Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonym512 skrev (1 time siden):

Vi slår ikke ihjel killinger.........

De blir nå drept, selv om det sikkert finnes en finere måte å si det på. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gliffy skrev (29 minutter siden):

De blir nå drept, selv om det sikkert finnes en finere måte å si det på. 

Nei... ikke drept.... dem blir avlivet.... hvorfor skal vi beholde dyr som vi ikke får noe for?... Og om du ikke kjøer produkter så er jo du med å forverre problemet.......

• Liker 2
Skrevet
Anonym512 skrev (15 minutter siden):

Nei... ikke drept.... dem blir avlivet.... hvorfor skal vi beholde dyr som vi ikke får noe for?... Og om du ikke kjøer produkter så er jo du med å forverre problemet.......

Avlivet er en finere måte å si drept på. 

og hvis ingen kjøper geitost er det heller ingen grunn til å ale opp geitekillinger for så å drepe halvparten av de. At det skal bli verre av å ikke kjøpe geitost gir jo ingen mening. 

• Liker 2
Skrevet
Gliffy skrev (12 minutter siden):

og hvis ingen kjøper geitost er det heller ingen grunn til å ale opp geitekillinger for så å drepe halvparten av de. At det skal bli verre av å ikke kjøpe geitost gir jo ingen mening. 

Det som er bra med å kjøpe norsk geitost, er jo at man da er med på å bevare norsk geiteproduksjon, som er viktig for kulturlandskap, og dessuten dyremangfold her til lands.

At hannene som regel blir drept ved fødsel, synes jeg er en trist tradisjon, men fullt forståelig ut fra geitebondens perspektiv. Mer kjekjøtt på  norske kjøkken, mener nå jeg. Fantastisk kjøtt - både smaksmessig og ernæringsmessig, og ikke minst også at det er enormt anvendelig.

• Liker 5
Skrevet
Gliffy skrev (29 minutter siden):

Nå prater eg om geitekjøtt.... ikke ost.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nyeste episode (s2 e6) var forferdelig trist på slutten 🥺 lurer virkelig på hva som skjedde

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
SensitiveLemon skrev (5 minutter siden):

Nyeste episode (s2 e6) var forferdelig trist på slutten 🥺 lurer virkelig på hva som skjedde

Har ikke sett den enda, var det noe fælt som skjedde med et dyr? ønsker å vite det for i så fall vil jeg stå over den episoden - takler ikke å se triste ting med dyr. 

• Hjerte 4
Skrevet
Gliffy skrev (16 minutter siden):

Har ikke sett den enda, var det noe fælt som skjedde med et dyr? ønsker å vite det for i så fall vil jeg stå over den episoden - takler ikke å se triste ting med dyr. 

Det forstår jeg godt, man kan se helt til ca 35:30, da er det omtrent 5 min igjen av episoden. Jon finner katten deres Sivert ganske slapp (fortsatt i livet) ved kanten av årkeren, men han bare sovner inn i armene til Jon mens han bærer han til huset. Vet ikke hva som har skjedd, ingen synlige skader.

• Hjerte 5
Skrevet
SensitiveLemon skrev (Akkurat nå):

Det forstår jeg godt, man kan se helt til ca 35:30, da er det omtrent 5 min igjen av episoden. Jon finner katten deres Sivert ganske slapp (fortsatt i livet) ved kanten av årkeren, men han bare sovner inn i armene til Jon mens han bærer han til huset. Vet ikke hva som har skjedd, ingen synlige skader.

Takk for at du sa det. Jeg vet det er tåpelig men jeg blir altså så lei meg når jeg ser sånne ting, selv om den katten sikkert hadde hatt et godt liv og det sikkert var en naturlig død. En katt jeg hadde en gang bare døde sånn plutselig, vi fikk han obdusert og det visste seg å være en medført hjertefeil, ingenting vi kunne ha gjort fra eller til. 

Da ser jeg de første 35 minuttene, jeg liker jo serien veldig godt. 

Skrevet
Gliffy skrev (Akkurat nå):

Takk for at du sa det. Jeg vet det er tåpelig men jeg blir altså så lei meg når jeg ser sånne ting, selv om den katten sikkert hadde hatt et godt liv og det sikkert var en naturlig død. En katt jeg hadde en gang bare døde sånn plutselig, vi fikk han obdusert og det visste seg å være en medført hjertefeil, ingenting vi kunne ha gjort fra eller til. 

Da ser jeg de første 35 minuttene, jeg liker jo serien veldig godt. 

Ser noen kommenterer at den også kan ha spist en mus som har fått i seg gift. Det var en sterk avslutning. 

Skrevet
NedOpp skrev (6 minutter siden):

Ser noen kommenterer at den også kan ha spist en mus som har fått i seg gift. Det var en sterk avslutning. 

Ja, det kan jo være så mangt. Håper det blir forbudt med sånn gift altså, det er ikke bra. Kan være huggorm også. Og så finnes det dessverre gærninger som forgifter dyr med vilje, men det er vel ikke så sannsynlig der ute da. 

Skrevet
Gliffy skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan jo være så mangt. Håper det blir forbudt med sånn gift altså, det er ikke bra. Kan være huggorm også. Og så finnes det dessverre gærninger som forgifter dyr med vilje, men det er vel ikke så sannsynlig der ute da. 

Det er forbudt å bruke for privatpersoner. Mus kan visst greie å komme seg inn i godkjente bokser og få i seg gift. Skadedyrfirmaet vi bruker i mitt borettslag bruker ikke giftbokser lenger, kun slagfeller/-bokser, og det er for å unngå sånt fikk vi beskjed om. De forrige brukte giftbokser. 
Så at noen nevnte huggorm som mulighet også.

uansett veldig trist. Synes det er fint de tok det med i serien, og det var veldig fint håndtert/klippet. Den hendelsen (sammen med andre) viser jo også at serien på ingen måte er gjennomrigga. Det var flere fine ting i dagens episode, så bra du ser de første 35 minuttene. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Åh, den måten Jon møter kona Ellen med åpne armer når han skal gi beskjed om katten... :trist:

Det er brutalt og vakkert på samme tid. Det viser gårdslivet på en veldig nær og realistisk måte.

Jon kunne gått hèlt i frys og bare stivnet. Men han rører ved katten. Stryker og gir munn til snute. Sjekker luftveier.

Den dør på den vakreste måten. I armene hans.  Sivert hadde trolig indre skader .❤️💙

Fuglekvitter i bakgrunnen og hunden Nemi som sitter med labben og stryker på Jon...det var sterkt og så verdig filmet.. 💔  

Endret av Tradegy
  • Hjerte 9
Skrevet

Ikke et eneste tørt øya da vi så dagens episode. 

Nærmer seg årsdagen for vi måtte avlive bikkja, så er allerede litt sart… Men guri malla, dette var trist. 

• Hjerte 2
Skrevet
SensitiveLemon skrev (17 timer siden):

Takk for informasjon🙂, da vet jeg hvor lenge jeg kan se. Nok å se bildet av Jon bærende på katten og lese om tragedien💔😪

Skrevet

Jeg syns det er litt rart den som kjørte på katten ikke merket det. Man kjører ikke så fort inne på en privat gårdsplass liksom. Han mente jo det kunne ha skjedd i alleen og at det hadde vært mange biler der den dagen. 

Uansett veldig trist at det skulle gå sånn. 

• Liker 1
Skrevet
Capricorn skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er litt rart den som kjørte på katten ikke merket det. Man kjører ikke så fort inne på en privat gårdsplass liksom. Han mente jo det kunne ha skjedd i alleen og at det hadde vært mange biler der den dagen. 

Uansett veldig trist at det skulle gå sånn. 

Det var rart at man ikke merker at man kjører på en katt. Han var ikke liten heller. Blir så forbanna på folk som kjører på dyr men ikke gir beskjed. 

Skrevet

Kjører du en stor traktor skal jeg love deg at du ikke merker noe til en liten katt, altså.

• Liker 2
Skrevet

Trenger heller ikke å bli PÅkjørt, den hadde jo ikke synlige skader utvendig. Katten kan ha hoppet unna når bil/traktor har kommet og ikke vært rask nok, og da blitt truffet i sida, uten at den som kjører merker det, og fått indre blødninger. Vi opplevde det med et rådyr og tog. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...