Rumle Skrevet 4. mars #81 Skrevet 4. mars Ninaen skrev (1 minutt siden): Var ekstra artig da han på 19 år skulle komme å lære opp Jon i traktoren. Synes Jon er skikkelig fin med folk, måten han møter sitt eget ego og særheter i døra, adresserer dem med humor, reflekterer rundt dem, tåler at andre sier noe. Og det at han hadde lært fra i fjor når det gjaldt levering av hønsepellets, synes han viser stor respekt for folka der. Lamminga var også veldig fint formidlet synes jeg. Det er fint å se på denne serien, og at de ikke faller for fristelsen å lage UNDERHOLDNING. Bare la det hele snakke for seg. Mer av dette. Hillevi er for øvrig den herligste dama, alle burde kjenne en Hillevi 😅 Jaaa! Hun er bare så skjønn! Liker så godt at de får vist så mye forskjellig personligheter og lar det tale for seg. Enig i at vi trenger mer av dette i stedet for typisk underholdning 8
moomino Skrevet 4. mars #82 Skrevet 4. mars aksase skrev (På 6.4.2025 den 22.29): Jeg tror nok ikke slitet og jobbingen er overdrevet. Snarere får vi nok bare et lite, forsiktig glimt inn i hvor mye arbeid som må til for å produsere mat. Selv om man er født på en gård, vokst opp der, og aldri har gjort annet, føler man seg stadig som en læregutt som tabber seg ut og møter motgang og utfordringer man ikke har hatt før. Og har man ikke nok utfordringer, kommer værgudene til unnsetning og lager nye utfordringer, eller poltikerne trår til og finner på nye nye regler og forskrifter man må sette seg inn i og ofte tilpasse seg ved å legge om driften og gjøre ting på nye måter som man ikke har erfaring med. Hilsen en som er vokst opp på gård og har gårsdrift som heltidsjobb, og vel så det. Som vi sier en lærer noe nytt hele tiden ved gårdsdrift. Altid noe en ser en kunne gjøre anderledes. Og hvis en har dyr ja da kan ting snus på noen sekunder pga ting skjer. Og en kan ha planlagt en ting, og så må ting endres pga noe som skjee 5
Sh999 Skrevet 14. mars #84 Skrevet 14. mars Hun datteren til ku bonden er jo mer arrogant enn Jon Almaas 😂 5
Hirondelle Skrevet 14. mars #85 Skrevet 14. mars Enig i at en av styrkene til programmet er at det blir satt i kontekst. Det er egentlig ikke bare Jon, men hele felleskapet det handler om. Liker veldig godt at de har andre bønder med, hvor de kommer med kunnskapen, kompetansen, erfaringen og tyngden. Jon balanserer håååårfint mellom arrogant og ydmyk. Jeg er fortsatt overbevist om at karakteren Kopperud ble skrevet til Jon, ikke at Jon ble castet som Kopperud men han er jo ydmyk, har selvironi og sier gjennom hele programmet: dette kan jeg ikke. Og så viser han frem til hele landet i dette programmet at han, tross alt, har rett i akkurat det Men jeg elsker å se han prøve og feile OG prøve og få det til. Det er vel derfor programmet er så populært og! Min favoritt er Flåklypakarakteren som sitter foran drivhuset sitt ❤️ Jeg bare elsker det. Aukrust var ganske on point 12
moomino Skrevet 14. mars #86 Skrevet 14. mars Hirondelle skrev (25 minutter siden): Enig i at en av styrkene til programmet er at det blir satt i kontekst. Det er egentlig ikke bare Jon, men hele felleskapet det handler om. Liker veldig godt at de har andre bønder med, hvor de kommer med kunnskapen, kompetansen, erfaringen og tyngden. Jon balanserer håååårfint mellom arrogant og ydmyk. Jeg er fortsatt overbevist om at karakteren Kopperud ble skrevet til Jon, ikke at Jon ble castet som Kopperud men han er jo ydmyk, har selvironi og sier gjennom hele programmet: dette kan jeg ikke. Og så viser han frem til hele landet i dette programmet at han, tross alt, har rett i akkurat det Men jeg elsker å se han prøve og feile OG prøve og få det til. Det er vel derfor programmet er så populært og! Min favoritt er Flåklypakarakteren som sitter foran drivhuset sitt ❤️ Jeg bare elsker det. Aukrust var ganske on point Vanlig er at en del samarbeider og hjelper hverandre. Da vi hadde gård var vi 5 gårdbruks som samarbeidet om alt innen jord : pløying, harving, såing, gjødsling, innhøsting osv. Var det noe vi sleit med viste vi at vi kunne ringe og høre om de hadde mulighet til å hjelpe. Vi delte erfaringer osv. 3 1 1
Sen ve ben Skrevet 14. mars #87 Skrevet 14. mars Sh999 skrev (43 minutter siden): Hun datteren til ku bonden er jo mer arrogant enn Jon Almaas 😂 Hvem?
Sh999 Skrevet 14. mars #88 Skrevet 14. mars Sen ve ben skrev (2 minutter siden): Hvem? Hun som hjalp Jon i sesong én med å bli vant til kuer. Hun sitter på benken sammen med faren når de intervjues.
Hanne67 Skrevet 14. mars #89 Skrevet 14. mars Sen ve ben skrev (12 minutter siden): Hvem? Sh999 skrev (9 minutter siden): Hun som hjalp Jon i sesong én med å bli vant til kuer. Hun sitter på benken sammen med faren når de intervjues. Oda Westby 😊
Sen ve ben Skrevet 14. mars #90 Skrevet 14. mars Sh999 skrev (2 timer siden): Hun som hjalp Jon i sesong én med å bli vant til kuer. Hun sitter på benken sammen med faren når de intervjues. Øh ja, jeg trodde de var sammen. 🫣 My mistake.😅 Hun virker veldig ovenfra. 1
Hirondelle Skrevet 14. mars #91 Skrevet 14. mars Sen ve ben skrev (Akkurat nå): Øh ja, jeg trodde de var sammen. 🫣 My mistake.😅 Hun virker veldig ovenfra. Det står jo at hun er odelsjente, og at han er bonde… 🤣 2
aksase Skrevet 14. mars #92 Skrevet 14. mars Sen ve ben skrev (55 minutter siden): Øh ja, jeg trodde de var sammen. 🫣 My mistake.😅 Hun virker veldig ovenfra. Hirondelle skrev (54 minutter siden): Det står jo at hun er odelsjente, og at han er bonde… 🤣 Her kan dere bli bedre kjent med Oda. https://radio.nrk.no/serie/drivkraft/sesong/202504/MKAK05006725
Trueout Skrevet 15. mars #93 Skrevet 15. mars Gulvplanke skrev (På 1.3.2026 den 12.19): Jeg har sett sesong 1 på nytt i påvente av ny sesong! Syns den var like underholdende Gjest Ninaen skrev (På 4.3.2026 den 22.44): Var ekstra artig da han på 19 år skulle komme å lære opp Jon i traktoren. Synes Jon er skikkelig fin med folk, måten han møter sitt eget ego og særheter i døra, adresserer dem med humor, reflekterer rundt dem, tåler at andre sier noe. Og det at han hadde lært fra i fjor når det gjaldt levering av hønsepellets, synes han viser stor respekt for folka der. Lamminga var også veldig fint formidlet synes jeg. Det er fint å se på denne serien, og at de ikke faller for fristelsen å lage UNDERHOLDNING. Bare la det hele snakke for seg. Mer av dette. Hillevi er for øvrig den herligste dama, alle burde kjenne en Hillevi 😅 Enig! Herlig og likandes kar🙂 Liker så godt denne serien. 2
Gulvplanke Skrevet 17. mars #94 Skrevet 17. mars Sh999 skrev (På 14.3.2026 den 12.52): Hun datteren til ku bonden er jo mer arrogant enn Jon Almaas 😂 Jeg syns hun bare viser at hun har stor kunnskap om gårdsdrift og vil lære folk utenfra at det er langt mer hardt arbeid enn man tror. Likte intervjuet med henne i Drivkraft, grepa dame! 4 1
Sh999 Skrevet 17. mars #95 Skrevet 17. mars Gulvplanke skrev (3 timer siden): Jeg syns hun bare viser at hun har stor kunnskap om gårdsdrift og vil lære folk utenfra at det er langt mer hardt arbeid enn man tror. Likte intervjuet med henne i Drivkraft, grepa dame! Jo for all del , hun har mye kunnskap og all respekt til hun for det hun gjør ! Men det er noe med måten den blir servert på 😅 4
17.11 Skrevet 17. mars #96 Skrevet 17. mars Gulvplanke skrev (3 timer siden): Jeg syns hun bare viser at hun har stor kunnskap om gårdsdrift og vil lære folk utenfra at det er langt mer hardt arbeid enn man tror. Likte intervjuet med henne i Drivkraft, grepa dame! Jeg liker henne jeg også. Egentlig er det litt typisk at kvinner med hennes type personlighet blir ansett som arrogante og overlegne, mens samme type menn glatt slipper unna med det samme. Bare fordi hun ikke oppfører seg som Solveig Kloppen når hun er på tv. Alle er ikke sprudlende kvinner som gløder av empati. Men nå likte jeg også Inga Strümke når hun var på tv, så jeg er kanskje i mindretall uansett. Jeg syns bare det er forfriskende å se intelligente kvinner på tv som ikke gjør seg søte og koketterer for å passe inn i kvinne-malen. 20 1 8
CrazyCatLady2500 Skrevet 18. mars Forfatter #97 Skrevet 18. mars 17.11 skrev (11 timer siden): Jeg liker henne jeg også. Egentlig er det litt typisk at kvinner med hennes type personlighet blir ansett som arrogante og overlegne, mens samme type menn glatt slipper unna med det samme. Bare fordi hun ikke oppfører seg som Solveig Kloppen når hun er på tv. Alle er ikke sprudlende kvinner som gløder av empati. Men nå likte jeg også Inga Strümke når hun var på tv, så jeg er kanskje i mindretall uansett. Jeg syns bare det er forfriskende å se intelligente kvinner på tv som ikke gjør seg søte og koketterer for å passe inn i kvinne-malen. Dette! Jeg er 100% enig. Hvorfor skal damer måtte være litt ydmyke for å være likandes? 11 1 3
Einus Skrevet 18. mars #98 Skrevet 18. mars Det viser kanskje for de fleste at det å ta vare på distriktene og drive slektsgården og distriktene videre ikke er noen dans på roser. At man bør ha med seg en arv fra oppvekst for å forstå hva det innebærer å drive gårdsbruk. At om man eks vinner penger i lotto eller gjennom annen måte tilegner seg midler som gjør at man kan kjøpe seg en gård og tro at dette kan jeg klare fint uten utdannelse fører med seg uante konsekvenser og problemer. Jeg mener ikke at det gjelder alle, men her vises dette ganske godt. Jeg er ikke bonde, men har vokst opp på bygda. Og jeg har mange venner som er bønder. Min fars største ønske var å bli bonde, jeg er ufattelig glad for at jeg aldri skal måtte overta et gårdsbruk. Jeg vet hvor ufattelig mye arbeid det er. 2
Einus Skrevet 18. mars #99 Skrevet 18. mars På tur i Frankrike for å smake på ost. Jon spør kompisen om hva han synes om geitost, han svarer jeg synes den er litt stram. Jon rister på hodet forstår ikke helt poenget med at kompisen er med på turen. Men det Jon ikke vet, det er vel at han aldri har smakt geitost noen gang. Han tror vel at geitost er det samme som G 35 eller brunost som vi kaller det, har ikke noe med geitost å gjøre. Det blir det samme som fårikålens venner, hadde de fleste smakt fårikål på sauekjøtt, så hadde det vært bare noen få medlemmer vil jeg tro. Fårikål smaker helt jævlig. Men lam i kål, er helt fantastisk godt. 1
Hanne67 Skrevet 18. mars #100 Skrevet 18. mars Einus skrev (1 time siden): På tur i Frankrike for å smake på ost. Jon spør kompisen om hva han synes om geitost, han svarer jeg synes den er litt stram. Jon rister på hodet forstår ikke helt poenget med at kompisen er med på turen. Men det Jon ikke vet, det er vel at han aldri har smakt geitost noen gang. Han tror vel at geitost er det samme som G 35 eller brunost som vi kaller det, har ikke noe med geitost å gjøre. Det blir det samme som fårikålens venner, hadde de fleste smakt fårikål på sauekjøtt, så hadde det vært bare noen få medlemmer vil jeg tro. Fårikål smaker helt jævlig. Men lam i kål, er helt fantastisk godt. Geitost kan også være brun. Gudbrandsdalsost (G35) inneholder forøvrig en blanding av melk fra geit og ku. Fløtemysost inneholder bare kumelk. 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå