir mest smak av de.

Peppersaus, tja, jeg tror jeg ville ha valgt en portvinssaus. ( min smak )

Gjest gjest1
Skrevet

Sist jeg lagde helstekt indrefilet så stekte jeg også grønnsaker i ovnen. Tok squash, aubergine, paprika i ulike farger, cherrytomat, hele hvitløksfedd, miniløk og brokkoli i en langpanne. Helte over litt olje og salt og pepper og lot de stå i ovnen ca 20 min. Dette ble kjempegodt og ett bra alternativ til andre kjedelige kokte grønnsaker.

Ellers så syns jeg rødvinsaus er nydelig til biff. Jeg pleier å bruke toro sin posesasus som base også tilsetter jeg litt godsaker som stekesky fra kjøttet, erstatter litt av vannen med vin og litt creme fraish. Blir kjempegodt. :sikle:

Scampi høres nydelig ut som forrett. :tommel:

Tror jeg ville valgt noe lett til dessert, hva med fruktsalat f.eks.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...